Toppbilden, visa:    


Corona

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att ingen vet något säkert om det ännu. Denna smitta är alldeles för ny för det. OM det är så att man blir immun kommer det aldrig i fortsättningen att bli pandemiska utbrott, utan viruset kommer att finnas som en underström av enstaka fall, som t ex SARS och MERS, som båda finns i Sverige.

All erfarenhet talar för att en ny virussmitta muterar till mildare former framöver. Det är helt enkelt inte någon vidare idé rent evolutionärt att ta död på sina värdorganismer.

Ska man tolka vad som händer med ledning av andra virussjukdomar så finns det väl två huvudvarianter:

1. Smitta som ger immunitet. Det brukar ske med de flesta virus, såsom mässling, influensa mm.
NB att just i fallet influensa brukar dessa virus mutera och innebära något annorlunda varianter säsong för säsong. Men den som haft influensa ett antal gånger (som jag t ex, allt från Asiaten och Hong Kong till, vad jag kan minnas, tre andra säsongsinfluensor) har troligen att gott skydd mot att bli svårt sjuk vid en ny influensasäsong, såvida det inte är ett helt nytt influensavirus).

2. Smitta som medför att viruset stannar kvar i kroppen. Här finner man framför allt olika herpesvirus.

a) Varicellae-zoster - virus. Har man haft vattenkoppor sätter sig detta virus i nervrötter, och kan leda till utbrott av bältros (herpes zoster) senare i livet, i synnerhet om ens motståndskraft mot infektioner är nedsatt av någon annan anledning.

b) Herpes simplex. Här finns ju de två huvudformerna munherpes och genital herpes. Det är inte ens säkert att primärinfektionen ger några kliniska symptom alls. Det hävdas att 80 % av oss går och bär på genital herpes. Alldeles uppenbart vet de flesta av oss inte om det.

Ett specifikt bekymmer är ju HPV, human papilloma virus, som kan ge condylomvårtor i underlivet, men som också finns i en osynlig form som anses stå för 80 % av alla fall av den synnerligen räliga sjukdom som livmoderhalscancer utgör (hoppas alla förstår skånska ...). Ett stort framsteg är att man för c:a femton år sedan kunnat framställa ett fungerande vaccin, som f n erbjuds till alla trettonåriga flickor i hela Sverige. Det pågår en ännu inte helt löst diskussion om huruvida det skulle ge ett mervärde att också vaccinera alla unga pojkar.

Min GISSNING är att när man väl lyckats framställa ett vaccin mot aktuellt coronavirus så har nuvarande situation blåst över. Sedan återstår då den stora frågan huruvida det vore värdefullt att låta vaccinera t ex alla människor > 80 år gamla i framtiden. Men den frågan har jag inte satt mig in i f n.

Varför har då jag koll på detta, som inte är infektionsläkare? Jo, för just infektioner kan har stor betydelse för gravida kvinnor, alltifrån döda blivande barn i magen pga hög feber hos mamman, till den otrevliga egenheten som vissa virus har i form av att kunna åstadkomma missbildningar. Mest känt är väl att röda hund kan leda till dövhet hos det kommande barnet, men det finns andra virus med liknande effekter. Och det är just hjärnan som är känsligast hos drabbade foster.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Noterar i dag att Tyskland, med en befolkning som är nästan exakt 8 gånger större än Sveriges, också har nästan exakt 8 gånger så många smittade som Sverige.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Corona

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 09 mar 2020, 12:36 ...
... den otrevliga egenheten som vissa virus har i form av att kunna åstadkomma missbildningar. Mest känt är väl att röda hund kan leda till dövhet hos det kommande barnet, men det finns andra virus med liknande effekter. Och det är just hjärnan som är känsligast hos drabbade foster.
Möjligen är potentiella efterverkningar av röda hund sedan länge välkänt i vissa kretsar, men mitt intryck av mer sentida alarmistiska rubrikskapare med räckvidd långt utanför de mest drabbade trakterna lika gärna kan vara Zika-viruset. Vem har inte sett bilder av dess offer?

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 09 mar 2020, 13:34 Noterar i dag att Tyskland, med en befolkning som är nästan exakt 8 gånger större än Sveriges, också har nästan exakt 8 gånger så många smittade som Sverige.
Jag räknade förut idag på ECDC:s siffror från kl. 08 i morse, som jag ställer mot folkmängden i EU/EES + UK.

Jag har sorterat de länder, som har minst fem fall, efter fall per miljon invånare i fallande ordning och får då följande resultat per morgonens rapportering.
Anteckning 2020-03-09 150952.jpg
Nu är ju inte fallen jämnt fördelade över resp. land, men det ger ändå en fingervisning om "tätheten" av smittoläget. Sverige hade i morse redovisat nästan dubbelt så många fall per miljon som Tyskland, men det kan ju snabbt ändras med den utveckling som nu sker.

/Bengt
Senast redigerad av BAn den 09 mar 2020, 16:47, redigerad totalt 1 gånger.
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Var är vår statsminister Stefan Löfven? Det har ju varit knäpptyst från Sveriges mäktigaste man nu ganska länge, vilket känns minst sagt märkligt.

Jag håller helt med Peter Wolodarski, man kan inte outsourca ANSVARET fullt ut på diverse myndigheter i nationella krislägen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Tack Bengt för intressant statistik. Var och en som läser den får dra sina egna slutsatser.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

De tyska siffrorna är gamla. De ligger f n på omkring 1120.Det var de siffrorna jag såg mitt på dagen; då hade inte stockholmsfallen ännu rapporterats. Ett par tiotal fall i Sverige kan således dramatiskt ändra de svenska siffrorna ...

