Toppbilden, visa:    


Nästa station - Krampen v1.2

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ollef »

Nästa station - eller kanske rättare sagt, nästa stationshus på byggebordet.

Närmar mig sakta spårområdena på anläggningen igen efter att under de tre senaste månaderna ha totalt spårat ur och hamnat på åkermarkerna under infallet med traktorproduktionen.
Nu har produktionstakten lugnat ner sig och jag tänkte fortsätta med det husbygge jag hade planerat att jobba med under vintern.

Bygger vidare på temat Zetterwalls stationshus längs sträckan Krylbo - Örebro där jag tidigare byggt Fagersta C som etsad modell
och i somras, som uppvärmning inför detta lite större bygge, Dagarns nätta stationshus i klipparksteknik till barnbarnsbanan.

Bild

Nu tänkte jag ta mig an, det sedan 70-talet rivna, stationshuset vid Krampen, i skogarna söder om Skinnskatteberg.
Det är modellen större än stationen vid Dagarn och liknar sina systerstationer vid Sällinge, Spannarboda och Karbenning
som fortfarande står kvar vid linjen, om än i lite olika skick. Det är endast vid Karbenning som tågen stannar idag.

Bild

Precis som vid bygget av Dagarns stationshus har jag börjat med att göra en noggrann ritning av husets fasader och tak.
Måtten har jag hämtat både från egna mätningar av systerhuset i Karbenning och från originalritningar av Krampen som jag beställde via Riksarkivet.
För karaktärens skull har jag lagt mycket vikt vid att försöka efterlikna både väggarnas tegelmönster och takens speciella skiffermönster.

Nästa steg blir att bryta ner ritningen till kartongdelar. Först till stomme och senare till fasadskiktet som efter några provskott
på vanligt papper skall skrivas ut på fotopapper och klistras på lite styvare kartong inför slutmonteringen.

Tekniken blir alltså densamma som vid bygget av både Dagarn och KURJ:s stationshus i Köping:

viewtopic.php?p=106324#p106324


Fortsättning följer, även om takten kanske inte blir så hög, nu när utesäsongen börjar närma sig.
Avslutar första inlägget med en länk till en bild på stationshuset från 1969 hämtat från Järnvägsmuseets bildarkiv
https://digitaltmuseum.se/021018050972/krampen-station
Senast redigerad av ollef den 18 maj 2020, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av Svante Andersson »

Ett bra intiativ Olle!

Det innebär att de två rivan stationshusen på Frövi-Krylbo kommer att leva vidare i modell. Förutom din modell har ju SMJ en modell av Snytens station.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Svante Andersson skrev: 29 mar 2020, 14:46 Ett bra intiativ Olle! Det innebär att de två rivna stationshusen på Frövi-Krylbo kommer att leva vidare i modell. Förutom din modell har ju SMJ en modell av Snytens station.
Tack Svante!
Båda dessa, nu rivna stationer var på sin tid viktiga knutpunkter längs sträckningen sträckningen.
Vid Snyten fanns anslutningar med normalspår mot Engelsberg och Norberg
Vid Krampen fanns en anslutning mot den smalspåriga järnvägen mellan Köping och Riddarhyttan, KURJ.
ollef skrev: 26 mar 2020, 23:06 Fortsättning följer, även om takten kanske inte blir så hög, nu när utesäsongen börjar närma sig.
Vårvädret kom ju av sig lite och vi har fått snålt aprilväder (vilket ju inte är så konstigt så här års:-).

En mellanstor bild - 600 px bred
Så jag flyttade tillbaka till byggebordet och har nu skurit ut och limmat samman
alla sektioner till stommen och börjat provmontera

Bild

Övningarna med bygget av Dagarna stationshus gjorde nytta.
Med rätt tänk för tappar och slitsar håller hela stommen ihop helt utan lim under inprovningen.
Det enda som inte stämde var att det fattades 2 mm höjd på kortsidornas gavelspetsar.
Lätt att rita om och byta ut när delarna fortfarande är löst sammansatta.

