Toppbilden, visa:    


COVID-19

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Jag kommer framåt kvällen att rapportera hur smittfallen ser ut just nu. Av olika skäl kommer det troligen inte att bli aktuellt att rapportera några fler siffror.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Dagens statistik:
12mars.jpg
12marstot.jpg
Jag tänker inte kommentera diagrammen, förutom att i och med att man nu inriktar provtagning mot en helt annan grupp människor; nämligen inlagda patienter och sjukvårdpersonal, det sannolikt blir omöjligt att kunna visa några fortsatta diagram av begriplig natur.

Jag har nämnt det tidigare: Den verkligt viktiga frågan är i slutändan hur många DÖDSFALL vi kommer att få till följd av COVID-19, inte nödvändigtvis hur många smittade bi har.

Statistik över smittade är dessutom synnerligen svårvärderad. Att Norge har lika många smittade med nästan hälften så stor befolkning kan ju bero på fler orsaker:

- Norge har varit dubbelt så duktiga på provtagning
- I Sverige har man varit mycket effektivare med provtagning, och därför förhindrat sekundärsmitta bättre
- Norge har på riktigt blivit dubbelt så hårt drabbat som Sverige
- Man har inriktat sig på olika grupper att ta prov på
- Sverige och Norge befinner sig i olika fas av epidemin

Personligen har jag inte tro på att Sverige och Norge skiljer sig särskilt mycket åt avseende effektivitet i provtagning eller effektivitet i smittspårning. Ovanstående är avsett att visa hur svårt det är att bedöma information som ges.

Det torde dröja allraminst två månader innan vi vet resultatet av dödligheten / folkmängd i olka länder (det är mycket vanskligt att göra statistik på dödlighet / funna smittfall, då det senare är så svårt att värdera.

Sannolikt det sista jag har att säga i denna fråga, såvida det inte mot förmodan kommer att fortsätta publiceras statistik.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Aktuell statistik:
Det bör noteras att man nu ändrar inriktning på sin provtagning till att handla om inlagda patienter och sjukvårdspersonal.
Därmed är dagens siffror svårtolkade. Man ska alldeles säkert inte tro att man brutit ryggen av epidemin, utan gårdagens och dagens siffror motsvarar olika grupper ur befolkningen. Vi får se om det går att följa smittutvecklingen med de nya måtten.

Dock bör återigen påpekas: Den viktigaste värdemätaren på hur vi klarar det här är i slutändan hur många döda vi får i förhållande till vår folkmängd. Helst ska den ju dessutom vara ålderskorrelerad. Italiens skyhöga dödstal kan inte enbart skyllas på åldersstrukturen dock ,oavsett att de äter fisk och dricker vin varje dag, och äter efterrätt endast på söndagar (som i Puglia. Det bör för säkerhets skull noteras att italienare är YTTERST måttliga i sitt vindrickande, i praktiken max två glas per dag, märkligt nog en stor skillnad mot fransmännen. Sorry, stickspår!).
13mars.jpg
13marstot.jpg
Om bristande lagerhållning:

Nu ökas tydligen en inhemsk produktion, och Socialstyrelsen har fått ett tillfälligt bemyndigande att ansvara för inköp och DISTRIBUTION av utrustning till Sveriges regioner.

Det bör påpekas att Sveriges kommuner och regioner / landsting ansvarar i dag själva för sjukvården genom sina SJUKVÅRDSPOLITIKER. Nu överlåts en viktig sjukvårdsuppgift till en MYNDIGHET, vilket är en unik händelseutveckling.
Senast redigerad av Johan Molin den 07 apr 2020, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Tack Johan för infot... :-T
Såg på tv om en läkare som fixade till sina egna skyddsvisir
av overhedplast och någon typ av plastbåge...
mycket finuligt....


Kom och tänka på mitt jobb..där har vi skyddsvisir
Tex vid slipninig för att skydda ögon såna borde gå att
använd inom sjukvården...dessutom går dom att återanvänd
efter en lätt sanering
En liten ide bara..som modellbyggare så är man van
att tänka utanför boxen...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Problemet är bara att ett visir skyddar från smitta in genom ögonen. För ett skydd för andningsvägarna måste du ha en relativt avancerad andningsmask.

