Toppbilden, visa:    


COVID-19

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Läste igår att en skola med 30 elever blev smittade och 2 lärare hamnade på sjukhuset.

:=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

En regions ändalykt

Inlägg av Johan Molin »

Jag arbetar fortfarande några timmar i veckan på en privat mödravårdscentral. Vi är totalt tre barnmorskor och så jag. I måndags kom plötsligt besked att vi skulle få vaccin!
De två första barnmorskorna stukade iväg och fick varsin Pfizer-spruta. Jag och den tredje barnmorskan fick tid nu på morgonen för vaccin. Så skönt tänkte jag, då slipper man åtminstone Astra-Zenecas vaccin.

När vi kom dit glada i hågen strax före halv nio mötes vi av en moloken sjuksköterska som talade om att det blivit en felbokning; "i dag är det bara andradoser" det handlade om. Man "hade glömt" att meddela oss.
På mitt påstående att det var synd, för hade vi fått förstadosen nu så hade vi åtminstone sluppit Astra Zenecas vaccin, svarade hon att "pfizers vaccin är slut". ??? Samtidigt skulle man vaccinera människor med dos nummer två?

Skrota regionerna, förstatliga sjukvården och låt professionen få styra ute i verksamheterna! Brittiska National Health Service har fungerat sedan 1950-talet, under såväl tory- som labour-regeringar, så varför skulle inte detta fungera i Sverige?

I dag har vi en sjukvård styrd av politiker utan kunskap om verksamheten, och med mantran för ögonen som "just-in-time deliveries", "new public management" och liknande strunt, och med en politruk-kader vars främsta målsättning är att försvara sina egna revir. Därför har vi en sjukvård styrd av jurister, ekonomer och HR-människor, men ingen som kan vad det verkligen handlar om. Helt sjukt (!).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

... och ungefär samtidigt som EU meddelar att vaccinet är "prefectly safe" så har Malmös första fall av en 60-årig kvinna som fick DIC-syndrom och dog av Astra-Zenecas vaccin. Man bör nog göra en ordentlig paus av det vaccinet för att inte anti-vaxxers ska få vatten på sin kvarn (inget av de andra vaccinerna har uppvisat några liknande symptom alls).

Men det är klart att Sverige satsat stort på att köpa in det billigaste vaccinet av dem alla.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

RYSK VACCINBLUFF

Inlägg av Johan Molin »

Artikeln i the Lancet där det ryska vaccinet Sputnik beskrivits som helt perfekt utan några biverkningar alls har nu – äntligen – börjat ifrågasättas inom forskningsvärlden.

Nu rapporterar AFP att EU-landet Slovakien laboratorietestat de doser av det ryska påstådda vaccinet Sputnik V man köpt in i två miljoner doser, och att det man fått inte har samma karaktäristik och egenskaper som det som publicerats i den i Lancet publicerade misstänkta forskningsfuskstudien.

Ryssland kräver nu tillbaka vaccinet och menar att Slovakien genom att testa vad det är de faktiskt fått har brutit mot avtalet.

Allt vidarepublicerat av blogg-siten Cornucopia.

Skönt att vi i Sverige lever med ett pålitligt grannland vid Östersjöns stränder.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »

Bergström.jpg
Inte lämpligt. Hoppsan, jag är inte överraskad?

Richard Bergström, som ju själv redan i februari som schweizare(?) blev vaccinerad med Phizers vaccin, uttalar nu helt nya besked för svenskar.

För övrigt har FHM "underdrivet" smittspridningen och därför har Sverige nu haft den värsta i Europa den senaste veckan. [JC_doubledown.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Förvisso, men f n har vi också bland Europas lägsta dödstal, troligen pga vaccineringen av de äldre.
F ö har jag nu fått tid för första sprutan 28 april. C:a 6 veckor senare än jag hoppats på, men mot det får man invända att aldrig någonsin har vacciner lyckats tas fram så snabbt som i och med den här pandemin. Och det viktigaste här är nog de nya RNA-vaccinerna, ett paradigmskifte i vaccinutveckling om jag förstått saken rätt. AZ och Janssen förefaller "gammaldags" i jämförelse.

Det är också viktigt att komma ihåg att EU tänker stoppa inköp av fler doser från Astra Zeneca pga att det inte är lika bra på att skydda mot mutationer som den rena RNA-vaccinen.

Vad jag förstår är Janssens vaccin av samma typ, och därmed med samma typ av allvarliga biverkningar ("DIC-syndrom") när det gäller yngre - medelålders kvinnor som AZ. Men dessa biverkningar är alltså inte orsaken till stoppet.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av perjan »

Läser i tidningen idag att statistiken för för biverkningar av de olika vaccinfabrikaten börjar redovisas bättre.
Astra Zeneca var tidigt ute med "dödstalen" med blodproppar efter vaccination vilket i sig har överdrivits starkt av media.
Nu visar det sig att Pzifer har högre "dödstal" med blodproppar per 100.000 än Astra Zeneca.

Samtidigt bli hela debatten kring biverkningar snedvriden med dessa delar av promillen som man alltid kan förvänta sig vare sig det beror på risker med ett vaccin eller en operation med sövning. Säkert större risk med en höftledsoperation för den enskilde.

