Toppbilden, visa:
Trädgårdsjärnväg på stationen
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Golvad igen som sagts härliga miljöer
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Jag håller med Roger & Conny! Det är inte ofta man ser ett hotell i korrugerad plåt!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Morgontåget rundar den nyplanterade granen
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Underbar våraning i den bilden!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Morgontåget har stoppat på den nya stationen.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
En solfylt förmiddag, trodde jag, men med en gång jag började plocka fram mitt tågmaterial gick solen i moln och det blev iskallt. Detta är charmen med trädgårdsjärnväg Hursomhelst, förmiddagens tågkörning var godståg och jag försökte mig på ett nytt rekord. 22 axlar, och det fungerade förvånansvärt bra, samtidigt som jag upptäckte några problemområder som kan föra till urspårning. Skall fixas. Ett till tåg kommer att köra senare idag.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Absolut värt ett par dubbeltummar!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Tack för dubbeltummar och annat ros Som ett infall tog jag fram min kamera, Lumix, istället för att bara använda telefonen. Det var för att se om jag såg någon skillnad på bilderna. Och det gör jag verkligen!
Här är bilder från morgonens köring. Pingstafton.
Här är bilder från morgonens köring. Pingstafton.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Experimenterar med bildstorlekar
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Personligen gillar jag stora bilder; jag vet inte om administratör Göran är lika glad för dem ...
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Ja jag håller med. Jag vill nog för det mesta lasta upp så stora bilder som möjligt, men det blir lite slumpartat vilka bilder som får en lagom storlek. Några bilder måste jag pröva att förminska flera gånger innan de går att lasta upp. Det fungerar ofta bättre att lasta upp bilder med Crome än Safari. Generellt tål väl forumet den mängd med bilder jag och andra delar?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Jag använder både Safari och Firefox utan problem. Har man en jpeg-bild på under 500 kb brukar det fungera friktionsfritt.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Alla vet ju att det ofta bor sjöodjur i de större sjöarna, men också under små järnvägar kan monster hålla till. Här bildbevis:
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Det varma sommarvädret kombinerat med lediga dagar har inneburit att vi har kunnat köra många tåg, i många olika kombinationer. Edward och jag har också kört med mötande tåg inne på stationerna.
God sommar till er alla
God sommar till er alla
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Vilka fina små skönheter!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Köring av morgontåg. Söndag morgon. Ett blandat långsamgående tåg, inte många passagerare. Senare, ett godståg som dras ut från Skrot-Nisses.
Grönskan har nu kommit för fullt och nästan varje dag går jag runt och klipper ner med trädgårdssaxen för att hålla banan synlig.
Grönskan har nu kommit för fullt och nästan varje dag går jag runt och klipper ner med trädgårdssaxen för att hålla banan synlig.
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Tack för mysiga sommarbilder på din mycket fina trädgårdsjärnväg, stationshuset och övriga är ju helt fantastiska!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Rikard: Tack för rosande komentarer Alltid trevligt att få!
Tänkte försöka mig på en bild från Skrot-Nisse igen. Jag har upptäckt att jag inte kan få in hela området på en bild. Men ett utsnitt fungerar bättre
Loket "Lilla" drar in Trevithicks Coalbrokdale lok til skrotning
Tänkte försöka mig på en bild från Skrot-Nisse igen. Jag har upptäckt att jag inte kan få in hela området på en bild. Men ett utsnitt fungerar bättre
Loket "Lilla" drar in Trevithicks Coalbrokdale lok til skrotning
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Visst är det din hagejernbane man kan se till vänster drygt 51 minuter in på den här resan mellan Lillehammer och Oslo?
Bron på titelbilden lär väl vara Minnesund, E6 till höger.
Bron på titelbilden lär väl vara Minnesund, E6 till höger.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Ja det stämmer!! Som tur är kör tåget bara förbi, jag blev lite rädd för att de hade zoomat in banan. I så fall hade jag önskat att bli tillfrågad i förväg.PeO » tor 08 jul 2021, 19:04
Visst är det din hagejernbane man kan se till vänster drygt 51 minuter in på den här resan
Jag såg också många andra roliga detaljer, som min cykelväg till Hamar (affär och jobb) det är den idylliska vägen som löper mellan järnvägen och Mjösa. Det kom också en rolig kommentar om spårväxeln in till Hamar station Jag skall njuta hela filmen vid ett senare tillfälle. Tack PeO
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Hade besök. Thomas från Oslo körde sina lok på stationsbanan. Det blev en rolig omväxling
Det var sommarens hetaste dag hittill och loken körde väldigt lätt, på lågt gastryck. Man kunde nästan inbilla sig att dom bara körde på varmluft.