Efter dagens panorama så är andelen smittade i Tyskland 0,0014 %, i Sverige 0,0025 %. En gigantisk övervikt i Sverige m a o...
Eller som min salig far sade när någon beklagade sig över att whisky från Danmark bara var 40 % mot 44 % i Sverige: Man måste vara j-t nykter för att märka skillnaden ...

Det bör nogsamt noteras att hittills, om man räknar bort Italien, så är dödligheten i Europa ett intet jämfört med Kina. Det är möjligt att viruset redan muterat till en mildare form, något jag skrev redan tidigare i dag kan förväntas ske framöver.

Sjukligheten är givetvis beroende av hur mycket prover som tas också, och där ligger Sverige i absolut topp internationellt jämfört med befolkningsmängden. Fortfarande kan man räkna med ett mörkertal av smittade "under radarn", men detta antal är troligen rätt litet i de välorganiserade nord- och västeuropeiska länderna.
Senast redigerad av Johan Molin den 09 mar 2020, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Möjligen lite förutfattat och cyniskt uttryckt.

Men om man tar på allvar FHS saktfärdighet när det gällde att avråda resor till norra Italien, så gissar jag att många av fallen coronasmittade i Sverige inte hade legat på nuvarande nivå.

I en förlängning blir kanske resultatet av fördröjningen möjligen ännu värre, att ett antal äldre och särskilt utsatta människor dör om de blir/blivit smittade.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är lite cyniskt, för när situationen i Italien klarnade mer och mer hade sportlovsresenärerna redan rest iväg.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 09 mar 2020, 17:53 De tyska siffrorna är gamla.
Alla siffrorna är från ECDC klockan 08 i morse.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 09 mar 2020, 18:00 Ja, det är lite cyniskt, för när situationen i Italien klarnade mer och mer hade sportlovsresenärerna redan rest iväg.
Nej, det var helt uppenbart och välkänt att smittohärden i Italien var känd under lång tid innan FHM rekommenderade UD att avråda resor dit.

...Och nu har ju Anders Tegnell åkt till Somalia för att hjälpa dom i upprättande av något liknande en Folkhälsomyndighet där. :regn:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror dig Bengt, men vid lunch stod det 1117 , om jag minns rätt.

Nåväl, vi får väl skapa ett diagram av hur stor andel av befolkningen som är smittad. För att inte och hållet missa att det finns smitta lägger jag toppen av skalan vid 10 %:
procent9mars.jpg
Lite bekymmersam skala ändå ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

För att återgå till rena smittotal vilket blir lite lättare att beskriva:
9mars.jpg
Här har kommit och gått lite patienter under dagen. Någon som troddes var smittad visade sig inte vara det.
I norrlandslänen har nu sportlovsresenärerna kommit hem, och därmed är sportlovet avslutat. Fem fall i denna grupp i dag.
Senast jag läste fanns det ett + möjligen ett fall till med patienter på S:t Görans sjukhus som visat sig varit smittade utan att man hittat smittvägen ännu.

Det är Stockholm som är det största bekymret i Sverige med så pass många smittade, att är det någonstans det finns risk för spridning ut i befolkningen så är det här. Det bör noteras att de som är påvisat smittade är isolerade, de flesta i sina hem eftersom de inte är sjuka. Sjukvården belastas av enstaka patienter. En patient är inlagd på Ackis i Uppsala t ex.

Det är nog som jag hävdade tidigare någonstans; största risken för vidarespridning av smitta är inom sjukvården självt.
9marstot.jpg
Ännu så länge således ingen avmattning. Situationen i Italien är oroväckande. De hade ännu fler nysmittade i dag, efter det att karantänsområdena införts. Noterat att Alessandria och Asti i min favoritregion Piemonte är satta i karantän.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

...Och nu har ju Anders Tegnell åkt till Somalia för att hjälpa dom i upprättande av något liknande en Folkhälsomyndighet där.
Ja, det är ju hemskt att folkhälsomyndigheten består av en enda person.

Å andra sidan har nu Johan von Schreeb kallats in under fanorna, en synnerligen erfaren katastrofläkare. Han har varit med om saker som vi andra inte ens kan föreställa oss.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 09 mar 2020, 20:19


Å andra sidan har nu Johan von Schreeb kallats in under fanorna, en synnerligen erfaren katastrofläkare. Han har varit med om saker som vi andra inte ens kan föreställa oss.
Jag vet inte vem Johan von Schreeb är och vet inte heller vad han har uträttat som kvalificerar honom att ta över som chef för FHM, nu när Anders Tegnell så plötsligt har fått betydligt viktigare saker i Somalia att ta hand om.

Låt oss bara hoppas att JvH sköter det bättre än AT har gjort hittills. Nu tror jag väl att det säkert inte blir så svårt att göra det.

Avslutningsvis; Det känns ju minst sagt märkligt att den person som har det ytterste ansvaret, ja då förutom statsministern naturligtvis, för smittskyddet här i Sverige plötsligt reser till Somalia i andra ärenden. Frågan är om det finns något annat land som agerar så?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Det känns lite märkligt att än en gång med gillande länka till en artikel i DN. Men rätt ska vara rätt när förnuftet tillåts råda.

https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson ... am-lofven/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag upplever Anders Tegnell som helt vederhäftig.
Johan von Schreeb är chef för Katastrofmedicinskt centrum på Karolinska Institutet, vilket stöttar andra samhällsaktörer. Så Tegnell är tillbaka på onsdag igen.