En mellanstor bild - 600 px bred

Nästa etapp påbörjad - första fasadskiktet utskrivet och här skyddas bläcket med en
mycket flödig strykning med retuscherfernissa. Så pass mycket att hela pappret blir
fuktigt och lite genomskinligt innan fernissan torkar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ford1929 »

:-T snyggt
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

ford1929 skrev: 30 mar 2020, 19:59 :-T snyggt
Tack för det!
En mellanstor bild - 600 px bred
Och här har bygget fått både puts och blivit murat på samma dag, det du Forden :-BS

Fast det är klart, det gick åt ganska många timmar vid datorn för att få till de olika murförbanden :oops:
och sedan skall de nedersta tegelytorna skäras ut och läggas på i ytterligare ett skikt
för att i alla fall ge lite illusion av struktur på fasaden.
En mellanstor bild - 600 px bred
Under tiden håller takläggarna på att prova in alla vinklar mellan takytorna,
därför glipar det lite under de lösa taken.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Tillbaka till arbetet med fasaderna

En lite större bild - 800 px bred

Nästa skikt på skärmattan.
Får gång på gång påminna mig själv om att man ska skära med lätta, lätta snitt om man skall kunna följa valvbågarna.
Fördelen med hemutskrivna fasadsidor är att det går lätt att skriva ut en ny vägg om kniven ändå skulle spåra snett.
Gör om gör rätt........

En lite större bild - 800 px bred

Nedre tegelytor och tvärskeppens övre del väntar på att limmas.

En lite större bild - 800 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av 1956 »

Mitt i allt diskuterande om Corona så har kommentarer om dina fina byggen hamnat i skymundan. Helt fantastiskt som alltid. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

1956 skrev: 03 apr 2020, 19:02 Mitt i allt diskuterande om Corona så har kommentarer om dina fina byggen hamnat i skymundan. Helt fantastiskt som alltid. [JC_doubleup.gif]
:=KOMP Tack

Nu är pappslöjden avklarad.
En lite större bild - 800 px bred

Det blir en stunds uppehåll i arbetet tills finsnickare, murare och plåtslagare gjort sitt för att
ordna med vindskivor och gavelsnickerier, skorstenar, hängrännor och stuprör.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av Johan Molin »

Mycket snyggt, Olle. Det är inte utan att man ibland skulle velat bygga i N-skala istället. Din teknik att skapa 3-D-effekter med skuggningar osv är ju helt suverän, men skulle nog inte fungera fullt så bra i H0. Så du har ju valt fullkomligt rätt, och är rysligt duktig på det. :-T

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ford1929 »

Olle skrev Och här har bygget fått både puts och blivit murat på samma dag, det du Forden :-BS
en annan har ju bara fixat det på ca 4 månder :oops:
Roger(Forden)

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av arcego »

Mycket snyggt Olle!

Vad använder du för dataprogram?
Hur gör du vid smygarna? Viker in murförbandet?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av S Johansson »

Roligt att se. Det här blir fint!
/Stig

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

arcego skrev: 06 apr 2020, 07:38Mycket snyggt Olle!
Vad använder du för dataprogram?
Hur gör du vid smygarna? Viker in murförbandet?
Tack :-BS

Jag börjar med smygarna.
Smygarna är klipparksteknikens dilemma.
Det blir alltid en vit papperskant där man skär och det är "lite svårt" att fasa kanterna för att få en 45 graders skarv.
Jag har tidigare provat med att vika runt kanten (så är klipparken på www.scalescenes.com konstruerade)
Blir inte bra i skala N.
Det blir en tjock kant och en skarv minst lika tydlig som det vita snittet.
Dessutom vill gärna färgskiktet spricka vid vikningen och då har man missat hela finessen.

På husen brukar jag limma sidorna som inte är mot "publiksidan" först, med lite utstickande ytor som jag trimmar rent med skalpell när limmet torkat.
Framsidans yttersta skikt limmas också det med lite utstick över det nyss trimmade hörnet så att man även där kan skära rent efter kanten.
Yttersta skiktet bör hållas så tunt som möjligt, helst bara fotopappret.
Jag hoppas att limmet i hörnen håller över tiden så att det inte börjar glipa.
Sen använder jag filtpennor med milda toner för att dölja snitten. W&N Letraset Promarker som jag köper på Panduro.
Till tegel använder jag färgen Vanilla, till rostigare plåtytor Kanelbrun och så lite olika nyanser av grått/svart till murverk och övriga detaljer
I fönsteröppningarna kan man stryka på redan innan man limmar fast skiktet.
En lite större bild - 800 px bred


