Toppbilden, visa:    


Trädgårdsjärnväg på stationen

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Coronasituationen har medfört att jag inte kan åka til Sverige. ÖHJ ligger i dvala. Som någon av er kanske har fått med er har jag flyttat till en station: Jessnes. Här är det en stor trädgård som formligen skriker efter en trädgårdsbana. Så då bygger jag en bana här också. Den valda skalaen blir 1:20-1:19-ish. Bilden visar mitt lilla "Eggerbahn-lok" som jag byggde i vintras och som nu är ute på den allra första testkörningen. Den totala längden på körbart spår är nu uppe i ca 10m. Jag räknar med att anlägga halva banan i år, och andra halvan nästa år.
IMG_0741 (1).jpeg

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av BR78 »

Mycket tevligt att se :train1:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av cgn1954 »

Finemang! :-T :-T
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

I dag var det en försiktig premiär på halva banan. Grundarbetet är gjort, så det är nu jag kan börja leka. Vet inte helt vad eller hur jag ska få till ett roligt och spännande landskap runt banan, men det är ett långsamt projekt som tar några år.
Bilder (borde haft "Sildasallaten" hissad vid stationen :-BS ):
IMG_0753.jpeg
IMG_0750.jpeg
IMG_0745.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

Roligt att du börjar bygga miljö omkring banan! Konsum ser väldigt trevligt ut, jag förmodar att det är scratchbyggt? Snyggt med det lilla (levande?) trädet bortanför husen också.

Antracitgrå betongplattor skulle kanske vara ett alternativ för asfaltsväg/husunderlag. Eller sjöstensplattor, om du vill ha kullersten.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Antracitgrå betongplattor skulle kanske vara ett alternativ för asfaltsväg/husunderlag. Eller sjöstensplattor, om du vill ha kullersten.
Ja, jag har haft funderingar runt olika betongplattor, men hela banan är byggd på stolpar i ca 30cm höjd. Det blir en alltför omständig jobb att få upp betongplattor i en passande höjd.
Men se här, efter att ha hållit på att flytta och sparka bort den gamla eldningstunnan som låg i brännässlorna, för att den var i vägen, kom jag på att den kunde vara en passande sockel till ett av mina hus! Jag har justerat den till riktig höjd. Det var en lätt jobb, för tunnan är så rostig nertill att det bara var att slå på kanterna med en hammare som då böjde sig snällt in tills jag fick riktig höjd.
IMG_0765.jpeg
IMG_0769.jpeg
Jag kommer att bygga passande plattor, hyllor, i lätta material där husgrupperna ska placeras.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Banan blir provkörd på olika sätt. De här bilderna visar test med ett långt tåg! Loket drog tåget elegant genom hela banan. Jo, några ställen blev nog lite för trånga, men inte värre än att det var enkla justeringar och det gick felfritt efteråt.
Landskapet som ska omkransa banan är inte på plats än. Det syns tydligt på de här bilderna.
Jag har också börjat staka ut del två av banebyggningen.
IMG_0825.jpeg
IMG_0823.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Del I av stationsbanan är inte färdig men tåg kan köra. Min plan var att bygga del II nästa säsong, men jag har haft ett visst flyt i bygningen så jag tänkte det kunde var kul att få provköra hela banan i år.
Här är en översiktsbild. Uppe till höger ligger del I av banan. Jag jobbar nu med den nedre delen som går runt den gamla syrenen.
IMG_0863.jpeg
Och här en detaljbild med ett gammalt dressinhjul som utgångspunkt. Där skall det bli en "liftout bridge" för att jag skall kunna passera med gräsklipparen
IMG_0873.jpeg

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av BR78 »

:-T
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Efter en så gott som ledig långhelg med me, myself and I, kunde jag jobba intensivt med färdigställning av Stationsbanan del II. Bron som binder samman de två delarna är ytterst provisorisk och tål inte tunga lok. Men Regnerloket "Gösta" är inte så tungt, så han fick ta premiärturen med ånga. Det var några urspårningar i starten, men jag klarade nog att justera de värsta felaktigheterna. Mot sluten av turen fungerade allt efter planen (bortsett från bron som måste konstrueras urlyftbar och styvas upp)
IMG_0889.jpeg
IMG_0894.jpeg
På den sista bilden är mitt stora lok "Ljusne" med, men bara som ögonpynt, för att skapa stämning :-BS
IMG_0891.jpeg

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av ford1929 »

Ser mycket trevligt ut :-T

Har mannen blivit utlåst från "korvkiosken" ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Har mannen blivit utlåst från "korvkiosken" ;)
Ja det kan nog stämma. Om du förstorar bilden ser du att han har dragit av sig ena armen :) Desperat efter Bullens!

