Toppbilden, visa:    


Motortrallor

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Motortrallor

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag kom över några kartonger som innehöll vad som skulle kunna bli två motortrallor häromåret. Kartongerna förpassades till garderoben men dök upp idag när jag letade (givetvis) efter något annat.

Kan bli två nya byggprojekt men några frågor uppstår dock.
Motoortralla 53p 56 och hytt bild 1.JPG
Motortralla 53p och 56 bild 1.JPG
Först ut den smalspåriga Motortrallan 53p
Motortralla 53p bild 1.JPG
Motortralla 53p bild 2.JPG
Motortralla 53p bild 3.JPG
Så den normalspåriga Motortrallan 56
Motortralla 56 bild 1.JPG
Motortralla 56 bild 2.JPG
Motortralla 56 bild 3.JPG
Och så slutligen hytten som jag bedömer är avsedd för Motortralla 56
Motortralla hytt bild 1.JPG
Motortralla hytt bild 2.JPG
Motortralla hytt bild 3.JPG
Så till mina frågor.
  • Var inte någon av trallorna utrustade med Hiab kran, vilket av trallorna då?
  • Trallorna byggdes med komponenter från tidigare Hilding Carlsonbussar, var hytterna redan vid leverans som trallor "rödoranga"?
  • Chassina kommer från Tumba Lokstation men vem har "byggt" hytten?
  • Har någon byggt modellerna och utrustat dem med ljuddekoder? I så fall tas tips gärna emot.
/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Motortrallor

Inlägg av Johan Molin »

Lustigt att du skulle ta upp detta! Har själv en likadan modell liggande, i mångt och mycket just för att jag behöver en hyfsad ljuddekoder med rätt ljud till den.
Men; jag har senaste två dagarna hållit på att uppdatera mina synnerligen mediokra kunskaper om tjänstefordon (var det någon som nämnde ordet "träsk"?).
Så här är vad jag har. Detta är ju en motortralla med dubbelhytt.

MTR 56 numrerades 3016 – 3116.

3106
1937 - Levererad från HC som SJ Yd 351
1939 - Omlittererad till Y6b
1940 - Omlittererad till Y6g
1943 - Omlittererad till Y
1956 - Slopad
1958 - Ombyggd till MTR56 432
19__ - Omnumrerad till 3106
1985-01-01 - Fanns kvar hos SJ Ba (SLM 1985)

3107 - †
1937 - Levererad från HC som SJ Yd 356
1939 - Omlittererad till Y6b
1940 - Omlittererad till Y6g
1943 - Omlittererad till Y
1956 - Slopad
1958 - Ombyggd till MTR56 433
19__ - Omnumrerad till 3107
1973 - Användes under sommaren i Älvsbyn (ÅW 2191:3)
1979 - Skrotad i Vislanda

3108
1937 - Levererad från HC som SJ Yd 358
1939 - Omlittererad till Y6b
1940 - Omlittererad till Y6g
1943 - Omlittererad till Y
1956 - Slopad
1959 - Ombyggd till MTR56 434
19__ - Omnumrerad till 3108
1985-01-01 - Fanns kvar hos SJ Ba (SLM 1985)
1988-01-01 - Fanns kvar hos SJ Ba (SLM 1988)
1988 - Slopad (SLM 1991)
198_ - Såld till GDJm
1989 - Tillhörde mfGDJ (JHRF BJ 1989)
1993 - Tillhörde mfGDJ (JHRF BN 1993)
2013-09-14 - Foto vid SJVM i Gävle (DS)

3109 - †
1937 - Levererad från HC som SJ Yd 357
1939 - Omlittererad till Y6b
1941 - Omlittererad till Y6g
1943 - Omlittererad till Y
1946 - Omlittererad till YG
1950 - Omlittererad till YTi
1958 - Slopad
1959 - Ombyggd till MTR56 435
19__ - Omnumrerad till 3109
1978-02-07 - Kollisionsskadad i Dalasågen strax norr om Vansbro (ÅW 1891:24, 2191:3)
1979 - Skrotad i Bollnäs

3110
1938 - Levererad från HC som SJ Yd 371
1939 - Omlittererad till Y6b
1940 - Omlittererad till Y6g
1943 - Omlittererad till Y
1946 - Omlittererad till YG
1950 - Omlittererad till YTi
1958 - Slopad
1959 - Ombyggd till MTR56 436
19__ - Omnumrerad till 3110
1985-01-01 - Fanns kvar hos SJ Ba (SLM 1985)
1988-01-01 - Fanns kvar hos SJ Ba (SLM 1988)
1988 - Slopad (SLM 1991)
1988-11-15 - Såld till FÅVb (TÅG 1989/1:24)
1989 - Tillhörde FÅVb (JHRF BJ 1989)
1993 - Tillhörde FÅVb (JHRF BN 1993)
19__ - Såld till MBV