Tycker det var bra med Johans påpekande att EU-beslutet om Astra Zeneca inte berodde på ovanstående utan helt andra orsaker som vaccintyp och verkan mot mutationer.

Bild
Senast redigerad av perjan den 14 apr 2021, 18:32, redigerad totalt 2 gång.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av perjan »

Felpostat
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det där med blodproppar är ett besvärligt kapitel. Man behöver nog veta mer innan man kan säga att Pfizers vaccin skulle vara "farligare".

Hur ser åldersdemografin ut när det gäller de olika vaccinerna ut? Hur ser åldersfördelningen ut bland dem som dött?

En sjuk åldring som får en blodpropp efter en vaccination är en helt annan sorts biverkning än en 40-årig kvinna utan kända riskfaktorer som utvecklar ett DIC-syndrom; ett av de otäckaste medicinska tillstånd jag vet, och något vi tyvärr kan se efter förlossningar med mycket stora blödningar (typ 4-5 liter). Så ett DIC-syndrom efter en vaccination tyder på att immunsystemet hos den drabbade löper helt amok.

Sedan, som sagt, får man ju se proportionerna. Riskerna att dö av Covid-19 ligger på c:a 1/500. Risken att dö i ett DIC-syndrom efter en vaccination tycks ligga på c:a 1/500.000, alltså en tusen gånger högre risk att dö i sjukdomen än av AZ:s vaccin.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: COVID-19

Inlägg av PeO »

Fick tyvärr veta att Charley Pride dog av Covid, vid samma tid som vår Svenne lämnade oss. Charley var framstående baseballspelare, men efter en skada bröt han rasbarriären inom countrymusiken.
En inte särskilt bra video , men den visar vad han kunde prestera ett tag efter 85 fyllda! Det finns många andra, med bättre ljud. Följ någon av länkarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det Covid-eländet börjar kännas som om man genomlever ett världskrig. Med den skillnaden att så många fler kändisar redan har strukit med i denna hemska pandemi, än som gjorde det under kriget. Leslie Howard och Glenn Miller är väl de som bums kommer upp ur ens minnes djup.

Å andra sidan kan man ju hävda att kriget tog kål på så många ungdomar som säkert skulle ha blivit kända på alla möjliga områden, om de fått fortsatt leva.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 14 apr 2021, 17:32 Förvisso, men f n har vi också bland Europas lägsta dödstal,
Det stämmer inte!
Sverige har hög dödstal i förhållande till statistisk uträknat per invånare.
Faktiskt ligger vi på ungefär tredje plats.
När det blir dags att plana ut pandemi, blir det först NÄR ALLA har blivit vaccinerad.
Sverige sticker verkligen ut bland europeiska länder när det gäller att hantera pandemikriset, detta vill säga skit!
Lägg ihopa med Danmark, Norge och Finland så kommer dessa länder inte ens i närheten till svenska pandemikriset.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: COVID-19

Inlägg av robbox »

tuff-tuff skrev: 17 apr 2021, 11:11
Johan Molin skrev: 14 apr 2021, 17:32 Förvisso, men f n har vi också bland Europas lägsta dödstal,
Det stämmer inte!
Sverige har hög dödstal i förhållande till statistisk uträknat per invånare.
Faktiskt ligger vi på ungefär tredje plats.
När det blir dags att plana ut pandemi, blir det först NÄR ALLA har blivit vaccinerad.
Sverige sticker verkligen ut bland europeiska länder när det gäller att hantera pandemikriset, detta vill säga skit!
Lägg ihopa med Danmark, Norge och Finland så kommer dessa länder inte ens i närheten till svenska pandemikriset.
Var har du fått din statistik från? Vet att Sverige ligger högt men att säga en siffra utan källa är inte seriöst.
Jag tittar på följande länk så ser jag en intressant bild:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_ ... by_country

Sedan får man vara klart med hur man skapar statestiken. Jag skulle ALDIG lita på Ryssland eller China.
Eftersom de ntingen halv-dikataturer eller ren diktatur så har de intresse att ljuga.

MvH Roberth

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det finns rätt många parametrar att hålla reda på, inklusive hur trovärdig statistik olika länder har. Dessutom betyder demografin oerhört mycket för utfallet i form av total dödlighet i befolkningen. Dödlighet per antal smittade är en siffra som kan påverkas av många olika faktorer. Den mest självklara är förstås hur många som testas. Testar man väldigt många så blir rimligen dödligheten per antal smittade lägre. Har man en god organisation för äldreomsorg och sjukvård så påverkas också dödligheten.

