Toppbilden, visa:    


Trädgårdsjärnväg på stationen

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av ford1929 »

Härliga miljöer..... :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av BR78 »

Golvad igen som sagts härliga miljöer [JC_doubleup.gif] :-T
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av ErikB »

Jag håller med Roger & Conny! Det är inte ofta man ser ett hotell i korrugerad plåt! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Morgontåget rundar den nyplanterade granen
IMG_1579.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Underbar våraning i den bilden! :-T

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Morgontåget har stoppat på den nya stationen.
IMG_1578.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

En solfylt förmiddag, trodde jag, men med en gång jag började plocka fram mitt tågmaterial gick solen i moln och det blev iskallt. Detta är charmen med trädgårdsjärnväg :-BS Hursomhelst, förmiddagens tågkörning var godståg och jag försökte mig på ett nytt rekord. 22 axlar, och det fungerade förvånansvärt bra, samtidigt som jag upptäckte några problemområder som kan föra till urspårning. Skall fixas. Ett till tåg kommer att köra senare idag.
IMG_1610.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

IMG_1608.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Skrot-Nisses har börjat ta emot leveranser av ymse slag
IMG_1660.jpeg
Bilagor
IMG_1668.jpeg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av ErikB »

Absolut värt ett par dubbeltummar! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Tack för dubbeltummar och annat ros :-J Som ett infall tog jag fram min kamera, Lumix, istället för att bara använda telefonen. Det var för att se om jag såg någon skillnad på bilderna. Och det gör jag verkligen!
Här är bilder från morgonens köring. Pingstafton.
P1010387.jpeg
P1010388.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Experimenterar med bildstorlekar
P1010388 (2).jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Personligen gillar jag stora bilder; jag vet inte om administratör Göran är lika glad för dem ...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Ja jag håller med. Jag vill nog för det mesta lasta upp så stora bilder som möjligt, men det blir lite slumpartat vilka bilder som får en lagom storlek. Några bilder måste jag pröva att förminska flera gånger innan de går att lasta upp. Det fungerar ofta bättre att lasta upp bilder med Crome än Safari. Generellt tål väl forumet den mängd med bilder jag och andra delar?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Jag använder både Safari och Firefox utan problem. Har man en jpeg-bild på under 500 kb brukar det fungera friktionsfritt.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Alla vet ju att det ofta bor sjöodjur i de större sjöarna, men också under små järnvägar kan monster hålla till. Här bildbevis:
IMG_1724.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Det varma sommarvädret kombinerat med lediga dagar har inneburit att vi har kunnat köra många tåg, i många olika kombinationer. Edward och jag har också kört med mötande tåg inne på stationerna.
P1010403.jpeg
IMG_1735.jpeg
God sommar till er alla :-J

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Vilka fina små skönheter! :-T

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Köring av morgontåg. Söndag morgon. Ett blandat långsamgående tåg, inte många passagerare. Senare, ett godståg som dras ut från Skrot-Nisses.
Grönskan har nu kommit för fullt och nästan varje dag går jag runt och klipper ner med trädgårdssaxen för att hålla banan synlig.
IMG_1762.jpeg
IMG_1772.jpeg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av 1956 »

Tack för mysiga sommarbilder på din mycket fina trädgårdsjärnväg, stationshuset och övriga är ju helt fantastiska! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Rikard: Tack för rosande komentarer :P Alltid trevligt att få!
Tänkte försöka mig på en bild från Skrot-Nisse igen. Jag har upptäckt att jag inte kan få in hela området på en bild. Men ett utsnitt fungerar bättre
IMG_1812.jpeg
Loket "Lilla" drar in Trevithicks Coalbrokdale lok til skrotning

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av PeO »

Visst är det din hagejernbane man kan se till vänster drygt 51 minuter in på den här resan mellan Lillehammer och Oslo?