Det var sommarens hetaste dag hittill och loken körde väldigt lätt, på lågt gastryck. Man kunde nästan inbilla sig att dom bara körde på varmluft.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Även om min bana börjar bli sönderfotograferad (av mig) hittar jag ibland en ny vinkel. Här har dagens sista tåg stannat inne på bangården. I låg kvällsol
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Mycket stämningsfullt!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Hej alla. Stationsbanan går mot höst.
Jag tänker på det jag verkligen gillar i min modellvärld, och det är att finna på nya tema och nya byggområden. Skrot-Nisse blev ett inspirerande nytillskott till Stationsbanan.
Första bilden visar hur det såg ut i fjol, när banan var ny.
Detaljbild.
Jag tänker på det jag verkligen gillar i min modellvärld, och det är att finna på nya tema och nya byggområden. Skrot-Nisse blev ett inspirerande nytillskott till Stationsbanan.
Första bilden visar hur det såg ut i fjol, när banan var ny.
Detaljbild.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Den senaste moderniseringen hos Skrot-Nisse: En stoppbock byggd av en upptagetskylt från en gammal toalett
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Hösten kryper närmare och nu är det bara några dagar kvar till Stationsbanan kan fira ettårsjubileum. En bild från kvällens körning med två olika tåg
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Det är trösterikt när höstmörkret så sakteliga börjar sänka sig att se att sommaraktiviteterna fortfarande pågår!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Nu när hösten verkligen gör sig gällande tänker jag att säsongen närmar sig slutet. Hus skall in på vinterförvaring och renovering.
I dag gick det i alla fall ett godståg på banan.
Katten Inga följde med på behörigt avstånd
Mitt lilla industrilok får jobba medans jag plockar in tåg och hus efter köring.
I dag gick det i alla fall ett godståg på banan.
Katten Inga följde med på behörigt avstånd
Mitt lilla industrilok får jobba medans jag plockar in tåg och hus efter köring.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Den gamla kranen är en slitare som får leva utomhus året runt. Den har länge stått på reparationslistan och den har också haft en provisorisk placering som jag inte var nöjd med. (Här kan jag inte den korrekta benämningen, så rätta mig om jag har fel) Den undre delen har nu blivit byggd på tvärs av järnvägen, och med den rörliga kranen på toppen som är fixad och nymålad, gissar jag att man kan kalla den en Traverskran.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
En vacker syn! Är det Meccano som fått bidra? De gamle på bygderna i Sverige brukade ju kalla slika tingestar för "dra-tvärs-kranar" ...
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Hej!
Jag har inte hittat den absoluta distinktionen mellan en travers och en brokran (om det nu finns någon) men skulle vilja använda det sistnämnda på Ditt fascinerande bygge. Brokranar som också var åkbara tvärs kranbrons längdriktning längs spår på kajen fanns till exempel vid Göteborgs Gasverk där de hanterade stenkol in i gripskopor och sannolikt koks ut.
Ett exempel på brokran i modell hittas hos Faller.
Nr. 120163
Om jordklotets president gav mig i uppdrag att fastställa skillnaden mellan travers/bockkran/portalkran och brokran så skulle jag sagt att de förstnämnda verkar från längsbalkens/brons undersida (även om maskineriet befinner sig delvis på ovansidan medan brokranen verkar från ovansidan. Nu har inte J.P. ringt idag så definitionsuppgiften kvarstår och säkert kan någon forumkamrat påvisa varianter som är varken eller alternativt bägge två.
När jag tänkte på det här så kunde jag inte komma på något annat ord för telfer, som egentligen är själva hisstyget men brukar benämnas så svängdelen inkluderad, då trodde jag att jag uppfann ordet ”konsolkran”. Det gjorde jag inte! Vid googling befanns det redan heta så på norska.
Sens moral: Strejpa fast skomakardj-n vid lästen!
Hissnande hälsningar!
Baronen
Jag har inte hittat den absoluta distinktionen mellan en travers och en brokran (om det nu finns någon) men skulle vilja använda det sistnämnda på Ditt fascinerande bygge. Brokranar som också var åkbara tvärs kranbrons längdriktning längs spår på kajen fanns till exempel vid Göteborgs Gasverk där de hanterade stenkol in i gripskopor och sannolikt koks ut.