Det finns således en hel mängd parametrar som påverkar statistiken, och dess trovärdighet.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

En siffra som är i mitt tycke
ganska jämförbart mellan länder
är den så kallade överdödligheten...
Roger(Forden)

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

robbox skrev: 17 apr 2021, 19:56
tuff-tuff skrev: 17 apr 2021, 11:11
Johan Molin skrev: 14 apr 2021, 17:32 Förvisso, men f n har vi också bland Europas lägsta dödstal,
Det stämmer inte!
Sverige har hög dödstal i förhållande till statistisk uträknat per invånare.
Faktiskt ligger vi på ungefär tredje plats.
När det blir dags att plana ut pandemi, blir det först NÄR ALLA har blivit vaccinerad.
Sverige sticker verkligen ut bland europeiska länder när det gäller att hantera pandemikriset, detta vill säga skit!
Lägg ihopa med Danmark, Norge och Finland så kommer dessa länder inte ens i närheten till svenska pandemikriset.
Var har du fått din statistik från? Vet att Sverige ligger högt men att säga en siffra utan källa är inte seriöst.
Jag tittar på följande länk så ser jag en intressant bild:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_ ... by_country

Sedan får man vara klart med hur man skapar statestiken. Jag skulle ALDIG lita på Ryssland eller China.
Eftersom de ntingen halv-dikataturer eller ren diktatur så har de intresse att ljuga.

MvH Roberth
Nu skrev Johan bland Europas lägsta dödstal.
Jag syftade om svenska placeringen inom Europa.
Din länksidan är inte att lita på, eftersom det finns avvikelser om antalet smittade och bekräftade döda tillföljden av covid-19.
Fantastisk att Vietnam trots 10 gånger fler invånare än i Sverige har så låga resultatet!

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: COVID-19

Inlägg av robbox »

tuff-tuff skrev: 18 apr 2021, 02:46 Nu skrev Johan bland Europas lägsta dödstal.
Jag syftade om svenska placeringen inom Europa.
Du svarade inte på frågan om var du får dina siffror ifrån.
tuff-tuff skrev: 18 apr 2021, 02:46 Din länksidan är inte att lita på, eftersom det finns avvikelser om antalet smittade och bekräftade döda tillföljden av covid-19.
Det finns alltid avvikelser i ALL statistik. Lite mera fakta vad du baserad dina kommentarer på. Var får du ditt data ifrån?
tuff-tuff skrev: 18 apr 2021, 02:46 Fantastisk att Vietnam trots 10 gånger fler invånare än i Sverige har så låga resultatet!
En diktatur visar alltid felaktiga siffror eftersom de har en inbyggd faktor som gör att de kan aldrig visa svaghet
eller att systemet inte fungerar. Det förekommer ingen kritik inom en diktatur, bara kortsiktigt innan kritikern
har förstått sig eget bästa eller eliminerad på något lämpligt sätt.

MvH Roberth

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Robbox ghar förstås helt rätt i att man kan inte lita på allas siffror i detta.

Största felet jag gjorde förra året när denna pandemi var ny, var att tro att vi skulle kunna börja sammanfatta alla erfarenheter inom ett år. Det stämmer inte.
Dödlighet är ett svårt kapitel att analysera. Den svenska ÖVER-dödligheten är låg jämfört med många andra länder, men det går fortfarande inte att dra några säkra slutsatser av detta.

Hur pass säker är olika ländres statistik?
Hur pass olika räknar man?
Hur ser dödstal ut till åldersdemografin? Hur skiljer sig denna mellan olika länder?
Hur pass tätbefolkade är olika länder? Hur många stora städer har olika länder?
Hur fungerar sjukvården i olika länder?

Precis just i dag läser jag att såväl influensan som vinterkräksjukan mer eller mindre kommit av sig i år i Sverige. Det antyder att människor i det stora hela följer de uppmaningar och rekommendationer som finns. ÄNDÅ är smittotalen så pass höga som de är.

Det finns alldeles för mycket vi inte vet ännu för att gå ut och slå på stora trumman med förenklade sanningar. Det är fortfarande som att lösa en ekvation med fyra obekanta.

Vi är fortfarande mitt uppe i ett skeende. Analyserna av alltihopa kommer att ta många år. Det värsta man kan göra just nu är att politisera hela debatten; då låser man in sig i hörnor som omöjliggör en sådan, bokstavligt talat livsviktig analys. Det är ungefär som med andra världskriget. Det skrivs fortfarande enorma mängder litteratur i ämnet, och det kommer hela tiden nya rön.
Det enda som verkar uppenbart klart är att den svenska modellen för äldreomsorgens organisation inte stod rycken i början. Nu har den situationen "lösts" genom vaccinering av de äldsta.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Den som vill höra någon riktigt riktigt smart icke-professionell uttala sig om Covid-19 och framtiden ska titta på den här intervjun:



Den duger givetvis bra att titta på (eller snarare lyssna på)för alla älskare av Jethro Tull, eller för dem som vill lyssna på en riktigt välverserad äldre engelsk gentleman.

Hade den svenska covid-debatten förts med samma saklighet och lugna ton som Ian Anderson håller här, då hade vi faktiskt haft en möjlighet att faktiskt diskutera vad som händer – och ska hända framöver. Han har redan insett att det här är något nytt för mänskligheten som vi måste förhålla oss till, kanske för all framtid. Vilket givetvis gör vaccinutveckling för HELA världen desto mer angelägen.

Jag är så glad att vi hann se Jethro Tull i augusti 2019 – om än tyvärr på den hemska Malmö Arena.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »

Tegnell.jpg
Förlösningens ögonblick är just nu. Tänk vilken lättnad för alla miljoner svenskar att få veta att just Anders Tegnell endast fick lätt feber. Min hustru Margaret fick ingen feber alls av Astra-Zeneca och jag själv inte heller efter Pzizers.

Jag förstår det som skrivs fullt ut men Correns budskap känns minst sagt patetiskt..och det är det också! Särskilt när det hamnar på TextTV.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Vad jag förstår så är samtliga personer som fått svåra biverkningar av AZ kvinnor ...

Men då förstår jag. Alla de här kommunala cheferna i Eskilstuna som trängde sig före för att få vaccin först av alla gjorde det för att föregå med gott exempel. :=u

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: COVID-19

Inlägg av robbox »

1956 skrev: 19 apr 2021, 20:44 Förlösningens ögonblick är just nu. Tänk vilken lättnad för alla miljoner svenskar att få veta att just Anders Tegnell endast fick lätt feber. Min hustru Margaret fick ingen feber alls av Astra-Zeneca och jag själv inte heller efter Pzizers.

Jag förstår det som skrivs fullt ut men Correns budskap känns minst sagt patetiskt..och det är det också! Särskilt när det hamnar på TextTV.
Första delen var ju positiv, speciellt att han inte tog någon av de andra vaccinerna.

Den andra håller jag med om var patetisk. Sitter och ser SvT och Tv4 på morgnarna och de verkar använda samma manus på frågorna. Samma dåliga frågor. Men mest blir jag irriterad över när någon säger något intressant, klarar de inte av att följa upp fråga utan de bara fortsätter i sitt manus. Varför är det så?

MvH Roberth

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »

Mallet skrev: 02 maj 2021, 06:02 Sen har då ett inlägg kommit i tråden som faktiskt är helt korrekt, jag har utvecklat ”postcovidalt raseri”.
Med hänvisning till ovanstående konstaterande och att signaturen Mallet själv uttrycker insikt om sitt medicinska tillstånd, samt att det har framförts ett flertal önskemål om att ta bort flera inlägg i denna tråd, kommer så att ske inom kort. Visserligen är åtgärden ett avsteg från Mötesspårets intentioner men jag hoppas och tror att åtminstone de flesta har förståelse för den.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: COVID-19

Inlägg av 1956 »

Covid Europa 2 maj-001.jpg
Utan att blanda in vaccin av olika fabrikat kan jag konstatera att Sverige nu i Europa ligger näst högst när det gäller smittspridning. Vi har under mycket lång tid varit mörkblodröda på kartan och man kan ju därför fråga sig när ansvaret för debaclet ska utkrävas!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Den svåra frågan är snarast varför det är så. Att influensa, RS-virus och vinterkräksjuka praktiskt sett helt uteblivit i år tyder på att restriktioner och förmaningar tycks ha fungerat, men ändå inte bitit på just coronaviruset.
Jag tror det är större tänkare än vi som just nu bryr sina hjärnor med varför man ser just det här mönstret. Jag kan i varje fall inte förklara det.

Å andra sidan tycks vaccinationerna bitit på dödligheten. Dödligheten i rena tal (alltså inte justerad för folkmängd) har inte varit så låg i februari och mars i år sedan 1973.

För ögonblicket är jag dock föga upplagd att kommentera så mycket i den här tråden; det här hade jag egentligen tänkt skriva om redan häromdagen.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 03 maj 2021, 17:56 Den svåra frågan är snarast varför det är så. Att influensa, RS-virus och vinterkräksjuka praktiskt sett helt uteblivit i år tyder på att restriktioner och förmaningar tycks ha fungerat, men ändå inte bitit på just coronaviruset.
Jag tror det är större tänkare än vi som just nu bryr sina hjärnor med varför man ser just det här mönstret. Jag kan i varje fall inte förklara det.
Enkelt svar...virus som corona är inte detsamma som andra vad vi är vana att hantera med.
Nej inte helt uteblivit om andra virus, eftersom det är vanlig folksjukdom som kan hanteras av smittade personer utan att blanda in vården.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

1956 skrev: 03 maj 2021, 16:07 Covid Europa 2 maj-001.jpg

Utan att blanda in vaccin av olika fabrikat kan jag konstatera att Sverige nu i Europa ligger näst högst när det gäller smittspridning. Vi har under mycket lång tid varit mörkblodröda på kartan och man kan ju därför fråga sig när ansvaret för debaclet ska utkrävas!
Det är regeringen och FHM som har tagit för givet om smittans väg sedan förra året.
Stränga restriktioner skulle ha införts förra året men gjordes aldrig det.
Man antog att smittan skulle ha avvikets under sommaren.
Ansvaret är regeringen genom att följa FHM rekommendationer.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

För att svara mycket kort: Även de länder som haft en närmast total nedstängning av sina länder har drabbats av den tredje vågen. Så det här är nog lite för svårt för att förklara på ett väldigt enkelt sätt. Covid har ju gäckat även de kunnigaste i världen flera gånger vid det här laget.

JAG tycker inte att det är helt självklart varför restriktioner som i princip utrotar alla vanliga vintersjukdomar (och influensavirus är förvisso INTE ett vanligt förkylningsvirus, inte heller RS-virus) inte lyckas hålla nere Covidsmittan. Det förefaller nu finnas relativt övertygande siffror på att arbetsplatserna är den stora smitthärden f n.