De vanliga maskerna vi använder vid t ex operationer, och som vi sett massvis av bilder av kineser bärande, är fullkomligt värdelösa i detta sammanhang. Var och en som stått på en operationssal vet att som barriärskydd fungerar en sådan mask max fem minuter. Eller som bakteriologiprofessor Agnes Wold uttryckte det häromdagen: Den är till för att det inte ska drössla material från operatörens näsa och ansikte rätt ner i operationssåret. Att man inte behöver något mer avancerat än så under operationer beror helt enkelt på att de flesta infektioner i samband med kirurgi kommer från patientens egna bakterier, oftast hudbakterier av olika slag. Vid "riskoperationer" brukar man därför ge patienten intravenös antibiotika i samband med operationen för att minska denna risk.

Så en äkta andningsmask är en rätt komplicerad historia, och är dessutom jobbig att andas igenom. Nu får vi hjälpas åt att hålla tummarna för att det går att få tag på mer skyddsutrustning under pågående internationell kris.

Tilläggas kan att gamla tiders kirurger ofta rökte cigarr när de opererade och askade cigarrerna rätt ner i patienten. Cigarraska är förvisso desinficerande, men har inte använts i varje fall senaste 55 åren i detta syfte ...

Dock är din idé inte dum alls. Du bör höra av dig till Sunderbyn tycker jag ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

masken det förstår jag att den måste stoppa från smitta.
då räcker inte dom som jag kallar "tepåsar" som man ser folk bär på
dom är mera för sotpartiklar i luften...

det jag tänkte på var,om någon hostar mot ditt ansikte..så är du skyddad
mot detta tack vare ett visir...
Roger(Forden)

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: COVID-19

Inlägg av thorpe »

[quote="Johan Molin" post_id=108390 time=1584128885 user_id=56
Tilläggas kan att gamla tiders kirurger ofta rökte cigarr när de opererade och askade cigarrerna rätt ner i patienten. Cigarraska är förvisso desinficerande, men har inte använts i varje fall senaste 55 åren i detta syfte ...[/quote]

Personligen är jag mycket förtjust i Robustos från Honduras och Nicaragua. Gärna lagrade i ett par år. Vad gäller operationscigarrer: "I´ll rest my case!"

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Vad jag kan förstå så är det väl MSB som ordnar fram utrustning
typ visir mm ??
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Om jag har förstått det rätt så har nu Socialstyrelsen fått direkt ansvar för att köpa in och fördela utrustning till sjukvården. Möjligen ett uttryck för att man anser att det behövs en tyngre aktör än vad var och en av Sveriges alla regioner är. Och möjligen också att man vill side-steppa politikernas styrning av sjukvårdsresurser till förmån för professionellt folk. Det är i alla fall vad som de facto har hänt.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Finns flera aktörer på marknaden som säkert
kan bistå med skyddsutrustning...visir mm
så jag hoppas att dom kan se utanför boxen...
Min fru brukar fråga ibland när man passerar tex smink..
skall du kolla om det finns något du kan använda i din hobby..

Typ penslar mm...ursäkta sidoparantesen..
Så förstår du hur jag menar
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Den fantastiska Allan Downes, salig i åminnelse, berättade i någon av sina mängder av artiklar i brittisk hobbypress, hur han följde med sin fru till en trädgårdsmarknad, och där såg något som marknadsfördes som "flower pot". Han såg dock omedelbart att det var en stor kyrkokupol, som dessutom fanns såväl i skala 0 som 00 och N. Vilket han såg som bevis nog att han hade rätt ...

Inte precis en domkyrka, men ändå ...

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Vi får väl hoppas att människan tar lärdom av detta
virus....hur sårbara vi är i dagen samhälle...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det finns många lärdomar att dra. T ex att befolkningen är mycket mer orolig i dag än 2009 då svininfluensan kom till Sverige – trots att svininfluensan är mycket farligare (bl a drabbar den ju barn och unga på ett allvarligt sätt).