Ett exempel på brokran i modell hittas hos Faller.
Nr. 120163
Om jordklotets president gav mig i uppdrag att fastställa skillnaden mellan travers/bockkran/portalkran och brokran så skulle jag sagt att de förstnämnda verkar från längsbalkens/brons undersida (även om maskineriet befinner sig delvis på ovansidan medan brokranen verkar från ovansidan. Nu har inte J.P. ringt idag så definitionsuppgiften kvarstår och säkert kan någon forumkamrat påvisa varianter som är varken eller alternativt bägge två.
När jag tänkte på det här så kunde jag inte komma på något annat ord för telfer, som egentligen är själva hisstyget men brukar benämnas så svängdelen inkluderad, då trodde jag att jag uppfann ordet ”konsolkran”. Det gjorde jag inte! Vid googling befanns det redan heta så på norska.
Sens moral: Strejpa fast skomakardj-n vid lästen!
Hissnande hälsningar!
Baronen
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Är det Meccano som fått bidra? De gamle på bygderna i Sverige brukade ju kalla slika tingestar för "dra-tvärs-kranar" ...
Tack för intressanta svar.Jag har inte hittat den absoluta distinktionen mellan en travers och en brokran (om det nu finns någon) men skulle vilja använda det sistnämnda på Ditt fascinerande bygge. Brokranar som också var åkbara tvärs kranbrons längdriktning längs spår på kajen fanns till exempel vid Göteborgs Gasverk där de hanterade stenkol in i gripskopor och sannolikt koks ut.
Ja, Meccano är ett favoritmaterial i min tågvärld. Jag fäster konstruktioner, använder det i vagnar, broar, kranar osv. Det rostar också på ett fint sätt när det blir lämnat ute över tid.
"Brokran" verkar ju vara en korrekt beskrivelse. "Dra-tvärs-kran" är ju också en målande beskrivelse
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Så blev det 6 november och nu närmar sig obönhörligt sista kördag ute. På morgonen var trädgården täckt av ett vitt lag av frost. Spåren och växlarna var knottriga av iskristaller.
Så vad gör man då? -Jo; man packar sin ryggsäck med kaffe och smörgåsar och vandrar upp på Furuberget, där man kan sitta i solen med storslagen utsikt över Mjøsa och fortära en andra frukost. När jag sen kommer hem igen har solen smält bort det mesta av frosten och jag kan preparera tåg, vagnar och några hus och göra klart til (höstens sista?) körning med tåg.
Luften är glasklar, det är helt vindstilla och jag blir väldigt kall om fingrarna som klamrar sig fast i radion som jag kör tåget med
En nytillverkad finess är att jag har sågat ned sidan på vagnen som fraktar Tretivithcks gamla lok som är på väg till Skrot-Nisses. Det är för att urlastningen skall vara lite enklare för dom små plastgubbarna (men för oss andra är det för att visa mer av loket)
Efter att loket är tomt på gas bär jag in tåget, men denna gång har också Msr.Hulots hus, ångkvarnen och hotellet fått bli med in i värmen.
Nu väntar vintersysslor och nödvändiga reparationer på husen som har stått ute sen april.
Så vad gör man då? -Jo; man packar sin ryggsäck med kaffe och smörgåsar och vandrar upp på Furuberget, där man kan sitta i solen med storslagen utsikt över Mjøsa och fortära en andra frukost. När jag sen kommer hem igen har solen smält bort det mesta av frosten och jag kan preparera tåg, vagnar och några hus och göra klart til (höstens sista?) körning med tåg.
Luften är glasklar, det är helt vindstilla och jag blir väldigt kall om fingrarna som klamrar sig fast i radion som jag kör tåget med
En nytillverkad finess är att jag har sågat ned sidan på vagnen som fraktar Tretivithcks gamla lok som är på väg till Skrot-Nisses. Det är för att urlastningen skall vara lite enklare för dom små plastgubbarna (men för oss andra är det för att visa mer av loket)
Efter att loket är tomt på gas bär jag in tåget, men denna gång har också Msr.Hulots hus, ångkvarnen och hotellet fått bli med in i värmen.
Nu väntar vintersysslor och nödvändiga reparationer på husen som har stått ute sen april.
