Toppbilden, visa:    


COVID-19

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av perjan »

Tack Johan för en adekvat förklaring och ditt stora tålamod.
Som sagt...mer ifrågan behöver inte behandlas.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: COVID-19

Inlägg av GammelDansken »

Jag har använder också denna kanal,
for min primära Covid information,
här förstår vad som skrivs. :-J
Tackar.
//John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Bara för förståelsens skull: Så här såg ett tillfälligt "epidemisjukhus" i Östersund ut 1918 (gamla Läroverkets gymnastiksal). Apropå "isolering":
isoleringssal.jpg
Så sent som 1955 låg poliosmittade på gemensam sal på gamla MAS, där man fick HAND-ventilera dem (respiratorer var i sin linda ...). Jag har själv sett dessa handventilatorer, liksom gamla "järnlungor", som man använde.

Allting har sin tid, som det står i Predikaren. Det kommer en tid för utvärdering också – när pandemin väl är över kan man börja skriva facit. Man kan givetvis ha åsikter om detta under hand; det är fullt tillåtet i en demokrati.

Men frågan om isolering och flock-immunitet handlar inte om tyckande, det handlar om fakta. Såväl 1918 som nu. Och vad som är fakta kring detta tror jag mig faktiskt veta. Det är inte något som är specifikt för Covid-19 utan en generell kunskap. Och jag fick godkänt på infektionskursen, tentade för legendariske gamle professor Stig Cronberg här i Malmö (visserligen 1978, men ändå).

Nuff' said ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Håller med Johan ang faktabiten
Om man inte vet så går det att ta reda på..

Riktig fakta om saker o ting
oavsett ämne
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Faktaförnekelse är dagens farligaste "trend". Alla vacciner är livsfarliga. Man ska skölja luftvägarna med desinfektionsmedel. Trump vann. Jordens historia är drygt 3.000 år gammal. Och jorden är förstås platt.

Eller som en liten blänkare jag faktiskt bevarat, en teckning av Thorvald Gahlin från DN i början av 1970-talet. Då var måltavlan en annan. Men budskapet är precis detsamma:

"Det faktum att vissa ytterlighetsrörelser blir beaktade i dag, tyder på att jorden inte är rund, utan flat."

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

En sak som gör mej lite förbryllad
när det gäller PCR tester...
Med denna metod så påvisar du en pågåend
eller genomgången virussjukdom...typ covid

Eller hur...???

Så statistiken som säger hur många som är
smittade,,,är ju även såna som har varit smittade


Har jag fattat detta rätt...eller ???
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Nej, ett PCR-test visar virus-RNA som fortfarande finns i blodet. Och om jag förstått saken rätt så har man inte påträffat viruspartiklar (/-rester) samtidigt som antikroppar (till skillnad från t ex hepatit B, där skalrester från viruset kan finnas kvar i decennier, kanske hela livet. Men de är åtminstone inte smittsamma).

Vilket praktiskt sett innebär att om man får ett positivt PCR-test, då har man smittan i blodet fortfarande.

Du kan således inte ha ett positivt PCR-test EFTER genomgången infektion (med, givetvis reservation för att vi inte vet allt om det här viruset ännu ...).

Däremot vet man väl inte ännu hur länge man kan ha viruset i blodet innan antikroppsförsvaret har motat iväg det. Ska man vara någorlunda på säkra sidan så borde det vara cirka två veckor som gäller, förutom hos dem som blir svårt sjuka.

Vilken betydelsen är för långtidshälsa är givetvis fullkomligt omöjligt att veta ännu.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av H0n3 »

Håller med Johan här till fullo. Min dotter immunologen säger samma sak.

Det jag ser som en av de verkligt stora faktorerna till denna andra spridningsvåg har mer att göra med hur vi svenskar hanterar virus-"hotet". Det verkar med all tydlighet vara så att vi har tappat respekten för virusets relativa farlighet - det kan ju faktiskt döda om man har otur.

Jag tycker mig se tecken på en respektlöshet de få gånger man rör sig ute. Att hålla avstånd måste man vänligen men bestämt påpeka och håller man själv avstånd så tror andra att man bara är artig och släpper fram - vilket ju är lika bra det för de som smiter före tänker nog ändå inte på avstånd.

Respekten för andra än en själv verkar allt för låg och då undrar man vart har respekten för sin egen person - sig själv - tagit vägen. Man verkar inte tänka tanken att man kan bli smittad för egen del om man kommer för nära någon annan. Märkligt för att annars är ju folk rätt noga med att få först och komma fram längst för att vinna något för egen del, men det betyder i det här fallet att man äventyrar sin egen hälsa!

Om vi har bara ett uns självrespekt och tänkte efter borde vi se mindre av smittspridning och lättare vänta ut att vaccinet anländer.

Tänkte Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

... och Peter tänkte mycket klokt tycker jag.

Det som är så svårt att begripliggöra för de unga är att det är människor i deras egen ålder som med största sannolikhet spritt smitta in på äldreboenden, genom usla anställningsförhållanden (timanställda), ointelligenta scheman (hystas runt mellan olika avdelningar och olika äldre varje dag) och dålig - obefintlig skyddsutrustning, tyvärr - utan egentligen att själva varit medvetna om det har detta spritt död åt människor som i praktiken kunnat ha varit deras egna far- eller morföräldrar, under våren.

Givetvis har arbetsgivarna här en tung ansvarsbörda att bära på. Man kan bara hoppas att de lärt sig från den eländiga våren. Men våra unga måste också vara medvetna om hur smittspridning går till, och att i slutändan kan även deras egna sociala beteenden påverka vad som händer människor i andra ändan av livet, även deras egna nära och kära.