Jag kan f n inte bedöma hur relationen mellan vanliga vintersmittor och covid ser ut i andra länder. Det torde vara intressant att jämföra.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av H0n3 »

tuff-tuff skrev: 03 maj 2021, 19:42
1956 skrev: 03 maj 2021, 16:07 Covid Europa 2 maj-001.jpg

Utan att blanda in vaccin av olika fabrikat kan jag konstatera att Sverige nu i Europa ligger näst högst när det gäller smittspridning. Vi har under mycket lång tid varit mörkblodröda på kartan och man kan ju därför fråga sig när ansvaret för debaclet ska utkrävas!
Det är regeringen och FHM som har tagit för givet om smittans väg sedan förra året.
Stränga restriktioner skulle ha införts förra året men gjordes aldrig det.
Man antog att smittan skulle ha avvikets under sommaren.
Ansvaret är regeringen genom att följa FHM rekommendationer.
Tuff-tuff,

Men hallå, här skjuter du över ansvaret på FHM och vår regering, och säger att du därmed inte har något ansvar.

Min uppfattning är att FHM liksom regeringen har haft allt för stor tro till att vi gör som man säger hela tiden. Det kunde inte vara mera fel! I dessa tider av respektlöshet, egocentricitet och bristen på personlig disciplin får vi resultatet att smittan sprider sig därför att folk i allmänhet INTE följer de givna reglerna.

Respektlöshet och egocentricitet går hand i hand. JAG ska bara ...., Alla andra gör si och så så JAG behöver inte ...., Jag måste få komma fram här trots att det blir för trångt, etc, etc.

Hur är det med:
- Munskydd när man är ute på sta'n?
- Att ge attan i att fippla med munskyddet tills det kan tas av och kastas?
- Avståndet i köer?
- Att tvätta händerna när man kommer hem INNAN man gör något annat?
- Att hosta i armvecket? Allergiker hostar den här tiden på året t ex.
- Att inte samlas i stora grupper?

Med mera, med mera. Det jag listat är ju de huvudsakliga anvisningar vi alla fått att följa för att hålla smittspridningen nere och det antar jag att FHM också trodde skulle räcka. Men så ser ju verkligheten inte ut idag. Inte konstigt att smittan sprider sig ändå.

Personlig disciplin innebär ju att man upprätthåller givna sätt att agera och följer givna regler TILLS NÅGOT ANNAT SÄGS! Inte heller detta funkar ju idag!

Det här tror jag är den stora delen av smittspridningen, alltså att vi, gemene man, inte håller den standard vi tros hålla och att vi har en allt för egocentrisk inställning till givna fakta.

Ansvaret är till sist ditt och mitt! Inte någon annans!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

H0n3 skrev: 03 maj 2021, 22:02 Tuff-tuff,

Men hallå, här skjuter du över ansvaret på FHM och vår regering, och säger att du därmed inte har något ansvar.

Min uppfattning är att FHM liksom regeringen har haft allt för stor tro till att vi gör som man säger hela tiden. Det kunde inte vara mera fel! I dessa tider av respektlöshet, egocentricitet och bristen på personlig disciplin får vi resultatet att smittan sprider sig därför att folk i allmänhet INTE följer de givna reglerna.

Respektlöshet och egocentricitet går hand i hand. JAG ska bara ...., Alla andra gör si och så så JAG behöver inte ...., Jag måste få komma fram här trots att det blir för trångt, etc, etc.

Hur är det med:
- Munskydd när man är ute på sta'n?
- Att ge attan i att fippla med munskyddet tills det kan tas av och kastas?
- Avståndet i köer?
- Att tvätta händerna när man kommer hem INNAN man gör något annat?
- Att hosta i armvecket? Allergiker hostar den här tiden på året t ex.
- Att inte samlas i stora grupper?

Med mera, med mera. Det jag listat är ju de huvudsakliga anvisningar vi alla fått att följa för att hålla smittspridningen nere och det antar jag att FHM också trodde skulle räcka. Men så ser ju verkligheten inte ut idag. Inte konstigt att smittan sprider sig ändå.

Personlig disciplin innebär ju att man upprätthåller givna sätt att agera och följer givna regler TILLS NÅGOT ANNAT SÄGS! Inte heller detta funkar ju idag!

Det här tror jag är den stora delen av smittspridningen, alltså att vi, gemene man, inte håller den standard vi tros hålla och att vi har en allt för egocentrisk inställning till givna fakta.

Ansvaret är till sist ditt och mitt! Inte någon annans!