Bron på titelbilden lär väl vara Minnesund, E6 till höger.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

PeO » tor 08 jul 2021, 19:04

Visst är det din hagejernbane man kan se till vänster drygt 51 minuter in på den här resan
Ja det stämmer!! Som tur är kör tåget bara förbi, jag blev lite rädd för att de hade zoomat in banan. I så fall hade jag önskat att bli tillfrågad i förväg.
Jag såg också många andra roliga detaljer, som min cykelväg till Hamar (affär och jobb) det är den idylliska vägen som löper mellan järnvägen och Mjösa. Det kom också en rolig kommentar om spårväxeln in till Hamar station :-BS Jag skall njuta hela filmen vid ett senare tillfälle. Tack PeO [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Hade besök. Thomas från Oslo körde sina lok på stationsbanan. Det blev en rolig omväxling :=KOMP
P1010455.jpeg
P1010451.jpeg
Det var sommarens hetaste dag hittill och loken körde väldigt lätt, på lågt gastryck. Man kunde nästan inbilla sig att dom bara körde på varmluft.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Även om min bana börjar bli sönderfotograferad (av mig) hittar jag ibland en ny vinkel. Här har dagens sista tåg stannat inne på bangården. I låg kvällsol
IMG_1880.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Mycket stämningsfullt! :-T

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Hej alla. Stationsbanan går mot höst.
Jag tänker på det jag verkligen gillar i min modellvärld, och det är att finna på nya tema och nya byggområden. Skrot-Nisse blev ett inspirerande nytillskott till Stationsbanan.
Första bilden visar hur det såg ut i fjol, när banan var ny.
IMG_0751.jpeg
IMG_1668 (1).jpeg
Detaljbild.
IMG_2158.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Den senaste moderniseringen hos Skrot-Nisse: En stoppbock byggd av en upptagetskylt från en gammal toalett
IMG_2169 (1).jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Hösten kryper närmare och nu är det bara några dagar kvar till Stationsbanan kan fira ettårsjubileum. En bild från kvällens körning med två olika tåg
IMG_2178.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Det är trösterikt när höstmörkret så sakteliga börjar sänka sig att se att sommaraktiviteterna fortfarande pågår! :-T

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Nu när hösten verkligen gör sig gällande tänker jag att säsongen närmar sig slutet. Hus skall in på vinterförvaring och renovering.
I dag gick det i alla fall ett godståg på banan.
IMG_2246.jpeg
Katten Inga följde med på behörigt avstånd
IMG_2233.jpeg
Mitt lilla industrilok får jobba medans jag plockar in tåg och hus efter köring.
IMG_2248.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Den gamla kranen är en slitare som får leva utomhus året runt. Den har länge stått på reparationslistan och den har också haft en provisorisk placering som jag inte var nöjd med. (Här kan jag inte den korrekta benämningen, så rätta mig om jag har fel) Den undre delen har nu blivit byggd på tvärs av järnvägen, och med den rörliga kranen på toppen som är fixad och nymålad, gissar jag att man kan kalla den en Traverskran.
IMG_2265.jpeg
IMG_2268.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

En vacker syn! Är det Meccano som fått bidra? De gamle på bygderna i Sverige brukade ju kalla slika tingestar för "dra-tvärs-kranar" ...

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Baronen »

Hej!

Jag har inte hittat den absoluta distinktionen mellan en travers och en brokran (om det nu finns någon) men skulle vilja använda det sistnämnda på Ditt fascinerande bygge. Brokranar som också var åkbara tvärs kranbrons längdriktning längs spår på kajen fanns till exempel vid Göteborgs Gasverk där de hanterade stenkol in i gripskopor och sannolikt koks ut.

Ett exempel på brokran i modell hittas hos Faller.
Nr. 120163

Om jordklotets president gav mig i uppdrag att fastställa skillnaden mellan travers/bockkran/portalkran och brokran så skulle jag sagt att de förstnämnda verkar från längsbalkens/brons undersida (även om maskineriet befinner sig delvis på ovansidan medan brokranen verkar från ovansidan. Nu har inte J.P. ringt idag så definitionsuppgiften kvarstår och säkert kan någon forumkamrat påvisa varianter som är varken eller alternativt bägge två.