Jag ritar med Corel Draw.
Har gått utmärkt fram tills jag alldeles nyss installerade och började använda den efterlängtade versionen för Mac.
Plötsligt blir utskrifterna inte i rätt storlek. Ibland 96,5% och ibland 94% jämfört med avsedd storlek.
Upptäckte inte detta förrän jag monterat stommen och provat in första fasadskiktet.
När jag skulle göra ett par småjusteringar stämde inte måtten alls :-Dia
Det går ju att kompensera, men innebär onödigt arbete och stor risk för feltänkt
och när felprocenten varierar kan det ju bli hur som helst.

Har i alla fall lyckats konvertera tillbaka filen så att den är körbar i den gamla windowsversionen.
Men tillkommande ets och 3D-detaljer måste anpassas till den nya storleken......
Har ännu inte hittat orsaken till problemet och på Corels användarforum får man ju bara dumma förslag.... :-vet-inte
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Efter lite mer målande och limmande är det nästan klart
En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

Tillfälligt uppställd för fotografering i väntan på att stationshuset så småningom skall ersätta det nuvarande stationshuset vid Drambo Bruk.
Innan dess skall ett par tillhörande mindre ekonomibyggnader också byggas
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ford1929 »

Snyggt jobbat .......snabb o duktig murare som du anlitat... ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av 1956 »

Instämmer, verkligen snyggt...som alltid!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Solen försvann - Då blev det plötsligt byggdags igen.
Det skall bli tre stycken av de mindre hus som finns/har funnits på stationsområdet.

En lite större bild - 800 px bred
Avträdet kommer att få en lite avvikande typ av stomme som blir uppbyggd med ett 3D-printat "ventilationstorn" som bärande del.

En lite större bild - 800 px bred

De två övriga får precis som stationshuset en stomme byggd i kartong.
Tvättstugan och avträdet är byggda i samma stil som stationshuset.
Tvättstugan står kvar se denna tråd viewtopic.php?p=109406#p109406

Det lilla, fula men klassiska, teknikhuset byggdes långt senare och står kvar på området men har även det nu några år på nacken.

En lite större bild - 800 px bred
Första fasadskiktet limmas på sidoväggarna så att de ljusa papperssnitten kan täckas av det främre skiktets överlapp.

En lite större bild - 800 px bred
Här skärs överskottet på sidostyckena av längs knutarna på huset

En lite större bild - 800 px bred
Byggnaderna i väntan på att de yttersta skikten skall skäras till.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ford1929 »

Smart lösning Olle :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Tak och smådetaljer på plats och husbyggena är klara.

En lite större bild - 800 px bred

Nu har stationshuset fått sällskap av de tre mindre husen uppställda för foto i den ordning de stod vid Krampen innan stationen och avträdet revs på 70-talet
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Svenne

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av Svenne »

Det var en fin "liten" grupp. Med en solid arkitektur :-T
/ Sven

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av 1956 »

Instämmer åter igen, det du åstadkommer är helt fantastiskt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Tackar :=KOMP
Jo, det känns som om jag hittat en kombination av material, metoder och verktyg som jag trivs riktigt bra med :-Love

En mellanstor bild - 600 px bred
Och det var faktiskt minst lika roligt att bygga det utseendemässigt genomtråkiga teknikhuset som det stiliga dasset.
En mellanstor bild - 600 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av Boris »

Ser verkligen bra ut.

Teknikhus? Kommer inte ihåg om det där skulle kallats signalhus, signalkiosk, ställverkshus eller ställverkskiosk på min tid som signalare, 1982-83. Du är ju kung i ditt eget rike (hoppas jag ;)) , så du kallar det vad du vill, men visst är ”teknikhus” en nutida benämning?

