Toppbilden, visa:    


Flyttar

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

God söndagsmorgon.
Nu tänkte jag berätta om min kommande flyttning. Jag flyttar from juli in i andra våningen i Jessnes station https://www.google.no/search?hl=no&auth ... client=img
Det följer också med ett ganska stort uteområde med gamla syrener och en bra plats till att bygga min trädgårdsjärnväg igen :-JJ
Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Flyttar

Inlägg av Johan Molin »

Så trevligt och kul för oss andra ockå. Lycka till :!:

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Lycka till :!:
Tack Johan. Det känns lite ofulländat att gå rundt i min lilla stadslägenhet just nu. Coronaisolerad, hemmakontor och ganska länge till juli när jag kan sätta igång med flytten :suck: Väntans tider...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Flyttar

Inlägg av PeO »

Det ser onekligen pent ut
Bild
Borde vara fin utsikt över Mjösa där. Får vi se en bild på Skibladner på väg mot Brumunddal med tiden?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Borde vara fin utsikt över Mjösa där.
Ja. Jag har 4-5mils utsikt över Mjösa ner mot Skreia :-J Skibladner absolut. Så småningom . Om du ser på vedstapeln till höger på bilden, är det ca där min trädgårdsjärnväg ska placeras!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Flyttar

Inlägg av Johan Molin »

Byggd på Motala Verkstad ...

Apropå absolut ingenting alls. :-CO

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Byggd på Motala Verkstad ...
Ja, hon kom över med hästtransport i delar, och blev slutmonterad vid Mjösas strand. Lite mer funfact: Hon går alltid med en lätt slagsida, som har varit där helt sedan hon blev sjösatt för 160år sedan
Skjermbilde 2020-05-18 kl. 20.42.25.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Hej PeO och alla andra.
Borde vara fin utsikt över Mjösa där. Får vi se en bild på Skibladner på väg mot Brumunddal med tiden?
En dålig bild, men det är alltså Skibladner som passerar stationen ute på Mjösa. På väg från Brumunddal mot Hamar :)
IMG_0584.jpeg
F.ö. kan jag nämna att vi gör roliga små och stora järnvägsrelaterade upptäckter varje dag på stationen.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Flyttar

Inlägg av PeO »

En dålig bild, men det är alltså Skibladner som passerar stationen ute på Mjösa. På väg från Brumunddal mot Hamar
[JC_doubleup.gif] nähä, den lyckas fortfarande inte, då tar vi den här. :-T

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Flyttar

Inlägg av cgn1954 »

PeO skrev: 03 jul 2020, 21:52[JC_doubleup.gif] nähä, den lyckas fortfarande inte, då tar vi den här. :-T
Jaa... beklagar, det har ju annonserats från forummakarna (phpBB) att den Smileyn ska fixa till i nästa version, den har inte kommit än. :-cry
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

På stationen kan man bedriva nutidsarkeologi, eller om vi kanske ska flytta oss 50 år tillbaks i tid? Det är ett väldigt roligt ställe att gå på upptäcktstur i. Här är ett litet urval av min fotodokumentering :-BS
IMG_0632.jpeg
Bilagor
IMG_0669.jpeg
IMG_0647.jpeg
IMG_0634.jpeg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Flyttar

Inlägg av PeO »

St. Mikael skrev: 19 jul 2020, 13:56Bild
Alf Bjercke maling minns jag väl från ungdomen, men har inte sett på mycket länge. Förklaring finns på nätet.
http://industrimuseum.no/bedrifter/alfbjercke
Kontorlim, är det gummilösning? heller inte hittat på senare tid.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Kontorlim, är det gummilösning? heller inte hittat på senare tid.
Eftersom du undrade Peo, öppnade jag flaskan och luktade, men limmet är fullständigt intorkat och helt luktfritt.
I morgon har jag den avslutande (hoppas jag) storstädningen i lägenheten i Hamar. Här är en bild på utsikten från lägenheten. Det var alltid spännande att följa med på tågtrafiken. I tegelbygningen bakom de gula vagnarna står ångloket Caroline. Några morgnar kunde jag följa med när hon blev påeldad och gjordes klar till en dagstur, oftast till Elverum. Karettvagnarna som hör till står också där inne. Jag följde gärna med på hur hela tågsättet kopplades upp. Det var fin underhållning till morgonkaffet :train1:
Detta är något jag kommer att sakna på stationen. Här är det bara moderna tåg som kör.
IMG_0702.jpeg
(men jag har ju Skibladner)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Flyttar

