Toppbilden, visa:    


Corona

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Corona

Inlägg av PeO »

Modelltågsmässan i Mölndal till helgen inställd. igår kväll kom ändrade order i Dortmund, där evenemangen i Westfalenhallen hittills gått planenligt.
"Update (11.03.2020, 19:00 Uhr): Stadt sagt alle eigenen Veranstaltungen bis zunächts Mitte April ab "
Inga tillställningar med mner än 1000 personer väntade.
Intermodellbau planerad till 23-27 april. Blir att vänta och följa lägesutvecklingen, om kurvan går upp eller ner.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

"I går var det Danmark.
I dag är det Norge som stänger alla skolor och förskolor för att bromsa coronautbrottet.
Men i Sverige finns det ingen aktiv diskussion om det, enligt Folkhälsomyndigheten."

[ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ad ... -om-corona ]

Vore det inte lämpligt att Sverige följde Danmarks och Norges omfattande restriktioner i samhället för samma period, för att möjligen kunna få ner den förväntade smittspridningstakten? Det gäller såväl skolor, sammankomster som andra restriktioner. Om alla norr om Danevirke gör en gemensam och samtidig insats borde effekten kunna bli bättre, än om väldigt lite görs i ett av länderna, så lite som i de andra länderna visat sig helt otillräckligt.

Det hävdas ju av en del, att hemmavarande barn skulle smitta far- och morföräldrar och dra bort personal från viktiga samhällsfunktioner. Rimligen löser man det ganska enkelt genom att barn i dessa situationer, där föräldrarna har en samhällsviktig funktion, finns kvar i för- och lågstadieskolorna, men i väsentligt mindre exponerat sammanhang. Lärare/pedagoger behöver ju inte hemförlovas i samma mån.

Vår svenska folkhälsomyndighet sitter nu och utarbetar rekommendationer till vad arrangörer av sammankomster på under 500 personer bör tänka på, enligt statsepidemiologen på dagens presskonferens. Så mycket var det med den beredskapsplaneringen. Har man aldrig övat och noterat vilka dokument som behövs?

Jag vet att du Johan menar att vi har ett smittskydd av världsklass. Jag har svårt att tro att de övriga skandinaviska länderna står oss efter. Jag har aldrig sett någon benchmarking, som sätter det ena landet framför det andra. Två av de tre länderna agerar mycket kraftfullt. Det tredje skickar det högsta hönset på långweekend till Somalia.

Situationen i samhället är uppenbarligen alldeles för allvarlig för få att styras av enstaka läkare.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det här kommer att bli mitt ALLRA SISTA diskussionsinlägg i denna fråga, eftersom den blivit så populistiskt infekterad.

Jag har försökt läsa på under eftermiddagen vad det finns för epidemiologisk evidens om vad som händer när man stänger skolor
OBS. Detta är ALLMÄN epidemilogisk kunskap, inte SPECIFIK för just coronavirus:

I. Beslut att stänga skolor drivs mycket ofta av politiska hänsyn.

2. Att stänga enskilda skolor där smitta har upptäckts KAN vara verksamt, mest vid epidemier där barn och ungdomar "driver" smittan (läs: Influensa. Mässling hör rimligen till samma kategori).

3. Coronavirusinfektion är inte driven av barn och ungdomar.

4. Att stänga hela skolsystem tycks föga användbart i att förhindra smittspridning och kan i värsta fall förvärra smittan.

5. Stänger man skolor så måste de förbli stängda till epidemin klingat av. Annars ÖKAR smittspridningen bland skolungdomar.

6. Stänger man skolor så tvingas många personer som är viktiga för samhällsfunktioner ur tjänst, inte minst från sjukvården.

7. Stänger man skolor så kommer ofta mor- och farföräldrar att agera barnpassare; dvs de människor som man vill skydda från smitta.

8. Stänger man skolor så kan man räkna med att omkring 2/3 av skolungdomarna kommer att röra sig i offentliga miljöer "på stan" istället, vilket blir kontraproduktivt.

För att inte ännu en gång bli beskylld för att komma med falska påståenden kommer här nedan några få av de källor jag plöjt igenom:

https://www.sciencemediacentre.org/expe ... g-schools/

https://www.cgdev.org/blog/containing-e ... oronavirus

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901099/

Hoppas att det underlättar fortsatt argumenterande framöver. Var och en får dra sina egna slutsatser; ovanstående tycks vara ganska samstämmiga kunskaper, vare sig uppfattningarna kommer från Irland, Canada, Argentina eller Australien. Jag kommer i en annan tråd att presentera dagens smittsiffror, sannolikt blir det de sista jag kommer att kunna presentera. Jag kommer dock inte att delta i något fortsatt polemiserande.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

BAn skrev: 12 mar 2020, 16:36 Danmarks och Norges omfattande restriktioner i samhället
BAn skrev: 12 mar 2020, 16:36 gäller såväl skolor, sammankomster som andra restriktioner
Du läser ju inte ens hälften av vad jag skriver Johan - eller gör du det? Det handlar långt ifrån bara om åtgärder i skolor. Det kan väl inte ha undgått dig som engagerad läkare om vilka åtgärder, som vidtagits på senare tid i många av de europeiska länderna? Jag förstår inte riktigt varför du så ensidigt tror på en svensk myndighet och samtidigt avfärdar alla andra länders kunskap, bedömning och åtgärder som missriktade och ovetenskapliga.

Min poäng var att jag tror att ett gemensamt agerande mellan de skandinaviska länderna, som enligt mitt bedömande har mycket snarlika förhållanden såväl smittospridningsmässigt, sjukvårdsmässigt, rättsligt, politiskt som mentalt, skulle vinna mycket i ett gemensamt, snarlikt agerande.