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av GammelDansken »

Är det en dansk postkasse (brevlåda) jag ser på siste bilden. :D :D
//John

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Är det en dansk postkasse
Postkassen er norsk :-J Det betyder kanske att det är de samma färgerna i Danmark och Norge? F.ö. är postkassen modellerad efter originalet som sitter på stationen, Smalås (Norska järnvägsmuseet)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Jag jobbar vidare med färdigställningen av banan. Nu är det bron som binder ihop de två delarna jag håller på med. Med hjälp av två stålben från en Ikeahylla som understöd blir bron stabil och kommer att kunna bära tågen som passerar. Nu fattas bara en sista millimeterjustering, sen kan jag testa med ångtåg. Den andra bilden visar taket på en takventil, antagligen utluftningen från utedasset som hörde till stationen. Nu har den funnit sin plats vid sidan av banan, där skall den täckas med jord och grus och så småningom få växtlighet. Tanken är att den skall bli en kulle och ge ett mer kuperat landskap.
IMG_0903.jpeg
IMG_0898.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Härligt väder i eftermiddag. Jag gjorde en sista justering av bron, och efter det eldade jag upp i mitt tyngsta lok för att köra hela banan. Det gick som smort :-JJ
Total körelängd är ca 50 lm. Köretiden, utan stopp på stationer är 3 min. Då i ganska makligt smalspår-ånglokstempo ;)
IMG_0906.jpeg
IMG_0908.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

I avdelningen "Michael bygger fula saker" visar jag nu berget som jag bygger av ett gammalt tak.
IMG_0922.jpeg
Jag har samlat lite gammalt skräp som låg runt omkring och skruvat fast i trappformation för att få lite olika nivåer till växter och hus. Så täckte jag över med växtduk
IMG_0923.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Och här en bild på tåg med skugga, innan jag började klä in berget :P
IMG_0914.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Nu har jag byggt lite igen. Denna gången ett stickspår och en plats til kvarnen. Här är några bilder som visar konstruktionen och framdriften. Den rosa frigoliten och markduken ska täckas med ett trädäck och smågrus. De sista bilderna visar att jag testar klaring rundt hörn på kvarnen.
IMG_0936.jpeg
IMG_0937.jpeg
IMG_0940.jpeg
IMG_0941.jpeg
IMG_0942.jpeg
Och nu: Vila!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Den sista helgen blev det en slags höstavslutning på Stationsbanan. Det blåste en iskall nordlig kuling men vädret var strålande vackert så jag tänkte att jag ville försöka, bära eller brista :-r2 Svårigheten ligger i att livesteamlok blir svåra att få upp i tillräckligt högt ångtryck och att hårda vindkast ibland kan släcka elden inne i loket. I tillägg var det några hus som envisades med att blåsa omkull flera gånger :(
Den sista tiden har jag jobbat med att få kvarnen på plats, så det här var också en nyinvigning av den.
IMG_0954.jpeg
IMG_0963.jpeg
Det passerade också tåg i skala 1:1
IMG_0953.jpeg
När jag kom hem från jobben i kväll var det vindstilla. Fortfarande ganska kallt och det började mörkna. Men jag ville i alla fall köra ett tåg under mer gynnsamma förhållanden. Jag valde mitt manuella lok "Tyr" (Accucraft) och ett blandat tågsätt. Det blev allt mörkare men loket och tåget fungerade perfekt. Jag borde kanske tänka på belysning på loket och i personvagnen...
IMG_0989.jpeg
:-J

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

I går var (kanske) den sista köringen på Stationsbanan för i år. Det var perfekt väder och smittesituationen medför ju att det är bra att hålla sig hemma. Så igen, en heldag med trädgårdsjärnvägen.
När jag följer min egen tråd, från första inlägget fram till detta ser jag att jag har fått till mycket mer än jag trodde jag skulle hinna med.
IMG_1009.jpeg
IMG_1006.jpeg
Nu närmar sig tiden för innepyssling. Jag har en hel katalog med ideér och "must do´s"

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

Det växer! Du har visat nya fina byggnader i varje uppdatering så här långt. Hoppas du får fler fina utedagar, och en bra byggvinter!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Hoppas du får fler fina utedagar, och en bra byggvinter!
Tack Anna-Carin jag önskar dig detsamma.
F.ö. kan jag säga att jag har börjat på en innomhusbana. Det är några olika anledningar till det, men först och främst för att motverka tågköringsabstinensen som kan plåga mig upp till et halvt år innan det äntligen går att köra tåg i trädgården igen. Det blir en enkel rundbana med LGB-skenor i skala 1:13,7
Michael