Jag kan fortfarande inte få i mitt huvud vad Tegnell har gjort som varit så fel. Kan du med EVIDENS påpeka vilka felaktigheter han står för?
Jag har lusläst allting som har skrivits i den medicinska världen om det här, och det handlar INTE om att jag känner mig särskilt orolig för denna smitta, utan för att jag vill (vilket tycks vara lönlöst ...) stävja oro och demagogiska försök att göra politik av hela frågan.

Vad opinionsbildare skriver är med förlov sagt inte det man har att förhålla sig till i första hand, utan svenska folkets väl och ve. Och då MÅSTE man förhålla sig till vad den medicinska internationella expertisen säger, och den evidens som allt efter hand byggs upp, ju mer man vet om denna smitta.
Sedan kan man alltid fråga sig vad som är viktigast: Att Sverige ska ha så få smittade som möjligt, eller så få DÖDA som möjligt. Det absolut oviktigaste är att vidta drastiska symbolåtgärder som kräver mycket resurser och inte ger någon effekt. VARFÖR är detta så in i h-e svårt att förstå?

VAD är, ärligt talat det problematiska? Vi har just nu ungefär lika många smittade i Sverige av coronavirus som vi varje år har DÖDA i influensa. Och DET är aldrig någon som debatterar, utan tar som "a fact of life".

För närvarande har vi NOLL döda i coronavirusinfektion. Vi har nästan I.200 människor varje år som tar livet av sig.
För närvarande har vid drygt 250 smittade i coronavirusinfektion. Varje år har vi nästan 700 smittade i tbc. Var är allt ståhej om detta?
Statistik från - ja just det, Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har mycket annat för sig än att bara bevaka coronavirus. Man ger ut veckorapporter om influensa t ex. Förra veckan insjuknade 797 personer i olika influensavarianter. Sedan slutet av förra året har hittills II5 personer behövt intensivvårdas pga svåra influensasymptom. Men detta är förstås oviktigt att hålla koll på och beredskap inför?

Jämför det med de 250 insjuknade svenskar i coronavirus, där ytterst enstaka fall behövt sjukhusbunden isoleringsvård.

HOW DIFFICULT CAN IT BE?

Det duger helt enkelt inte att dissa en statsepidemiolog bara för att man inte tycker om Stefan Löfvén. Tegnell är en oväldig tjänsteman som har ett tydligt uppdrag att utföra oavsett regering.
Nuvarande organisation skapades 20I4 under statsminister Reinfeldt. Folkhälsomyndigheten har 490 anställda, varav 20 av SÄPO granskade anställda vid ett av världens få högrisklaboratorier.
Men det här gänget består givetvis av folk som inte begriper vad de håller på med. Jag skäms nästan över att behöva läsa sådant.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

OM FALSK MYTBILDNING:
Nej, det var helt uppenbart och välkänt att smittohärden i Italien var känd under lång tid innan FHM rekommenderade UD att avråda resor dit.
Så här utvecklade sig smittan i Italien de kritiska dagarna:
italy.jpg
I vecka 8 var det sportlov i södra Sverige, bl a Skåne. Som man kan se fanns det TRE fall med smitta under hela denna veckan!
Stockholmarna åkte rimligen iväg på lördagen och söndagen. På lördagen hade antalet fall i Italien ökat till NIO.
De stockholmare som satt på flyget till Italien på SÖNDAGEN bör ha blivit medvetna NÄR MAN VÄL HADE LANDAT om att i hela Italien hade man UNDER LOPPET AV DAGEN konstaterat en ökning till 76 fall.

HUR kan man tycka att Folkhälsomyndigheterna skulle ha avrått från resor till Italien på bas av detta? Under hela den följande veckan hävdade dessutom italienska myndigheter att smittan var begränsad till Lombardiet, Venezien och Emilia Romagna och INTE till trakterna i Alperna.

De italienska myndigheterna tappade greppet om smittan redan från början, och smittan hade redan sluppit ut ur Pandoras ask när man äntligen diagnostiserade sitt "indexfall". Då hade vederbörande genomfört flera stycken sjukhusbesök med influensasymptom och andnöd, och det tog i praktiken en dryg vecka innan något ljushuvud begrep att detta handlade om coronavirus. Under tiden hade denne person hunnit smitta en hel mängd sjukhuspersonal som i sin tur spred smittan vidare till i praktiken alla som besökte sjukhuset i Sodogno.
SKÄRPNING! NU FÅR DET BANNE MIG VARA SLUT MED OVEDERHÄFTIGT BAKTALANDE AV SVENSKA MYNDIGHETER!
Jag tror ovanstående talar alldeles för sig själv. Under de stora sportlovsveckorna vecka 8 och vecka 9 fanns INTE någon grund att stoppa resorna till Italien. Som jag skrev tidigare har man bl a på WHO konstaterat att flygstopp till ett smittdrabbat land försenar virusimport med cirka en vecka.

Siffrorna är officiell statistik från WHO.
Senast redigerad av Johan Molin den 10 mar 2020, 00:29, redigerad totalt 1 gånger.

Aug.53
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 feb 2020, 21:33

Re: Corona

Inlägg av Aug.53 »

Johan Molin skrev: 09 mar 2020, 23:28 OM FALSK MYTBILDNING:
Nej, det var helt uppenbart och välkänt att smittohärden i Italien var känd under lång tid innan FHM rekommenderade UD att avråda resor dit.
Så här utvecklade sig smittan i Italien de kritiska dagarna:

italy.jpg

I vecka 8 var det sportlov i södra Sverige, bl a Skåne. Som man kan se fanns det TRE fall med smitta under hela denna veckan!
Stockholmarna åkte rimligen iväg på lördagen och söndagen. På lördagen hade antalet fall i Italien ökat till NIO.
De stockholmare som satt på flyget till Italien på SÖNDAGEN bör ha blivit medvetna NÄR MAN VÄL HADE LANDAT om att i hela Italien hade man UNDER LOPPET AV DAGEN konstaterat en ökning till 76 fall.