Norge har som du vet infört karantän för den som rest utanför Norden efter den 27 februari.
[ https://www.svd.se/norge-satter-alla-so ... i-karantan ].
Fortsätter vi att vara annorlunda riskerar det nog även komma att gälla även resande från Sverige inom en snar framtid. Så kan det även bli när du vill resa över bron, om det vill sig illa.

Det är tråkigt att du ser alla, som inte helt delar din auktoritetstro, som populister. Vill du inte föra en seriös debatt, så är det än tråkigare. En annan åsikt är inte ett angrepp. Läkare har inte monopol på att debattera samhällsutvecklingen.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Och Bengt, mitt svar var inte specifikt riktat till just dig, utan till det faktum att hela den här tråden enbart har handlat om en massa inlägg om hur usla svenska myndigheter är (för att inte tala om svenska politiker).

Att svenska myndigheter är unikt duktiga är givetvis inte sant, även om man räknar dem till de mer internationellt professionella.

Jag ville avsluta denna diskussion med att visa hur besvärligt det kan vara att hantera EN enda specifik fråga – jag har inte värderat eller haft synpunkter på de andra åtgärderna du nämner, och tänker heller inte heller ha det eftersom jag inte vill polemisera mera och inte har satt mig in i de verkliga konsekvenserna av de andra åtgärderna.

När jag gick igenom vad som fanns skrivet rent vetenskapligt om skolstängningar (och om just detta finns det MYCKET skrivet) hittade jag det jag presenterat ovan. Då hade jag ännu ingen aning om att eller hur diskussionen om skolor skulle dyka upp under eftermiddagen.

Var och en får dra sina egna slutsatser, givetvis även att alla vetenskapsmän i världen, och i synnerhet epidemiologer, är genomruttna och inte vet vad de håller på med. Jag är dock benägen att tro att de beskriver en verklighet, i synnerhet eftersom det finns ett antal källor som i praktiken är samstämmiga. Och slutsatserna ovan tolkar jag som att det inte alltid är de till synes handlingskraftiga lösningarna som är de bästa. I en kris vill man gärna hitta den allena saliggörande lösningen som innebär att problemet försvinner snabbt och enkelt.

Jag har givetvis inget analysmonopol, utan vill ni andra som tänker fortsätta diskutera vad som borde gjorts istället för det som görs, får givetvis gärna dra era egna slutsatser.

Jag har full respekt för din oro och dina funderingar Bengt. Det jag reagerar mot i denna tråd är att allting jag skriver omedelbart dissas med hänvisning till vad någon kolumnist skrivit, och det är inte ägnat att bidra till en sansad diskussion. Jag gav mig ursprungligen in i diskussionen för att vilja förmedla fakta kring vad vi vet om Coronavirus-epidemin, men ska villigt erkänna att jag kände mig intvingad i en försvarsposition, endast genom att jag tror jag kunde ha en viss förståelse om tankarna bakom till olika beslut och åtgärder. Till slut har jag kommit att dra slutsatsen att denna sorts renodlad kunskapsförmedling var inte det som efterlystes i denna tråd, utan endast polemiserande mot det som görs. Och då känner jag att jag inte orkar delat längre.

Dessutom är det ju bara vissa fenomen som ska belysas i denna polemik. Jag har upprepade gånger hävdat att ett av våra stora problem är en resursbrist som är alldeles åstadkommen av sjukvårdspolitiker som velat använda sjukhusvård som mjölkko och därmed utarmat densamma. Det har under senaste tjugo åren (snarare trettio) varit ett mantra att offentlig vård inte är "effektiv" nog, och att om man bara stryper ekonomin och inför anställningsstopp så fixar man till detta, gärna genom att dessutom tvinga personalen genomgå ett stort antal struntkurser om "lean production". Det finns ju en orsak till att vi har brist på sjukvårdsmateriel, och det är djupt oroande att detta tydligtvis inte kan diskuteras i denna tråd likaväl som annat.

Nu lurade du mig att komma med ett inlägg till, men detta är nu det sista.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

BAn skrev: 12 mar 2020, 18:21 Fortsätter vi att vara annorlunda riskerar det nog även komma att gälla även resande från Sverige inom en snar framtid. Så kan det även bli när du vill resa över bron, om det vill sig illa.
Det gick fort illa Johan!

"Också Danmark kommer att stänga sin gräns för utlänningar och turister, enligt Berlingske. Stängningen genomförs klockan 12 på lördagen. Endast danska medborgare kommer fortsatt att få färdas över gränserna.
[…]
Polisen kommer på lördag att stänga för persontrafiken men kommer att låta den tunga trafiken passera, enligt Danmarks rikspolischef Thorkild Fogde.
Det rör sig primärt om gränsen mot Tyskland och Sverige och i mindre utsträckning till Norge."

[ https://www.dn.se/nyheter/varlden/sveri ... a-granser/ ]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Om inte annat så blir det en intressant studie i vad som fungerar bäst.
1. Sverige och Danmark har likartade förhållanden när det gäller smittspridning och båda har ett dödsfall vardera (jag har inte hunnit kolla morgonnyheterna.
2. Sveriges, Norges, Danmarks och Storbritanniens epidemiologer har en total samsyn på vad som bör göras och inte göras.
3. Skillnaden mellan Danmark och Sverige är att Danmark har ministerstyre, det har inte Sverige. Det måste i klartext betyda att Danmarks politiker har fattat sina beslut trots andra rekommendationer från sina epidemiologer.

