I samband med en artikel på temat In Memoriam på webbforumet Business Class publicerade man ånyo en artikel skriven av Jacob Molin.
Jacob, som gick bort nyligen, alldeles för tidigt, var en av grundarna av forumet i fråga och skrev ständigt artiklar om resor och hotell, jorden över.
Artikeln som nu återutges, publicerades 2013 då Orientexpressen besökte Stockholm. Många fina bilder.
https://www.businessclass.se/orientexpr ... s-fotspar/
Toppbilden, visa:
Upphittat: en artikel om Orientexpressen
Upphittat: en artikel om Orientexpressen
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Upphittat: en artikel om Orientexpressen
Intressant artikel Hans, om än vagnarna mer förefaller ha tillfört "le Train Bleu".
Och nej, vi var inte släkt (vad jag vet) ...
Och nej, vi var inte släkt (vad jag vet) ...
Re: Upphittat: en artikel om Orientexpressen
Hej Johan
Tanken slog mig när jag skrev, men det finns några stycken Molin-släkter i landet så jag hoppades att det inte skulle vara i närheten.
Ja vagnarna är alla gånger le Train Bleu, för avsevärda delar av orientepressen blev väl avställd i Bulgarien, eller var det Ungern möjligen. Vill minnas att det gick en dokumentär på SWR under EisenbahnRomantik-serien som beskrev ett tåg med avställda vagnar vilka någon entusiastisk fransman hade planer på att rädda. Du kanske har sett avsnittet och minns mer än jag?
A propå le Train Bleu, så rekommenderas ett stopp i Paris med besök en trappa upp på Gare de Lyon:
https://www.le-train-bleu.com/fr/
Något extra för både öga och gom.
Hälsningar
Hans
Tanken slog mig när jag skrev, men det finns några stycken Molin-släkter i landet så jag hoppades att det inte skulle vara i närheten.
Ja vagnarna är alla gånger le Train Bleu, för avsevärda delar av orientepressen blev väl avställd i Bulgarien, eller var det Ungern möjligen. Vill minnas att det gick en dokumentär på SWR under EisenbahnRomantik-serien som beskrev ett tåg med avställda vagnar vilka någon entusiastisk fransman hade planer på att rädda. Du kanske har sett avsnittet och minns mer än jag?
A propå le Train Bleu, så rekommenderas ett stopp i Paris med besök en trappa upp på Gare de Lyon:
https://www.le-train-bleu.com/fr/
Något extra för både öga och gom.
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Upphittat: en artikel om Orientexpressen
Bra artikel.
Instämmer i att inta söndagslunch på stations-restaurangen Le Train Bleu, en trappa upp på Gare de Lyon stationen i Paris är en bra idé.
Inredningen utgörs av monumentala väggmålningar visande flertalet städer längs PLM linjen (Paris-Lyon-Méditerranée), här Orange i södra Rhône-dalen. En dåtidens reklambroschyr i jätte format Deras läckra ostbricka kan också varmt rekommenderas Vad gäller VSOE kan man konstatera att det finns minst en vagn i tåget som har anknytning till Sverige...nämligen CIWL vagn nummer 3912, en typ Yb byggd av Nivelles i Belgien 1949. Den har dock uppgraderats en del, med mässingpåskrifter och vestibuldörr med ovalt fönster, vilket egentligen var förbehållet Lx vagnar (extra lyxiga) som var standard i Le Train Bleu. Här skyltad som "Tjänstevagn"
Här syns vagnen på Gare de l'Est i Paris 2018 Anknytningen till Sverige är att denna vagn var många år stationerad i Danmark mellan c:a 1950-1962 och gick då i Nordexpressen mellan Paris och Stockholm....här syns vagnen borda någon av färjorna längs resan /Nordexpress
Instämmer i att inta söndagslunch på stations-restaurangen Le Train Bleu, en trappa upp på Gare de Lyon stationen i Paris är en bra idé.
Inredningen utgörs av monumentala väggmålningar visande flertalet städer längs PLM linjen (Paris-Lyon-Méditerranée), här Orange i södra Rhône-dalen. En dåtidens reklambroschyr i jätte format Deras läckra ostbricka kan också varmt rekommenderas Vad gäller VSOE kan man konstatera att det finns minst en vagn i tåget som har anknytning till Sverige...nämligen CIWL vagn nummer 3912, en typ Yb byggd av Nivelles i Belgien 1949. Den har dock uppgraderats en del, med mässingpåskrifter och vestibuldörr med ovalt fönster, vilket egentligen var förbehållet Lx vagnar (extra lyxiga) som var standard i Le Train Bleu. Här skyltad som "Tjänstevagn"
Här syns vagnen på Gare de l'Est i Paris 2018 Anknytningen till Sverige är att denna vagn var många år stationerad i Danmark mellan c:a 1950-1962 och gick då i Nordexpressen mellan Paris och Stockholm....här syns vagnen borda någon av färjorna längs resan /Nordexpress