HUR kan man tycka att Folkhälsomyndigheterna skulle ha avrått från resor till Italien på bas av detta? Under hela den följande veckan hävdade dessutom italienska myndigheter att smittan var begränsad till Lombardiet, Venezien och Emilia Romagna och INTE till trakterna i Alperna.

De italienska myndigheterna tappade greppet om smittan redan från början, och smittan hade redan sluppit ut ur Pandoras ask när man äntligen diagnostiserade sitt "indexfall". Då hade vederbörande genomfört flera stycken sjukhusbesök med influensasymptom och andnöd, och det tog i praktiken en dryg vecka innan något ljudhuvud begrep att detta handlade om coronavirus. Under tiden hade denne person hunnit smitta en hel mängd sjukhuspersonal som i sin tur spred smittan vidare till i praktiken alla som besökte sjukhuset i Sodogno.
SKÄRPNING! NU FÅR DET BANNE MIG VARA SLUT MED OVEDERHÄFTIGT BAKTALANDE AV SVENSKA MYNDIGHETER!
Jag tror ovanstående talar alldeles för sig själv. Under de stora sportlovsveckorna vecka 8 och vecka 9 fanns INTE någon grund att stoppa resorna till Italien. Som jag skrev tidigare har man bl a på WHO konstaterat att flygstopp till ett smittdrabbat land försenar virusimport med cirka en vecka.

Siffrorna är officiell statistik från WHO.
Tack Johan för kloka inlägg i denna tråd !

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det behöver väl knappast ens påpekas, men det verkliga antalet fall i Lombardiet och Emilia-Romagna vid ovan diskuterade tidpunkt rimligen redan måste ha varit mycket större, men att den fick så att säga fritt spelrum innan man äntligen upptäckte att smittan fanns i landet.

Och visste man inte det i Italien så kan man ju rimligen inte begära att vare sig WHO, Anders Tegnell eller folkhälsoinstitutet kunde vara så clairvoyanta att de skulle vetat det. Om man i efterhand begär det så kan det enbart vara i syfte att svärta ner dem, och det är inget hedervärt syfte.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Jag ser gärna även grafen över antalet smittade i Italien för veckorna 9 och 10 eftersom FHM väntade ända till fredagen 6 mars i vecka 10 att avråda resor dit. SAS hade redan två dagar innan ställt in alla resor till de drabbade områdena i Italien. Jag ställer än en gång samma fråga som jag gjorde redan i vecka 9 och fram till den 6 mars vecka 10; Vad väntar/väntade FHM och UD på?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan, det känns som att du tar min kritik mot berörda myndigheter och politiker som om den är riktad mot dig. Jag kan garantera att det är den självfallet inte!

Det jag skriver bygger helt på det jag kan läsa mig till och mitt eget förnuft. När jag länkar till artiklar skrivna av Peter Wolodarski, Erik Helmerson och andra, däribland hjärtläkaren på Danderyds Sjukhus, så finner jag stöd för min egen personliga uppfattning i frågan. Journalister har i en demokrati till uppgift att kritiskt granska myndigheter och politiker och deras handlande, och det är just det dom gör nu och det gjorde dom även när skogsbränderna rasade sommaren 2018.

Det finns många likheter mellan det som hände då och det som händer nu. När du skriver att vi måste och kan lita på myndigheterna i Sverige så vill jag minnas att det förekom en berättigad och ganska enhällig kritik mot hur de hanterade bekämpandet av bränderna. Även då präglades hanteringen av saktfärdighet i stil med; Istället för att ha ett krismöte på måndagen så lade man det först på torsdagen. Det finns en parallell nu, istället för att samla berörda myndigheter på fredagen så väntade man till efter helgen och gjorde det först på måndagen.

En annan parallell är att då som nu saknas det utrustning för att fullt ut kunna bekämpa ett eventuellt större utbrott. Då saknades det helikoptrar, flygplan och räddningspersonal. Nu saknas skyddsmaterial och vårdplatser och det är faktiskt mycket illa, särskilt i ett land med världens högsta skatter. Det förtjänas av att kritiseras.

Jag avslutar än en gång med att skriva att jag innerligt hoppas att vi klarar oss undan en mer omfattande smittspridning här i Sverige, och självfallet även i övriga världen. Situationen i Italien är minst sagt mardrömslik.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag är inte okritisk som du nog noterat i det jag har skrivit. Sjukhusvården har utarmats inpå bara benen i vårt land i politikers vilja att "leka affär" och använda sjukhusvården som kassako för att kunna subventionera privata vårdcentraler (och to m "digital sjukvård", en styggelse som definitivt äter russinen ur kakan).

Ja, det finns brist på sjukvårdsmateriel, framförallt skyddsutrustning. VARFÖR? Jo, för att man har inte haft råd att hantera mer än de mest akuta dagliga kriserna i vården. I den verksamhet jag till för ett år sedan var ansvarig för, var det nästan inte en enda dag när det inte fattades folk, dessutom på nyckelpositioner. I "mitt" specialfall berodde det på att Skånes sjukvårdspolitiker i sin gudomliga vishet beslöt att slå ihop universitetssjukhusen i Malmö och Lund, med DEN UTTRYCKTA MÅLSÄTTNINGEN att föra över pengar till privat öppenvård. Det har varit enbart pga hängiven och professionell personal som verksamheten ändå förmått leverera högklassig vård, något som jag tror att du Rikard är väl medveten om.