- Bilagor
-
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Så här års är trafiken i trädgården inställd på grund av kyla och snöhinder. Jag sysslar med andra saker och har många ideer och tankar inför det nya året. Men det är också så att ju längre tiden går ju större blir suget efter att se ett litet ångtåg köra. Det var orsaken till att jag byggde den lilla inomhusbanan förra vintern.
Skalan är ca 1:13 Jag har kört några turer nu i mellandagarna och det ger mig en god känsla att vara tillbaka på spåret!
Mina planer för denna bana var länge att utöka med flera stickspår men nya ideer kan komma att medföra att inomhusbanan måste vika plats för en annan verksamhet. Det känns lite vemodigt, men jag tror det är nödvändigt
Skalan är ca 1:13 Jag har kört några turer nu i mellandagarna och det ger mig en god känsla att vara tillbaka på spåret!
Mina planer för denna bana var länge att utöka med flera stickspår men nya ideer kan komma att medföra att inomhusbanan måste vika plats för en annan verksamhet. Det känns lite vemodigt, men jag tror det är nödvändigt
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Jag har hittat precis vad du just behöver!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Härlig film Johan, och precis det jag behöver men nog inte kommer att skaffa. Jag låter banan vila och börjar hellre med vårtrafiken om en eller två månader
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Vårpremiär
Banan har pyntligt och fint smält fram ur snötäcket. Jag har länge haft lust till en liten premiärtur, men vind och temperatur (och covid) har hållt mig borta från tåglek. Men inte idag. Någon liten minusgrad i luften, men helt vindstilla. Till min stora förvåning och glädje ville tonåringen också vara med och köra
Jag har gått tillbaks i tråden och finner ut att premiären i fjol var ca vecka tidigare. I år blir det mindre aktivitet på banan för att andra saker och evenemang är under uppsegling. Bland annat en utställning med mina hus och skulpturer i juni månad. Det betyder att några av mina mest markanta hus inte får vara med på banan detta halvår.
Vårbilder...
Banan har pyntligt och fint smält fram ur snötäcket. Jag har länge haft lust till en liten premiärtur, men vind och temperatur (och covid) har hållt mig borta från tåglek. Men inte idag. Någon liten minusgrad i luften, men helt vindstilla. Till min stora förvåning och glädje ville tonåringen också vara med och köra
Jag har gått tillbaks i tråden och finner ut att premiären i fjol var ca vecka tidigare. I år blir det mindre aktivitet på banan för att andra saker och evenemang är under uppsegling. Bland annat en utställning med mina hus och skulpturer i juni månad. Det betyder att några av mina mest markanta hus inte får vara med på banan detta halvår.
Vårbilder...
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Din bane får vel oxå väre med som en del af udstillingen, det er jo et kunstvärk i sig selv.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Tack Modeljernbane för den högst uppskattade kommentaren!Din bane får vel oxå väre med som en del af udstillingen, det er jo et kunstvärk i sig selv.
Det är så att jag är inbjuden till två olika utställningar. Den ena med en tågbana av mig som en del av utställningen. Det är tänkt att den utställningen skulle vara i en nedlagd station (Ilseng) och där skulle jag alltså visa och köra mina tåg...Men det är många problem och nackdelar med att ställa ut en del av min tågbana i körbar skick:
- Mina tåg måste köras av mig eller någon som behärskar livesteam.
- Unga besökare förstår inte att man kan bränna sig både av gaseldning men också het ånga.
- Jag betraktar delar av min anläggning som som ganska sårbar och lätt att skada.
- Jag måste i så fall alltid vara på plats när utställningen är öppen för publik.
- Det är ingen väsentlig gottgörelse för mig som utställare, annat än det jag mot förmodan får sålt.
- Summan av det hela kan bli att denna utställningen kostar tid, pengar och mycket arbete. Därför kommer jag nog inte att genomföra mer än den andra utställningen som då blir "en vanlig konstutställning"
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Några veckor senare: Igen en fin vindstilla dag, med nästan lite värme i luften.
När det är lite kallt blir det extra mycket rök Om någon undrar: Röken från mina lok är vattenånga.
När det är lite kallt blir det extra mycket rök Om någon undrar: Röken från mina lok är vattenånga.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
En vindstilla och helt ledig dag. Nästan sommar. Jag tog mig god tid och satte ut alla hus, många vagnar och två lok. Jag har ju jobbat med andra saker som har varit viktiga för mig, men abstinensen efter att köra tåg har bara blivit starkare, och i går kväll bestämde jag mig och började jag förbereda lok och hus.