Det är en stor börda att bära, men vi måste bära den gemensamt. I min föräldrageneration förstod man nog detta. De människor som, själva som unga, tvingats genomleva beredskapsårens bördor.


tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Fler döda och smittade i Sverige!!
Håll er isolerade hemma så mycket som möjligt.
Tror inte på flockimmunitet, för det är bara folkmyt.
Nu börjar regeringen vakna till med att ställa hårda krav.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 23 nov 2020, 10:50 ???

Jag tror inte det är meningsfullt att föra diskussionen vidare om man inte förstår vad flock-immunitet är.
Flockimmunitet innebär att tillräckligt stor andel av befolkningen har immunitet för att viruset inte ska kunna spridas vidare. Det kan uppnås antingen genom att tillräckligt många blivit smittade och har antikroppar den vägen, eller att tillräckligt många istället har fått antikroppar genom att bli vaccinerade.

Men som sagt, jag tycker inte det känns meningsfullt att fortsätta diskussionen på nuvarande premisser. Så jag lägger ner mitt engagemang här.
Virus och bakterier bildar sjukdomar, men det är människan och djur som sprider sjukdomar.
Så länge virus och onda bakterier existeras sprider människan sjukdomar oavsett.
Du kan bära viruset covid-19 utan att veta om det och sprida samtidigt.
Du kan vara immun, men du kan inte stoppa spridningen.
Även barn smittas och dör.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Är du immun mot viruset sprider du det inte vidare. Punkt. Period. Slutord från mig.

IngvarH
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 jun 2012, 07:33

Re: COVID-19

Inlägg av IngvarH »

tuff-tuff skrev: 26 nov 2020, 05:26 Fler döda och smittade i Sverige!!
Håll er isolerade hemma så mycket som möjligt.
Tror inte på flockimmunitet, för det är bara folkmyt.
Nu börjar regeringen vakna till med att ställa hårda krav.
Skriver inte här ofta men nu kan jag inte låta bli (även om jag innerst inne vet att man inte ska mata trollen). Nu får du ju ge dig! Flockimmunitet är inte någon myt utan ett etablerat vetenskapligt faktum. Varför tror du vaccinationer har varit så framgångsrika om inte genom att de skapar flockimmunitet?
Jag är imponerad av Johan Molins tålmodighet med dina stolligheter. Jag är inte lika tålmodig.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av cgn1954 »

Skumma åsikter där tuff-tuff... var får du allt ifrån?

Ditt = svart - mitt i rött!
Virus och bakterier bildar sjukdomar, men det är människan och djur som sprider sjukdomar. Jaaha.... och?
Så länge virus och onda bakterier existeras sprider människan sjukdomar oavsett. Nästan samma påstående som ovan...
Du kan bära viruset covid-19 utan att veta om det och sprida samtidigt. Jaaa....? Tjatigt... vi vet det!
Du kan vara immun, men du kan inte stoppa spridningen. Det vet vi redan. Och det är inte du eller jag som enskilda knickedickar som stoppar spridningen - det gör man globalt och tillsammans med olika verktyg, t ex vaccin.
Även barn smittas och dör. Jaaa.... vad säger det? Det dör barn överallt och jämt, de flesta inte alls av Covid. Så vad vill du med detta...?

Var tusan kommer idén om att flockimmunitet är en myt! Bevisa det!

Du - det är bara snurrigt.... Skriv istället vad som är fel och vilka bevis du har för det. Tro kan du göra nån annanstans, försök inte tuta i mig nån slags tro - jag är extremt trött på folk som luras och vill få mig att tro på ovetenskapligt bull-shit som det inte finns belägg/evidens för!
:-Dia
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Kanske lite mycket begärt, för jag vet inte om den översatts till svenska, men dock.

Bild

Den här boken beställde jag och läste för ungefär ett halvår sedan. Synnerligen intressant. Den säger det mesta om hur Spanska Sjukan härjade, och vilken bristfällig kunskap man hade på den tiden.

Vilket födde en massa "fake news". I USA "visste" man att det var tyska ubåtar som spred ut smittämnet över amerikanska ostkusten. Och ett utmärkt läkemedel för att mota det med var kinin, alltså den tidens antimalariamedel (det fanns ju en anledning till att britterna uppfann gin och tonic ...).

Så ta det lugnt alla, drick en gin och tonic och känn er helt trygga. Hälsar från Mr Trump!

Allvarligt talat; det är aldrig fel att försöka läsa på, och då helst inte på en massa bloggsidor eller twitterkonton. Det är knappast där den medicinska vetenskapen hämtar sin kunskap.

Nyårsafton 1918 satt Ellen Key på sitt Strand, efter oändlig sorg över första världskriget, och nu när det äntligen hade slutat så kom spanska sjukan istället. T o m till en rätt välmående bygd som den östgötska slättbygden, fri från stadsmiljöer där man trängdes. I sin dagbok sammanfattade hon året genom att rita ett kors över varje barn som hade dött i bygden runt Omberg och Hästholmen.

†††††††††††††††††††††††††††††††

Trettioen stycken blev det.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 26 nov 2020, 10:36 Är du immun mot viruset sprider du det inte vidare. Punkt. Period. Slutord från mig.
Din tes håller inte när det tidigare smittade har blivit smittad igen med samma virus.
Man blir aldrig immun mot sjukdomar om det saknas botemedel.
Varför ens tror på flockimmunitet när FHM kräver ändå att hålla avstånd fortfarande?
Flockimmunitet hjälper ju inte ens för dom tidigare smittad.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

cgn1954 skrev: 26 nov 2020, 20:05 Skumma åsikter där tuff-tuff... var får du allt ifrån?