Jag tänker, som jag skrivit, inte göra några värderingar av ovanstående. Vi får väl se hur det blir. Det är dock inte mer illa i Danmark än i Sverige.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Addendum: En 85-årig kvinna i västra Götaland har också avlidit. Så så är situationen densamma i Danmark och Sverige; ett dödsfall per 5.000.000 invånare.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Om jag inte tänker fel så är det väl egentligen omöjligt att tillkännage siffror på hur många som är smittade i respektive land om man inte testar alla som har symptom som överensstämmer med sjukdomsbilden för Covid-19.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Helt korrekt. Den slutliga värdemätaren kommer att vara hur många dödsfall man får / totalt antal invånare. Men även det har problem. Befolkningspyramiden ser olika ut i olika länder. Har man ett land med låg nativitet och en hög andel äldre, som just Italien, så blir ju siffrorna sämre än för ett land som Sverige. Men de notrdiska länderna är ju tämligen lika varandra.

Och detta resultat kommer att ta många månader att avläsa. Man börjar väl få ett hum om hur det blir i Kina just nu. Sedan kan jag ingenting om kinesisk demografi. Sannolikt är den olika i olika regioner. Men generellt sett har ju kineserna under många år haft en "enbarns-politik".

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Peter Wolodarski: "Stäng ned Sverige för att skydda Sverige

Inget tyder på att Sverige har kontroll över coronavirusets spridning. Alla återstående val är dåliga. Vi behöver ta i rejält direkt för att minska skadorna.

Två kriser löper just nu parallellt genom samhället. Den ena handlar om spridningen av det nya coronaviruset och vår förmåga att snabbt skydda framför allt sjukvården från en kollaps. Den andra krisen är ekonomisk och har framkallats av corona. Den realekonomiska sättningen har hittills inte sjunkit in lika mycket i människors medvetande, men redan nu står det klart att konsekvenserna är dramatiska.

Båda kriserna ställer höga krav på politiskt ledarskap och omedelbara insatser. Det går inte att delegera beslutsfattandet till någon statsepidemiolog, chefsekonom eller generaldirektör. I en nationell kris, som är driven av en pågående internationell kris, måste statsministern kliva fram, helst tillsammans med de andra partiledarna, och fatta öppna, tydliga och verkningsfulla beslut som inger förtroende och gör direkt skillnad."


Citat ur en välformulerad och läsvärd kommentar i DN.
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... a-sverige/

Ett citat till från samma ledarkommentar är nog tillåtet. Resten får vi okunniga läsa via länken ovan.
"I stället för att rekommendera försiktighet i ett oklart läge avfärdades bekymrade frågor som ett utslag av okunnighet. Arrogansen från vissa ansvariga är fortfarande uppseendeväckande."

/Bengt
uppenbarligen tillhörande kategorin okunnig
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

De ekonomiska konsekvenserna kan jag inte alls bedöma.
Den erfarenhet som finns från epidemier visar att man ska inte stänga ner ett helt land i en början av en epidemi. Vi vet ännu inte om vi får kontroll på smittspridningen – vad vi kan anta är att innan det här är över kommer nog väldigt många i Sverige att ha haft smittan, de flesta utan några allvarliga problem. Det är nog inte så lätt att utplåna smittan genom drastiska åtgärder – såvida man inte är beredd att vidmakthålla dessa åtgärder i flera månader framöver.

Men jag tänker inte kommentera Wolodarskis inlägg ytterligare. Liksom du nu kallar dig uppenbarligen okunnig, så vill jag inte bli betraktad som elitistisk doktor.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Corona

Inlägg av Beeblebrox »

Jag har inte läst hela denna tråd och brukar normalt inte läsa här om politik men vill i alla fall länka till följande:
https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/expe ... r-12532591
Det verkar som han vet vad han pratar om. Ta det lugnt och var uppmärksamma och försiktiga helt enkelt. Framförallt: hoppa över att bunkra skithuspapper och pasta... :=Koko
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det bästa inlägg jag har hört över huvud taget i ärendet! Det är DEN typen av klara besked vi behöver!
Johan Giesecke var Sveriges FÖRRE statsepidemiolog och arbetar nu för WHO.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Idag publicerar SvD en i mitt tycke en intressant TT-intervju med anledning av det som Boris Johnson och den brittiske hälsoministern Matt Hancock igår sade om planerna på att tvångsisolera alla britter över sjuttio år i sina hem i tolv veckor och att leverera matvaror och mediciner till deras dörr.

https://www.svd.se/svart-att-tvangsisol ... -i-sverige

För mig framstår den intervjuade statsepidemiologen som helt förvirrad. Dennes aggressiva uppträdande i gårdagens Agenda på SVT gör ju inte saken bättre.

"– Vi har inte den möjligheten. Vi äger inte frågan. Möjligen regeringen, eller Socialstyrelsen. I Sverige har vi också det lokala självstyret, som man inte har i Storbritannien, så det är nog upp till kommunerna att fatta sådana beslut."

"TT: Och när är det "dags"? Av förklarliga skäl vet ju vare sig de äldre eller ens regeringen var på viruskurvan vi ligger. Det är ju ni som sitter på den kunskapen.
– Det är lite svårt att säga just nu, men snart. Vi måste räkna lite mer, men vi kommer att komma med ett sådant besked inom kort."


Jag har sagt det förut: Situationen i samhället är uppenbarligen alldeles för allvarlig för få att styras av enstaka läkare.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Situationen styrs inte av enstaka läkare, Bengt. I praktiken hela Folkhälsomyndigheten med 490 anställda arbetar nu dygnet runt med coronaviruset. Tegnell är bara talesperson för sin myndighet, men jag kan hålla med om att jag hellre hade sett förre statsepidemiologen Johan Giesecke i denna situation. Hans uttalande i TV4 var kristallklart (nu kan jag tyvärr inte hitta det igen).

Det är ju inte så att alltid kritikerna av det som görs per definition har rätt hela tiden, och myndigheterna inte vet vad de gör.. Jag har själv kunnat läsa mig till de vetenskapliga källorna för de åtgärder som vidtas (apropå källor), och åtgärderna är helt i linje med vad man vet rent epidemiologiskt i världen om epidemi-bekämpning. Sedan är detta ett nytt virus, varför man ibland är tvungen att extrapolera från tidigare erfarenheter och jämföra med vad man hittills fått fram om coronavirusets sätt att bete sig.

