Toppbilden, visa:    


Stor och liten

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Stor och liten

Inlägg av 1956 »

IMG_2276-001.jpg
Kryssaren Tre Kronor vid kaj med Smörkontrollen i bakgrunden och en av Flygbåtarna som trafikerade linjen Malmö-Köpehamn i förgrunden. Enligt uppgift ska bilden vara tagen 1964 men det överensstämmer inte med att trafiken med Flygbåtarna inte upptogs förrän 1965. Tre Kronor ska också i så fall varit tagen ur tjänst.

Sammantaget är det alltså många frågetecken som kanske kan rätas ut?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Stor och liten

Inlägg av Lihkströmsverken »

Om jag inte har fel för mig avrustades Tre Kronor hösten 1958. Samma höst rustades Göta Lejon efter genomförd generalöversyn och modernisering för provturer för att kort därefter åter läggas i malpåse. Göta Lejon rustades på nytt 1963 för grundutbildning av en krigsbesättning utbildningsåret 63/64, därefter avrustades kryssaren och återgick till malpåse. Jag hade förmånen att besöka kryssaren i Karlskrona 1971 (?) men då bar hon ett nytt namn, Almirante Lattore.

Jag har en bok i min bokhylla där samma bild återfinns och av en slump tittade jag i den för några dagar sedan och reagerade oxså på texten att den skulle föreställa Tre Kronor. Alltså fel kryssare!

Var det inte en stor mässa i Malmö just 1964? Mila eller något liknande. Vill minnas att jag besökte mässan och att det var i samband med denna som det var ett örlogsbesök i Malmö.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Jag minns att jag som grabb skymtat båda kryssarna liggande sida vid sida i Karlskrona.

På Youtube finns en film om Göta Lejons sista rustade säsong:



Sekond lär pappan till en gemensam bekant för Rikard och mig ha varit, en viss herr Tornerhielm.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av perjan »

Jag vet inte om jag minns rätt. Var det Göta lejon eller Tre kronor som låg vid piren i Berga under hela 1963?
Varje gång vi gick ombord på andra sidan av piren minns jag den stora kryssaren...... måste ha varit Göta lejon?
Jag får väl leta fram några gamla foton.

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Stor och liten

Inlägg av Lihkströmsverken »

perjan skrev: 13 apr 2020, 15:16 Jag vet inte om jag minns rätt. Var det Göta lejon eller Tre kronor som låg vid piren i Berga under hela 1963?
Varje gång vi gick ombord på andra sidan av piren minns jag den stora kryssaren...... måste ha varit Göta lejon?
Jag får väl leta fram några gamla foton.

/Per-Åke
Kan det möjligen varit det år 1957 utrangerade pansarskeppet Gustav V du såg där 1963? Pansarskeppet disponerades av maskinskolan vid BÖS fram till 1970 då hon slutligen gick till skrot.

/Ola

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av perjan »

Lihkströmsverken skrev: 13 apr 2020, 15:24
perjan skrev: 13 apr 2020, 15:16 Jag vet inte om jag minns rätt. Var det Göta lejon eller Tre kronor som låg vid piren i Berga under hela 1963?
Varje gång vi gick ombord på andra sidan av piren minns jag den stora kryssaren...... måste ha varit Göta lejon?
Jag får väl leta fram några gamla foton.

/Per-Åke
Kan det möjligen varit det år 1957 utrangerade pansarskeppet Gustav V du såg där 1963? Pansarskeppet disponerades av maskinskolan vid BÖS fram till 1970 då hon slutligen gick till skrot.

/Ola
Du har helt rätt. Det var Gustav V och hade ju dessutom benämningen pansarskepp och av en betydligt tidigare årgång.
Minnet sviker.... det var ju några år sedan.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Stor och liten

Inlägg av Lihkströmsverken »

1956 skrev: 30 mar 2020, 13:24 Kryssaren Tre Kronor vid kaj med Smörkontrollen i bakgrunden och en av Flygbåtarna som trafikerade linjen Malmö-Köpehamn i förgrunden. Enligt uppgift ska bilden vara tagen 1964 men det överensstämmer inte med att trafiken med Flygbåtarna inte upptogs förrän 1965. Tre Kronor ska också i så fall varit tagen ur tjänst.

Sammantaget är det alltså många frågetecken som kanske kan rätas ut?
Så ett försök att räta ut det sista frågetecknet, flygbåten.

Centrumrederiet anskaffade två flygbåtar 1963, Sundfoil I och Sundfoil II. Hösten 1964 beställde så Öresundsbolaget sin första flygbåt för leverans 1965. Samma år, 1965, tog Öresundsrederiet över Centrumrederiets två flygbåtar som snart såldes i sin tur vidare, därefter var det nya flygbåtar som gällde.

