Toppbilden, visa:    


Minsvepare Arholmaklass

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

hd_item_1455925_681a63231f.jpg
Kunde inte hålla mig, jag ropade in den här läckra modellen i skala 1:100 av en minsvepare i Arholmaklassen. Modellen är troligen scratchbyggd av någon händig person i slutet av 40- eller början av 50-talet. Den har levt sitt tidigare liv i en villa i Borgholm på Öland fram tills nu.

Om någon här vet mer om själva modellen och/eller vem som har byggt den så är jag mycket intresserad av att få den informationen.

Det som som gör modellen särskilt intressant för mig är att flera av de 2+12, som byggdes i rekordfart i början av 2:a Världskriget, har gått förbi Brantevik vid ett flertal tillfällen, då och ända fram till någon gång på 60-talet.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag noterade också aktionen men konstaterade att modellen felaktigt uppgavs som en "kustjagare av Mode-klass". Likheterna mellan kustjagarna och minsveparna (Arholma-klass) består av en bruten däckslinje, en skorsten och till del artilleriets placering. Jag studerade bilderna på modellen och konstaterade snabbt att det var en modell i skala 1/100 och faktiskt en väl detaljerad sådan. Då det mig veterligt aldrig gjorts en modellsats av denna minsveparklass har jag två teorier.

Troligen är den byggd efter en av de ritningssatser som såldes efter andra världskriget av föreningen Sveriges Flotta. Varför man valt just att bygga en minsvepare och inte en jagare (eller rent av ett pansarskepp) tyder på att byggaren har en koppling till fartygsklassen, kanske en tjänstgöring under beredskapsåren eller tiden därefter?

En annan möjlighet är att det finns en koppling till Oskarshamns varv som byggde två av minsveparna (HMS Sandön och HMS Ulvön), kanske byggaren fanns vid varvet och hade tillgång till ritningar?

Hur som helst, modellen är helt korrekt även om vissa detaljer är lite grova (som 25 mm kanonen) men det är säkert en konsekvens av dåtidens byggmetoder. Minsveparen har ett utseende den hade vid leverans och inte som efter moderniseringen av fartygsklassen som påbörjades 1948. "Allt" tycks finnas med på modellen, alltså ett intressant och korrekt bygge.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Den "gamla" ARHOLMA-klassens fjorton fartyg byggde vidare på de fyra "vedettbårtarna" typ JÄGAREN som tillkom efter 1936. De gjorde en utomordentligt god - men slitsam - tjänst som eskortfartyg under kriget, när handelsfartyg konvojerades, fr a längs ostkusten.

De började försvinna efter 1960 och då var väl bara någon enstaka i tjänst i Kustflottan, som stabsfartyg. BREMÖN blev stillaliggande maskinskola i Karlskrona vid Bataljon Sparre, och så minns jag henne. Hon är ju nu museifartyg vid Marinmuseum.

Så sent som 1958 fanns dock alla fjorton med i krigsorganisationen:

Norrlandskustens Marinkommando: BREMÖN, HOLMÖN, SANDÖN, ULVÖN
Ostkustens Marinkommando: BREDSKÄR, GRÖNSKÄR, RAMSKÄR, LANDSORT
Kustflottan hade inga minröjningsförband anslutna i krigsorganisationen
Sydkustens Marinkommando: ARHOLMA, VEN
Västkustens Marinkommando: KOSTER, ÖRSKÄR, KULLEN, VINGA

De tolv nya minsveparna av ARKÖ-typ byggdes väl för att ersätta ovanstående, och de första hade precis kommit ut på förband 1958.