Om jag minns rätt vad Tegnell sade, så var det att det är för tidigt att veta hur smittspridningskurvorna i Sverige kommer att bete sig, men att vi kommer att veta mer om någon vecka.

Den I mars hade Italien lika många upptäckta smittade som nu, omkring I.I00 stycken. Man hade redan då 29 döda.
I Sverige har vi sannolikt i slutet av dagen uppåt I.I00 smittade. Vi har f n 3 döda.

Detta kan givetvis tolkas på många sätt. men SÅ mycket skiljer sig inte ålderspyramiderna mellan Italien och Sverige att det kan förklara hela saken. Att Italien har 6 ggr så stor befolkning kan inte heller förklara skillnaderna. Vid denna tidpunkt var det fr a Lombardiet där smittan hade upptäckts. Lombardiet har c:a I0 miljoner invånare och kan därför vara lämpligt jämförelseobjekt.

I varje fall kan man av ovanstående INTE dra slutsatserna att de insatser det svenska samhället gör är totalt värdelösa.

Och återigen: Den slutliga värdemätaren på hur det har gått är hur stor dödlighet vi fick /invånare, och där är vi inte på många månader ännu. Intill dess är det måhända en aning distraherande att försöka köra bilen och hela tiden ha en framsidespassagerare som skriker åt en hur felaktigt man kör. Det blir tids nog all anledning att skärskåda vad som fungerat och inte.

Det vi VET redan i dag är att vi totalt utarmat våra resurser när det gäller skyddsutrustning och sjukvårdsmateriel. Och där går det att utkräva ett stort ansvar redan i dag, på rikspolitiker och inte minst på regionpolitiker.
Detta jätteproblem kan inte ens den mest kraftfulle statsminister prata bort. Inte ens Churchill hade kunnat det, sin retoriska förmåga till trots. Men retorik är kanske inte den mest efterfrågade kunskapen i nuläget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.dn.se/nyheter/sverige/55-le ... riksdagen/

Hmm!
Är det här ett uttryck för ” alla människors lika värde”?

Och varför är det just 55 personer som tillåts vara samtidigt i Kammaren? Var har man fått den siffran ifrån? Den är ju inte ens helt delbar med 500 som ju gäller för oss vanliga människor. Inte heller delbar med 349. Möjligen kan den vara någon form av delbar med olika partiers mandat i Riksdagen. Jag har inte räknat på det ännu.

Om den hade varit det så kunde man ju kanske räkna med att riksdagsmännens liv är värt 10 ggr så mycket som alla andras...rent hypotetiskt....alltså.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det är inte precis en fråga som jag bryr mig ett dugg om. Mina funderingar och det jag försöker läsa in mig på handlar helt om hur folkhälsan ska fungera. Men det är väl själva definitionen av en politiker; en person som ser sig själv som viktigare än andra.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

En annan fråga som är mycket aktuell är hur det nu förhåller sig med EU-samarbetet som ju bygger på solidaritet mellan alla medlemmar i unionen.

Nu knakar det i fogarna. NU handlar det plötsligt om att hålla sina nationella gränser och där är ju återigen det enda land som tillämpar det som egentligen är överenskommit... Sverige. NU är det inte "alla för en och en för alla" som gäller. NU är det istället "Every man for himself" som gäller. NU är det nationella exportförbud av livsviktig sjukhusmateriel som gäller. O.S.V.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

EU var en suverän tanke så länge den fick projicera "la gloire de France". När det plötsligt inte är så längre så är Frankrike viktigare än EU. Vi får inte sjukvårdsmateriel vi redan har betalat Frankrike för.

Den gränslösa kapitalismen fungerar nog bra i en situation där allt är fullkomligt frid och fröjd i världen .Men i en värld i kris vill alla se om sitt hus. Precis som när Sverige beställde jaktplan från USA precis före kriget. De blev alla konfiskerade av amerikanerna. Så fick vi jaga runt febrilt. Inget land ville sälja krigsmateriel till oss - utom Italien. Och hur mycket jag gillar Italien, så inte var det världens bästa krigsmateriel vi fick. Caproniplanen glöms väl sent av flygvapnet, även om våra egna B17-plan möjligtvis var ännu sämre. Jagarna PUKE och PSILANDER var så fantastiska att de slopades redan 1947. de mindre ROMULUS och REMUS hängde för allt i världen med längre, men de var inte avsedda som stridsfartyg i första linjen i vilket fall som helst.

Kort och gott anledningen till att SAAB bildades. läropengen är väl lika aktuell i dag. Men i dag nämndes också något om inhemsk produktion av sjukvårdsmateriel, på kort och på lång sikt ...

I den bästa av världar kanske svenska samhället tar reson. I fråga om lagerhållning och hållbarhet. I fråga om tvingande beslut för sjukvårdshuvudmännen. I fråga om insikt att sjukvård kostar pengar. Och kanske t o m i fråga om militär/civil uppbyggnad av sjukvårdsresurser igen. I den bästa av världar som sagt. Så förstatligar man sjukvården och låter den i högre grad styras av professionellt kunniga än av odågor till landstingspolitiker.

Hur var det nu, Ingrid Svenonius, med dina avskedanden av 300 personer på SöS? Det gick ju utmärkt att ersätta med "närakuter" eller hur? Hur många respiratorer har de? Att Stockholm är värst drabbat handlar nog inte enbart om att Stockholm är störst ...