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

God kväll. Denna månaden har jag gjort något jag länge har haft lust till. En inomhusbana. Skalan är stor och banan är liten, så ingen kan beskylla mig för att ha byggt något som liknar verkligheten. Jag kör ångtåg och testar olika ideer och infall. Ett engelskt begrepp som jag med glädje och förståelse knyter mig till er "Awnuts" vilket betyder: Always whimsical not usually to scale. :-J
IMG_1108.jpeg
IMG_1110.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

Att ha roligt är ju det viktigaste! ;) Awnuts låter som ett trevligt koncept.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Efter ett litet mellanspel på min innebana, i svartvitt, var det äntligen möjligt att köra tåg ute igen. Allt fungerade helt fint, måste bara borsta lite smågrus från skenorna, inget annat. Jag passade också på att pröva med stationen jag håller på att bygga. Jag var lite rädd för att jag har byggt den för stor, men på den tilltänkta platsen fungerar den bra.
IMG_1391.jpeg
IMG_1393.jpeg

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Bilder som andas så mycket våraning! Till skillnad från härnere, där riktig vinter brukar vara två veckor, och sedan är det dimma och fuktigt p-ssväder, följt av plötslig försommar, ibland störd av kulingvindar som gör att man vill hålla sig inomhus!

Dina bilder påminner mig mer om min barndoms skiraste våraningar!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Fint det du skriver om våren Johan.
Bilder som andas så mycket våraning!

Jag måste nog erkänna att jag är lite pessimistisk med tanke på våren. Häroppe där jag bor, Hedmark Norge, hinner vi nog få många återfall till snö och minusgrader än... :=nee Vi är ju bara helt i starten av mars.
Men, det är i alla fall så att planer och tågköring på utebanan har kommit igång. I år ska jag plantera granar, ca 3 st.
IMG_1387.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

Jag hade inte tänkt på att titta på kartan var Jessnes låg, men när du skrev Hedmark så måste jag kolla! Min farmors föräldrar var nämligen födda i Nord-Odal, cirka 5 mil från Jessnes och minst en mil från närmaste järnvägslinje. Värden är liten, även i fullskala! :D

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Jag kör ofta genom Nord Odal (norskt uttal: norodal) när jag ska til Sverige. Närmaste järnväg är väl Kongsvingerbanan tror jag :)

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

St. Mikael skrev: 01 mar 2021, 19:33 Jag kör ofta genom Nord Odal (norskt uttal: norodal) när jag ska til Sverige. Närmaste järnväg är väl Kongsvingerbanan tror jag :)
Det var det tydligen, min farmor har skrivit om när hon åkte dit som barn, att de åkte tåg till Skarnes station och därifrån gick en buss till Mo och en till Sand.

Fotona på Jessnes station har du förstås sett: https://digitaltmuseum.no/search/?aq=pl ... snes%29%22

Men den här hållplatsen tyckte jag var lite charmig:
rud.jpg
Rud stoppested, Rudshøgda jernbanestasjon, Ringsaker (fotot är copyrightfritt)
https://digitaltmuseum.no/011012892168/ ... -skaraasen

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

Jag ska runda av min utvikning från ämnet, med ett par länkar -

Digitaliserade norska tidningar, sökbara och i de flesta fall fritt tillgängliga för alla (även i Sverige):
https://www.nb.no/search?mediatype=aviser

Och digitaliserade bygdeböcker för nätsurfare i Norge:
https://www.genealogi.no/wiki/index.php ... b%C3%B8ker

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Anna Carin, Jag har inte sett bilden på hållplatsen i Rudshøgda tidigare. Härlig och helt i min smak!
Känner du till författaren Alf Prøysen med bla. Teskedsgumman? Han blev född och bodde en stor del av livet på Rudshøgda. Så då kan man gissa på att han ofta satt och väntade på tåget till Brumunddal eller Hamar där.
För övrigt måste jag säga att det är otroligt vilka spännande och inspirerande saker som man kan finna i sitt närmiljö! Med god hjälp av en duktig fotodetektiv som du :D

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Anna-Carin »

Alf Prøysen är ju en gammal barndomsfavorit, kul att höra!