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Fina bilder! Jag gillar riktigt vattenångan (röken) som kommer ut ur ånglokomotiven.
Jag har förresten hört att du är norsk, och jag är halvnorsk, så jeg kan snakke litt norsk, da. Jeg håper att du forstår og att jeg ikke har feil i det att du ær norsk. Hvilken skale bygger du i forresten? Ær det LGB eller?
Beste hilsen, Josef.
Jag har förresten hört att du är norsk, och jag är halvnorsk, så jeg kan snakke litt norsk, da. Jeg håper att du forstår og att jeg ikke har feil i det att du ær norsk. Hvilken skale bygger du i forresten? Ær det LGB eller?
Beste hilsen, Josef.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Hei Josef. Er du innflyttet fra Norge?Jag gillar riktigt vattenångan (röken) som kommer ut ur ånglokomotiven.
Jag har förresten hört att du är norsk, och jag är halvnorsk, så jeg kan snakke litt norsk, da. Jeg håper att du forstår og att jeg ikke har feil i det att du ær norsk. Hvilken skale bygger du i forresten? Ær det LGB eller?
Min nasjonalitet er noe jeg selv lurer på Jeg er svensk, men har bodd mer enn halve livet i Norge. Når jeg er i Sverige pratar jag svenska (inbillar jag mig) men de jag pratar med tror jag pratar norska...I Norge snakker jeg norsk, da tror alle at jeg er svensk..Min mamma var svensk, pappa tysk, exfrun och mina barn är norska... Jag ser på mig själv som en lagom europeisk blandning
Skalan när det gäller trädgårdsjärnväg är ganska flytande, jag säger att min bana är i ca skala 1:20, 32mm spårvidd.
LGB säljer tåg i varierande skalor fån 1:35 -1:24 allt på 45mm spår. En gemensam benämning är G-skala.
Hilsen fra Michael
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Erfarenhet eller fördom? Jag har inte träffat någon som pratar perfekt BÅDE svenska och norska utan att blanda.
Om det är en fördom, har jag inte fått någon så brutalt cementerad sedan Em-Ons brors bröllop. Jag satt länge och pratade med Vichits chef Peter på kvällen. Peter var född och uppvuxen i USA, studerat på Stanford, men ställer till sist frågan; could you explain to me the difference between Sweden and Switzerland?" Till saken hör att jag diskuterat US-amerikaners okunskap om geografin utanför hemlandet med en Australiensare och en Kanadensare tidigare under resan.
Kanada är väl f.ö. för USA vad Sverige är för Tyskland, 11% av befolkningen, men betydligt större yta. Nästan samma gäller väl också Ryssland-Kina.
På åttio- och nittiotalet blev det en del resor till Norge för MJ-träffar, tyvärr inte så ofta senare, dessutom en del jobb i Norge, det största på Rena i mitten av 90-talet genererar fortfarande ett servicebesök sådär vart 5:e år, så jag har inga svårigheter med norska, (Nåja, unntatt Bergen, Lofoten og Sogndal) Skriva norska ger jag mig dock inte på, på Rena löstes detta elegant så att vi fick låna en skrivkunnig norsk soldat.
Ser fram mot fler rapporter från din hagebane, min egen är f.n. inte presentabel efter att Em-On haft sitt vårbruk bland blommorna. Jag får krypa runt en stund och försöka få tillbaka spåren på rätt plats.
Om det är en fördom, har jag inte fått någon så brutalt cementerad sedan Em-Ons brors bröllop. Jag satt länge och pratade med Vichits chef Peter på kvällen. Peter var född och uppvuxen i USA, studerat på Stanford, men ställer till sist frågan; could you explain to me the difference between Sweden and Switzerland?" Till saken hör att jag diskuterat US-amerikaners okunskap om geografin utanför hemlandet med en Australiensare och en Kanadensare tidigare under resan.
Kanada är väl f.ö. för USA vad Sverige är för Tyskland, 11% av befolkningen, men betydligt större yta. Nästan samma gäller väl också Ryssland-Kina.