Ditt = svart - mitt i rött!
Virus och bakterier bildar sjukdomar, men det är människan och djur som sprider sjukdomar. Jaaha.... och?
Så länge virus och onda bakterier existeras sprider människan sjukdomar oavsett. Nästan samma påstående som ovan...
Du kan bära viruset covid-19 utan att veta om det och sprida samtidigt. Jaaa....? Tjatigt... vi vet det!
Du kan vara immun, men du kan inte stoppa spridningen. Det vet vi redan. Och det är inte du eller jag som enskilda knickedickar som stoppar spridningen - det gör man globalt och tillsammans med olika verktyg, t ex vaccin.
Även barn smittas och dör. Jaaa.... vad säger det? Det dör barn överallt och jämt, de flesta inte alls av Covid. Så vad vill du med detta...?

Var tusan kommer idén om att flockimmunitet är en myt! Bevisa det!

Du - det är bara snurrigt.... Skriv istället vad som är fel och vilka bevis du har för det. Tro kan du göra nån annanstans, försök inte tuta i mig nån slags tro - jag är extremt trött på folk som luras och vill få mig att tro på ovetenskapligt bull-shit som det inte finns belägg/evidens för!
:-Dia
Följer du ens med i nyheterna?
Så länge det saknas botemedel kan du aldrig någonsin bli immun mot virussjukdomar och människan sprider sjukdomar.
Samma sak om förkylningsvirus där det sakans en botemedel.
Då får immunförsvar ta hand om det.
Gällande pandemisjukdomar ska man hålla sig isolerad så mycket som möjligt så andra inte blir smittade.
Har du ens klagat på folk som tror på högre makt efter döden?
Blir du lurad av en gudsfruktig politiker som säger att du ska respektera folks tro?
:=nee

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

tuff -tuff skrev Så länge det saknas botemedel kan du aldrig någonsin bli immun mot virussjukdomar
Samma sak om förkylningsvirus där det sakans en botemedel.
Då får immunförsvar ta hand om det.
du har själv svarat på kroppens försvar mot virus
gäller även coronavirus..
tuff-tuff skrev människan sprider sjukdomar.
alla levande väsen på denna jord gör det..och så har det
alltid varit och kommer att förbli även när vi inte finns
tuff tuff skrev Gällande pandemisjukdomar ska man hålla sig isolerad så mycket som möjligt så andra inte blir smittade.
är man sjuk skall man stanna hemma..det är rätt tänkt
tuff tuff skrev Har du ens klagat på folk som tror på högre makt efter döden?
Blir du lurad av en gudsfruktig politiker som säger att du ska respektera folks tro?
På ett forum som vänder sej till människor som håller på med en
hobby..har varken tro eller politik någonting med denna hobby att göra.
den får man behålla för sej själv
tuff-tuff skrev Följer du ens med i nyheterna?
när det gäller media så får man sortera lite mellan raderna
Fakta om sjukdomar och virus mm det tar man reda
på andra kanaler...böcker ,medicinska avhandlingar.mm

Nu har inte jag någon medicinsk bakgrund som tex Johan
och Peter som finns på detta forum...men jag har ett
sunt tänkande..och det jag inte vet det tar jag reda
på via säkra källor,,böcker mm..
Roger(Forden)

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

ford1929 skrev: 27 nov 2020, 08:55
tuff -tuff skrev Så länge det saknas botemedel kan du aldrig någonsin bli immun mot virussjukdomar
Samma sak om förkylningsvirus där det sakans en botemedel.
Då får immunförsvar ta hand om det.
du har själv svarat på kroppens försvar mot virus
gäller även coronavirus..
Immunförsvar kan inte producera antikropp hela tiden.
För då kör den slut.
Inte blir det bättre om din kropp blir smittad av andra virus också, då blir det för mycket för immunförsvar.

:-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Suck.

Uttalandet pekar på en total oförståelse kring vad immunologi är för någonting.

För det första ska man absolut INTE blanda in bakteriesjukdomar i det här. De fungerar på ett helt annat sätt, och mot bakteriesjukdomar finns det så gott som alltid antibiotika som botemedel.

Mässling, påssjuka, röda hund. Bara några av alla virussjukdomar som man får LIVSLÅNG immunitet mot.

Polio måste man få ett antal boosterdoser mot för att immunförsvaret ska bli tillräckligt triggat för att, därefter, ge ett livslångt skydd.

Vissa andra sjukdomar blir man tvungen att förnya vaccin mot säsongsvis, såsom just säsongsinfluensa, framförallt för att viruset muterar. Så blir det säkert med Covid-19 också.
Det finns ett mycket litet fåtal fall av människor som hunnit få coronainfektion två gånger i år. Framförallt människor med dåligt fungerande immunförsvar pga andra sjukdomar eller cytostatikabehandling.

Man kan ALDRIG isolera sig bort från en pandemi. Det fungerar inte, rent praktiskt. Sju miljarder eremiter på jorden, utan en enda mänsklig kontakt någonsin?
Isolering kan göra spridningen långsammare, för stunden. ALLA restriktioner i alla länder handlar om att inte få en jättesnabb gigantisk topp av smittade och svårt sjuka, som ställer hela samhällslivet på ända.

