Toppbilden, visa:    


Mina blandade byggen

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

ErikB skrev: 26 feb 2023, 10:33 "Peka gärna men peta inte" är något jag (helt vänligt) måste påpeka för en och annan besökare i hobbyrummet!
Mycket bra och användbar formulering, den ska jag lägga på minnet!

Vid två tillfällen har någon andäktigt tittande småtting i släkten försökt peta upp den här (fastlimmade) dörren i tro att det skulle finnas mer att se bakom - illusionen funkade som tänkt, alltså. Det var lyckligtvis det enda de petade på. Men glas framför är onekligen bra ibland.
köksdörr.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Johan Molin »

Vilken fin interiör! Man får vibbar av köket i Katthult! Stundar det taberas månne?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av PeO »

Riktigt välskött gryta och varmvattenberedare. Åldrad men inte ärgad koppar. Även kranen och handtagen i mässing ser lagom använda ut.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Johan Molin skrev: 28 feb 2023, 17:57 Vilken fin interiör! Man får vibbar av köket i Katthult! Stundar det taberas månne?
Tack! Här kokas lingonsylt för årets behov, så vi får hoppas att taberaset blir nån annan gång istället, när man kan erbjuda en mer varierad kost.
diskbänk.jpg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

PeO skrev: 28 feb 2023, 18:46 Riktigt välskött gryta och varmvattenberedare. Åldrad men inte ärgad koppar. Även kranen och handtagen i mässing ser lagom använda ut.
I så fall hade jag tur med färgen, för det bara målat direkt ur burken. ;) Det är först på senare år som jag börjat bli nyfiken på patinering. Här har jag använt antingen Humbrol eller Italeri/Model Master - jag har båda. Många metallfärger hade påtagligt grovt pigment, så jag provade olika märken, men det var ju många år sedan. Härnäst ska jag prova Vallejo Metal Color som tydligen ska vara bra.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Här är figurerna jag har målat på sistone, med varierande resultat. Killen i grön jacka tycker jag blev bäst. Det lilla paret är äkta Preiser N, medan de större är kinesiska piratkopior i 1:100. Härnäst ska jag experimentera med Preiser H0, och när jag är nöjd ska jag beskriva metoderna i figurmålningstråden, med foton av hur jag gjort.
gubbar1.jpg
gubbar2.jpg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Nu är Herr Ludwig Ederhosen med barn och måg färdigmålade, och resten av familjen Preiser får vänta ett tag. (Edit: oj, jag glömde måla die Lederhosenknöpfe ser jag nu - men det får också vänta.)
L_Ederhosen.jpg
Istället har jag börjat på ett diorama-artat projekt i 1:48, som jag ska försöka bli klar med på en månad (ska bli present). Del av ett rum med två väggar i vinkel, och på utsidan av väggen en smula rabatt och kanske en remsa gräsmatta. Jag börjar med möbler och en del annan inredning så får vi se hur ambitiös jag hinner vara på övriga delar. Först ut är ett Ikea-skrivbord. Det här är nog första gången jag scratchbygger i styrén och trots att jag är inbiten träbyggare måste jag erkänna att det gick väldigt smidigt. Styrén verkar vara ett perfekt material för att bygga modeller av möbler i folierad spånskiva. I och för sig är mitt intresse av att modellbygga spånskivemöbler väldigt nära noll, men den här gången behövdes det för att avbilda verkligheten. Så det blir nog mest trä även i fortsättningen.

Lådfronter och lucka limmar jag inte på plats förrän alla delar är målade.
skrivbord.jpg
Nyligen fick jag hem en fin statisk gräsläggare (inte testat än, det blir nog ett separat inlägg om den vad det lider), och med tanke på dioramat behöver jag komma till skott med att köpa gräsfibrer. Gordon Gravetts gräs är fint i färgen så jag tänker använda en blandning han rekommenderar (Heki 3365 mittelgrün och 3363 Winterboden, som heter 3355 i mindre förpackning). Den första nyansen verkar inte finnas i Sverige överhuvudtaget så jag funderar på att beställa från Modellbahnshop-Lippe. Jag har inte handlat därifrån förut, och undrar om de är vettiga att ha att göra med och levererar snabbt? Jag ser att det är Intermodellbau om två veckor och eftersom jag har lite ont om tid vill jag inte riskera att en beställning blir liggande tills de är tillbaks och har packat upp igen efter Intermodellbau... :( Och är det något speciellt jag ska passa på att titta efter i sortimentet, om jag ändå beställer därifrån? Just nu ligger frakten på lika mycket som varorna i korgen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Johan Molin »

Lippe är jättebra att ha att göra med enligt min nu rätt mångåriga erfarenhet. Som snabbast har jag fått ett paket TVÅ dagar efter beställning!

