Toppbilden, visa:    


Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av H0n3 »

I ett annat av de forum jag läser har man också lite jobbigt med att inte kunna träffas och avnjuta varandras skapelser av alla de slag. Precis på samma sätt som vi när vi inte kan besöka Gärsnäs eller Dala-träffarna. Så därför skapade man där en virtuell utställning i en särskild tråd på forumet för att åtminstone kunna få visa mer sammanhängande vad man håller på med och har gjort klart. Jag tycker i alla fall att den den är värd att testa även för vår del. Idén ger ju dessutom modellbyggare över hela landet möjlighet att delta vilket annars ofta är svårt att lösa till rimliga kostnader och tider.

Vad säger ni? Är det något att gå vidare med? I så fall ska jag be Rickard eller Johan att sätta upp utställningstråden och låsa den för inlägg till utställningen öppnar. Den tråden kommer nog att bli något i stil med "Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020".

Under tiden kan denna tråd användas för frågor, diskussioner eller bara för att visa förberedelserna för utställningen innan den öppnar.

Så vad säger ni?

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av cgn1954 »

Javisst! Givetvis ... :-T :-T
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av Johan Molin »

En ypperlig idé tycker jag. Nu får man slita sig från de nya barnbarn och få eld i häcken förstår jag ...

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av BR78 »

Låter utmärkt :-T
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Svenne

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av Svenne »

Förträfflig idé :-T / Sven

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av Kjedlund »

Ett mycket bra förslag, H0n3! Det blir ju naturligtvis inte som ett riktigt möte med levande modellbyggarvänner men i brist på det bästa tar man det näst bästa. När och hur?
Det blir till att tända blåslampan, som Johan antyder.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av cgn1954 »

Funderingar pågår, vad är era? :?:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av cgn1954 »

Här är några kicks:
  • en eller flera virtuella utställningar - alltså teman?
  • olika eller samma öppningsdatum (dvs. det är samma som slutdatum för bidrag) för olika teman, t ex lok i december, hus i januari, scratch-byggen i februari?
  • ska ett tema vara återkommande,t ex varje kvartal?
  • begränsning antalet bilder/video-inlägg?
  • hur ska beröm förmedlas, ska det förmedlas; t ex kommentarer direkt eller inga kommentarer, i en annan tråd, via PM/e-post?
Notera att det - om det blir nåt - sannolikt och initialt blir en prototyp utan "intensiva" diskussioner så får vi se hur det går och reviderar den efter hand.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av H0n3 »

Jag ser den virtuella utställningen som en online-variant av att gå på den årliga utställningen XX, med den skillnaden att man inte fysiskt kan träffa kompisar och andra.

Så vad skulle jag ha med att visa upp på en "vanlig" utställning som den i Gärsnäs eller Dala/Gräfsnäs? För egen del sådant som jag arbetat på under året och som inte visats upp tillsammans med sådant jag kanske redan har visat i någon tråd. Det redan visade kan då ingå som del i en bredare ej tidigare gjord presentation.

Jag ser det också som mer eller mindre en vanlig forumtråd där varje inlägg kanske blir lite längre för att kunna visa lite mer än ett steg i taget s a s. Enskilda bilder, bildspel eller youtubefilmsnuttar funkar faktiskt bra utan att kräva mycket teknisk kunskap.

I MJ-världen velar vi ju också runt mellan olika områden både i skala 1:1 och någon av de mindre. Ofta sysslar många med flera hobbies och jag ser inte att det kan skymta fram också.

Men låt oss börja med en "utställning" som vore den årlig. Visar det sig funka kan vi fundera över om den ska delas upp i flera "separatutställningar" vid andra tillfällen.

Idén till det här fick jag från ett annat modellbyggarforum där man mer koncentrerar sig på fungerande maskiner, fordon och motorer i modell. Allt från "vanliga" ångmaskiner via 12-cylindriga V-motorer drivna av bensin i skala 1/10 till exakta skalamodeller av ångvagnar och ångdrivna lingrävare! http://www.modelenginemaker.com/index.p ... 872.0.html

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Inför Mötesspårets Virtuella MJ-utställning 2020?

Inlägg av Anna-Carin »

cgn1954 skrev: 14 sep 2020, 13:26
  • hur ska beröm förmedlas, ska det förmedlas; t ex kommentarer direkt eller inga kommentarer, i en annan tråd, via PM/e-post?
En idé - vore det tänkbart att använda bildsnurran upptill på forumet för att visa utställningsbilder medan utställningen pågår? Den skulle i så fall ge en koncis översikt över utställningen medan den är aktuell (som att gå en första snabb vända genom utställningslokalen). Och en tydlig länk till utställningstråden, någonstans vid bilderna. Sen kan man klicka vidare till utställningstråden och hittar där en radda inlägg med fler bilder och text, och när utställningen öppnat följs de kanske av kommentars- och diskussionsinlägg i samma tråd.

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"