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 14 mar 2020, 09:38 Det finns många lärdomar att dra. T ex att befolkningen är mycket mer orolig i dag än 2009 då svininfluensan kom till Sverige – trots att svininfluensan är mycket farligare (bl a drabbar den ju barn och unga på ett allvarligt sätt).

Tyvärr så tycker jag att det blivit lite hysteri över det hela..
Det är dom gamla och redan sjuka som vi måste skydda
från överhuvtaget all smitta ,,även en vanlig förkylning.
Så ser jag på det hela....ingen panik från min sida...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Är benägen att hålla med dig. Jag tror att det viktigaste botemedlet mot panik är saklig information om VAD som händer och VARFÖR man handlar som man gör. Det är därför jag ville skapa en parallell tråd som är tänkt att INTE innehålla några spekulationer. Det finns redan ett antal viktiga lärdomar att dra från det som händer, och eftersom det som händer i samhället är så omfattande, kan man nog räkna med att vi, likt efter freden i maj 1945, vaknar upp till en delvis ny värld, med kanske ändrade livsvanor och prioriteringar. Vilket inte nödvändigtvis är dåligt.
Senast redigerad av Johan Molin den 07 apr 2020, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 14 mar 2020, 10:17 Är benägen att hålla med dig. Jag tror att det viktigaste botemedlet mot panik är saklig information om VAD som händer och VARFÖR man handlar som man gör. Det är därför jag ville skapa en parallell tråd som är tänkt att INTE innehålla några spekulationer. Det finns redan ett antal viktiga lärdomar att dra från det som händer, och eftersom det som händer i samhället är så omfattande, kan man nog räkna med att vi, likt efter freden i maj 1945, vaknar upp till en delvis ny värld, med kanske ändrade livsvanor och prioriteringar. Vilket inte nödvändigtvis är dåligt.

En slutsats jag drar är att i andra änden på detta måste man begränsa småpåvarnas och politrukernas makt ute i regionerna / landstingen, för det allmännas bästa. Att Socialstyrelsen nu (om än tillfälligt) får totalansvar för INKÖP och FÖRDELNING av skyddsutrustning i Sverige ser i varje fall jag som en misstroendeförklaring av hur regionpolitiker skött sitt fögderi. Men det får jag utveckla senare, som sagt, på andra sidan denna epidemi.
Håller med dej...Fakta är det som gäller,,,inte vad man tror eller kanske...
Förhoppningen är som du säger att av detta onda kommer något gott..
Man måste kunna backa bandet lite och inse att det kanske
funkade bättre förr med sjukvårdutrustning...nu är jag inte
så insatt i detta som du Johan...däremot som gammal "bildoktor"
så vet jag hur detta funkade förr gentimot nu...det så kallade
Lean eller Just in time...allt skall finnas hela tiden på väg
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Som väl är har åtminstone danskarna varit kloka nog att inte stoppa transit-trafik genom landet. Många läkemedel som vi behöver är f n på väg genom Tyskland (jag vet inte om de är undantagna mot trafikförbudet för långtradare på helgerna).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

De danska folkhälsomyndigheterna går nu ut och deklarerar att de INTE står bakom danska regeringens åtgärder.

Nyligen var vi på Palladium i malmö och såg the Ukulele Orchestra of Great Britain – alltid lika roligt. De har nu skickat ut ett meddela de att de ställer in sin planerade USA-turné. Detta trots att Trump offentligt har deklarerat att USA har världens bästa smittskyddssystem.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Dagens siffror. F n vågar jag mig inte på att analysera dem.
14mars.jpg
14marstot.jpg
MÖJLIGEN kan siffrorna bli mer begripliga om några dagar.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: COVID-19

Inlägg av Beeblebrox »

ford1929 skrev: 13 mar 2020, 22:35 Vad jag kan förstå så är det väl MSB som ordnar fram utrustning
typ visir mm ??
Generellt ordnar inte MSB prylar, dom samordnar det civila försvaret. Mer en styrande roll. Väldigt mycket ligger idag på kommunerna och där gäller ju kommunalt självstyre som kan vara svårt att reglera från högre makt. Något som har uppmärksammats i återuppbyggnaden av det civila försvaret.
ford1929 skrev: 14 mar 2020, 08:37 Vi får väl hoppas att människan tar lärdom av detta
virus....hur sårbara vi är i dagen samhälle...
Det får vi hoppas, om inte annat gissar jag att detta tillsammans med de senaste årens bränder och översvämningar kommer att fortsatt öka förståelsen för att vi måste öka samhällets robusthet. Lite intressant är att vi i Försvarsmakten har noterat ett ökat intresse för värnplikten de senaste åren. Något jag tror till viss del beror på de påkänningar samhället noterat de senaste åren tillsammans med det förändrade omvälrdsläget i vårt närområde.