När jag tänkte på det här så kunde jag inte komma på något annat ord för telfer, som egentligen är själva hisstyget men brukar benämnas så svängdelen inkluderad, då trodde jag att jag uppfann ordet ”konsolkran”. Det gjorde jag inte! Vid googling befanns det redan heta så på norska.
Sens moral: Strejpa fast skomakardj-n vid lästen!

Hissnande hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Är det Meccano som fått bidra? De gamle på bygderna i Sverige brukade ju kalla slika tingestar för "dra-tvärs-kranar" ...
Jag har inte hittat den absoluta distinktionen mellan en travers och en brokran (om det nu finns någon) men skulle vilja använda det sistnämnda på Ditt fascinerande bygge. Brokranar som också var åkbara tvärs kranbrons längdriktning längs spår på kajen fanns till exempel vid Göteborgs Gasverk där de hanterade stenkol in i gripskopor och sannolikt koks ut.
Tack för intressanta svar.
Ja, Meccano är ett favoritmaterial i min tågvärld. Jag fäster konstruktioner, använder det i vagnar, broar, kranar osv. Det rostar också på ett fint sätt när det blir lämnat ute över tid.
"Brokran" verkar ju vara en korrekt beskrivelse. "Dra-tvärs-kran" är ju också en målande beskrivelse :play:

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Så blev det 6 november och nu närmar sig obönhörligt sista kördag ute. På morgonen var trädgården täckt av ett vitt lag av frost. Spåren och växlarna var knottriga av iskristaller.
Så vad gör man då? -Jo; man packar sin ryggsäck med kaffe och smörgåsar och vandrar upp på Furuberget, där man kan sitta i solen med storslagen utsikt över Mjøsa och fortära en andra frukost. När jag sen kommer hem igen har solen smält bort det mesta av frosten och jag kan preparera tåg, vagnar och några hus och göra klart til (höstens sista?) körning med tåg.
IMG_2323.jpeg
Luften är glasklar, det är helt vindstilla och jag blir väldigt kall om fingrarna som klamrar sig fast i radion som jag kör tåget med
IMG_2322.jpeg
En nytillverkad finess är att jag har sågat ned sidan på vagnen som fraktar Tretivithcks gamla lok som är på väg till Skrot-Nisses. Det är för att urlastningen skall vara lite enklare för dom små plastgubbarna (men för oss andra är det för att visa mer av loket)
IMG_2320.jpeg
Efter att loket är tomt på gas bär jag in tåget, men denna gång har också Msr.Hulots hus, ångkvarnen och hotellet fått bli med in i värmen.
Nu väntar vintersysslor och nödvändiga reparationer på husen som har stått ute sen april.
Bilagor
IMG_2316.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Så här års är trafiken i trädgården inställd på grund av kyla och snöhinder. Jag sysslar med andra saker och har många ideer och tankar inför det nya året. Men det är också så att ju längre tiden går ju större blir suget efter att se ett litet ångtåg köra. Det var orsaken till att jag byggde den lilla inomhusbanan förra vintern.
Skalan är ca 1:13 Jag har kört några turer nu i mellandagarna och det ger mig en god känsla att vara tillbaka på spåret! [JC_doubleup.gif]
IMG_2407.jpeg
Mina planer för denna bana var länge att utöka med flera stickspår men nya ideer kan komma att medföra att inomhusbanan måste vika plats för en annan verksamhet. Det känns lite vemodigt, men jag tror det är nödvändigt :=nee

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Jag har hittat precis vad du just behöver!


Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Härlig film Johan, och precis det jag behöver men nog inte kommer att skaffa. Jag låter banan vila och börjar hellre med vårtrafiken om en eller två månader :)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Vårpremiär
Banan har pyntligt och fint smält fram ur snötäcket. Jag har länge haft lust till en liten premiärtur, men vind och temperatur (och covid) har hållt mig borta från tåglek. Men inte idag. Någon liten minusgrad i luften, men helt vindstilla. Till min stora förvåning och glädje ville tonåringen också vara med och köra :-JJ
Jag har gått tillbaks i tråden och finner ut att premiären i fjol var ca vecka tidigare. I år blir det mindre aktivitet på banan för att andra saker och evenemang är under uppsegling. Bland annat en utställning med mina hus och skulpturer i juni månad. Det betyder att några av mina mest markanta hus inte får vara med på banan detta halvår.