Därmed kan man dra slutsatsen att det är av Centrumrederiets två flygbåtar som syns tillsammans med kryssaren Göta Lejon i Malmö 1964.

/Ola

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Stor och liten

Inlägg av Boris »

Nu poppar messerschmitten i mig upp

Väl medveten om att bärplansbåtarna som trafikerade rutten Malmö – Kastrup, åtminstone i Skåne alltid kallats ”Flygbåtarna”, troligen för att de gick till flygplatsen. Men en flygbåt är väl ändå ett flygplan med ett kropp med v-botten, alltså byggda för att starta och landa på vatten, till skillnad från amfibieplan.

Flygbåtarna var alltså inga flygbåtar, utan båtar som gick till flyget.

”Sysslolös en lördagkväll framför brasan”
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Stor och liten

Inlägg av Lihkströmsverken »

Boris skrev: 18 apr 2020, 21:52 Nu poppar messerschmitten i mig upp

Väl medveten om att bärplansbåtarna som trafikerade rutten Malmö – Kastrup, åtminstone i Skåne alltid kallats ”Flygbåtarna”, troligen för att de gick till flygplatsen. Men en flygbåt är väl ändå ett flygplan med ett kropp med v-botten, alltså byggda för att starta och landa på vatten, till skillnad från amfibieplan.

Flygbåtarna var alltså inga flygbåtar, utan båtar som gick till flyget.

”Sysslolös en lördagkväll framför brasan”
Nja, begreppet flygbåt (i Skåne) kommer ifrån det faktum att båtarna (fartygen) hade bärplan som fick fartyget att lyfta sig och "flyga" fram på vattnet när de fick upp farten. Koppling till Kastrup flygplats kan nog uteslutas om vi bortser från SAS svävarna och katamaraner, en trafik som avslutades i och med Öresundsbrons tillkomst.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Men – inte gick väl flygbåtarna till Kastrup? De gick väl till Köpenhamns centrum, precis som de stora båtarna? Har jag absolut för mig i alla fall.

De landade såvitt jag inte har blivit helstencil, vid Havnegade, enligt denna karta:
havnegade.jpg
Det är kanalen vid Nyhavn som skymtas uppåt vänster i bild.

Flyvebåd på danska synes både kunna betyda sjöflygplan och bärplansbåt. Så det är nog danskarna som är upphov till den svenska begreppsförvirringen.

Tänker jag, syyslolös med ett glas Langhe Nebbiolo innan det är dags att ta sig an dagens pensum av Bill Bryson's bok The Body. Lika bra som allt annat han har skrivit. Skål.

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Stor och liten

Inlägg av Boris »

Lihkströmsverken skrev: 18 apr 2020, 22:41
Boris skrev: 18 apr 2020, 21:52 Nu poppar messerschmitten i mig upp

Väl medveten om att bärplansbåtarna som trafikerade rutten Malmö – Kastrup, åtminstone i Skåne alltid kallats ”Flygbåtarna”, troligen för att de gick till flygplatsen. Men en flygbåt är väl ändå ett flygplan med ett kropp med v-botten, alltså byggda för att starta och landa på vatten, till skillnad från amfibieplan.

Flygbåtarna var alltså inga flygbåtar, utan båtar som gick till flyget.

”Sysslolös en lördagkväll framför brasan”
Nja, begreppet flygbåt (i Skåne) kommer ifrån det faktum att båtarna (fartygen) hade bärplan som fick fartyget att lyfta sig och "flyga" fram på vattnet när de fick upp farten. Koppling till Kastrup flygplats kan nog uteslutas om vi bortser från SAS svävarna och katamaraner, en trafik som avslutades i och med Öresundsbrons tillkomst.

/Ola
Ok, då backar jag på ursprungskopplingen till flyget, förutom att SAS väl körde dem (katamaranerna) till flyget en period (90-talet?). Men vidhåller ändå att flygbåt är ett flygplan och att ”di därna” är bärplansbåtar. Men som Johan säger så är det nog danskarna som är upphovet. Det är ju inte första gången skåningarna lånat in något språkligt från grannarna och sedan trott att det heter så i hela Sverige. Typ som att sörmländska skulle vara rikssvenska …

Jag lär inte kunna ändra på att skåningarna kallar dom för flygbåtar, så jag släpper det.