Sist vill jag bara rikta en uppmaning till alla: tänk efter och var synnerligen källkritiska till allt ni ser och läser. Det finns stort intresse från stora aktörer att sprida desinformation i syfte att destabilisera det svenska samhället.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Beeblebrox skrev: 14 mar 2020, 17:07
ford1929 skrev: 13 mar 2020, 22:35 Vad jag kan förstå så är det väl MSB som ordnar fram utrustning
typ visir mm ??
Generellt ordnar inte MSB prylar, dom samordnar det civila försvaret. Mer en styrande roll. Väldigt mycket ligger idag på kommunerna och där gäller ju kommunalt självstyre som kan vara svårt att reglera från högre makt. Något som har uppmärksammats i återuppbyggnaden av det civila försvaret.
ford1929 skrev: 14 mar 2020, 08:37 Vi får väl hoppas att människan tar lärdom av detta
virus....hur sårbara vi är i dagen samhälle...
Det får vi hoppas, om inte annat gissar jag att detta tillsammans med de senaste årens bränder och översvämningar kommer att fortsatt öka förståelsen för att vi måste öka samhällets robusthet. Lite intressant är att vi i Försvarsmakten har noterat ett ökat intresse för värnplikten de senaste åren. Något jag tror till viss del beror på de påkänningar samhället noterat de senaste åren tillsammans med det förändrade omvälrdsläget i vårt närområde.

Sist vill jag bara rikta en uppmaning till alla: tänk efter och var synnerligen källkritiska till allt ni ser och läser. Det finns stort intresse från stora aktörer att sprida desinformation i syfte att destabilisera det svenska samhället.

Källkritisk är jag själv till stor del....det är väl det som gemen man o kvinna borde vara..
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Som jag har tolkat det är nu SoS ansvariga för alla inköp av skyddsutrustning till sjukvården, och fördelning av densamma. Ett initiativ som jag tror vore av godo även för framtida beredskap.
Det är också roligt, Daniel, att höra att intresset för att göra värnplikt ökar! Hoppas nu bara Försvarsmakten kan göra någonting vettigt av detta.
Det är kanske t o m så att man borde inkalla större kullar och låta en del föra civilförsvarsplikt, lite grann som i Italien (Vigili del Fuoco, alltså brandväsendet, är statligt, och många gör sin värnplikt där)?

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 14 mar 2020, 17:36 Som jag har tolkat det är nu SoS ansvariga för alla inköp av skyddsutrustning till sjukvården, och fördelning av densamma. Ett initiativ som jag tror vore av godo även för framtida beredskap.
Det är också roligt, Daniel, att höra att intresset för att göra värnplikt ökar! Hoppas nu bara Försvarsmakten kan göra någonting vettigt av detta.
Det är kanske t o m så att man borde inkalla större kullar och låta en del föra civilförsvarsplikt, lite grann som i Italien (Vigili del Fuoco, alltså brandväsendet, är statligt, och många gör sin värnplikt där)?
Jag tror att allmän värnplikt har alldrig skadat någon..
Skulle nog vara positivt ur alla synpunkter...
Sen dom som inte vill bära vapen får göra som du säger Johan
Civilförsvarsplikt...en bra uppfostran för våra unga barn.
både flickor o pojkar..


Från en som gjorde värnplikten på ett skytteförband i Boden
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av H0n3 »

Har flyttat det här inlägget till min egen tråd "Corona - Sidoeffeekter" viewtopic.php?p=108425#p108425 då jag tror det innehöll för mycket politik och det ville ju Johan inte ha här.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Dagens siffror:
15mars.jpg
15marstot.jpg
Den bästa tolkningen av dagens diagram är säkert att de ändrade provtagningskriterierna nu slagit igenom i statistiken. Så nu får vi se hur det går att följa smittökningen med det nya sättet.