Lippe är en viktig leverantör för min del.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Tack Johan, det låter toppen! Då ska jag få iväg en beställning idag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Johan Molin »

Bara det faktum att man på senare tid även har en svenskspråkig variant av sin hemsida säger väl en hel del. Det är knappast BARA jag som beställer från dem häruppe från den karga nord ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Svante Andersson »

Lippe är nog den tyska firma som har bäst fraktpriser... har för mig att det gick på drygt 60 SEK när jag handlade därifrån senast. Och som Johan redan sagt... synnerligen bra leveransmoral på den firman.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av PeO »

Bättre upp - eller ner. Jag beställde veckan före jul för 640, i januari för 140, frakt båda gångerna 3,90€
Veckan före jul 6 dagar beställning - leverans (+ någon timme före midnatt dagen innan) januari-februari, minns inte men nog var det under en vecka.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Johan Molin »



En liten käck sång från tiden för Napoleonkrigen ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

PeO skrev: 05 apr 2023, 19:37 Jag beställde veckan före jul för 640, i januari för 140, frakt båda gångerna 3,90€
640 respektive 140 euro (inte kronor), antar jag? Då fick du rabatterad frakt:
"Orders within the EU € 7.90, from an order value of 100 € only proportional packaging and shipping costs of 3.90 € are charged."

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Positivt att de fått genomgående gott betyg av er! Frakten är har ju gått upp även inom landet de senaste månaderna, så skillnaden är inte stor.

Jag fortsätter på mitt diorama, idag har jag byggt sänggavlar.
skrivbord.jpg
Här kommer ett tips också - för att på enklaste sätt få de vertikala ribborna att sitta rätt, sågade jag urtag i de horisontella delarna så att ribborna går in i en ränna. Den bredare av dem såg ut så här i profil (0,8x3,2 mm NorthEastern-virke):
urtag.jpg
Jag höll till invid bordskanten, det ljusa längst till höger på bilden är golvet. Nära kanten placerade jag en remsa klippt av ett visitkort, som distans i höjdled. Innanför distansen ligger delen jag ska såga i (här 0,8 mm i fyrkant):
urtag1.jpg
Sen tog jag sågen (ryggsåg med ca 50 tänder per tum, skaftet behövs inte), placerade den på distansen och höll den med högerhanden, med tummen som tryckte ner den mot distansen. Sågen behöver sticka ut över bordskanten för att den förstärkta ryggen ska gå fri från bordet:
urtag2.jpg
Med vänster hand höll jag fast träbiten, och sågade sedan försiktigt i korta drag med sågen, hela tiden med tummen över distansen så att sågen inte vinglade (sorry, jag hade en hand för lite för att fotografera det momentet).

Det gick förvånansvärt lätt att få ett snyggt urtag. Jag hade tur med distansens tjocklek, men det är ju lätt att testa olika om urtagets placering blir fel. Metoden kanske även kan användas på plast, och naturligtvis för att göra spontat skalavirke om man vill det.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Johan Molin »

Jag får väl travestera salig Krister Brandt: "Sicket pill! Vet kommunen att du håller på så där?" ...

Glad Påsk förresten! Snart blir det byggväder på balkongen för min del!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Johan Molin skrev: 07 apr 2023, 17:32 Jag får väl travestera salig Krister Brandt: "Sicket pill! Vet kommunen att du håller på så där?" ...
Ajdå, jag har ju aldrig ansökt om bygglov! Hoppas jag slipper betala byggsanktionsavgift. :shock: Den baseras ju på preiserbasbeloppet och det har säkert stigit i dessa dyrtider... :?

Glad Påsk själv, det ska bli roligt att se vad som händer i Mjölby-Hästholmen när du kommer igång för året!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av cgn1954 »

Haha, preiserbasbeloppet e kul... :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Under påsklovet kan jag inte fortsätta på dioramat, eftersom det som ska bli en överraskning. Så det får bli annat istället.

Idag har jag gjort första testerna med min Microrama bFlock, och det verkar väldigt lovande. Härnäst ska jag titta på deras instruktionsvideor för att lära mig mer om hur man gör. Att bygga fiber-på-fiber lyckades bara halvbra, kanske hade jag inte sprejat tillräckligt mycket lim.
bFlock.jpg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av PeO »

Monsieur har stått några år på Intermodellbau och kontinuerligt byggt små (o)grästuvor lite större än ditt exempel. Det har sett så barnsligt lätt ut, när han ger en lätt dusch av limmet och sedan gett på lite strån med en "Grassmaster". Han ska f.ö. ha monter 7D30 i år, (20-23/4).

Jag gjorde för några år sedan liknande "tôrver", först en tuss långa strån på klickar av lim på en bit aluminiumfolie, sedan strök lim på topparna och duttade på "bôs" i lämpliga färger. Beroende på utförande och kulörer kunde det bli blomrabatter eller ogräs. Alu-folie leder ström, limmet biter halvdåligt, så det går lätt att plocka loss torvorna och plantera i landskapet. Lite arbetskrävande, kanske kunde det gå lätt med Magispray med lite träning. I och med att man arbetar på en liten flyttbar yta kan man ju doppa torvan i strömaterialet i stället för att strö på, därmed gör det inget om lite spraylim kommit på folien.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Jag bestämde mig alltså för att beställa en bFlock från Microrama i Frankrike. Det slutade med att jag tog den största modellen med extra allt.