/Peter
Nu får du ge dig!
Regeringen har ansvaret om rikets säkerhet och FHM om folkets hälsa genom politiska beslut där man sätter upp nya lagar och regler som ska gälla för folket.
Till stor del smittas folket till hjälp av rörelser men vilka är personer?
Migranter?
Myndigheter som Dan Eliasson?? :-Dia
Politiker?
Munskydd hjälper knappast, för det är testat.
Ja ansvaret ligger i hos alla som du.
Då kan du stanna hemma och försörja dig själv.
Din sista kommentar är överflödig, eftersom ansvaret ligger i någon annan i alla fall.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 03 maj 2021, 21:42 För att svara mycket kort: Även de länder som haft en närmast total nedstängning av sina länder har drabbats av den tredje vågen. Så det här är nog lite för svårt för att förklara på ett väldigt enkelt sätt.
Nej någon närmast total nedstängning har det aldrig varit i någon av länderna över hela världen.
Det tredje vågen handlar om muterad virus.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det finns så mycket man inte vet, så det kan löna sig att tala med lite mindre stora ord. Tuff-tuff, jag tycker du noggrant ska läsa igenom det som skrivits här:

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fraga ... ra-lander/

... och kanske särskilt fundera över diagrammet över överdödlighet 2020:
överdödlighet.jpg
Särskilt bör noteras ett intressant faktum avseende samtliga länder, utom Grekland, med lägre överdödlighet än Sverige:
De är små länder, hälften så stora som Sverige, eller betydligt mindre i vissa fall. Grekland har nästan exakt samma folkmängd som Sverige, men har måhända ett klimat som lämpar sig mer för sociala kontakter utomhus under en större del av året.

Innan man tar till alltför stora populistiska brösttoner är det bra att kolla fakta. Det är illa nog som det blev, men ska vi lära oss något till nästa pandemi så måste man nog analysera situationen noggrant. Och det lär ta år innan man kan börja dra säkra slutsatser.

Att politisera denna diskussion kan rentav vara farligt. Jämför Skagerakslaget under första världskriget, den enda gång då de brittiska och tyska högsjöflottorna möttes. En av deltagarna, amiral Beatty, lyckades förvränga framförallt sin egen mindre gloriösa del av skeendet, kasta dynga på högste brittiske befälhavaren Jellicoe, och därmed dölja var de egentliga svagheterna hos engelsmännen låg i decennier. Jag säger som Churchill; "Let that not happen". För det kommer med allra största sannolikhet inte att ta flera decennier innan vi har nästa stora pandemi över oss. Man måste nog gå in i diskussionerna med öppna ögon.

NB; detta är INTE ett försvarstal för vare sig regering eller myndigheter, bara en vädjan att inte ett blint raseri ska leda allting helt fel i utvärderingar.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 04 maj 2021, 09:09 Det finns så mycket man inte vet, så det kan löna sig att tala med lite mindre stora ord. Tuff-tuff, jag tycker du noggrant ska läsa igenom det som skrivits här:

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fraga ... ra-lander/

... och kanske särskilt fundera över diagrammet över överdödlighet 2020:

överdödlighet.jpg

Särskilt bör noteras ett intressant faktum avseende samtliga länder, utom Grekland, med lägre överdödlighet än Sverige:
De är små länder, hälften så stora som Sverige, eller betydligt mindre i vissa fall. Grekland har nästan exakt samma folkmängd som Sverige, men har måhända ett klimat som lämpar sig mer för sociala kontakter utomhus under en större del av året.

Innan man tar till alltför stora populistiska brösttoner är det bra att kolla fakta. Det är illa nog som det blev, men ska vi lära oss något till nästa pandemi så måste man nog analysera situationen noggrant. Och det lär ta år innan man kan börja dra säkra slutsatser.

Att politisera denna diskussion kan rentav vara farligt. Jämför Skagerakslaget under första världskriget, den enda gång då de brittiska och tyska högsjöflottorna möttes. En av deltagarna, amiral Beatty, lyckades förvränga framförallt sin egen mindre gloriösa del av skeendet, kasta dynga på högste brittiske befälhavaren Jellicoe, och därmed dölja var de egentliga svagheterna hos engelsmännen låg i decennier. Jag säger som Churchill; "Let that not happen". För det kommer med allra största sannolikhet inte att ta flera decennier innan vi har nästa stora pandemi över oss. Man måste nog gå in i diskussionerna med öppna ögon.

NB; detta är INTE ett försvarstal för vare sig regering eller myndigheter, bara en vädjan att inte ett blint raseri ska leda allting helt fel i utvärderingar.
Det där var att ta i för mycket påstående om resultatlista.
Länder har olika befolkningsmängder och folktäthet.
Sverige ligger på andra plats över antalet smittade och vi har hög överdödlighet jämfört med omvärlden.
Vietnam har till exempel 97 miljoner invånare och ändå lägre antalet döda i covid-19 än i Sverige.
Jag har ingen blint raseri och följer dessutom i nyheter om corona virus.
Fel utvärderingar??
Återvänd tillbaka till verkligheten Johan!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Jag skulle vara lite försiktig med att lita på statistik från länder som Vietnam ...

Och; jag redovisade de europeiska, och därmed relativt trovärdiga siffrorna.

Det är förvisso så att olika länder har olika kluster av befolkningstäthet, olika mycket internationella kontakter osv osv. Så, precis som jag skrev, bör man nog fundera en eller två gånger innan man tycker sig vara färdig med någon form av utvärdering. Tro mig, jag ska lusgranska den medicinska litteraturen framöver, men förväntar mig som sagt inte några självklara slutsater än på länge.