Inlägg av Johan Molin »

Inget dåligt byte :!:

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Tråden om min flytt är väl egentligen färdig och avslutad, men på slutet skrev jag om tåg jag ser utanför mina fönster:
Här är en bild på utsikten från lägenheten. Det var alltid spännande att följa med på tågtrafiken. I tegelbygningen bakom de gula vagnarna står ångloket Caroline. Några morgnar kunde jag följa med när hon blev påeldad och gjordes klar till en dagstur, oftast till Elverum. Karettvagnarna som hör till står också där inne. Jag följde gärna med på hur hela tågsättet kopplades upp. Det var fin underhållning till morgonkaffet :train1:
Detta är något jag kommer att sakna på stationen. Här är det bara moderna tåg som kör.
Men så var det inte. En morgon i somras, när jag precis hade stigit upp och yrvaken såg ut genom ett fönster möttes jag av denna synen:
IMG_0857.jpeg
IMG_0854.jpeg
Ett stålvagntåg med en Nohab i spetsen. Dom hade stannat här hemma hos mig och väntade på klarsignal till sin fortsatta färd :o
Om ni studerar vagnarna ser ni att det är "Orientexpressen" Förklaringen är att det är en del av filmrekvisitan til T. Cruise senaste Mission Impossible-film. Vagnarna är norska standardvagnar som har blivit folierade till att se ut som Orientexpressen. Man skeppade också över ett ånglok från England som skulle vara med på filmscenerna.
Kanske en sevärd film?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Men upptäckterna på stationen var inte färdiga.
I går kväll när jag kom hem och gick in på stationsdelen av huset, möttes jag av blinkande lampor som jag aldrig tidigare har sett här. Plötsligt har den gamla signaltavlan fått liv! Tavlan har stått här hela tiden och jag visste att den kunde kopplas in som reserv, men det har inte skett, så jag trodde den också var en bortglömd gammal relik. Men alltså, nu har den plötsligt fått liv och jag kan följa med på tågtrafiken på tavlan. Den visar en sträcka på ca en mil.
IMG_1331.jpeg

Det är ganska roligt att bo på en station :train4:

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Flyttar

Inlägg av cgn1954 »

Lite avundsjuk!!! Heter det "fett" eller "cool"?

Hur fick den liv? Gamla stins-spöket på - heter det - "Jessnes"?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Flyttar

Inlägg av P Falk »

Fasen va fräckt!
Bara lite avundsjuk..! :-J :-T
Aldrig hört att det spökar på gamla järnvägsstationer...
en gammal stationskarl som inte kommit till ro ännu kanske.. :shock:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Flyttar

Inlägg av PeO »

cgn1954 skrev: 19 feb 2021, 18:05 - heter det - "Jessnes"?
Kom ihåg att största skillnaden mellan svenska och norsk är hur e och ä används. Så länge det handlar om bokmål är det annars lätt att förstå, i alla fall för en västsvensk.
Till en stor anläggning i Norge ville användaren ha handledning på norsk, men jag vägrade med orden "Dere vil bare le". Det löste sig bra ändå, vi fick låna en skrivkunnig norsk soldat.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Flyttar

Inlägg av St. Mikael »

Stinsspöke? Kanske det....
Språkförvirringen mellan svenska och norska tycker jag är kul...
Heter det "fett" eller "cool"?
Cool på norska heter "kul" Altså signaltavlen er kul..
Fett är fett men för att låna lite från ungdomens vokabulär kan man säga "sykt fett"
:-BS

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"