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

1956 skrev: 16 mar 2020, 17:49 Och varför är det just 55 personer som tillåts vara samtidigt i Kammaren? Var har man fått den siffran ifrån? Den är ju inte ens helt delbar med 500 som ju gäller för oss vanliga människor. Inte heller delbar med 349. Möjligen kan den vara någon form av delbar med olika partiers mandat i Riksdagen. Jag har inte räknat på det ännu.
Det är en finurlig lösning där, som jag förstått det, riksdagspartierna kommit överens om att alla utöver de 55 platserna skall vara frånvarande vid voteringar fram till och med i första läget 30 mars.
[ https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/20 ... av-corona/ ]
[ http://tt.omni.se/riksdagen-drar-ner-ti ... r/a/opGQpg ]

Talen ger lite varierande nedskärning av mandaten, men är satta så att den samlade oppositionen kan fälla regeringen och samverkanspartierna, men inte utan att alla oppositionspartierna då enas, som skett ibland på senare tid.
Anteckning 2020-03-16 225037.jpg
Krigsdelegationen, som kan ersätta riksdagen vid krigsfara eller krig, består av talmannen och 50 riksdagsledamöter. Detta finns däremot reglerat i riksdagsordningen och regeringsformen.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Problemet med detta, liksom med den danska regeringens kortsiktiga åtgärder (stängning av landets skolor i två veckor), är att de åtgärder som vidtas måste man vara beredda att vidmakthålla tills ryggen är bruten på epidemin. Den enda bedömning jag har hört, är att i Stockholm har man räknat med en maximal topp av intensivvårdsbehov i slutet av maj. Så UTHÅLLIGHETEN är just nu fundamental.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.theguardian.com/commentisfr ... vice-wrong

Nu har ju t.o.m. Boris Johnsson fått ge sig. Det handlar nu mest om något som liknar en u-sväng i England

Var det möjligen så att Joacim Rocklöv i söndagens Agenda hade mer rätt än Anders Tegnell när han berättade om debattinlägget i The Guardian där 200 vetenskapsmän starkt ifrågasatte Englands taktik att möta coronahotet?

Tyvärr har ju Sverige med Tegnell som ytterst ansvarig och med från regeringen pålagt/delegerat ansvar tagit rygg på hur GB som enda europeiska land har hanterat pandemin. I mitt tycke är det verkligen dags att överväga att entlediga honom. Alla åtgärder som har genomförts av FHM har alltid passerat "Bäst före datum". Och hur länge ska vi vänta på att sammankomster på över 500 personer anses som icke lämpliga?

För övrigt avstår hustrun Margaret och jag från vårt normala sociala liv och är sparsamma med besök i affärer här på Österlen.

Ta hand om er alla, nu är det här faktiskt på allvar!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av cgn1954 »

Jag var en sväng förbi kontoret idag i centrala Stockholm, knappt några bilar på rull, de flesta står, ytterst lite folk utom möjligen på Drottninggatan och runt Åhléns. Nästan öde kontor.

Med facit i hand så kan man alltid kritisera beslut, vi har ju inga parallella förlopp att jämföra med i Sverige. Många är nog försiktiga, sen finns det väl alltid några (typiskt 10%?) som struntar i det mesta, inklusive andra. :evil:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänker inte inlåta mig i någon polemik, men Sveriges åtgärder är oerhört väl förankrade i den vetenskapliga litteratur som finns om hur man hanterar epidemiutbrott (ja, jag har läst en bunt av dem). Så Sverige har inte "tagit rygg på britterna", utan försökt följa det man vet internationellt. Sedan kanske man får ha en liten gnutta respekt för att ett nytt virus innebär att man måste testa sig fram med de verktyg som har fungerat i andra sammanhang.

Jag tror att vi alla bör ha en hälsosam dos av ödmjukhet inför det vi står inför.

Några pusselbitar:

Att stänga vanliga skolor är kontraproduktivt. Det finns MASSOR skrivet om detta.
Att stänga gränser när man redan har smittan i landet är, med Johan Gieseckes ord: Ett hårt slag - i luften. Det påverkar inte smittspridning ett enda dugg.

När Sverige hade 1.119 smittade för två dagar sedan hade vi 8 döda.
När Italien hade 1.117 smittade den 1 mars hade de 79 döda.

Åtgärden att möjliggöra för snuviga människor att kunna stanna hemma två veckor utan karensdag och utan sjukintyg tror jag är oerhört viktigt, om folk bara följer det, för att hejda smittspridningen – och ett helt unikt grepp. Dessutom tror jag få förstår vilket elände Borg och Reinfeldt ställde till det med "arbetslinjen". C:a 80 % av min verksamhet som doktor på en mödravårdsenhet i dag går åt till att hantera sjukintyg. Det är egentligen inte klokt. Särskilt som gravida i Malmö totalt sett står för 1 % av alla sjukskrivningar ...

Det budskapet som är så svårt att få fram, och som några är helt resistenta emot, är att bara för att man tar till en stenhård åtgärd så är det inte alls säkert att den är effektiv, och kan t o m ibland motverka sitt eget syfte.
Just nu är vi inne i en period med ökande smittspridning. Och då är det de små åtgärderna som är viktiga: Stanna hemma om du har luftvägsbesvär. Kan du arbeta hemma (vilket INTE är med datorn i trängsel på ett café) så gör det. Se till att dina äldre begränsar sina kontaktytor med många människor på en gång så mycket som möjligt.
I morgon ska vi gå och äta på Kin Long, Sveriges mest genuina kinesrestaurang. Chen, som driver stället efter sina föräldrar, behöver lite uppskattning han också i tider som dessa. Det blir nog ingen trängsel. Möjligen sista ute-evenemanget på länge ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... -de-yngre/

Frågan är om den här "experten" inte går över gränsen, han verkar har tappat konceptet helt. Att referera till människor som har upplevt WW2 och Asiaten på ett svepande sätt och därefter uppmana oss att lita på svenska myndigheter känns minst sagt tveksamt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 18 mar 2020, 18:34 Jag tänker inte inlåta mig i någon polemik,
Inte jag heller.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Johan von Schreeb har sett saker som du inte kan drömma om. Jag vet vad han har upplevt för något, och det är inga vackra saker.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Ledsen att säga det Johan, men vad har det med det här att göra?

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

1956 skrev: 18 mar 2020, 16:29 Nu har ju t.o.m. Boris Johnsson fått ge sig. Det handlar nu mest om något som liknar en u-sväng i England
Det var väl i Aktuellt i går kväll (det börja bli svårt att hålla isär alla intervjuer), som Tegnell påstod att det var samma sak det som UK gjorde nu som de gjorde tidigare tidigare och som han själv hade förespråkat - trots att de flesta uppfattar det som att Boris Johnson gjorde en helomvändning efter forskarrapporten från Imperial College.

Som 70+ följer vi förstås uppmaningen om att begränsa våra kontakter med andra människor så långt som möjligt under en tid framöver - enligt den skriftliga versionen från Folkhälsomyndigheten: "Personer över 70 år uppmanas nu att begränsa sina nära kontakter med andra så långt som möjligt de kommande veckorna. Det innebär bland annat att man så långt som möjligt ska undvika folksamlingar som kan uppstå i exempelvis kollektivtrafik, affärer eller offentliga lokaler."

Betecknande för luddigheten i kommunikationen är, att på presskonferensen där uppmaningen presenterades, talade statsepidemiologen om stockholmsregionen, i intervjuer sa han Stockholm och de andra storstäderna, men i myndighetens något lösa text talas om landet som helhet. MSB:s krisinformation.se har den något annorlunda texten: "Du som är över 70 år uppmanas att begränsa dina kontakter med andra människor så långt som möjligt under en tid framöver. Det gäller även om du känner dig frisk." - utan referens till källan.

För mig är det uppenbart, att vi har en samling myndigheter, som trots allt prat om pandemiplaner, egentligen stod helt handfallna när den sedan länge antagna "Disease X" slog till. Hade man haft planer och övat så hade man haft alla dokument, handlingar och lagstiftning som skulle kunna behövas redo i byrålådan hos alla aktörer. Det räcker inte att man tror man är av världsklass, särskilt inte om man inte kontrollerat om man verkligen är det. Där har regeringen ett stort jobb framför sig, när vi tagit oss igenom detta.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det mest uppenbara är att vi har ett antal småpåvar, framförallt i form av landstingspolitiker, som på ren svenska skitit i sina ålagda uppgifter att se till att det finns beredskapslager av skyddsutrustning.
Och i all synnerhet ansvar för alla de politiker som skrotat de sista resterna av vårt totalförsvar, och de lager vi hade av viktiga förnödenheter.
Apoteksbolaget hade ansvar för medicinförråd i Sverige, och hur de omsattes. Sedan privatiserades apoteksnäringen och man struntade fullkomligt i att vidmakthålla medicinförråden.

Alla de landstingspolitiker som haft våta drömmar om "lean production" och "just-in-time" deliveries – något som kraschade bums när varje land ville se om sitt eget hus, och här stod vi i Sverige, med produktionen av skyddsutrustning flyttad utomlands.

Alla sjukvårdspolitiker, för vilka det var viktigare att understödja privata vårdcentraler än att se till att sjukhusvården var hållfast, som införde drakoniska beslut som ledde till massavhopp av den ena gruppen specialiserad vårdpersonal efter den andra. Ingrid Svenonius vägrade hårdnackat för bara ett fåtal veckor sedan att ändra på beslutet att avskeda 300 läkare och undersköterskor från SöS med motiveringen att de "ska" (notera futurum!!!) ersättas av närakuter.
Jag undrar i mitt stilla sinne hur många respiratorer och ECMO-apparater närakuterna var avsedda att handha, och hur mycket smittskyddsutrustning de var tänkta att innehålla. Sanningen är väl den att en "närakut" går att driva privat för att tjäna goda pengar på att ta hand om så samhällsviktiga funktioner som att ta hand om stukade lilltår och snuviga patienter.
Notera varifrån dessa pengar kommer. Våra SKATTEPENGAR.
Fy f-n! Det finns som sagt många som borde stå till svars i bortändan av detta ...
Senast redigerad av Johan Molin den 18 mar 2020, 20:50, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.svt.se/svttext/web/pages/130.html

475 dödsfall i Italien på ett dygn.

Ska vi ta det allvar eller inte?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Vem är det som inte tar det på allvar? Du menar våra landstingspolitiker som skitit i sin AVKRÄVDA uppgift att se till att det finns ordentliga lager och en fungerande intensivvård i Sverige?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

viewtopic.php?f=68&t=5829

Många, alltför många... och alltför länge!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är vilka auktoriteter jag ska luta mig emot när jag ska ta hand om de som är gravida det här året.

Jag kan ju välja på Boris Johnson, Mette Frederiksen, svenska tidningskolumnister,

eller möjligen det jag kan hitta i den vetenskapliga litteratur som finns, och agera efter de kunskaper jag till äventyrs samlat på mig genom åren.

Jag är ju faktiskt i en situation där jag måste välja. Och då hjälper plötsligt inget abstrakt skällande på myndigheter och regering, utan det jag väljer har en direkt implikation för vad som händer med mina patienter.

Jag vill hoppas att jag valt någorlunda rätt tidigare genom åren.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 18 mar 2020, 21:25 Frågan är vilka auktoriteter jag ska luta mig emot när jag ska ta hand om de som är gravida det här året.
Hur du skall och får behandla dina patienter Johan, är jag övertygad att du har kunskap, instrument och instruktioner för.

Hur Sverige skall behandla SAR-CoV-2-problemet på nationell nivå avgörs däremot ytterst av Sveriges regering efter mandat från riksdagen.