På den tiden använde vi följande begrepp för signal”byggnader” utomhus:
Låda, box = i storleksordning som en skokartong, du får på sin höjd plats med händerna och i bästa fall underarmarna.
Skåp = du måste stå utanför
Kur = en låda du inte kan stå i utan, sitter på pall, ”kurar”
Kiosk = ett mindre hus, storleksordning utedass–friggebod
Hus = större byggnad
Rum = separat utrymme i annan byggnad/hus
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av ollef »

Boris skrev: 30 apr 2020, 22:57 Teknikhus? Kommer inte ihåg om det där skulle kallats signalhus, signalkiosk, ställverkshus eller ställverkskiosk på min tid som signalare, 1982-83. Du är ju kung i ditt eget rike (hoppas jag ;)) , så du kallar det vad du vill, men visst är ”teknikhus” en nutida benämning?
Ja, vad har egentligen denna typ av hus för beteckning på SJ-svenska?
Och vad finns det för utrustning på insidan?

Vid en snabbsökning på nätet hittade jag inget om varken vad de innehåller eller vad de kallas, därför kallade jag huset för teknikhus,
ett lån från datakommbranschen där jag jobbat i många år.
Husen finns med på många bilder eftersom de är rätt vanliga men mest bara för att de råkat stå bredvid något annat intressant objekt
och nämns aldrig i bildtexten.
De anses väl inte heller särkilt arkitektoniskt intressanta, men de har väl tillhört våran osynliga vardag sedan tidigt 60-tal (eller från slutet av 50-talet????)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av Boris »

ollef skrev: 01 maj 2020, 17:23
Boris skrev: 30 apr 2020, 22:57 Teknikhus? Kommer inte ihåg om det där skulle kallats signalhus, signalkiosk, ställverkshus eller ställverkskiosk på min tid som signalare, 1982-83. Du är ju kung i ditt eget rike (hoppas jag ;)) , så du kallar det vad du vill, men visst är ”teknikhus” en nutida benämning?
Ja, vad har egentligen denna typ av hus för beteckning på SJ-svenska?
Och vad finns det för utrustning på insidan?

Vid en snabbsökning på nätet hittade jag inget om varken vad de innehåller eller vad de kallas, därför kallade jag huset för teknikhus,
ett lån från datakommbranschen där jag jobbat i många år.
Husen finns med på många bilder eftersom de är rätt vanliga men mest bara för att de råkat stå bredvid något annat intressant objekt
och nämns aldrig i bildtexten.
De anses väl inte heller särkilt arkitektoniskt intressanta, men de har väl tillhört våran osynliga vardag sedan tidigt 60-tal (eller från slutet av 50-talet????)
Det hyser signalställverket. Inte själva panelen som tågklareraren (tkl) ”kör” tågen med på tkl-exp (osäker på förkortningen). Men stativen. Även teleutrustningen inryms i samma byggnad (så passar jag på om det är en kiosk eller ett hus). Eldriften tarvar betydligt större byggnader. Jag vet att det finns källare på en del ställen, så betonggolvs i grundmuren kan förekomma. Jag gissar att den utformning du har på din byggnad började bli vanlig tidigt 70-tal i samband med att ställverket flyttades ut från källaren på stationsbyggnaden, t.ex. när linjen uppgraderades till linje- eller,fjärrblockering. Då byggdes det nya klart medan det gamla var i drift, och sedan flyttades allt över en helg.

Bästa svaret på frågan vad det heter idag är nog att fråga Trafikverket.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Nästa station - Krampen

Inlägg av d680ae »

ollef skrev: 01 maj 2020, 17:23 ...
Ja, vad har egentligen denna typ av hus för beteckning på SJ-svenska?
Och vad finns det för utrustning på insidan?
...
Enligt en vid okänd tidpunkt gällande föreskrift, SJF 535.1 som bl.a. kodade husnumreringen på bangårdsritningar fanns för husnummer 7 beskrivningen
"Ställverkshus och/eller relähus". Föreskriften bör ha varit i kraft och troligen även tillkommen efter den tidpunkt när de omfrågade byggnaderna började dyka upp längs spåret. Då känns relähus som klippt och skuren benämning på dem.
På avbemannade stationer på fjb-linjer fanns väl även en manövertavla för lokal styrning av ställverket inrymt i byggnaden.

Även Gunnar Ekeving ha en beskrivning av fjb-systemet där anordninagar på fjärrstyrda stationer beskrivs (scrolla ner på sidan)

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ollef »

Uppgradering av stationshuset - Krampen v1.2 :-r2

Hmmm. Jag har alltid haft svårt att låta slutförda modeller vara som de är och på den vägen blev det även med det nybyggda stationshuset.

