Toppbilden, visa:    


Trädgårdsjärnväg på stationen

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

0 skala räls eller Sm 32? Jag använder sm32 till min 1:19 bana. Det tillsvarar då 600mm. Jag har också beställt material från utlandet, nu senast Indien och det har gått bra så långt, men det Indiska loket måste jag skicka tillbaka för reparation.
För övrigt måste jag säga att jag följer med på din Vadstenabana. Otroligt vackert och skickligt byggande!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Tack så roligt att höra!
Jag tänkte för några år sedan bygga någon mycket enkel bana med gammaldags 0-räls av plåt, tanken var att köpa ett äldre spriteldat Basset-Lowkelok och några plåtvagnar som kunde skramla runt för skojs skull.
Men skulle jag nu ha livesteamplaner så skulle det snarare vara med svensk 600mm förebild.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Hur är det; är alla live-steam-banor rundbanor? När Nisse berättar om 600 mm-banor kommer jag förstås genast att tänka på ÖSJ och Bor-Ohs Bruks järnväg, de enda två jag själv har åkt på (min mormor har faktiskt åkt på en flakvagn Bor-Ohs bruk någon gång när förra seklet var ungt!). Men en punkt-till-punkt-bana? Finns det i den här världen? Jag antar att för live-steam-fantaster är charmen just att se ett riktigt ånglok i aktion, och då blir ju en rundbana ganska given.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

När jag tänker efter är det nog så. Alla banor jag har besökt inklusive mina egna är rundbanor med tanke på att se tåget köra. Men vi har som oftast stickspår och sidolinjer där det går att rangera, trixa och testa olika lösningar.
Jag såg ett smart sätt på en bana i Danmark, vad det gäller att öka svårighetsgraden: Under en livestream träff hade man helt enkelt satt upp en hindring på ett ställe (en ölflaska) vilket innebar att rundbanan blev en punkt till punktbana och alla möten och rundkörningar måste ske inne på stationerna och på mötesspår.
För övrigt är Bor-Ohs banan högt placerad på min bucketlist. Kanske nästa säsong?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Skaffa i så fall en riktig personvagn så resenärerna slipper åka på flakvagnar!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Jag är hemma med en seeeeg coronasjukdom. Igår fick jag i alla fall lust att frysa lite på fingrarna och fånga några vintermotiver. Tåget är bara ställt ut för fotografering, men tänker att det blir en sorts säsongavslutning. :-J
Skjermbilde 2023-11-11 kl. 19.40.48.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Men effektfullt med live-steam i snölandskap! [JC_doubleup.gif]

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Ja ånglok i snölandskap är ju inte nutidsmänniskan förunnat särskilt ofta!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Jag har fler bilder från den kalla, våta dagen. När jag kollar tillbaks ett år, ser jag att jag körde 2 veckor längre före vintervilan.
Skjermbilde 2023-11-12 kl. 20.54.00.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

En till vinterbild :-Sorry
P1010632.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Ensån bild som gör att man bums vill krypa inomhus och dricka glögg!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 25 nov 2023, 10:39 Ensån bild som gör att man bums vill krypa inomhus och dricka glögg!
Brrrrr. Vintern ses bäst genom ett fönster och behovet av snö och vinter avtar med stigande ålder.
Min bana har legat för fäfot sedan den begravdes av nedfallna löv, men idag var"lille"Sigge ute och fick se snö för första gången. Lille? Ett halvt år och fyra kg, men tant veterinären tyckte att han var ovanligt snäll.
IMG_4356.JPG
Mikael, du får se vintern och de passerande stora tågen genom ett fönster under de långa kalsongernas kalla natt.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Fick Sigge se något livesteamlok igång? Kan tänka mig att katter är lätt skeptiska till dem…?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av PeO »

Nää, bara ett svart LGB med ljud. Är det farligt? Kan man leka med det?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Mikael, du får se vintern och de passerande stora tågen genom ett fönster under de långa kalsongernas kalla natt.
Peo, Det är så sant, så sant. Jag cyklar fortfarande, men har vinteruppehåll. Jag går också mina turer upp till Furubergets topp, men långa skidturer i fjället känns det som jag är färdig med. Tågtrafiken rullar förbi, numer begränsad till persontåg efter att Hans rev ned bron i Ringebu.
Inga 22.jpg
Och så Katterna. Numer två, Inga och Torbjörn. Inga ser på tågbanan ute som en praktisk och användbar promenadväg. Hon är inte rädd för tågen men flyttar sig om dom kommer för nära. Torbjörn har bara bott här en dryg månad och vet inte vad trädgårdsjärnväg är ännu.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Plusgraderna har kommit och jag går och suktar efter att få köra tåg igen på Stationsbanan. Vissa delar har smält fram ur snöns fuktiga grepp, och där kan jag varje fall ställa upp lite tåg till fotografering. Stora delar är fortfarande sorgligt insnöade.
Gods /postvagnen är färdig så den fick lufta sig lite för första gången. Jag har också ett nytt lok denna säsong: Et Roundhouse -Bundaberg om det säger något?
IMG_3609.jpeg
IMG_3603.jpeg
IMG_3596.jpeg


Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Så fick vi äntligen en vårpremiär på utebanan! Mitt barnbarn var med, han var nog lite besviken över att inte kunna leka men bara se på. När vi kom in efteråt fortsatte han med LGB-tåget.
IMG_3645.jpeg
IMG_3643.jpeg
IMG_3647.jpeg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Så bra att ditt barnbarn får den här upplevelsen av ånglok och järnväg, det är inte alla förunnat!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Så bra att ditt barnbarn får den här upplevelsen av ånglok och järnväg, det är inte alla förunnat!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Nisse, det här barnbarnet framstår som speciellt intresserad. Jag har genom åren försökt att pracka på min tåghobby på alla barn och barnbarn utan någon större succé, men på denna gutten verkar det som det fungerar :-JJ
I dag kunde jag köra på min andra bana. Det är till den jag har mest material, men det visar sig att jag måste göra en större ommöblering av stationer och hus på grund av anknytningsspåret från 1:13,3 banan. Jag tror det kan bli bra.
IMG_3657.jpeg
IMG_3656.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av St. Mikael »

Tisdag eftermiddag: Vindstilla, kom hem tidigt och solsken. Nu tog jag mig tid att testa nya platser till stationsbygningarna. Ni som ser bilderna ser kanske ingen större skillnad, men alla tre stationerna har bytt plats på grund av den anslutande 1:13,3 banan.
Jag körde tåg nästan hela eftermiddagen :-BS
IMG_3672.jpeg
IMG_3666.jpeg
IMG_3665.jpeg
IMG_3663.jpeg
IMG_3668.jpeg
Tokig gubbe med galen katt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av Johan Molin »

Låter hur mysigt som helst i vårsolen!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Trädgårdsjärnväg på stationen

Inlägg av NisseH0 »

Låter härligt! Man känner sig lite som någon slags underjordiskt troll som tillbringar all sin hobbytid i en källare!
Men jag har en dröm om att någon gång köra livesteam ute…

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"