Just nu snabbehandlar riksdagen ett lagförslag, som ger regeringen ytterligare mandat: "Lag om tillfällig stängning av verksamheter på skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid". Riksdagen förväntas fatta beslut i morgon torsdag och lagen i så fall gälla fr.o.m. lördagen den 21 mars 2020.
[ https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H701UbU25 ]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av cgn1954 »

Håller med BAn... som enskild är det lönlöst spekulera i de stora besluten. Har man som "enskild" makt att påverka förlopp så är det en annan grej.

Så här - vi behöver ha en förväntan på att de som hanterar kriser också vet vad de gör. Litar vi inte på dem så är det kört och anarki råder. Alla springer åt alla håll. Funkar det bra då?

Nå - har de ansvariga gjort sin hemläxa? Nope.... de är ofta nog inte kompetenta till det. Hur är det med kompetens bland våra folkvalda kring:
  • IT informationssäkerhet
    patientsäkerhet
    rikets säkerhet enligt de klassningsföreskrifter som finns
    dokumentsäkerhet
    personlig integritet (GDPR)
Min lilla egna enkla slutsats är att inte många vet om problemen - ännu färre - i princip inga - bryr sig om förebyggande åtgärder.

Vad har detta med MJ att göra: ALLT eller inget. Välj själv.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Tack Göran! Det är vad jag försökt hävda länge: Att diskutera vad som blev rätt och vad som blev fel är något man ska ägna sig åt sedan. Nu gäller det att dra åt samma håll, ungefär som under beredskapsåren.

Om vi nu verkligen tror att situationen är mycket allvarlig i Sverige (och vi måste givetvis ta situationen på stort allvar) så är detta fundamentalt viktigt.


Och Bengt: Ja det är gott nog att kunna sitt arbete i vardagen. Men jag måste hantera även den här situationen. Den påverkar givetvis allting inom sjukvården också.

Eller för att uttrycka det drastiskt: Ska vi fortsätta med "business as usual" och låta mammorna komma på sina graviditetskontroller (utom de som är luftvägsinfekterade förstås, det tror jag att den mest hårdnackade Folkhälsomyndighetskritiker inte vill förneka är en vettig åtgärd), precis som de BRITTISKA kollegerna skriver att mammorna ska göra - se min tråd, eller ska vi följa Boris Johnson och stänga mödravården under tolv veckor framåt? Och vad hoppas vi då uppnå med det senare?

Jag måste ju själv tro på att det är så pass viktigt att ha verksamheten öppen, för att tro på det jag själv gör. Annars hamnar vi verkligen nere i ett träsk!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Har skrivit det en gång tidigare men skriver det än en gång; Jag tror att vi har nått vägs ende i diskussionerna om Coronaviruset. Vi har olika uppfattningar om vilka åtgärder vi tror är bäst och när vi tycker att de bör genomföras, det är bara att acceptera. Nu får vi alla hoppas att Världen klarar så sig så bra som möjligt och att vi kommer ur den här ytterst allvarliga situationen fortast möjligt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Då är det kanske lämpligt att inte fortsätta ifrågasätta allt som sägs och görs, utan vänta tills det här är överståndet - om det fortfarande känns angeläget då.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 19 mar 2020, 10:45 Då är det kanske lämpligt att inte fortsätta ifrågasätta allt som sägs och görs, utan vänta tills det här är överståndet - om det fortfarande känns angeläget då.
Det var inte riktigt det jag menade med mitt inlägg. Jag förbehåller mig rätten att både ifrågasätta hur smittospridningen har och kommer att bekämpas, men jag avstår i fortsättningen att skriva om det här.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det var ju det jag menade ...
Vi kan gärna käbbla om det privat, men som jag skrev någonstans, den typen av diskussion passar bättre vid ett middagsbord än på ett forum just nu.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... naviruset/

Daterat den 24 februari, alltså samma datum som denna tråd startades.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Och?

Inom den medicinska professionen finns ett underbart undersökningsinstrument som ger svar på alla frågor.
Det kallas för retrospektoskop. Och löser precis alla problem. Det som vi alla som arbetar med sjukvård önskar att vi hade.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 23 mar 2020, 23:16 Och?

Inom den medicinska professionen finns ett underbart undersökningsinstrument som ger svar på alla frågor.
Det kallas för retrospektoskop. Och löser precis alla problem. Det som vi alla som arbetar med sjukvård önskar att vi hade.
Ett icke påhittat ord är: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklop ... sprincipen

Utifrån kända fakta borde försiktighetsprincipen varit ett ledord för alla berörda myndigheter och regeringen redan för en månad sedan.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Efter forskarrapporten från Imperial College ändrade Storbritannien strategi, även om företrädare för Folkhälsomyndigheten i Sverige sa att det var i princip samma sak som vi gör här. Vad sker då där?

Här är vad som gäller i UK sedan igår den 23 mars och i första läget tre veckor framöver:
https://assets.publishing.service.gov.u ... rs__1_.pdf

Brittiska myndigheter har en föredömlig förmåga att uttrycka sig klart, tydligt och entydigt:
https://www.gov.uk/coronavirus

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Brittiska hälsomyndigheter brukar vara bra att läsa. Allting de skriver är också noggrant avvägt för att vara evidensbaserat. Ofta finns en evidensklassning av varje påstående också.

Rikard: Jag tänker inte dras in i en ny polemik med dig om detta, trots att du åter börjar komma med tyckanden som du egentligen har mycket lite belägg för.