Här är är de tre "huvudsakerna":
  • bFlock 50 i mitten, här utan sin utbytbara gräsbehållare (200-250 ml). Sladden till krokodilklämman är tunn och mycket smidig.
  • Till vänster mini-varianten som tar betydligt nättare gräsbehållare (50 ml), den drivs via en tjock men smidig sladd som ansluts till huvudenhetens bortre ände med hjälp av den vita muffen. Huvudenheten kan ligga på bordet, men man behöver fortfarande hålla in dess gröna knapp under gräsandet.
  • Till höger plattan som låter blommor, löv eller gräs sväva upp till tuvor, träd, eller annat som man håller ovanför. Den sätts direkt på huvudenheten på motsvarande sätt. I princip funkar den som att doppa tuvan i blommorna, men man får bara med sig så mycket blommor som fastnar på tuvan, och det kommer inte så mycket på underlaget eftersom blommorna i första hand dras till stråna.
bFlock1.jpg
Det följde med två stora och två små gräsbehållare, fyra respektive tre nätlock med olika täthet, samt vanliga lock som alternativ till nätlocken, så att man kan lätt byta mellan olika sorters fibrer och kan förvara resterna till nästa gång. Sen köpte jag lim, blommor, och olika längder på fibrer att leka med.
bFlock2.jpg
Nu blev tuvorna bara ett snabbtest förbifarten, på papperet jag ändå hade till hands. Framöver blir det nog antingen aluminiumfolie tejpad på träunderlag, eller möjligen bakplåtspapper tejpat på en metallbricka, som Luke Towan; jag har inte tänkt färdigt om det än. Metallbrickan skulle i så fall behöva ha ett isolerande handtag om jag ska kunna hålla i den och vända upp och ner över plattan; det skulle nog bli lite för "spännande" att koppla in mig själv i den elektriska kretsen. :=Koko

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Mitt lilla projekt blev klart nu i helgen, och här kommer några bilder. Skalan är alltså 1:48 och storleken begränsades av att det skulle rymmas i en "monter" i klarplast med svart botten, invändigt mått ca 83x83x57 mm.

Jag testade att bygga upp väggarna av två skikt 1 mm ply, med "reglar" emellan. Teglet är Slaters Plastikard i 7 mm-skala, 0,5 mm tjockt.

Trädgården är till stor del gjord med statiskt gräs - gräsmatta, (o-)grästuvor i rabatten, andra "grästuvor" att sätta blomgryn på, bladskaften på björnbärsrankorna, och spireabusken. Busken är byggd enligt Microramas speciella teknik, med lager på lager av allt kortare strån, och mot slutet var det spraylim - grön fine turf - spraylim - strån - spraylim - vita blomgryn, och sen hela processen om igen för att få "djup" på grönskan och blommorna.

Spraylimmet, ja. Microramas eget spraylim verkar vara ett synnerligen tunnflytande kontaktlim. Väldigt trevligt att jobba med, det lämnar inga synliga spår annat än att det verkar bli blankt på målade ytor. Och när buskarna är klara behöver man avsluta med hårspray för att de inte ska förbli småkladdiga och vilja klibba ihop när man tar i dem.
roombox1.jpg
Stupröret och värmepumpen m.m. är vädrade med pulver från pastellkrita.
roombox2.jpg
Tujan är en bit gummitagel trädd på en limbestruken tandpetare och formklippt. Lim och turf och lite färg utanpå.
roombox3.jpg
Här är ett första test av interiören. Jag har bestämt mig för att inte visa den slutgiltiga versionen; att visa rummet fyllt med personliga småsaker är jämförbart med att fotografera det riktiga rummet och lägga upp på nätet, vilket skulle kännas fel att göra.
roombox4.jpg
Skrivbordsstolen saknas på bilden ovan. Gjord av mjuk järntråd, styrenplast och en knappnål. Sitsen har en urgröpning undertill för nålshuvudet, nålen fortsätter sedan genom ett fäste med borrat hål, en limmad papperstub, och foten. Nålens nedre ände klipps ett par millimeter för lång och limmas i ett hål i golvet.
stol1.jpg
stol2.jpg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av cgn1954 »

Läckert... :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av BR78 »

Instämmer Läckert
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mina blandade byggen

Inlägg av Anna-Carin »

Tack ska ni ha! :)

Det var särskilt roligt att prova på att vädra. Jag hade egentligen inte planerat det, men när jag såg hur fel färgen var på betongplattorna jag målat, så var det inte mycket att välja på. Rembrandt torrpastell i bränd umbra (409.3), skrapad till pulver med skalpellen, visade sig vara en bra chansning.
rembrandtkrita.jpg

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"