Helt obegripligt att resonera om något man inte begriper. Men nu tar jag min hand från det här fullständigt. Ska man resonera med någon så måste det åtminstone finnas någon form av faktabakgrund som båda parter har. Det här var faktiskt riktigt otäckt att uppleva.
Senast redigerad av Johan Molin den 27 nov 2020, 17:19, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

NB att när Rikard och jag hade som mest intensiva diskussioner i våras, så gällde det inte FAKTA, utan just det här:
Isolering kan göra spridningen långsammare, för stunden. ALLA restriktioner i alla länder handlar om att inte få en jättesnabb gigantisk topp av smittade och svårt sjuka, som ställer hela samhällslivet på ända.
Hur man ska gå åt en "lock-down"-hantering, just för att "platta ut kurvan". Och det kan man ha väldigt olika åsikter om. Facit får vi, kanske, så småningom (det är inte helt säkert att man får ett entydigt besked inför framtiden när det gäller detta). Och här måste man acceptera att det finns olika åsikter, eftersom ingen faktiskt VET hur man ska bära sig åt.

Men när det gäller FAKTA och KUNSKAPS-underlag så är detta en helt annan sak. Och när man inte vill förstå det, då blir fortsatt diskussion totalt meningslös.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Ett litet avsnitt ur en skrift från WHO om hur man bekämpar pandemier. OBS! SKRIVET 2018!
Epidemics of rumours: a new risk to health
A new word has entered the public health vocabulary: “infodemics”. These can be defined as the rapid spread of information of all kinds, including rumours, gossip and unreliable information. They are spread instantly and internationally through the growing popular use of mobile phones, social media, the internet and other communication technologies. A proliferation of web-based “experts” with diverse and often contradictory views can generate confusion, anxiety and even panic in times of serious infectious outbreaks. False or misleading information is dangerous. It can cause widespread public reluctance to adopt well-founded infection control measures promoted by health authorities – and thus delay essential interventions.
This is why risk communication, a set of sophisticated skills, is increasingly employed by health authorities, agencies, physicians and professional health personnel. It is more important now than ever to learn and apply them. The latest and most accurate information must be conveyed frequently, and uncertainties related to an epidemic must be acknowledged in order to maintain credibility and public trust.
Thus, we are recognizing that the complexity of 21st century epidemics and their prevention and control require not just new technologies techniques, but new skills and new attitudes all across the public health community. Risk communication is examined at greater length in a later section of this handbook.
Att sprida falsk information är m a o nästan att jämställa med en brottslig aktivitet. Väl värt att tänka på.

Jag har "borstat av" tidigare inlärda epidemiologiska kunskaper under pandemin. Bl a med skrifter från WHO, National Health Service i Storbritannien och National Guidelines från the Royal College of Obstetrics and Gynaecology, inklusive dessas källhänvisningar. Om det dyker upp ett enda ytterligare påstående som strider mot sedan länge kända fakta så tänker jag, i den intellektuella hederlighetens namn avkräva källhänvisningar på det. Och då duger inte bloggar, Twitter eller influencers.

------------

Apropå isolering: Ja, det fungerar om ett geografiskt begränsat område drabbas av en allvarlig epidemi. Klassikern är väl Ebola. Då gäller det att isolera det smittade området från övriga, inte tvärtom. Man kan stänga inne en epidemi, men näppeligen stänga ute den.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av cgn1954 »

Sorry Johan men det är nog ingen idé.... däremot tycker jag att WHO:s text förtjänas att översättas - om det finns knickedicker som medvetet sprider felaktig information så kanske de ska hängas ut... :evil:

... och rent spontant så tycker jag att de inte ska härja med ljug och desinformation här på detta forum för modelljärnvägar!

Google Translate:
Ett nytt ord har kommit in i folkhälsoordförrådet: ”infodemics”. Dessa kan definieras som snabb spridning av information av alla slag, inklusive rykten, skvaller och opålitlig information. De sprids direkt och internationellt genom den växande populära användningen av mobiltelefoner, sociala medier, internet och annan kommunikationsteknik. En spridning av webbaserade "experter" med olika och ofta motsägelsefulla åsikter kan skapa förvirring, ångest och till och med panik i tider med allvarliga smittsamma utbrott. Felaktig eller vilseledande information är farlig. Det kan orsaka allmän motvilja mot att anta välgrundade infektionskontrollåtgärder som främjas av hälsovårdsmyndigheter - och därmed försena viktiga ingripanden.

Det är därför riskkommunikation, en uppsättning sofistikerade färdigheter, alltmer används av hälsovårdsmyndigheter, myndigheter, läkare och professionell hälsopersonal. Det är viktigare nu än någonsin att lära sig och tillämpa dem. Den senaste och mest exakta informationen måste förmedlas ofta, och osäkerheter relaterade till en epidemi måste erkännas för att upprätthålla trovärdighet och allmänhetens förtroende.

Således inser vi att komplexiteten i 2000-talets epidemier och deras förebyggande och kontroll kräver inte bara ny teknik, utan nya färdigheter och nya attityder över hela folkhälsosamhället.


Alltså - fel information och aktiv desinformation kan - om många sysslar med det - leda till att folk dör! Är det syftet?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Rätt tänkt Göran.

Just därför är det så viktigt att kunna nagla fast den som påstår något som går helt på tvärs mot känd kunskap att verifiera vilken källa det kommer från. Annars SKA man bortse från det som skrivs helt och hållet.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av H0n3 »

tuff-tuff skrev: 27 nov 2020, 05:44 Din tes håller inte när det tidigare smittade har blivit smittad igen med samma virus. (Det är sannolikt inte exakt samma virus längre utan det har gissningsvis muterat.)
Man blir aldrig immun mot sjukdomar om det saknas botemedel. (Jo, det blir man - efterhand som man får dem. Finns botemedel klarar vi oss snabbare genom dem med mindre risker.)
Varför ens tror på flockimmunitet när FHM kräver ändå att hålla avstånd fortfarande? (Därför att hålla avstånd minskar risken för att dra på sig ett luftburet virus och därför minskar antalet smittade vilket underlättar för vården att hantera en åtminstone överkomlig bäck av svårt sjuka.)
Flockimmunitet hjälper ju inte ens för dom tidigare smittad. (Som ovan, då är det troligen inte samma virus längre.)
OK, vi tar en sak till. Immunförsvaret har två huvudgrupper, en medfödd del som vi alla fick med oss vid födseln och en lärande del. Den medfödda delen är rätt statisk och ger oss ett grundläggande skydd mot allehanda bakterier och virus. Den andra delen, den lärande delen, lär sig efterhand alla de nya virus och bakterier det träffar på och över tiden bygger det ett mer komplett immunförsvar för människan.