Och återigen; jag. tror att vi tjänar mest på att inte infektera debatten med hänvisningar till politiska motståndare och dumskallar till tjänstemän. Väl märk; efter detta måste vi kunna stå rustade på ett bättre sätt till nästa pandemi (det finns c:a 800.000 djurvirus med potentiell förmåga att byta värd till människa, så det här är inte någon fråga om OM utan NÄR).

Just för stunden är jag tacksam rent personligen om vi kan ligga lite lågt i Covid-diskussionen; det väsentligaste just nu är att få så många vaccinerade så snabbt som möjligt, särskilt nu när Pfizers vaccin börjat anlända i stora mängder (vad jag förstår är det det vaccinet som nu levereras i störst mängder). 70+-arna förefaller snart vara färdigvaccinerade som väl är, och det förklarar nog de låga dödlighetssiffrorna för februari och mars, som jag redan beskrivit tidigare.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: COVID-19

Inlägg av robbox »

tuff-tuff skrev: 04 maj 2021, 20:44 Länder har olika befolkningsmängder och folktäthet.
Sverige ligger på andra plats över antalet smittade och vi har hög överdödlighet jämfört med omvärlden.
Var har du fått denna statistik från? Kan inte se den i de källor som jag tittar i.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

robbox skrev: 05 maj 2021, 10:21
tuff-tuff skrev: 04 maj 2021, 20:44 Länder har olika befolkningsmängder och folktäthet.
Sverige ligger på andra plats över antalet smittade och vi har hög överdödlighet jämfört med omvärlden.
Var har du fått denna statistik från? Kan inte se den i de källor som jag tittar i.
Jag skrev antalet smittade och om överdödlighet ligger vi på 5:e plats inom Europa.
Andra plats handlar om antalet smittade per capita.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Johan Molin skrev: 04 maj 2021, 21:02 Jag skulle vara lite försiktig med att lita på statistik från länder som Vietnam ...

Och; jag redovisade de europeiska, och därmed relativt trovärdiga siffrorna.
Europiska siffrorna är inte trovärdiga.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Vietnamesiska siffror är DEFINITIVT inte trovärdiga.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Sverige har nu högst smittade i Europa.
Näst efter kommer Litauen och på tredje plats Holland.
Antalet döda har nu minskat lite grann.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Vi är helt överens om att smittspridningen är på tok för stor f n.

Men fortfarande gäller ju samma sak som vi har tjatat om så länge: Hur stor smittspridningen är är helt avhängigt av hur många man testar. Så det blir fortfarande svårt att jämföra olika länder med varandra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det kan finnas skäl att plocka fram saker som är bra också någon gång ibland.

1. Dödstalen:
Coronadödligheten underskattad i många länder.
Dödssiffran är kraftigt underskattad i många länder, rapporterar Dagens Nyheter som tagit del av en studie i British Medical Journal.
Studien visar att dödligheten framförallt Östeuropa är större än rapporterat. Nära en miljon personer fler än förväntat tros ha dött i de undersökta länderna under förra året.
Sverige är det där dödstalet och den förväntade överdödligheten stämmer bäst överens enligt studien.

British Medical Journal är en av världens absolut mest prestigefyllda medicinska tidskrifter.

2. Vaccinationerna:
Nu, när vaccin funnits i snart fem månader, visar det sig att Sverige har bland den högsta vaccinationstäckningen i hela Europa, samtidigt som våra dödstal är bland de allra lägsta.

– Jag tror att det reflekterar att vi har organiserat det väl och att vi har en hög vaccinationsvilja, säger den nationella vaccinsamordnaren Richard Bergström.

De vacciner som används i Sverige ges i två doser, där den första anses som allra viktigast, eftersom det är den som skyddar mot svår sjukdom, sjukhusvistelse och död. Enligt de senaste siffrorna från den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC (19 maj) har nu 40,4 procent av den svenska befolkningen, 18 år eller äldre, fått minst en vaccindos.

Det är högre än i de flesta andra länder inom EU/EEA ,dit även Norge och Island räknas (Se faktruta).

Nederländerna ligger i nivå med Sverige, men de båda ö-nationerna Island och Malta har passerat 50-procent vaccinationstäckning, där nu 52,4 respektive 57,4 procent har fått sin första dos.

Allt enligt SVT.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Läste på text-tv nyheter att en äldreboende i Hofors har äldre och personal blivit smittade trots att dom blev fullvaccinerade!
Flock immunitet funkar tydligen inte som det ska göra.
Så man får räknar med att leva med covid-19 ett tag till innan den kommer att försvinna för gott?

:suck:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Jo flöockimmunitet fungerar när tillräckligt många är vaccinerade. Men om bara en person är vaccinerad är risken att vederbörande ändå kan sprida smittan vidare omkring 20%. Om den han träffar däremot också är vaccinerad blir risken 4 % ...

Det är just därför det är så viktigt att alla låter vaccinera sig. Dö ut helt kommer aldrig Covid-19 att göra, men förmodligen kommer den att föra ett relativt undanskymt liv. Kanske till priset av att vi måste vaccinera oss regelbundet, en gång om året eller så.

tuff-tuff

Re: COVID-19

Inlägg av tuff-tuff »

Fick se att det står i massmedia att det kan bli på tal om en tredje vaccination...
Tydligen räcker det inte med 2 vaccin...