I dag har framkommit att

1. Regionerna har i praktiken ingen extra skyddsutrustning kvar, TROTS att de är ålagda att hålla detta.
2. 2013 larmade man om den stora mängden överbeläggningar i slutenvården. Sedan dess har överbeläggningarna FÖRDUBBLATS.

Att det behövs en starkare styrning av vilka skyldigheter som ålägger regionerna verkar mer och mer självklart.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Tack för infon Johan....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är ju tyvärr inga goda nyheter. Vårt samhälle tycks ha blivit helt utlämnat vid påfrestningar i dag, eftersom det inte finns någon hållfasthet.

Har man en insyn i hur sjukhusvärlden ser ut i dag blir man rätt mörkrädd över att hela försvaret tycks repliera på civil sjukvård vid en kris (man kan ju iofs diskutera hur sjukvården under kalla kriget skulle påverkats av att nyckelpersoner i stor mängd försvann från de civila sjukhusen för att bemanna all krigssjukvård i försvarets ledning).

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 15 mar 2020, 19:13 Ja, det är ju tyvärr inga goda nyheter. Vårt samhälle tycks ha blivit helt utlämnat vid påfrestningar i dag, eftersom det inte finns någon hållfasthet.

Har man en insyn i hur sjukhusvärlden ser ut i dag blir man rätt mörkrädd över att hela försvaret tycks repliera på civil sjukvård vid en kris (man kan ju iofs diskutera hur sjukvården under kalla kriget skulle påverkats av att nyckelpersoner i stor mängd försvann från de civila sjukhusen för att bemanna all krigssjukvård i försvarets ledning).
Håller med om att det inte är goda nyheter..
Synes o till sist så måste folk ta ett eget ansvar när det gäller smittspridningen.
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Ja, de allra viktigaste åtgärderna är inte de "sexiga" att stänga gränser och försöka visa politikermuskler, utan de simpla åtgärder man nu försöker hamra in i befolkningen på alla upptänkliga sätt. Tänk att det ska till en pandemi för att folk ska börja tvätta händerna ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 15 mar 2020, 19:51 Ja, de allra viktigaste åtgärderna är inte de "sexiga" att stänga gränser och försöka visa politikermuskler, utan de simpla åtgärder man nu försöker hamra in i befolkningen på alla upptänkliga sätt. Tänk att det ska till en pandemi för att folk ska börja tvätta händerna ...
Tvätta händer,undvika för tät kontakt med övriga,,,armbågs lucka
som man fick lära sej i lumpen..så enkla saker borde göra att smittspridningen minskar
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

På min sons arbete har man förberett planer på att alla ska kunna arbeta hemifrån under tre månader. Jag har också uppmanat mina barn med respektive, att de ska försöka arbeta hemifrån i den mån de kan.

Varje litet sådant strå till stacken kommer att ha betydelse framöver, och det är alldeles säkert effektivt om det är väldigt många som gör likadant; dvs begränsar sina sociala kontakter. Kanske ska man handla varannan vecka istället för varje vecka? Man kanske ska avvakta just nu med att beställa modeller utomlands ifrån så har man några besök färre till sin postutlämning.

Men att stanna hemma vid minsta förkylningssymptom, och att tvätta händerna kommer man sannolikt väldigt långt med.
Jag ska kolla upp vilka dödstal Italien hade när man hade identifierat omkring I.000 smittade. Jag misstänker att vi ligger extremt lågt jämfört med dem; i så fall har "hemkarantän" haft avsedd effekt här.

Det finns ju andra sätt att umgås på än i flock ...


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Min idé om att inte beställa paket besannades fortare än jag anade. Postnord stoppar nu pakettransporter till och från utlandet. Den stora frågan nu är: Tillhör Danmark "utlandet"? :-CO

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: COVID-19

Inlägg av GammelDansken »

Nej, det tillhör Skåne. :=f :-BS
// John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Stackars Danmark! Inte nog med de egna politiker de har, nu ska de behöva släpa på Region Skånes också ... :-Dia

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: COVID-19

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 16 mar 2020, 10:21 Postnord stoppar nu pakettransporter till och från utlandet.
I dessa dagar är det särskilt angeläget med faktagranskning och att hålla sig till källan.