”Inne på lunchpaus från njutbart trädgårdsarbete i vårsolen”
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Jag lär inte kunna ändra på att skåningarna kallar dom för flygbåtar, så jag släpper det.
Tycker jag låter väldigt förnuftigt. Det är bara stressande i onödan att försöka tala en skåning tillrätta ... :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Stor och liten

Inlägg av 1956 »

För att inte tala om att försöka göra detsamma med en östgöte. 8-)

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Stor och liten

Inlägg av Boris »

Haha, poäng till er båda där.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Två envisa bondlandskap; t o m Selma Lagerlöf beskrev de sturiga östgötabönderna i Nils Holgerssons underbara resa.

Möjligen kan jag skylla ifrån mig med att jag är hälften smålänning och hälften bleking ...

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Stor och liten

Inlägg av ErikB »

Möjligen kan jag skylla ifrån mig med att jag är hälften smålänning och hälften bleking ...

Blir inte så mycket östgöte över där? :-scr
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Nja, första tjugo åren av mitt liv bodde jag där. Du vet, arv och miljö ... :-CO

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Stor och liten

Inlägg av ErikB »

Nja, hur mycket över hundra procent blir det om Du lägger ihop (hälften plus hälften plus tjugo)? :=nee
En undring bara innan jag går och lägger mig.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Var min mamma verkligen 100 % småländska? Hon flyttade därifrån när hon var elva, bodde sedan i Östergötland i sammanlagt 40 år och därefter i Skåne i ytterligare 36.
Och min pappa var född bleking, men gick i gymnasiet i Kristianstad, gjorde lumpen på Ing2, läste på KTH i Stockholm och arbetade sedan i Köping och Kalmar 1 år vardera, och sedan Östergötland i 25 år, och därefter i Skåne i alltför korta 9 år innan han dog knall och fall.

Så både min mamma och pappa bodde ju längre i Östergötland än någon annanstans, men ingen skulle ha kallat sig östgöte.

Så, ja vad är man? Jag betraktar mig som östgöte, eftersom det är min uppväxttrakt och den uppväxt som ju i hög grad format mig. Även fast jag bott i Skåne i sammanlagt 41 år ...

En intressant nattareflektion du ledde ut mig på Erik ... :-J

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Det hävdas att Flottan inte ville rusta Göta Lejon, för att det skulle innebära att man fick låta två jagare ligga still under utbildningsåret. Det lär ha varit högre makter som bestämde detta, eftersom Göta Lejon och Tre Kronor vid det här laget var designerade att ligga i Västerhavet som luftvärnsskydd och "lots" åt amerikanska bombflygdivisioner, som väntades flyga över Sverige vid en krigssituation (med statsmakternas tysta samtycke).

Det blev väl en kortlivad idé eftersom Tre Kronor togs ur tjänst 63, om jag inte minns fel. Dessutom flyttades "kärnvapenparaplyt" i både USA och Storbritannien till ubåtar istället för bombflyg.

Det officiella motivet var att man behövde utbilda en ny krigsbesättning till kryssarna.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av perjan »

När vi i tråden nämner olika typer av "flygbåtar" blir ju detta en intressant företeelse.....Caspian Sea Monster Ekranoplan.

USA`s misstankar om ett sovietiskt projekt vid Kaspiska havet bekräftades från satellit i slutet på 60-talet och paniken spred sig över något man inte hade koll på.

Det finns en del film och mycket intressant att läsa om detta "flygande" monster......Ekranoplan.

https://www.youtube.com/watch?v=twt2YPXprgo

https://www.youtube.com/watch?v=V8Nu94khHoo

https://www.youtube.com/watch?v=bbecl88NsEQ
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Tror att vi (du?) har nämnt Ekranoplan tidigare på forumet. Intressant nog hette USA:s spionsatellit som upptäckte "the Caspian Sea Monter" - Corona ...

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av perjan »

Möjligen kan jag ha skrivit om "the Caspian Sea Monster" på ett annat forum.
Men mitt minne är inte att lita på. :?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Stor och liten

Inlägg av 1956 »

H-4_Hercules_2.jpg
Vilket osökt får mig att tänka på Howard Hughes jätte.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

Jo, fast den kunde ju åtminstone flyga på riktigt.
Har det någonsin funnits en modell i skala 1:72 av detta flygplan? Det vore något att hänga upp i stora salongen istället för en lampkrona ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Stor och liten

Inlägg av PeO »

Bild
På Ebay i Ukraina https://www.ebay.com/c/700468697 $458,90
I skala 1/200 finns mer att välja på, ritningssats 1/46 2135 mm spännvidd finns i Tyskland.
Kan Stefan 71 ge mer upplysning?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stor och liten

Inlägg av Johan Molin »

1,35 m spännvidd i skala 1:72 således. Ja, en salong med högt till tak skulle nog kunna husera modellen ...

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"