Det här gäller också Covid-19 liksom det gällde för Svininfluensan, Spanska sjukan, TBC etc, etc. Skyddet finns kvar i kroppens immunförsvar som vilande igenkänningsceller. Vid upptäckt av ett känt virus aktiveras dessa vilande igenkännare och träder i funktion direkt.

När det gäller Covid-19 har vårt immunförsvar alltså ännu inte lärt sig profilen på viruset utan man blir sjuk. Har man klarat sig igenom utan efterräkningar så har immunförsvaret lärt sig just detta virus. Skulle man bli smittad igen så har viruset sannolikt muterat lite och ser inte exakt lika ut som första gången. Därav att man kan drabbas mer än en gång.

Djupare än så här vågar jag inte gå in på detta, det kräver en PhD i immunologi och det har min dotter = levande uppslagsbok för mig :-CO

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

H0n3 skrev: 27 nov 2020, 18:55
tuff-tuff skrev: 27 nov 2020, 05:44 Din tes håller inte när det tidigare smittade har blivit smittad igen med samma virus. (Det är sannolikt inte exakt samma virus längre utan det har gissningsvis muterat.)
Man blir aldrig immun mot sjukdomar om det saknas botemedel. (Jo, det blir man - efterhand som man får dem. Finns botemedel klarar vi oss snabbare genom dem med mindre risker.)
Varför ens tror på flockimmunitet när FHM kräver ändå att hålla avstånd fortfarande? (Därför att hålla avstånd minskar risken för att dra på sig ett luftburet virus och därför minskar antalet smittade vilket underlättar för vården att hantera en åtminstone överkomlig bäck av svårt sjuka.)
Flockimmunitet hjälper ju inte ens för dom tidigare smittad. (Som ovan, då är det troligen inte samma virus längre.)
OK, vi tar en sak till. Immunförsvaret har två huvudgrupper, en medfödd del som vi alla fick med oss vid födseln och en lärande del. Den medfödda delen är rätt statisk och ger oss ett grundläggande skydd mot allehanda bakterier och virus. Den andra delen, den lärande delen, lär sig efterhand alla de nya virus och bakterier det träffar på och över tiden bygger det ett mer komplett immunförsvar för människan.

Det här gäller också Covid-19 liksom det gällde för Svininfluensan, Spanska sjukan, TBC etc, etc. Skyddet finns kvar i kroppens immunförsvar som vilande igenkänningsceller. Vid upptäckt av ett känt virus aktiveras dessa vilande igenkännare och träder i funktion direkt.

När det gäller Covid-19 har vårt immunförsvar alltså ännu inte lärt sig profilen på viruset utan man blir sjuk. Har man klarat sig igenom utan efterräkningar så har immunförsvaret lärt sig just detta virus. Skulle man bli smittad igen så har viruset sannolikt muterat lite och ser inte exakt lika ut som första gången. Därav att man kan drabbas mer än en gång.

Djupare än så här vågar jag inte gå in på detta, det kräver en PhD i immunologi och det har min dotter = levande uppslagsbok för mig :-CO

/Peter
Bra Peter...då kan vi konsulterad
din uppslagsbok om vi har något vi
funderar över :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av H0n3 »

Jo Roger, visst kan jag vidarebefordra frågor till tösen, men jag tror att det blir snabbare svar från Johan som ju trots allt är läkare med bred och lång erfarenhet.

Jag vågar bara skrapa lite på ytan och har lärt mig något slags enkla grunder och förväntar därför att bli rättad om jag är på djupt vatten.

Jag håller fullständigt med Johan i det att ska man skaffa sig bra information så är det bara erkända källor som gäller. ALDRIG Facebookgrupper, influencers eller annat internetrelaterat trolltyg. Immunförsvaret finns det mycket skrivet om och forskat kring, men området är så stort och underfundigt att vetenskapen nog bara har skrapat på ytan än så länge.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

H0n3 skrev: 27 nov 2020, 19:08 Jo Roger, visst kan jag vidarebefordra frågor till tösen, men jag tror att det blir snabbare svar från Johan som ju trots allt är läkare med bred och lång erfarenhet.

Jag vågar bara skrapa lite på ytan och har lärt mig något slags enkla grunder och förväntar därför att bli rättad om jag är på djupt vatten.

Jag håller fullständigt med Johan i det att ska man skaffa sig bra information så är det bara erkända källor som gäller. ALDRIG Facebookgrupper, influencers eller annat internetrelaterat trolltyg. Immunförsvaret finns det mycket skrivet om och forskat kring, men området är så stort och underfundigt att vetenskapen nog bara har skrapat på ytan än så länge.

/Peter
Visst har man själv läst på lite
om kroppens imunförsvar....man blir ju inte
dummare av det....sen vill jag inte på något
sätt förringa Johans kunskaper inom medicin
det var inte så jag menade med att kolla med
din dotter.ibland kan det vara bra att få info från
flera källor.
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Helt OK, Peters dotter är ju en mycket vederhäftig källa! Hon är dessutom immunolog, vilket inte jag är. Men jag kan ju trots allt grunderna i immunologi, och hur det immunologiska tänkandet fungerar.