Likadant med brandbekämpningen. Sverige hade ett dussintal alldeles ypperliga Vertolhelikoptrar (Hkp 4"), kända från alla ubåtsjakter, som hade stor kapacitet för vattenbombning också. Det var regeringen REINFELDT som sålde dessa och dessutom gjorde sig av med vattenbombningsmöjligheterna, samma regering f ö som slutligen skrotade civilförsvaret och var på vippen att skrota det militära försvaret också. Där körde man verkligen "nyspråk" modell 1984. Den ohälliga försvarsminister Karin Ehnström (m) hävdade att armén gjorde en gigantisk upprustning, när man planerade att minska antalet stridsvagnar från 120 till 60.

Så kritik finns att rikta i riklig mått.

DÄREMOT har jag relativt god insikt i hur man tänker på Folkhälsomyndigheten och på vad man baserar sina bedömningar. I allt väsentligt tycker jag att de tänker rätt. EFTERSOM den svenska vårdkapaciteten är begränsad gäller det att hålla smittan borta från samhället i möjligaste mån. Och därav den mycket omfattande provtagningen som görs, men den är RIKTAD mot sannolikaste smitthoten, inte utsmetad brett i ett försök att låtsas vara "handlingskraftig". OBSERVERA att Folkhälsomyndigheten klassar risken för allmän smittspridning som MÅTTLIG, inte låg. Det torde finnas en förklaring till att "gränsskyddet" syftar till att sjukvårdsmyndigheterna ska hinna ta igen så mycket som möjligt att försummade plikter, och bl a inhandla saknad utrustning. Det tråkiga med "Modern public management" är dock att när någonting verkligen behövs, då behöver alla det på en gång. Så går det när man tror att "sjukvårdsproduktion" är detsamma som det löpande bandet på Toyota.

Det kan komma en dag när det är adekvat att stänga skolor. Men gör man det nu, när det inte finns någon smittspridning i samhället, hur länge ska man sedan hålla dem stängda när smittspridningen verkligen kommer? Det är ju frågor som denna som är oerhört betydelsefulla. Folkhälsomyndigheten drar sina slutsatser i samråd med kolleger inom EU.. Man har givetvis den aktuella smittans beteende som främsta källa, men också smittor av alla omöjliga slag som brutit ut i världen, och hur man bekämpar dem effektivast. Ebola, någon, återigen? Där var det en fråga på liv och död hur man agerade. Ett antal personer, bl a Johan von Schreeb, har varit direkt inblandade i hur man bekämpade detta och andra smittutbrott. Det finns således en synnerligen omfattande kunskapsbank att luta sig emot när man värderar vad som är bäst i varje enskild situation.

Det du efterlyser Rikard är handlingskraftig symbolpolitik, typ stänga skolor (hela Stockholm i karantän kanske?).
Problemet är bara att om nu all evidens visar att det här är fel tidpunkt att vidta dessa åtgärder; ska då opinionsbildare tvinga fram åtgärder som inte är adekvata bara för att det ska se "snyggt" ut?

Det finns gott om opinionsbildare i Sverige som säljer artiklar med braskande rubriker om alla kvinnors rätt att önska sig kejsarsnitt. Ska vi då falla till föga för detta, även fast vi kan visa i siffror att antalet allvarliga komplikationer och t o m maternella dödsfall kommer att stiga? Tycker du verkligen att opinionsbildare är de som ska tvinga fram oönskade lösningar på frågor av denna typ? Nu säger ju Folkhälsomyndigheten att man kan tvingas föeslå stängning av skolor PÅ GRUND AV ORO, men INTE av medicinska skäl!

Tyvärr andas det här fortfarande alldeles för mycket lättköpt populism, och jag beklagar att du som är en klok karl Rikard har fallit för denna. Jag har försökt hålla diskussionen inom det medicinskt förnuftsmässigas ramar, men det känns som sagt tyvärr föga uppmuntrande.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan, jag tror att vi har nått vägs ände i våra diskussioner. Jag håller fast vid mina framförda synpunkter och respekterar och förstår samtidigt att du likaså håller fast vid dina.

Med detta menar jag inte att du ska avstå från att redovisa statistik och synpunkter, jag har ju faktiskt efterfrågat dom, så fortsätt gärna med det för jag tror att det finns intresse för det. Sen är det upp till var och en att själv dra slutsatser utifrån det dom läser här.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänker fortsätta uppdatera mina diagram, och försöka förmedla hur man tänker inom sjukvården.

Det allra allvarligaste hittills har inträffat i dag:
SVT:s länk till Folkhälsomyndigheten kraschade lagom till presskonferensens början klockan två. Och nu ligger Folkhälsomyndighetens hemsida nere "av okända skäl" – gissningsvis överbelastning.
Detta är ett allvarligt memento mori när det gäller samhällets motståndskraft vid en kris. I värsta fall kan det ju vara en utländsk cyberattack. testing, testing you know ...

Man kan inte utesluta inhemsk smittspridning, vilket iofs var väntat. Därmed, om jag tolkat det som sagts i dag gäller följande:
Har man någon form av luftvägsinfektion ska man stanna hemma. Basta. Inte gå och arbeta, och i synnerhet inte om man arbetar inom vård och omsorg. Sjukvården är en stor kontaktyta där smittspridning lätt kan ske.