Det närmar sig tidpunkten då huset skall ner på anläggningen och vi planeringen för detta tyckte jag att huset ser lite för tråkigt perfekt och avsomnat ut.
Det skulle behöva en öppen dörr för att ge lite liv åt miljön vid perrongen.
En lite större bild - 800 px bred
Det känns lite pirrigt att sätta kniven i huset.
Kommer jag att vara tillräckligt lätt på handen så att jag inte skadar monterade hängrännor m.m. när jag skall igenom kartongen?

En lite större bild - 800 px bred
Pust, det gick bättre än väntat.
Det utskurna partiet skall ersättas av ett 3D-printat parti med öppen dörr

En lite större bild - 800 px bred

Nere för prov vid den pågående perrongombyggnaden.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ford1929 »

gav mera liv till bygget... :-T
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av Mölle-Mats »

Mycket snyggt Olle! [JC_doubleup.gif]

Det ser ju ut som att förebilden till din modell var byggd efter nästan samma ritning som Karbennings station, fast spegelvänd.
000 Karbennings station.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ollef »

Mölle-Mats skrev: 21 maj 2020, 00:38 Mycket snyggt Olle! Det ser ju ut som att förebilden till din modell var byggd efter nästan samma ritning som Karbennings station, fast spegelvänd.
Tack Mats :-J
Jo, det stämmer.
Krampens station har tre systerstationer längs linjen Förbi-Krylbo som fortfarande står upp i lite olika skick.

En lite mindre bild - 400 px bred En lite mindre bild - 400 px bred
Förutom Karbennng är det Sällinge och Spannarboda, samma storlek och utförande men med lite olika variationer.

Stationshusen är ritade av Folke Zettervall och det finns fler i samma design längs linjen, men i andra storlekar.
En lite mindre bild - 400 px bred
Den minsta varianten från Dagarn

En lite mindre bild - 400 px bred En lite mindre bild - 400 px bred
Sedan storleken större än Krampen och Karbenning:
Skinnskatteberg och det rivna stationshuset vid Snyten (i MJ-sammanhang känt från SMJ:s anläggning)


En lite mindre bild - 400 px bred
Ännu en storlek större är Fagersta C

Och sen till kronan på verket:
En lite mindre bild - 400 px bred
Det stora stationshuset vid knutpunkten Krylbo

Fotot från Snyten kommer från Järnvägsmuseets digitala samlingar och visar stationen runt 1950.
Övriga bilder är egna och kommer från en stationshussafari jag gjorde längs linjen 2008.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack Olle för en utförlig redovisning av de av Folke Zettervall ritade stationshusen på sträckan Krylbo-Frövi. SJälv har jag bara kommit i kontakt med fyra av dem hittills, förutom Krylbo (förstås :-CO ) och Karbenning även Fagersta och Skinnsberg.

Dock saknade jag ett stationsnamn i din redovisning, nämligen Hökmora. Blev ju tvungen att googla och fann lite bilder, och det sticker ju verkligen ut ur mängden av de övriga! :-BS Man kan ju undra vad som föranledde att just detta stationshus blev så annorlunda jämfört med de övriga.

https://digitaltmuseum.se/021018050962/hokmora-station
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ollef »

Jo, det finns ju fler stationer längs linjen.
Tog bara med de Zettervallska byggnaderna.

Det finns ju fler som sticker ut på olika sätt

Näverkärrets station (av annan känd standardmodell) såg inte så vacker ut 2008.
Hur den ser ut idag vet jag inte.

En mellanstor bild - 600 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ollef »

Och nere på anläggningen börjar byggnaderna komma på plats.

En lite större bild - 800 px bred
Viss verksamhet verkar redan ha påbörjats nere vid det f.d.avträdet.
Det kan vara skönt med en liten kaffepaus efter ett genomfört arbetspass!
Eller annars så kan det vara så att det bara var skönt att bara smita ut på baksidan bara för att få vara för sig själv en stund :-J
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nästa station - Krampen v1.2

Inlägg av ollef »

Nu har grönskan växt till sig runt kaffemannens lugna tillflyktsort

En lite större bild - 800 px bred
På stationsområdet pågår febril aktivitet med att färdigställa arbetet.
Men på baksidan råder fortfarande lugn och ro.

En lite större bild - 800 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"