Vårbilder...
IMG_2512.jpeg
IMG_2513.jpeg
IMG_2518.jpeg

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av modeljernbane »

Din bane får vel oxå väre med som en del af udstillingen, det er jo et kunstvärk i sig selv. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Din bane får vel oxå väre med som en del af udstillingen, det er jo et kunstvärk i sig selv.
Tack Modeljernbane för den högst uppskattade kommentaren!

Det är så att jag är inbjuden till två olika utställningar. Den ena med en tågbana av mig som en del av utställningen. Det är tänkt att den utställningen skulle vara i en nedlagd station (Ilseng) och där skulle jag alltså visa och köra mina tåg...Men det är många problem och nackdelar med att ställa ut en del av min tågbana i körbar skick:
- Mina tåg måste köras av mig eller någon som behärskar livesteam.
- Unga besökare förstår inte att man kan bränna sig både av gaseldning men också het ånga.
- Jag betraktar delar av min anläggning som som ganska sårbar och lätt att skada.
- Jag måste i så fall alltid vara på plats när utställningen är öppen för publik.
- Det är ingen väsentlig gottgörelse för mig som utställare, annat än det jag mot förmodan får sålt.
- Summan av det hela kan bli att denna utställningen kostar tid, pengar och mycket arbete. Därför kommer jag nog inte att genomföra mer än den andra utställningen som då blir "en vanlig konstutställning"

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Några veckor senare: Igen en fin vindstilla dag, med nästan lite värme i luften.
IMG_2552 (1).jpeg
IMG_2547 (1).jpeg
När det är lite kallt blir det extra mycket rök :-Sorry Om någon undrar: Röken från mina lok är vattenånga.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

En vindstilla och helt ledig dag. Nästan sommar. Jag tog mig god tid och satte ut alla hus, många vagnar och två lok. Jag har ju jobbat med andra saker som har varit viktiga för mig, men abstinensen efter att köra tåg har bara blivit starkare, och i går kväll bestämde jag mig och började jag förbereda lok och hus.
IMG_2641.jpeg
IMG_2639 (1).jpeg
IMG_2634.jpeg

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Fotingen »

Fina bilder! Jag gillar riktigt vattenångan (röken) som kommer ut ur ånglokomotiven. [JC_doubleup.gif]
Jag har förresten hört att du är norsk, och jag är halvnorsk, så jeg kan snakke litt norsk, da. Jeg håper att du forstår og att jeg ikke har feil i det att du ær norsk. :-flirt Hvilken skale bygger du i forresten? Ær det LGB eller?

Beste hilsen, Josef. :-BS
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Jag gillar riktigt vattenångan (röken) som kommer ut ur ånglokomotiven. [JC_doubleup.gif]
Jag har förresten hört att du är norsk, och jag är halvnorsk, så jeg kan snakke litt norsk, da. Jeg håper att du forstår og att jeg ikke har feil i det att du ær norsk. :-flirt Hvilken skale bygger du i forresten? Ær det LGB eller?
Hei Josef. Er du innflyttet fra Norge?
Min nasjonalitet er noe jeg selv lurer på :-BS Jeg er svensk, men har bodd mer enn halve livet i Norge. Når jeg er i Sverige pratar jag svenska (inbillar jag mig) men de jag pratar med tror jag pratar norska...I Norge snakker jeg norsk, da tror alle at jeg er svensk..Min mamma var svensk, pappa tysk, exfrun och mina barn är norska... Jag ser på mig själv som en lagom europeisk blandning :-BS
Skalan när det gäller trädgårdsjärnväg är ganska flytande, jag säger att min bana är i ca skala 1:20, 32mm spårvidd.
LGB säljer tåg i varierande skalor fån 1:35 -1:24 allt på 45mm spår. En gemensam benämning är G-skala.
Hilsen fra Michael

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av PeO »