Minsveparorganisationen var vid denna tid fortfarande mycket stor, med mängder av "hjälpminsvepare" (inkallade fiskbåtar). Bl a fanns en hel flottilj hjälpminsvepare i Vänern, baserad på Korted ... nej förlåt, Åmål ska det vara. :-CO
bredskär42.jpg
BREDSKÄR år 1942
kosterkullen45.jpg
KOSTER och KULLEN 1945

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Tack för all vetskap.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det visade sig att jag inte var helt fel på det när jag hävdade att det fanns ritningar av minsveparen från föreningen Sveriges flotta. I min bokhylla hittade jag en katalog från en firma "Armada" utgiven 1948;
Armada sid 1.jpg
Armada sid 2.jpg
Armada sid 3 - Kopia.jpg
Armada sid 4.jpg
Kan detta vara underlaget för byggarens modell? Dock kvarstår flera frågor

Varför en minsvepare?
Hade byggaren en relation till minsveparklassen?

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Den där ritningskatalogen har jag också någonstans i gömmorna.

En minsvepare var väl lättare att bygga än pansarskeppet DROTTNING VICTORIA. Det behöver ju inte ha varit konstigare än så.

Men som sagt, är det någon som byggt modellen på 50-/60-talet så bör det ju då ha funnits åtskilliga f d besättningsmän från dessa minsvepare.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Graffen »

Pansarskeppet drottning Victoria ja, den har jag en bit teak ifrån.
Fick den av en som var med och bröt upp henne i Karlskrona.
Den plankan är bottenplatta till ett stativ till en av mina båtar.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Den träbiten ska du vara rädd om!

Någonstans i mina röror har jag en medalj, präglad från pansarplåt som användes till byggandet av SVERIGE, eftersom min morfar bidrog till den så kallade "F-båten-insamlingen". Man fick in så pass mycket pengar att det räckte till det första stora pansarskeppet, men blev även över pengar till de tre tendrarna SPRÄNGAREN, SVEPAREN och SÖKAREN.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

IMG_2578.jpg
Minsveparen var täckt av ett ca 2mm tjockt dammlager (den har troligen inte dammats av de senaste 20-30 åren) och är nu försiktigt rengjord med lacknafta. Den har också några små skador som jag tror är ganska lätta att reparera.

Jag har varit i kontakt med en person jämnårig med mig som har bott i huset där modellen har funnits sedan minst 1950-talet. Tyvärr var han "svårpratad" och han visste märkligt nog inte vem som har byggt den trots att han har sett den sedan han var barn.

Det som gör mig särskilt nyfiken är att allt är utfört i metall vilket ju är ovanligt. Kan den möjligen vara tillverkad på något varvs modellverkstad?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Anna-Carin »

Dokumentera allt du kan - exakt adress där modellen funnits, namn på personen som inte visste vem som byggt den, allt du fått veta av säljaren (inkl säljarens namn och hur den fått modellen), osv. Då kanske det kan gå att hitta fler ledtrådar på sikt genom släktforskning. I äldre källor kan t.ex. yrkestitlar finnas med, eller att man kan hitta värnpliktsuppgifter som ger ledtrådar.

Apropå att ritningar finns, men att ett hembygge borde ha varit i ett annat material, så vill bara nämna en sak jag har i mina egna lådor. I slutet av 70-talet kom Wenzels med en balsabyggsats till en roslagsskuta. Min morfar köpte en sådan byggsats, men gillade inte materialvalet utan sågade ut kopior av delarna i plywood istället... (han lövsågade mycket på jobbet, och var ruskigt flink). Så det är väl tänkbart att en skicklig metallhantverkare skulle välja att bygga i ett material han var van vid även på fritiden.

Jag förmodar att du har kontaktat Sjöhistoriska och frågat om de träffat på metallmodeller av liknande slag? Ifall det kan ha tillverkats flera, likadana eller efter olika fartyg, tänker jag.

Edit: jag skrev att det kan gå att hitta fler ledtrådar på sikt, och ska förtydliga vad jag avsåg. Dels tillämpas en 70-årsgräns för när diverse folkbokföringsdata blir tillgängliga, dels blir med tiden allt mer äldre material sökbart i databaser, och därmed enkelt att hitta i.
Senast redigerad av Anna-Carin den 14 okt 2020, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

... vilket onekligen leder tankarna till Karlskronavarvet.
Ta med modellen till Marinmuseum i Karlskrona. Vill du se minsveparen i fullskala så ligger BREMÖN som museifartyg längs museikajen.