Sedan är det som Peter skriver givetvis så, att vi inte vet allt om just detta virus än på långa vägar, även om vi nog lärt oss väldigt mycket på rekordtid om det. Och det vi har lärt oss är inte så remarkabelt olikt det vi vetat om andra virusinfektioner tidigare.

Immunsystemet består av en "akut brandkårsstyrka" som rycker för att släcka elden när vi drabbas av något, och sedan "kriminalteknikerna" som kommer ihåg hur just denna brand startade och är reda att blixtutbilda en massa nytt folk nästa gång denna pyroman uppträder för att direkt slå ner på elden.
Ett tips för den som orkar är att läsa på om B-lymfocyter och T-lymfocyter.

Sedan finns det ju udda fåglar som HIV som lever inuti T-lymfocyterna, så det gör liksom inte någon större nytta när de börjar massproduceras ... Men så exklusivt är inte coronaviruset på långa vägar!

Immunförsvaret är oerhört spännande att studera. Och givetvis är det så att om inte ännu världens immunologer plus epidemiologer tillsammans har fullt grepp om pandemin så kan man inte förvänta sig att vi andra dödliga ska förstå det heller. Det lilla jag till äventyrs kan är att förstå det som skrivs och därmed få en sorts ytlig snabbkurs. Och det måste man måhända ha en grundkunskap för att kunna tillgodogöra sig. Och det är fullständigt livsfarligt att kasta ut brandfacklor i form av ovederhäftigt tyckande, det ställer till mycket med skada än nytta.

------------------------------------

Det är en HELT annan sak att bedöma hur svensk strategi har fungerat eller inte, och VAR felen i grunden funnits i vår äldreomsorg. Att det funnits grava fel kan man väl anta efter IVO:s granskning, och fortsättning tycks följa. Men båda dessa frågor handlar om att göra bedömningar, inte att bara presentera fakta. Och här kan vi hamna i olika jäger. Vilket enligt mig är något helt annat än att vara faktaförnekare och presentera alternativa fakta, d v s sprida lögner.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av H0n3 »

OK, dottern visade mig några youtubesnuttar i ämnet immunologi. Den jag länkar till här är en enkel introduktion av hur vårt immunsystem fungerar och arbetar. Det är liksom de första sidorna i boken som beskriver immunsystemet och hur det mikrobiologiska och molekylärmedicinska systemen (för det är flera) samarbetar för att hålla oss friska och aktiva. Dessvärre innehåller videon diverse reklam men det kommer vi inte ifrån numera - tyvärr - försök att ignorera reklamen bara!

https://www.youtube.com/watch?v=LSYED-7riNY

OBS, detta är den korta enkla intron. filmskaparen har gjort flera snuttar som allt djupare behandlar det här området. Vi rör os nu i början av en en master i mikrobiologi. Hoppas detta kan ge lite mer förklaringar.

Och ja, även om det här är en youtubefilm så är den korrekt.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Hoppsan, råkade byta sida. Här är den synnerligen värdefulla länken som H0n3 publicerade:



Den är mycket sevärd! Peter och jag har haft en viss PM-korrespondens om denna, och jag tycker att ALLT som innehåller FAKTA är viktigt att framhålla.
Det jag upplever som allra viktigast är - återigen - att denna film illustrerar hur immunförsvaret har ett minne som gör att nästa gång det utsätts för samma smittämne så kan det dra igång på nolltid och döda smittämnet bums.

Vilket ställer på huvudet alla påståenden om "överbelastat" immunförsvar. Typisk argument för "anti-vaxxers", mest frekvent förekommande i USA, som väl är sparsamt förekommande i Sverige.

Jag hör till gruppen människor som genomlevt att ha Asiaten och Hong Kong, mässlingen, röda hund (troligen), vattenkoppor och påssjuka. Blivit vaccinerad mot tbc, polio, difteri och kikhosta, samt stelkramp. Och givetvis smittkoppor. Aldrig några biverkningar, inget kvaddat immunförsvar.

Att vaccinera mot de myriader av förkylningsvirus som finns är givetvis meningslöst, framförallt för att de är för många, blir väldigt dyrt, och skulle behandla en åkomma som är komplett ofarlig.

Du får hälsa Johanna och tacka för att hon vill bidra till allmänbildning av oss gubbar!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Finns en som jag har tittat på tuben
Drbeen Medical Lectures....
Roger(Forden)

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

H0n3 skrev: 27 nov 2020, 18:55
OK, vi tar en sak till. Immunförsvaret har två huvudgrupper, en medfödd del som vi alla fick med oss vid födseln och en lärande del. Den medfödda delen är rätt statisk och ger oss ett grundläggande skydd mot allehanda bakterier och virus. Den andra delen, den lärande delen, lär sig efterhand alla de nya virus och bakterier det träffar på och över tiden bygger det ett mer komplett immunförsvar för människan.

Det här gäller också Covid-19 liksom det gällde för Svininfluensan, Spanska sjukan, TBC etc, etc. Skyddet finns kvar i kroppens immunförsvar som vilande igenkänningsceller. Vid upptäckt av ett känt virus aktiveras dessa vilande igenkännare och träder i funktion direkt.

När det gäller Covid-19 har vårt immunförsvar alltså ännu inte lärt sig profilen på viruset utan man blir sjuk. Har man klarat sig igenom utan efterräkningar så har immunförsvaret lärt sig just detta virus. Skulle man bli smittad igen så har viruset sannolikt muterat lite och ser inte exakt lika ut som första gången. Därav att man kan drabbas mer än en gång.