Därför har jag meddelat till "min" barnmorskemottagning att man bör försöka begränsa antalet besök till vad som är absolut nödvändigt (samtidigt är det viktigt att inte i onödan skicka iväg patienter in till sjukhuset). Patienter med luftvägssymptom göre sig inte besvär.

Den viktigaste uppgiften antydde jag i en utläggning igår: Det viktigaste av allt är att förhindra dödsfall i befolkningen. För de allra allra flesta av oss verkar en coronavirusinfektion inte vara av någon dramatisk natur, och ju yngre man är, desto lindrigare symptom. Men det är de äldsta och sköraste i vårt samhälle som måste skyddas. Och det väsentligaste här är som sagt nu att ALLA med luftvägssymptom ska stanna hemma tills de mår bra igen. Är man osäker på om man har en infektion eller inte är det bättre att vara på säkra sidan. Inte för sin egen skull utan i förlängningen för de äldres skull.

När det gäller större evenemang så kommer det riktlinjer. Evenemangets art, storlek, utomhus eller inomhus får här vara styrande. Man blir knappast smittad av coronavirus om man står utomhus och tittar på en skidtävling. Inomhus är en annan fråga. Jag misstänker att det kommer begränsningar tämligen snart.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Kvällsuppdatering:

Först diagrammen.
10mars.jpg
10marstot.jpg
Det är viktigt att veta att andelen smittade i befolkningen beror helt och hållet på hur intensivt och VAR man letar.
Kinesisk statistik hävdar att 10 - 15 % av alla konstaterat smittade blir svårt sjuka.
I Sverige skulle det i Sverige i dag betyda 35 - 45 intensivvårdsbehandlade. Hittills har vi TVÅ. Med min stackars Nalle Puh-hjärna som bara sysslat med att arbeta med sjukdomar under 40 år, och relativt mycket på olika sätt med katastrofsjukvård under den tiden, måste det betyda att i Sverige hittar vi osedvanligt många som missas i andra länder. Rimligen måste vi således ha en synnerligen kompetent smittskyddsverksamhet med klar inriktning av vad man letat efter.

Men det är inte dessa människor vi behöver hitta nu längre. Misstänkt smittade ska sätta sig själva i personlig karantän tills de är symptomfria. Punkt slut.

Det finns en sannolikhet att det nu finns en samhällssmitta. Detta är väntat.
Detta är också planerat för. Därför byter man fr o m i dag fot.

Återigen får jag känna mig en aning clairvoyant: Dagens planering utgår inte längre från att hitta så många smittade som möjligt, utan att åstadkomma så få dödsfall som möjligt.

Den innebär enkelt uttryckt att:
1. ALLA som har någon form av ÖLI-symptom ska stanna hemma tills symptomen gått över. Punkt.
2. Man ska undvika onödiga besök som anhörig i sjukvårdssammanhang, och till äldre.
3. Resurserna inriktas nu till att värna om de som är verkliga riskgrupper.
4. Mycket sannolikt kommer begränsningar avseende publika sammankomster inom kort.

Före egen del har jag sagt att när det gäller "min" mödravårdsenhet:
Blivande andre förälder ska INTE i onödan följa med till mvc, inte heller blivande syskon.
Alla med luftvägssymptom ska stanna hemma.
I möjligaste mån ska sjukintyg skrivas som adminstrativ uppgift, inte med närvarande patient.

Coronavirus ger INTE fostermissbildningar.
Coronavirus passerar inte över i bröstmjölk. Således SKA (om det går) även nyblivna mammor med coronavirussmitta amma!
Gravida kvinnor utgör ingen riskgrupp såvida de inte samtidigt har en uttalad astma.
Att skriva intyg om inställda utlandsresor är möjligt om blivande mammor går bara om:
1. Dessa blivande mammor har en uttalad astma.
2. Resan är planerad till ett land som UD avråder från resa till.
Handsprit finns på mottagningen. Alla besökande ska använda det när de kommer, och när de går.


Som möjligen kan förstås av ovanstående är det utomordentligt mycket som görs i det tysta just nu. Jag hoppas att alla förstår detta, och att alla förstår att det pågått och pågår synnerligen omfattande planering, och det ända sedan sjukdomen (ähum, på Folkhälsomyndighetens begäran ...) av regeringen klassades som samhällsfarlig den 1 februari.

Är det fortfarande så att det finns en kvarvarande misstro om vad sjukvårdens olika instanser (inklusive Folkhälsomyndigheten) inte vet vad vi gör?. Även socialminister Lena Hallengren deklarerade ju tydligt i dag att det gäller att inte falla till föga för enkla populistiska lösningar, utan att allt måste vara baserat på kunskap och vetenskap. Och även de största politiska meningsmotståndarna tycks inse att konfrontation inte är vad som behövs i dagsläget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Att länkar till de av somliga politikers hatobjekt (Public Service) kraschar säger väl en hel del! Medborgarna vill veta, få fakta etc...!


Även socialminister Lena Hallengren deklarerade ju tydligt i dag att det gäller att inte falla till föga för enkla populistiska lösningar, utan att allt måste vara baserat på kunskap och vetenskap. Och även de största politiska meningsmotståndarna tycks inse att konfrontation inte är vad som behövs i dagsläget.

Vår nation har under ett par decennier dränerats på samhällesbevarande organisationer.

Entrepenööörsskap och privata bolag har premierats och en sund samhällskropp förvandlats till en aladåb som dallrar i vilken riktning som helst.
Att föreslå nedskärningar i anslag till de myndigheter som skall hantera vårt väl och ve vad gäller "överlevnad" gränsar, enligt mitt sätt att se på saken, till ett förakt för den lilla människan och en dunk i ryggen på dem som hävdar sin rätt till att profitera på medborgerlig oro.