:-ras

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Om du läser det jag faktiskt skrev ovan så misstänker jag att man under ett antal år framöver kan behöva vaccinera sig kanske en gång om året, i början måhända t o m två.

Varför? Helt enkelt för att vaccinet muterar. Det är knappast något att bli upphetsad över; man kan ju knappast ställa naturen själv till svars för hur den fungerar ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Spruta nummer två färdig! Jag festade genom att vandra vägen förbi Mattons och köpa vit sprayfärg samt en bit 5 mm kapaskiva (?) som sockel till mitt stora magasinsbygge.

Jag försökte först limma ihop två st 2 mm kartongark, men det blir aldrig exakt perfekt tyvärr. När det gäller kartong måste man dessutom vara noggrann och limma två ark i samma fiberriktning; annars kommer de båda arken att för all framtid vilja dra åt olika håll.

Men det här känns perfekt för just detta ändamål. Men jag skulle nog inte vilja använda detta material för att bygga fasader och gavlar mm till ett modellhus.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Man kunde förr också (GHT 13 juni 1906):
vaccination.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Jag har försökr följa smittspridning nu under hösten, och dödstal.
Senaste siffror på smittspridning i de nordiska länderna:
smittspridning 211212.jpg
Dödstalen följer ungefär samma mönster. Sverige hade mycket höga dödstal i början av pandemin; nu när de ökar igen i europeiska länder ligger Sverige kvar på en låg nivå.

Slutsats? Ja, egentligen inte annat än det jag redan tidigare framhärdat i, trots visst rallarsvingande från en del motståndare till min tes: Det är fortfarande för tidigt att dra några säkra slutsatser om var det ska sluta. Men f n skiljer INTE Sverige ut sig som ett sämre land än något annat europeiskt.

Det är alltid bra att vila på hanen och invänta vad som händer. Det som oroar för svensk del är att fortfarande har många svenska kommuner inte velat ta lärdom av att försöka minska andelen timanställda i äldreomsorgen, trots att andra visat att det faktiskt går, om man bara anstränger sig lite grann.

Min bedömning är nog att vi som fått vår tredje vaccindos sitter relativt säkra närmaste månaderna framåt; övriga mindre så.

Och för min del är slutsatserna f n rätt självklara: Man kan inte tvinga människor att vaccinera sig. Men de som fortfarande vägrar får finna sig att vi andra inte vill ha någon smitta insläpad av dem. Vaccinpass för alla sammankomster således. Egentligen en självklarhet inom sjukvård och äldreomsorg också. Men här är ju svenska politiker fortfarande häpnadsväckande fega. "Politiker" här har i praktik alla regnbågens färger (+ brunt, som inte finns bland regnbågens färger).

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Anna-Carin »

Av nyfikenhet kollade jag hur Sverige utvecklat sig jämfört med Spanien och Italien, som också drabbades hårt tidigare i pandemin medan Norge lyckades hålla emot, grafen visar alltså hela perioden:
covidkurva_dec_2021.jpg
(gjord med hjälp av grafen där man själv kan välja länder m.m., ganska långt ner på https://www.svt.se/datajournalistik/cor ... -veckorna/)

Både Sverige, Italien, och Spanien hade ju stora toppar tidigare, och ligger lägre (än Norge) nu. Kanske för att de många som varit sjuka har viss immunitet, som tillsammans med vaccinationerna dämpar spridningen medan Norge som tryckt ner smittan tidigare är mer sårbart. Eller bara för att Norge haft oturen att få in omikronvarianten tidigare eller på bredare front. Senaste siffrorna jag såg tydde på att hälften av Sveriges omikronfall fanns i Skåne och nästan lika många i Stockholm, vi får se hur det ser ut om ytterligare ett par veckor.

Jag tycker SVT:s intervju med en arbetsrättsexpert var bra, han jämförde ovaccinerad vårdpersonal med byggarbetare som vägrar ha hjälm. Visst, man kan inte tvinga någon att ta vaccin respektive bära hjälm, men om man vägrar så är man inte kvalificerad för just det jobbet...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbe ... -kompetent

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av cgn1954 »

Hmm... det här med "tvång" har förstås olika uttryck, det är inte möjligt t ex att tvinga folk att vaccinera sig men det finns så mycket annat man kan använda - om syftet är att alla SKA vaccinera sig. Det kommer alltid att finnas individer som vet bättre än den samlade expertisen, vetenskapen och beprövade metoder (rent allmänt).

Vi ser ju flera habrovinker redan nu, covid-pass, omplaceringar, avsked, osv.

Om myndigheter och ledare inte kan eller törs slå näven i bordet (vilket jag tycker hade varit mer passande än att några få, högljudda foliehattar får bestämma debatten/skeendet) så kommer vi att se fler habrovinker, dvs. indirekta metoder för att minska på pandemin. Denna gång en relativt lindrig pandemivariant även om den lett till död och globala, drastiska åtgärder. Hur hade det sett ut med ett direkt dödligt virus (nåja, det kommer så småningom - alla smittade dör - som ebola). Ska det vara mjukisbrallor på och en utökad demokratisk debatt då också? Är den personliga integriteten (!) det allra viktigaste just då? Undras....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"