Toppbilden, visa:    


När sätts loket mitt i tåget?

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

När sätts loket mitt i tåget?

Inlägg av Coppas »

Brukar oftast inte posta samma eller liknande inlägg på flera forum, men då alla inte läser på flera håll samtidigt som det finns mycket kunskaper här så tänkte jag se om det finns någon här som vet lite mer om frågeställningarna nedan.

I Sverige har vi mig veterligt totalt tre manövervagnar litt. AFM7 tillgängliga. Dessutom används dessa tydligen enbart som vanliga vagnar numera. Däremot är ju push-pull trains (Wendezug) ganska vanliga på kontinenten mm. Har då märkt att man ibland även satt lok/loken i mitten i somliga fall samt en manövervagn i varje ände.

Frågan är då om någon vet hur vanligt det är? Förekommer det t.ex. mera allmänt eller mest bara när man, som i klippet nedan, i ev. undantagsfall kopplar ihop två tåg?

Exempel från verkligheten i München


På kontinenten har de som sagt haft varianter på detta även för ganska många år sedan. Hos ÖBB så fanns t.ex. Br 3071 med smeknamnet "Dorftrottel" (Byfåne) som gick i lokaltrafik, runt bl.a. Wien, med en till två st. tvåaxliga vagnar kopplade på ömse sidor om loket. Detta då för att slippa tidsödande rundgång.

Har för mig även att jag läst att man provade något liknade med SJ litt. Y när det begav sig, men att just det lilla loket var för klent och orkade knappt med mer än en vagn eller så. Vet inte om någon kanske känner till något mer heller om detta?

Exempel med ÖBB-modeller från den lilla världen



// Niclas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När sätts loket mitt i tåget?

Inlägg av Johan Molin »

Great Western Railway i Storbritannien använde sig av konceptet, med sina "auto coaches":

Bild

Jag har sett filmsnuttar från Pendon där ett av deras avbildade tågsätt består av två "auto coaches" och ett ånglok i mitten. Det förekom tydligen ännu mer avancerade varianter:
If more than one autocoach was used, the locomotive would usually be marshalled between the coaches, as 'play' in the control linkages could otherwise make operation difficult. This arrangement was not always possible where turntables were not convenient for turning coaches and hence up to two autocoaches could follow or lead a locomotive with cab ends away from the locomotive.[1].

Many GWR suburban services around Plymouth were formed of fixed autotrain formations of four autocoaches, two each side of the locomotive with cabs leading in each direction. When these were introduced in 1906, experiments were made to harmonise the appearance of the locomotive in the middle of the train by cutting down the sidetanks and encasing the entire locomotive in a square bodyshell of the same basic design, height and width as the coaches, complete with 'windows' and the same chocolate/cream paint livery, thus giving the complete formation the appearance of a later multiple unit. Two 2021 Class and two 517 Class engines were modified in this way during 1906. The coachwork greatly restricted visibility, made coaling, watering and servicing the locomotives awkward and initial concerns that passengers would be deterred by the unusual sight of a locomotive running in the middle of a train proved unfounded. The dummy coachwork was removed from all four locomotives during 1911.
Allt från Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Autocoach

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: När sätts loket mitt i tåget?

Inlägg av Coppas »

Stort tack för det Johan. Detta har gått mig helt förbi och var ett mycket intressant uppslag.

Nu blir det en sen kvällspipa på balkongen, med lite småstrilande i bakgrunden, samtidigt som jag ska surfa vidare och se vad jag kan hitta mer om dessa brittiska autocoaches.

// Niclas.

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägar"