Noterade att NMJ nu kommer med en ny 60-talsvagn nämligen B1c / RB1. Vagnstypen var en kombinerad Kafé och 2-klass sittvagn tillverkade av Kalmar verkstad men slutmonterade vid Örebro huvudverkstad. Av de fyra aviserade varianterna är en benämnd att vara i "leveransutförande" som B1c medan de tre övriga är märkta som RB1. Jag lyfte på ögonbryna när jag såg att art.nr NMJT206101 SJ B1c -L 5166 hade vulst såväl som "Frimärket". Jag hade hoppats på att denna, den individ som var den först levererade vagnen, skulle ha "Köttetämpeln" och möjligen dragspelbälg, inte minst som den anges vara i leveransutförande.
Jag började därför gå igenom det underlag jag har om just 60-talsvagnarna och kom fram till följande;
- De 25 B1c vagnarna var de sist levererade vagnarna av 60-talstyp och byggda 1968-69
- B1c hade vid leverans vulstbälg medan övriga 60-talsvagnar fick detta först i efterhand med början från och med 1968
- 1968 fick ett stort antal personvagnar bytt märkning till "Frimärket", bild finns av B1c 5167 den 27:e april 1968 med såväl vulst som "frimärke" vilket bör betyda att vagnen levererades med "frimärke"
Detta innebär att modellen av B1c 5166, i alla fall enligt de modellbilder som publicerats, har fått rätt bälg (vulst) och SJ-märke (frimärke).
/Ola