"Flera länder har stängt sina gränser för persontrafik, vilket innebär att stora delar av flygtrafiken stoppas. Det leder till brist i transportkapacitet och därmed stopp för post och paket till stora delar av världen.

PostNord kan för närvarande ta emot försändelser för befordran till nedanstående länder. Transporterna av post och paket kommer i många fall att ske till lands eller sjöss och kan komma att ta längre tid än vanligt.

PostNord kan för närvarande ta emot försändelser för befordran till nedanstående länder. Transporterna av post och paket kommer i många fall att ske till lands eller sjöss och kan komma att ta längre tid än vanligt.
• Alla länder inom EU
• Australien
• Hong Kong
• Island
• Japan
• Kanada
• Lichtenstein
• Norge
• Ryssland
• Schweiz
• Storbritannien
• Sydkorea
• USA
• Åland"


[ https://www.postnord.se/om-oss/sa-paver ... onaviruset ]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Så sent som på Ekot för en halvtimme sedan sade en representant för Postnord att man tänker lagra upp paket som ska skickas utomlands, tills det går att skicka dem igen. Nu har det väl iofs marginell betydelse för mitt lilla välmenta råd att kanske inte beställa modeller utomlands ifrån precis just nu ...

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: COVID-19

Inlägg av HLS »

Johan Molin skrev: 16 mar 2020, 10:21 Min idé om att inte beställa paket besannades fortare än jag anade. Postnord stoppar nu pakettransporter till och från utlandet. Den stora frågan nu är: Tillhör Danmark "utlandet"? :-CO
"...och från utlandet"
Hur skall Postnord stoppa paket från utlandet?
Det som kommer hända är väl att paketen inte lämnar det land det är på väg ifrån pga brist på transportmedel.
Annars kan det behövas ett avsevärt lagringsutrymme...

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis har du rätt Hans! Paket som lyckas nå Sverige antar jag kommer att distribueras. Däremot tycker jag jag hörde något om att även Postnord hade ont om personal för att dela ut paket i nuläget. Jag kan inte närmare värdera detta.

Jag tänker dock inte chansa och beställa något från Modellbahnshop Lippe eller Ebay just nu ...

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: COVID-19

Inlägg av HLS »

Fast det är ju inte alla paket som kommer fram ens om Postnord får fingrarna på dem.
Det är inte kopplat till några kända virus, dock...
:?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Nä viruset gör ju inte situationen bättre för icke-fungerande samhällssektorer.

Det hävdas ju att Postnords julfest blev ett fiasko. Ingen fick några paket ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: COVID-19

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 16 mar 2020, 12:32...........
Det hävdas ju att Postnords julfest blev ett fiasko. Ingen fick några paket ...
För 40 år sedan rapporterade MAD om Postvärkets (Freudian slip) julfest. Ett gäng glada brevbärare med tomteluva sjöng:
"Jag var en lantbrevbärare, som streta och stod i, men inget är mig kärare än att ha lörda'n fri."
Nu ska det väl bli två lediga dagar till i veckan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Dagens siffror. Det känns som om omställningen i tester nu är fungerande.
16mars.jpg
16marstot.jpg
Det enda vi tycks kunna konstatera i nuläget är att smittspridning pågår.

7 döda totalt i dag, av 1111 fall. När Italien hade 1117 konstaterade fall hade de 29 döda. Enda rimliga förklaringen är att man hade en mycket större underström av icke-kända smittade i Italien än vad vi f n har i Sverige.

1. EU har stängt sina yttre gränser för infart. Eller, uttryckt med f d statsepidemiolog Johan Gieseckes ord: "Det är ett starkt slag - i luften". Alla länder i Europa har nu inhemsk smittspridning, varför det här inte gör ett enda dugg skillnad.