Djupare än så här vågar jag inte gå in på detta, det kräver en PhD i immunologi och det har min dotter = levande uppslagsbok för mig :-CO

/Peter
Njaeee...du avviker ifrån självaste grunden om varför läkarkåren och läkemedelsföretagen producera vaccin och mediciner.
Att bekämpa mot virussjukdomar och bakterier.
Folk vaccineras av en orsak och det är att bekämpa sjukdomar.
Sak samma om antibiotika!
Virus och bakterier anpassar sig och blir även immuna mot mediciner och vaccination.
Immunförsvar fungera bara som ett skyddsmedel för vår kropp, men du blir ändå sjuk om du smittas igen.
Ska du bli immun, så behöver du botemedel för att bli immun för resten av ditt liv?
Johan Molin har ju tidigare arbetat som läkare och alltid talat om för sina patienter som blivit sjuka att stanna hemma från att smitta andra.
Sensmoralen...man ska alltså isolera svåra sjukdomar från att smitta andra med att stanna hemma.
Nu har vår arbetsledare vars hustru har blivit testat positivt om covid-19, så nu måste han stanna hemma till nästa vecka från vårt jobb.
Jag vet inte om jag har blivit smittad också, men än så länge inte visat upp några symptom.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av cgn1954 »

tuff-tuff skrev: 28 nov 2020, 09:13Virus och bakterier anpassar sig och blir även immuna mot mediciner och vaccination.
Immunförsvar fungera bara som ett skyddsmedel för vår kropp, men du blir ändå sjuk om du smittas igen.
Ska du bli immun, så behöver du botemedel för att bli immun för resten av ditt liv?
Vilket svammel - tuff-tuff! Varför?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Immunförsvar fungera bara som ett skyddsmedel för vår kropp, men du blir ändå sjuk om du smittas igen.
HELT fel när det gäller flertalet virus. Eller kan du visa på en vetenskaplig artikel som hävdar att det fungerar så generellt?
Om inte har du fattat absolut noll av filmen H0n3 ville visa dig, och hans resonemang.

Jag har bara haft mässlingen en gång i mitt liv, samma med påssjuka och vattenkoppor.

DRAVEL.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av cgn1954 »

Bra film, man fattar ju hur komplext det hela är, lite imponerad av den store ingenjören som kom på detta. :=f

Och om det nu var komplext i den filmen - som var en "enkel sammanfattning" så fattar man ju hur dubbel-/trippel-komplext det är "på riktigt". Tyvärr går det inte hem hos amatörerna som svamlar på....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 28 nov 2020, 11:02
Immunförsvar fungera bara som ett skyddsmedel för vår kropp, men du blir ändå sjuk om du smittas igen.
HELT fel när det gäller flertalet virus. Eller kan du visa på en vetenskaplig artikel som hävdar att det fungerar så generellt?
Om inte har du fattat absolut noll av filmen H0n3 ville visa dig, och hans resonemang.

Jag har bara haft mässlingen en gång i mitt liv, samma med påssjuka och vattenkoppor.

DRAVEL.
Men du har blivit vaccinerat?
Vaccin mot vattkoppor hindrar mot bältros.
Vaccin finns även mot mässling.
Hos vuxna som drabbas av mässling kan detta leda till döden om man inte behandlas.
Barnen vaccineras mot mässlingen två gånger och i första hand omkring man är 1,5 år gammal första gången och andra gången några år senare dock innan skolstarten.
Folk vaccineras även mot påssjuka.
Du blir sjuk i upprepade virus attack, så din immunförsvar hjälper din kropp att bekämpa mot virus.
Hos vissa personer kan virus vara i flera månader och det finns fall där folk med coronavirus har nu varit sjuka i 4-5 månader.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Editerad.

Jag vet inte hur många gånger man ska tvingas försöka förklara något, när du ändå inte kan ta det till dig.

Jag HADE vattenkoppor som tioåring, påssjuka när jag var 11 och mässlingen när jag var 12.

Vilket, PRECIS som jag skrev ger livslång immunitet - när det gäller påssjuka och mässlingen. Herpes zoster fungerar på anat sätt.

Men VACCIN mot vattenkoppor ger immunitet precis genom att det hindrar viruset från att smitta en. CAPISCE?
Hela grundtanken bakom en vaccinering är att hjälpa individen att skaffa immunitet utan att denne blivit smittad och sjuk. Det behöver inte fungera hundraprocentigt, bara det fungerar tillräckligt bra hos tillräckligt många så tappar viruset fotfästet för vidare spridning.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Ingen vaccin innebär att man blir inte immun.
Så länge det saknar botemedel kan man inte vara immun.
Nu är vi fler smittade och fler döda.
Nu rapporteras det muterad virus där fler visar upp samma symtom.
Frågan är om vaccinet kan hjälpa och om det finns hjälp i god tid...
Har fått reda på om fler barn blir kraftig inflammerad på grund av corona, så att barnens immunförsvar sätts ur spel.
Ytterst beklagigt och skrämmande...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Man blir visst immun, men det är för tidigt att säga hur länge immunitet efter covid-smitta består. Man tycks vara överens i dag att immuniteten efter sjukdom består i varje fall i fyra månader. Kvardröjande immunitet skiljer sig beroende på virus.
Så här långt verkar det inte som om de som smittats av den engelska varianten har smittat vidare i någon högre utsträckning i Sverige, eller Danmark för den delen. Men även här är vi nog för tidigt ute för att säga säkert hur stor smittsamheten är.

När det gäller vaccin så är de nya vaccinerna designade så att de ger antikroppar mot flera olika ställen på viruspartiklarna, och därmed har mutationen sannolikt ingen betydelse för hur väl vaccinerna skyddar. Det var en av avsikterna vid vaccinframtagandena, att vaccinerna skulle ha en god täckning även av muterade varianter.