Min gissning är att det är en pillemasare på 40-talet som knåpat ihop modellen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Lihkströmsverken »

.... och min gissning skulle landa på att modellen byggt av personal vid varvet (Oskarshamn?) och överlämnad till "överingenjören" (?) i samband med pension. Men detta var en vild gissning men kanske inte så långt ifrån ändå .....

Skall bli spännande att se om det kan redas ut, fartygsmodeller helt i metall i skala 1/100 är väl inte alltför vanliga.

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Tack för alla värdefulla tips, jag fortsätter efterforskningarna.

Min tanke är att "döpa" båten genom att ge den ett namn med tillhörande nummer men innan dess jag vill helst först få klarhet i modellens ursprung.

Nedan en bild på Bremön som ju finns vid Karlskrona Marinmuseum.
Bremön-001.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Hälsar från nr 55 BREMÖN i dag! I shoppen till Marinmuseum säljer man en färdigmodell av henne - för 16.000 SEK. Men den stod i en glasmonter så byggmaterial gick nte att avgöra.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Oj!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Har nu mejlat "Sjöhistoriska" och "Varvshistoriska" i Göteborg med bilder på modellen. Jag försöker vidare att få svar på vem som har byggt den.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Kolla Marinmuseum i Karlskrona också. De är väl lite mer "örlogsmässiga" än Sjöhysteriska i Stockholm.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Har fått svar från Sjöhysteriska som rekommenderade mig att skicka frågorna med bilder till registrator@smtm.se ,vilket jag nu har gjort.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Spänningen är ooliidlig!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Har nu fått svar från Marinmuseet i Karlskrona. Även om svaret inte klargör vem som har byggt modellen så är det ändå något av ett svar som möjligen stödjer antagandet om att den kan vara byggd på ett varvs modellverkstad.


Hej
Du har ställt en fråga till oss på SMTM om den modell av en minsvepare i Arholma-klassen som du nyligen köpt.
Vi har genom att ta kontakt med personer kunniga inom modellbyggeri och marinhistoria undersökt om det går att få fram något om den, men det låter sig tyvärr inte göras.
Det är inte särskilt vanligt att modeller byggs i plåt men det förekommer. Däremot känner vi inte till att det i Sverige fanns någon modellbyggare eller modellverkstad som ofta eller konsekvent byggde modeller i plåt.
Varför modellen inte har någon beteckning vet nog också bara den som tillverkat modellen.
Modellen är med största sannolikhet inköpt av din kontaktpersons far , som ägde villan och som var i fartygsbranschen.
Möjligt är att modellen byggdes av någon vid ett av de sju varven där fartygen i Arholma-klassen byggdes med det har vi inga uppgifter om.
Så tyvärr kan vi inte bidra med mer information om din modell.

Med vänlig hälsning
Siglind Budahl Dunge
Chef Samlingsenheten Marinmuseum / Head of Collections Unit, Naval Museum

STATENS MARITIMA OCH TRANSPORTHISTORISKA MUSEER / SWEDISH NATIONAL MARITIME AND TRANSPORT MUSEUMS
Marinmuseum - Sjöhistoriska museet - Vasamuseet - Järnvägsmuseet

P.O. Box 48 | SE-371 21 Karlskrona
Tel: +46 455 35 93 20

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Anna-Carin »

Alltid något, men tråkigt att de inte visste mer än så!

Jag tänker på tipset du fick om att varv brukade bygga modeller i 1:96 snarare än 1:100, har du fått någon klarhet i vilken av skalorna modellen är byggd i?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av 1956 »

Ja, modellen är exakt i skala 1:100.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Minsvepare Arholmaklass

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är om det inte snarare är någon som tjänstgjort ombord som byggt modellen (eller det borde i varje fall vara en möjlighet)?
Det kanske konstiga om det nu vore så är att din minsvepare inte har någon identifikation (m a o nummer).

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"