2. Finland stänger sina skolor. Detta har jag kommenterat på flera ställen tidigare, men både förre och nuvarande statsepidemiolog kommenterar att detta är ett dåligt beslut.
Johan Giesecke beskrev hur det utföll förra gången i Stockholm, under svininfluensan: Då fann man alla skolungdomar ihopträngda på internetcaféer och dataspelsställen, med betydligt mindre utrymme till närmaste kompisen än det var i skolan.

3. I Stockholm har ett antal företag sagt att människor ska arbeta hemifrån. Vilket innebär att fiken inne i Stockholm i dag varit överfulla av människor som jobbat "hemifrån", enligt SVT:s utsända reportrar.

Problemet har betonats hur många gånger som helst: Man måste vara medveten att alla åtgärder som vidtas nu måste hålla på tills man brutit nacken av epidemin. Vilken torde ta MINST 2,5 månader till i Sverige.

4. Tydligtvis har Socialstyrelsen nu fått bemyndigande att fördela ine bara sjukvårdsmateriel utan även personal dit den behövs bäst.

I dag står I/3 av alla intensivvårdsplatser tomma p g a brist på personal.
Senast redigerad av Johan Molin den 07 apr 2020, 13:30, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Jag gick in för att kolla på ICA:s hemsida om hemleveranser. Trycket på hemleveranser är f n mycket högt, man kan inte säkert få den servicen. Jag hoppas verkligen i solidaritetens namn att de som beställer hemleverans alla är över 70 ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Att stänga skolorna i norge...då är undomarna ute o festar i stället...hmm
Läste på expressen...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Det finns gott om vetenskapliga artiklar skrivna om just detta. T o m från Argentina ...

Och precis det som hände när man stängde skolor i Stockholm under svininfluensan. Som sagt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

ALLT KOMMER ATT BLI BRA ...

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 17 mar 2020, 17:22 ALLT KOMMER ATT BLI BRA ...

Bild

Den tackar vi för Johan.. :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Dagens största idioti var ett kvällslöp med formulering av typ: "Du kan ha coronavirus utan att veta om det".
Jaha. Och? Det var väl den minst braskande nyhet jag har sett hittills.
Kvällstidningsjournalister visar väl nya nivåer i bristande samhällsansvar.

Dagens siffror:
17mars.jpg
17mqrstot.jpg
Tämligen svårvärderat. Det man möjligen kan konstatera är att vi inte tycks ha en utveckling av italiensk typ JUST NU. Jag hyser relativt gott hopp om att vi inte får någon, men det är givetvis ingenting jag vet.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: COVID-19

Inlägg av ford1929 »

En liten fråga Johan..det där med att man kan bära på ett virus
utan att visa en symtom....är det så eller ?


Såg just nu att det är 10 smittade i norrbotten...men ingen verkar
behöva sjukhusvård
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: COVID-19

Inlägg av Johan Molin »

Absolut! Det verkar t o m som om en majoritet av smittade hamnar i en kategori med inga symptom alls, eller möjligen lätt snuva / hosta. Det är just dessa människor som inte upptäcks (och inte behöver upptäckas heller, så länge det håller streck att i grunden man inte smittar när man inte har symptom).

Den helt unika åtgärd (verkar det) som vi vidtagit i Sverige är förhållningsråden (orderna ...) att även vid lindriga förkylningssymptom ska man stanna hemma från arbetet, och även vidtagit åtgärder som förenklat detta, slopad karensdag, förlängd period utan sjukintyg till två veckor. Och har vi lite tur kan detta vara tillräckligt för att förhindra en okontrollerad smittspridning.

Sedan kan det givetvis finnas enstaka människor som kan smitta utan uppenbara symptom, det är så biologi fungerar. Alla är inte stöpta i samma form. Men det är ett olösligt problem oavsett hur vi gör.

Vanligt sunt förnuft räcker långt. Om man är lite äldre, MÅSTE man veckohandla på fredag eftermiddag? Måste man gå till apoteket när alla andra förväntas göra det? Tillhör man en riskgrupp, kan man t o m be sina barn hämta ut medicin?
Sjukvård och apotek hör ju till distinkta riskmiljöer för smitta. Det är nog fortfarande trots allt inte så att de flesta går till apoteket för att köpa lakritspastiller ...

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"