3111 - †
1938 - Levererad från HC som SJ Ydo 372
1939 - Omlittererad till Yo6b
1941 - Omlittererad till Yo6g
1943 - Omlittererad till Yo
1957 - Slopad
1959 - Ombyggd till MTR56 437
observerades i dåligt skick i Storuman 1974

19__ - Omnumrerad till 3111
1979 - Skrotad i Vislanda

3112
1959 - Levererad från SJs huvudverkstad i Malmö som MTR56 833
19__ - Omnumrerad till 3112
1981-10 - Foto i Lindesberg (CS)
198_ - Omlittererad till MTR071
1987-01-09 - Såld till JÅÅJ
1989 - Tillhörde JÅÅJ. Anges felaktigt som MTR56 3116 (JHRF BJ 1989)
1993 - Tillhörde JÅÅJ. Anges felaktigt som MTR56 3116 (JHRF BN 1993)
MTR3112.jpg
Vet tyvärr ej vem som fotograferat denna i Arvika 1982.

3113
1959 - Levererad från SJs huvudverkstad i Malmö som MTR56 834
19__ - Omnumrerad till 3113
198_ - Omlittererad till MTR071

3114
1959 - Levererad från SJs huvudverkstad i Malmö som MTR56 835
19__ - Omnumrerad till 3114
198_ - Omlittererad till MTR071

3115
1959 - Levererad från SJs huvudverkstad i Malmö som MTR56 836
19__ - Omnumrerad till 3115
198_ - Omlittererad till MTR071
1988-11-15 - Såld till FÅVb
1989 - Tillhörde FÅVb (JHRF BJ 1989)
1993 - Tillhörde FÅVb (JHRF BN 1993)
19__ - Såld till MBV

3116 - †
1959 - Levererad från SJs huvudverkstad i Malmö som MTR56 837
19__ - Omnumrerad till 3116
198_ - Omlittererad till MTR071
1983 - Skrotad i Vislanda.

Om den sistnämnda har jag särskilt noterat "saknar kran". Att vara utrustad med kran verkar ha varit det vanliga.

Listan har jag rimligen också kopierat från någon med bättre kunskaper än jag, den är inte riktigt formaterad som jag brukar göra det.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men i alla fall.

MTR 55 förefaller ha varit mycket snarlik; här en ritning MED kran:
MTR55.jpg
Faktum är att jag inte riktigt vet vad som var MTR55; jag har inga nummer på några sådana trallor.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Motortrallor

Inlägg av d680ae »

Lihkströmsverken skrev: 28 aug 2020, 19:08 ...

Så till mina frågor.
  • Var inte någon av trallorna utrustade med Hiab kran, vilket av trallorna då?
  • Trallorna byggdes med komponenter från tidigare Hilding Carlsonbussar, var hytterna redan vid leverans som trallor "rödoranga"?
...
/Ola
I SJ Organisationsavdelnings redskapskatalog "Ba maskiner och redskap" finns data och ett par svartvita bilder av MTR 56, av vilka framgår att den har en hydraulisk Hiab-kran med max lyftförmåga 2,5 ton. Av bilderna varav en verkar vara en leveransbild (tralla 434) framgår även att hytten åtminstone inte var rälsbussgul. Den ser mycket mörk ut men bilden har en brant kontrastkurva så färgen kan mycket väl vara orangeröd.

Katalogen andas inte ett ord om någon MTR 55, däremot återfinns en enkelhyttsvariant vid namn MTR 52 med lågbyggt flak och en Hiab-kran för bara 1500 kg.
Senast redigerad av d680ae den 29 aug 2020, 11:36, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Motortrallor

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev: 28 aug 2020, 20:28
MTR 55 förefaller ha varit mycket snarlik; här en ritning MED kran:
MTR55.jpg
Faktum är att jag inte riktigt vet vad som var MTR55; jag har inga nummer på några sådana trallor.
Du ser fel på ritningen. Det står MTR56 på ritningen!
BoJ
MTR56_2.JPG
MTR56_3.JPG
MTR56_4.JPG
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Motortrallor

Inlägg av Johan Molin »

Jag noterade det i och med Ulfs kommentar. Det var det där med splitter nya glasögon som sagt ...
Hur var det, fanns det inte någon som tillverkade just sådana här kranar i modell?

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"