Vi lever i en tid då nationer behärskas av krafter som varje människa borde ta avstånd ifrån. Jag har INGENTING emot eget företagande eller entreprenörsskap men blanda för f-n inte in folkhälsa eller nationell beredskap i den kategorin!

Nationens väl och ve skall förbli statens ansvar! Om sedan staten faller till föga och involverar "nissescorona test.com" eller "skogsbrand fixar vi.se" är upp till svenska folket att avgöra!

Hostar mig nu in i sömnens underbara värld och hoppas på en god natts sömn!
(Utan Corona men med Flanagan & Allen)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Du har uttryckt det hela synnerligen väl käre Robert.

Tittat ikväll på extrainsatt TV-program där katastrofmedicinske professorn Johan von Schreeb och Agnes Wold (säkerligen inte obekant ...) var med, Agnes på länk från Göteborg.

Johan von Schreeb: Varje epidemi har sin uppgång- och fall-kurva. Stiger den för brant så överskrids sjukvårdens kapacitet. Det viktigaste är att "släta ut" kurvan så att toppen hamnar under sjukvårdens kapacitetstak. Det innebär att smittan kommer att finnas kvar under längre tid ,men aldrig bli av hotande dimensioner vid något enskilt tillfälle.
"Sedan finns det de som tror att man kan ta fram en slägga och slå sönder hela kurvan, men det fungerar inte. Ytan under kurvan kommer alltid att förbli densamma". Ska se om jag kan hitta hans kurvor någonstans. Och som sagt, har man varit med om att bekämpa ebola i Kongo, så vet man nog hyfsat väl vad man pratar om, eller orkankatastrofen på Haiti ...
Johan var f ö med och bildade svenska avdelningen av Läkare utan Gränser.

Agnes Wold: Sverige har en mycket lång och unik tradition när det gäller smittskydd, och hon är mycket tillfreds med hur detta fungerat hittills.
Munskydd? "En artighetssymbol i Asien. De är fullständigt värdelösa. Man använder dem vid operationer i Sverige för att det inte ska TRILLA ner smitta från luftvägarna hos operatören, men ute på stan sker ju allt luftintag och utandning på sidorna, vid sidan om munskyddet. Största smittspridningen sker mellan goda vänner eller familj, när man träffas på en bar, eller sitter i tv-soffan och tittar på Netflix. Det är oerhört tungt att andas genom ett riktigt andningsskydd mer än femton minuter i ett sträck. Hur många sitter i tv-soffan med bästa kompisen med varsitt sådant på sig?"
(Parentes: Nästan alla infektioner i anslutning till operationer handlar om smitta som patienten själv bär med sig).

Ska man ut och resa? Agnes Wold: "Varför ska man det närmaste året? Särskilt inte till USA, där folk inte har någon ekonomisk backup. Arbetar man i serviceyrken så lever man på sin dricks, och då kan man inte stanna hemma när man är sjuk. Så inga nöjesresor till USA under ett år framöver" - det är en annan sak om man ska på möte i FN-skrapan ...

Mycket nöjsamt program. Johan von Schreeb är knivskarp i sitt resonerande, Agnes lyckas ju framställa saker som väldigt enkla med sin humoristiskt drastiska formuleringskonst. Kan varmt rekommenderas, åtminstone från omkring c:a 25 minuter in i programmet.

Sedan kom en psykolog och pratade om folks oro. "Det är generellt oroliga människor som blir mest oroliga för en ny situation som den här". Jaha - och? Vilken jätteöverraskning. "Bäst är att göra sig av med sin orosbenägenhet en gång för alla". Det var ju också ett förnämligt råd. Eller som min Agneta kommenterade det: "Men det är väl orosandarna som nu kan slå sig för bröstet och få vatten på sin kvarn. Nu har de ju äntligen något riktigt att vara oroliga över", och det ligger väl mycket i det.

Robert; hoppas du valt din sovplats med omsorg ...


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Hade vi lyckats schabbla till det som italienarna gjorde så hade vi vid det här laget haft en utbredd samhällssmitta och ett stort antal dödsfall.

Jag är helt säker på att svenska folkhälsomyndigheter inte har särskilt mycket att lära av italiensk sjukvård. Det låter kanske förmätet, men vi har bland de sju förnämsta sådana organisationerna i världen. Det finns en anledning till att EU lade sitt Epidemiologiska centrum till Solna, och att WHO har stöttat det svenska Katastrofmedicinska Centrumet.

När det gäller sånt här är vi faktiskt erkänt duktiga. avsett Wolodarsky eller Rikard tycker annorlunda.

Dessutom kan vi räkna med att Folkhälsomyndigheten kommer med förslag till mötesrestriktioner närsomhelst nu.

Det bör nogsamt noteras, att svenska myndigheter har förväntat och planerat för en allmänsmitta. Gårdagens besked var ju inte precis snutet ur näven (OK, kanske en osmaklig metafor i just det här sammanhanget, men ändå) i någon plötslig ingivelse.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 11 mar 2020, 08:33Dessutom kan vi räkna med att Folkhälsomyndigheten kommer med förslag till mötesrestriktioner närsomhelst nu.