Men skyddet är säkerligen inte livslångt. Det är rimligt att tro att effekten sitter i ungefär i ett år. Ungefär som influensavaccin.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Att virus muterar är inget nytt..
Smittsamheten kan ju öka,,,men det som
är det viktigaste är ju hur farligt eller ofarligt
en mutation blir...

Finns en sida där man kan se hur viruset
har muterat sedan starten

Gisaid.org
Roger(Forden)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »

På måndagen meddelade Pfizer-Biontech att företagen kommer att leverera uppemot 75 miljoner fler doser än planerat till EU under det andra kvartalet. Anledningen är att läkemedelsbolagen öppnar en ny fabrik i tyska Marburg under februari. Nu uppger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström för Ekot att beskedet innebär en fördubbling av antalet doser till Sverige, som totalt kommer att kunna räkna med omkring 13 miljoner doser av vaccinet.

Frågan är bara när? Han själv är redan vaccinerad i Schweiz där han bor.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det skulle innebära att vid midsommar är 65 % av befolkningen vaccinerad. Frågan är vilka som INTE kommer att vara det (förutom barn)?

Jörgen
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 jan 2012, 10:51

Re: COVID-19

Inlägg av Jörgen »

Själv funderar jag över att man skriver avtal med läkemedelsföretag värda x antal miljarder kronor som inte är glasklara.
Vore också intressant om det gick att se hur det går med sekvenseringen av muterade virus i Sverige någonstans. Att det skulle kunna behövas ökad sekvensering kan ju inte ha vart helt okänt sedan i September. Mycket prat om att det är regionernas ansvar men vem ser till att de förstår det och får resurser till detta. Kan också tycka att det är märkligt att det inte finns färdiga planer för ett utökat inresestopp från fler länder än Storbritannien och Danmark. (inte omöjligt att förutspå att behovet skulle kunna dyka upp redan i December)
Att få för sig att byta system för inrapportering av vaccinerade mitt under en pandemi borde vara straffbart.
Tycker sur Jörgen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

När det gäller det sistnämnda var det väl någon som i sista sekunden drog i bromsen, om jag nu förstått det rätt. Men blotta tanken var ju ungefär som det brukar vara när det gäller ”tänkande” på regional bas ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »


tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Den brittiska mutationen sprider sig!
Fler smittade och döda i Sverige.
Nya strängare restriktioner gäller nu också.
Kaos om kön till vaccination.
Toppchefer går förbi andra i kön om vaccin trots andra utsatta behöver vaccin.

:=u :=u :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Är det något pandemin visat så är det orimligheten att ha över 20 st separata små påvedömen i Sverige där småpåvar till politiker huserar som de själva vill. Jag har ju tyvärr en viss erfarenhet av att några professionella synpunkter aldrig får rubba enskilda politikers hugskott när de är i makthavande ställning.

Resultatet av ett mångårigt styre av det här slaget har väl tydliggjorts under pandemiåret hittills.
Storbritannien satsade på ett nationellt sjukvårdssystem efter andra världskriget, the National Health Service. De har i dag de överlägset mest genomarbetade nationella riktlinjer som finns om i praktiken allting (även Covid-19 och gravida ...). Det är så fröjdefullt att läsa dessa; allting är värderat efter styrkan i evidens hos de råd som ges, och det är ofta betydligt mer värdefullt att plöja igenom dessa riktlinjer än vad de s k"kunskapscentra" förmår förmedla i Region Skåne.

Jag vet rätt väl vilka som sitter i kunskapscentrum för mödra- och barnhälsovård i regionen. Till att nörja med styrs detta kunskapscentrum med fast, för att inte säga diktatorisk, hand av en barnläkare som tror att hon är guds gåva till mänskligheten. Det innebär att mödrahälsovården är lågprioriterad i allting som görs. De representanter för mödrahälsovård som "vi" har är, för att tala klartext, människor som inte lyckats bli något annat ...

Och så då den allsmäktige politikern Gilbert Tribo (l) som hävdar att han kan tjänstgöra som barnmorska själv, eftersom han blivit far till tre barn (bara en av måna stupiditeter som kommit från den mannens mun) ...
KK i Kristianstad skulle utan ökade resurser kunna klara all förlossningssjukvård som Ystad bedriver. Den frågan är dock tabu, eftersom Carl-Johan Sonesson (m) bor utanför - Ystad. Då får hellre de som redan sitter med snaran om halsen (universitetssjukhuset) spara ytterligare.

Suck Ack ja. Förstatliga skiten och ta ifrån regionpolitikerna deras makt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 01 mar 2021, 15:22
Suck Ack ja. Förstatliga skiten och ta ifrån regionpolitikerna deras makt!
Det finns andra sätt att hantera det på. Staten är oftast inte bäst men bör självklart ha det övergripande ansvaret för sådana här situationer.

Tyvärr förefaller det som att regerande svenska rikspolitiker inte har lika mycket bakom pannbenet som de danska och då blir det som det blir.

https://www.sjukhuslakaren.se/danmarks- ... slyckades/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Den tanke som jag, och flera med mig, när är att staten ska ha det övergripande ansvaret för en fungerande sjukvård, men att ute i länen är det professionen – och inte politiker – som ska styra.

Det här tycks ju som sagt fungera i Storbritannien — oavsett tory- eller labour-regeringar. Det är således inte ur min synpunkt en politisk höger-vänster-agenda.
Min högst personliga syn är dock att regionpolitikerna har diskvalificerat sig själva från att kunna sköta det här. För mig som har arbetat inne i branschen har jag sett deras inkompetens länge, men pandemin har ställt det i blixtbelysning.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"