Hållplatsen var ett rent tillfällighetsfynd, från när jag googlade efter släkt. Handlaren på bilden var namne med farmors far (också handlare, men i Strømmen). Att leta bilder och fakta från förr är oftast riktigt underhållande. Såg efter om det fanns någon mer bild från Rudshøgda stn, den här var inte så dum:
rud_stn.jpg
https://digitaltmuseum.no/011012758079/ ... -en-gammel

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av ford1929 »

St. Mikael skrev: 28 feb 2021, 18:40 Efter ett litet mellanspel på min innebana, i svartvitt, var det äntligen möjligt att köra tåg ute igen. Allt fungerade helt fint, måste bara borsta lite smågrus från skenorna, inget annat. Jag passade också på att pröva med stationen jag håller på att bygga. Jag var lite rädd för att jag har byggt den för stor, men på den tilltänkta platsen fungerar den bra.

IMG_1391.jpeg

IMG_1393.jpeg
Ibland önskar jag att man skulle byggt i en större skala...
När man ser dina byggen :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

I dag hade jag möjlighet att köra tåg ute igen. Jag var helt säker på att vi skulle få en solskensdag, men nej, det började regna. Jag körde i alla fall och fotoljuset blir så mycket bättre än i starkt solsken. Stationshuset har fått ett provisoriskt "Mockup-tak" bara för att jag ville att det skulle vara med.
IMG_1466.jpeg
IMG_1472.jpeg
IMG_1471.jpeg

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår helt din fascination! Ska kanske skaffa en liten live-steam-bana på balkongen ... :-CO

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Ska kanske skaffa en liten live-steam-bana på balkongen ... :-CO
Johan (och alla er andra) Tror jag tidigare har lagt in en link till min vän Tomas i Oslo, men här är den igen:
http://forum.mjf.no/rystelsesbanen-en-b ... c7879.html Hör av dig om du vill ha lite tips och ideer :-J

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Som sagt, vackert ljus att fotografera i :)
IMG_1478.jpeg

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

St. Mikael skrev: 29 mar 2021, 09:11
Ska kanske skaffa en liten live-steam-bana på balkongen ... :-CO
Johan (och alla er andra) Tror jag tidigare har lagt in en link till min vän Tomas i Oslo, men här är den igen:
http://forum.mjf.no/rystelsesbanen-en-b ... c7879.html Hör av dig om du vill ha lite tips och ideer :-J
Det blir lite besvärligt att samordna en anläggning med alla blomkrukor ... :shock:

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Det blir lite besvärligt att samordna en anläggning med alla blomkrukor ... :shock:
Blomkrukorna blir ju en naturlig del av en balkongbana, med tog som snirklar sig igenom växtligheten :train3: :)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Förvisso; "expressen till Riviera dei Fiori" ...
Men jag tror att jag har nog med arbete med att få ordning på min bana inomhus som läget är nu!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Men jag tror att jag har nog med arbete med att få ordning på min bana inomhus som läget är nu!
Ja, så är det ofta. Om du vill prova livesteam är du välkommen hit. Sätt dig i bilen eller på ett tåg och smyg dig över gränsen [JC_doubleup.gif]
Själv håller jag på att ladda upp till tågköring- och matlagningsdag :-J

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Ser väldigt trevligt ut med livesteam, jag ska själv prova på detta i en enklare form framöver har jag tänkt mig. Är dina lok byggsatser från början?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

NisseH0; Jag bygger batterilok, vagnar och hus. Själva ångan har jag alltför stor respekt för. Än så länge är alla mina ånglok köpt rr (ready to run)
Roligt att just du frågar, för att om jag någon gång bygger ett lok själv, blir det nog "Nisse" https://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=25&t=4293 :-BS
Glad Påsk. Ps. dagens Jansson blev min klart bästa hittills !!!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Underbart lok-stående ångpanna, det påminner mycket om John Ericssons klassiska ”Novelty”. Måste ha varit smidigt för personalen på detta växellok att ha så god sikt åt alla håll, kan man tänka sig.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Efter att ha placerat in flera hus, börjar det här området att få ett lite slitet industriortsprägel. Något jag har eftersträvat.
IMG_1500.jpeg

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av BR78 »

Hur bra som hellst [JC_doubleup.gif] :-T
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara instämma! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Mitt äldsta lok "Gösta" hade lite oregelmässig och knackig gång. Jag funderade mycket på vad det kunde vara, men tänkte att det kanske är åldern som börjar ta ut sin rätt? Så kom jag att tänka på en enkel fix som jag inte gjort på länge (flera år) Jag skruvade lös gasmunstycket och tillhörande rörledning. Så blåste jag ur med tryckluft, framför allt munstycket, men också alla andra ställen jag kom åt på. Och det hjälpte! Gösta blev pigg som ett föl igen och kokade vatten så det stod härliga till :)
IMG_1536.jpeg
IMG_1534.jpeg

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"