På åttio- och nittiotalet blev det en del resor till Norge för MJ-träffar, tyvärr inte så ofta senare, dessutom en del jobb i Norge, det största på Rena i mitten av 90-talet genererar fortfarande ett servicebesök sådär vart 5:e år, så jag har inga svårigheter med norska, (Nåja, unntatt Bergen, Lofoten og Sogndal) Skriva norska ger jag mig dock inte på, på Rena löstes detta elegant så att vi fick låna en skrivkunnig norsk soldat.
Ser fram mot fler rapporter från din hagebane, min egen är f.n. inte presentabel efter att Em-On haft sitt vårbruk bland blommorna. Jag får krypa runt en stund och försöka få tillbaka spåren på rätt plats.
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Hej Mikael!
Jag är ledsen för att jag svarade så sent. Vi har varit i London för att fira min Morfars sjuttioårsdag (som är Norsk), och då har jag inte kommit ihåg att svara dig. Som svar på ditt senaste inlägg i denna tråd: Nej, jag är faktiskt inte född i Norge, men jag är där rätt ofta. Jag är en rejäl skandinavisk blandning. Jag är halvnorsk, och född i Sverige. Sedan så är en liten del av min släkt ifrån Danmark. Så när jag var på min kusins konfirmation så var det folk ifrån både, Lolland, Tromsö, Trondheim, och Stockholm. Alltså ett riktigt Scandinavian Party! Hehe.
Och förresten, kul det där med skalor, det finns så många inom modellbygge. Det är så många mått ju! Så du bygger i näästan G-skala om jag inte har fel?
Bästa hälsningar, Josef.
Jag är ledsen för att jag svarade så sent. Vi har varit i London för att fira min Morfars sjuttioårsdag (som är Norsk), och då har jag inte kommit ihåg att svara dig. Som svar på ditt senaste inlägg i denna tråd: Nej, jag är faktiskt inte född i Norge, men jag är där rätt ofta. Jag är en rejäl skandinavisk blandning. Jag är halvnorsk, och född i Sverige. Sedan så är en liten del av min släkt ifrån Danmark. Så när jag var på min kusins konfirmation så var det folk ifrån både, Lolland, Tromsö, Trondheim, och Stockholm. Alltså ett riktigt Scandinavian Party! Hehe.
Och förresten, kul det där med skalor, det finns så många inom modellbygge. Det är så många mått ju! Så du bygger i näästan G-skala om jag inte har fel?
Bästa hälsningar, Josef.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
PeO
Fotingen
Roligt att läsa om din släkt. Jag är tillhängare av goda blandningar mellan nationaliteter
Så till rapporten från senaste körningen: En hel ledig dag, gjorde i ordning loken kvällen före och med fint väder fungerade allt (nästan) perfekt
Den konstgjorda kullen med taklök, Sedum börjar att se ut som jag vill. Nästan alla överlevde vintern + ett sett med nyplanterade.
Mina planterade granar klarar sig skapligt. 3 av 4 lever.
Körde också ett tåg med max-längd. 6 vagnar, 20 axlar.
Allt i allt var 4 ånglok påeldade
Michael
Tack för uppskattande ord. Vi är några Norgevänner här. Roligt att läsa om dina förehavanden. Ser fram mot nya berättelser från dig.Ser fram mot fler rapporter från din hagebane, min egen är f.n. inte presentabel efter att Em-On haft sitt vårbruk bland blommorna. Jag får krypa runt en stund och försöka få tillbaka spåren på rätt plats.
Fotingen
Det är sant, jag bygger i G-skala. Bokstaven "G" betyder Garten, garden. Alltså Trädgårdsjärnväg!Och förresten, kul det där med skalor, det finns så många inom modellbygge. Det är så många mått ju! Så du bygger i näästan G-skala om jag inte har fel?
Roligt att läsa om din släkt. Jag är tillhängare av goda blandningar mellan nationaliteter
Så till rapporten från senaste körningen: En hel ledig dag, gjorde i ordning loken kvällen före och med fint väder fungerade allt (nästan) perfekt
Den konstgjorda kullen med taklök, Sedum börjar att se ut som jag vill. Nästan alla överlevde vintern + ett sett med nyplanterade.
Mina planterade granar klarar sig skapligt. 3 av 4 lever.
Körde också ett tåg med max-längd. 6 vagnar, 20 axlar.
Allt i allt var 4 ånglok påeldade
Michael
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Trädgårdsjärnväg på stationen
Sommar. Högsommar och besök från tågkörande kamraten Thomas. 3 olika lok med tåg, alla inne på stationen