Om man jämför (senast tillgängliga) siffror från ECDC ser de ut så här mellan våra tre skandinaviska länder, som ju som bekant har olika strategi på hur inlåsta invånarna måste vara:

Norway (2 132), Sweden (1 906), Denmark (1 395). Sverige har c:a 80 % fler döda än Danmark, vilket rätt väl motsvarar skillnaderna i befolkning. Norge har hittills färre. Men det är små tal det gäller att det är omöjligt att dra några slutsatser av dem. Det skulle också vara oerhört tufft att väga dra några slutsatser av ovanstående siffror. Är Norge dubbelt så dåliga som Sverige i att förhindra smitta men duktigare än vi i att förhindra dödsfall? Det är givetvis nonsens att försöka dra sådana slutsatser i nuläget alls.

Sanningen är att alla åtgärder som vidtas görs det för att göra utbrottet långsammare, inte att tro att man kan stänga ner ett land helt och hållet och slippa smittan överhuvud taget (jo, bor man i ett totalisolerat land som Nordkorea så har man kanske en chans – vad som händer där just nu vet vi av lätt insedda skäl inte).
Dessutom kan det inte nog påpekas: Varje åtgärd som vidtas nu måste vara så pass hållfast att den går att vidmakthålla tills man brutit ryggen av smittspridningen. Annars göder man bara den på nytt när man öppnar skolor igen för tidigt, slutar med restriktionerna för större sammankomster m m.

Det förvånade mig lite att engelsmännen fortsatte trängas på pubar trots vädjan från myndigheterna att låta bli. Här tycks i allt väsentligt budskapet ha gått hem. Inte ens på KB i Malmö vid midnatt lördag natt syntes det till något folk (vi for förbi med taxi vid den tidpunkten). Och alla restauranger går på knäna. Wollmers har alltid varit proppfullt med bokningstider på flera månader. Nu kan man boka bord vilken dag i veckan man vill och vilken tidpunkt man vill. Representanter för svenskt näringsliv gnölar ju redan nu om att vi måste stoppa restriktionerna inom de närmaste 3 - 4 veckorna. De tycker uppenbart att myndigheterna satt ett för högt pris på de äldres liv och hälsa, vilket ter sig en gnutta oroväckande.

Det stora problemet i Sverige är en så pass till synes simpel sak som bristen på skyddsutrustning. Vad det framförallt innebär är en överhängande risk för smittad sjukvårdspersonal, med både personalbrist och att smittan sprids vidare inom sjukhusens väggar. DET borde man vara mest orolig för av allt, och sedan avkräva våra landstingspolitiker ansvar för när det här väl är över.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Uppenbarligen är det ganska lite som kan anses som evidensbaserat när det gäller smittspridningen och hur man ska hantera den komplexa problematiken när det gäller Covid-19. Ett återkommande svar på frågor är; Det vet vi inte.

Det vore kanske just därför vettigt att blanda in det som enkelt kan utryckas som allmänt förnuft i kombination med expertutlåtanden. Särskilt eftersom det inte råder koncensus bland sakkunniga, varken nationellt eller internationellt. Senast idag finns en debattartikel publicerad på DN, där flera icke-FHM-anknutna men i sammanhanget ytterst namnkunniga, riktar kritik mot myndigheten.

När det gäller min åsikt om att FHM redan den 24 februari borde ha tillämpat försiktighetsprincipen så är det just en åsikt, alltså inget jag behöver att ha belägg för. Om man hade följt försiktighetsprincipen så borde man ju redan då ha begränsat möjligheten för smittspridande av resande från främst Italien genom att i någon form isolera de individerna. Det gjorde man tyvärr inte och det har vi nu fått betala ett högt pris för. Ett annat exempel på åsidosättande av samma princip är att FHM tillät 35 000 människor i Sthlm att trängas med varandra på Friends Arena vid Melodifestivalen.

Nu tror jag inte att det bara är Sverige som har missbedömt och underskattat riskerna och allvaret i det som vi såg hade hänt och hände i Kina, Italien och Iran, men det som förvånar mig är att Sverige är helt ensam om sin analys om hur man ska bekämpa smittspridningen och minimera antalet insjuknade och dödsfall.

Jag hoppas verkligen att vår väg är rätt, eller i alla fall lika effektiv, som alla andra nationers. Inte minst av skälet att vi fortfarande har så stor frihet att röra oss fritt i samhället.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Vi har i alla fall ingenting som visar att vi skulle vara inne på en felaktig väg.

Återigen kom kritiken i dag från Socialstyrelsen att regionerna alldeles uppenbarligen inte brytt sig om att samla i ladorna när det gäller skyddsutrustning, trots åliggande.
Man kunde också ana, m h t den skärpa med vilket det påtalades, att solidariteten regionerna emellan inte är fullständig.

När krisen kom blev det ett internationellt riv och slit efter skyddsutrustning, där svenska regioner bums hamnade i bakvatten. Här MÅSTE givetvis en avgörande förändring ske efter denna kris. Man har strypt IVA-vård inpå bara benen (inte minst när det gäller utbildad personal), och tydligtvis struntat i att ha lagerhållning av utrustning. Jag misstänker att detta inte kommer att få lov att fortgå när den här krisen är avklarad.

För en sak kan man vara helt säker på i den typ av gränslösa värld vi har nuförtiden (om än inte precis exakt just nu ...); Frågan om nästa pandemi är inte OM det kommer nya pandemier, utan NÄR.
Kanske t o m avsevärt värre än den här.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Visserligen off topic men det förtjänas ändå att kommenteras.

DN med Peter Wolodarski som chefredaktör fjärmar sig nu mer och mer från utfästelsen att allt som skrivs i tidningen rörande coronapandemin ska vara tillgängligt för alla.

Jag har märkt att fler och fler artiklar i ämnet är spärrade. Nu försöker man ändå vidhålla att det är ”fri tillgång, bara man registrerar sig”. Var försiktig med att göra det, jag har gjort det en gång och det var mycket besvärligt att avsäga sig vidare prenumeration. För det är just det som är tanken bakom ”erbjudandet”.

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"