Erfarenhet eller fördom? Jag har inte träffat någon som pratar perfekt BÅDE svenska och norska utan att blanda.
Om det är en fördom, har jag inte fått någon så brutalt cementerad sedan Em-Ons brors bröllop. Jag satt länge och pratade med Vichits chef Peter på kvällen. Peter var född och uppvuxen i USA, studerat på Stanford, men ställer till sist frågan; could you explain to me the difference between Sweden and Switzerland?" Till saken hör att jag diskuterat US-amerikaners okunskap om geografin utanför hemlandet med en Australiensare och en Kanadensare tidigare under resan.
Kanada är väl f.ö. för USA vad Sverige är för Tyskland, 11% av befolkningen, men betydligt större yta. Nästan samma gäller väl också Ryssland-Kina.

På åttio- och nittiotalet blev det en del resor till Norge för MJ-träffar, tyvärr inte så ofta senare, dessutom en del jobb i Norge, det största på Rena i mitten av 90-talet genererar fortfarande ett servicebesök sådär vart 5:e år, så jag har inga svårigheter med norska, (Nåja, unntatt Bergen, Lofoten og Sogndal) Skriva norska ger jag mig dock inte på, på Rena löstes detta elegant så att vi fick låna en skrivkunnig norsk soldat.
Ser fram mot fler rapporter från din hagebane, min egen är f.n. inte presentabel efter att Em-On haft sitt vårbruk bland blommorna. Jag får krypa runt en stund och försöka få tillbaka spåren på rätt plats.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Fotingen »

Hej Mikael!
Jag är ledsen för att jag svarade så sent. Vi har varit i London för att fira min Morfars sjuttioårsdag (som är Norsk), och då har jag inte kommit ihåg att svara dig. Som svar på ditt senaste inlägg i denna tråd: Nej, jag är faktiskt inte född i Norge, men jag är där rätt ofta. Jag är en rejäl skandinavisk blandning. Jag är halvnorsk, och född i Sverige. Sedan så är en liten del av min släkt ifrån Danmark. Så när jag var på min kusins konfirmation så var det folk ifrån både, Lolland, Tromsö, Trondheim, och Stockholm. Alltså ett riktigt Scandinavian Party! Hehe. :-BS

Och förresten, kul det där med skalor, det finns så många inom modellbygge. Det är så många mått ju! Så du bygger i näästan G-skala om jag inte har fel?

Bästa hälsningar, Josef. :-BS
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

PeO
Ser fram mot fler rapporter från din hagebane, min egen är f.n. inte presentabel efter att Em-On haft sitt vårbruk bland blommorna. Jag får krypa runt en stund och försöka få tillbaka spåren på rätt plats.
Tack för uppskattande ord. Vi är några Norgevänner här. Roligt att läsa om dina förehavanden. Ser fram mot nya berättelser från dig.

Fotingen
Och förresten, kul det där med skalor, det finns så många inom modellbygge. Det är så många mått ju! Så du bygger i näästan G-skala om jag inte har fel?
Det är sant, jag bygger i G-skala. Bokstaven "G" betyder Garten, garden. Alltså Trädgårdsjärnväg!
Roligt att läsa om din släkt. Jag är tillhängare av goda blandningar mellan nationaliteter [JC_doubleup.gif]
Så till rapporten från senaste körningen: En hel ledig dag, gjorde i ordning loken kvällen före och med fint väder fungerade allt (nästan) perfekt :-JJ
IMG_2681.jpeg
Den konstgjorda kullen med taklök, Sedum börjar att se ut som jag vill. Nästan alla överlevde vintern + ett sett med nyplanterade.
IMG_2684.jpeg
Mina planterade granar klarar sig skapligt. 3 av 4 lever.
IMG_2697.jpeg
Körde också ett tåg med max-längd. 6 vagnar, 20 axlar.
IMG_2708.jpeg
IMG_2720.jpeg
Allt i allt var 4 ånglok påeldade :-J

Michael

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Sommar. Högsommar och besök från tågkörande kamraten Thomas. 3 olika lok med tåg, alla inne på stationen
IMG_2779.jpeg
P1010596.jpeg
P1010591.jpeg

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"