Det bör nogsamt noteras, att svenska myndigheter har förväntat och planerat för en allmänsmitta. Gårdagens besked var ju inte precis snutet ur näven (OK, kanske en osmaklig metafor i just det här sammanhanget, men ändå) i någon plötslig ingivelse.
Nedanstående klipp visar de svar Aftonbladet idag får från nämnda myndighet:
Anteckning 2020-03-11 111837.jpg
[ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J ... onaviruset ]

Hade myndigheten förväntat, planerat och varit väl förberedd, så hade man ju haft en färdig plan och ett färdigt dokument i sina pandemiplaner i datorn att översända till regeringen, som sitter beredd att fatta beslut. Nu tycks man behöva tid för att "jobba med att förbereda en begäran till regeringen". Därmed framstår ju gårdagens uttalande från generaldirektören som just "snutet ur näven".

Jag har inte samma auktoritetstro som du Johan. Jag föredrar att se hur en myndighet agerar och att göra min egen bedömning för min egen del utifrån det. Det står naturligtvis dig fritt att tycka annorlunda.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Bäste Bengt,

Jag tror att du både har rätt och fel.
Om vi börjar med fel:
Det är alldeles självklart att våra epidemiologiska myndigheter har förberett sig för hur man ska agera vid en allmänsmitta. Vad vi vet hittills är att man har sett TECKEN till allmänsmitta. För att allmänsmitta ska föreligga räcker egentligen inte två enstaka fall, utan man måste notera en spridning över tid med dagliga nya fall för att veta att det förekommer.

Nu bytte man dock fot bums, för att meddela att man ska begränsa besök hos äldre och sköra personer, man SKA stanna hemma vid förkylningssymptom och vara hemma tills de gått över.
I NULÄGET är detta helt tillfyllest. Och det vore ren dumhet att man inte har planerat för varje steg för sig.

När det gäller i vad mån du har RÄTT: Jag TROR att det har kommit påtryckningar från politiskt håll om att införa någon form av mötesbegränsningar, det mesta jag hört i går tycker jag går att tolka på det sättet. Sannolikt sker detta just för att regeringen vill försöka visa handlingskraft genom symbolpolitik. Och då blir Lena Hallengrens uttalande att "alla åtgärder måste vara betingade av medicinsk nödvändighet, vad som engelsmännen kallar "tongue in cheek".

Tiden är EGENTLIGEN inte mogen för ett sådant steg ännu utan skulle passa bättre in när man väl har klarare indikationer att det förekommer en smittspridning just mer allmänt i samhället. Väl märk, de åtgärder som vidtas sker för att en smittspridning ska kunna "glesas ut" under längre tid, just för att inte överbelasta sjukvården.
Så just i denna fråga fick man nog påtryckningar för att påskynda sitt arbete.

Det är min tolkning av gårdagen. Att man skulle stått helt handfallen inför en väntad utveckling är helt enkelt inte möjligt.

Låt oss uttrycka det så här: Vi har biljetter för att gå på allsång på Malmö opera med Rickard Söderberg. Och vi tänker absolut gå, om inte operan tvingas ställa in evenemanget.
Vad som är mer brydsamt är en kommande Italienresa , men det är minst ett par månader kvar till dess, så vi får se hur det blir ...

Notera noggrant: Det enda som skulle kunna hindra detta virus i förlängningen är ett vaccin. Och med ledning av erfarenheterna från svininfluensa-pandemin (det var väsentligt värre än detta) ska man nog inte hoppa på första bästa vaccin på marknaden, utan veta att det faktiskt är grundligt genomtestat först.

Nu återgår jag till att koppla av med att läsa Hanne-Vibeke Holsts "Som pesten". Där kan man se på riktigt hur galet det kan bli när politik blandas in i smittbekämpning ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

"jobba med att förbereda en begäran till regeringen"

Utifrån det uttalandet förefaller det som att Sveriges regering är underställd Folkhälsomyndigheten. Om det stämmer så finner jag det märkligt, det känns i så fall som omvänd beslutsordning. Ska Stefan Löfven ”stå med mössan i hand” och be om lov att införa åtgärder som FHM inte har hunnit behandla?

Det här handlar inte om politik eller om vem som är statsminister eller att skylla på vad/vem som är/har gjort fel eller rätt. Nej, det handlar om att framöver agera med omdöme, förnuft och skyndsamhet och kanske inte ha inställningen att vi här i Sverige är världsbäst och att vi därför inte behöver ta intryck, lärdom eller bry oss om hur övriga länder i Europa hanterar situationen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Enligt Sveriges lag kan regeringen inte genomföra den typen av åtgärder du tror så starkt på utan att det finns ett starkt skäl för det; dvs en framställan från Folkhälsomyndigheten att det här måste göras.
Stefan Löfvén är inte en utbildad epidemiolog.

Det finns ingen anledning för någon att slå sig för bröstet, en epidemi med ett nytt virus är givetvis en utmaning i sig. Jag vet att det inte är helt lätt att förstå tänkesättet kring hur man hanterar en epidemi, men all planering bygger på att försöka "styra" utbrottet så, att man förhoppningsvis inte får en sjukdomstopp med så pass många allvarligt sjuka gamla personer på en och samma gång att sjukvårdens kapacitet inte överskrids.

Hittills kan man notera att inge YTTERLIGARE fall har inträffat med okänd smittkälla förutom de två igår. Vilket givetvis inte är detsamma som att en samhällssmitta inte finns.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Då är det kanske i så fall dags att ändra på lagstiftningen. Men när det gäller skrivningen ”starkt skäl” så borde den räcka till för att ge Regeringen mandat att genomföra en sådan åtgärd innan FHM fått ändan ur vagnen.

Dagens presskonferens med berörda myndigheter var en sorglig och pinsam tillställning. Det hade enligt min mening varit bättre att Anders Tegnell hade stannat kvar i Somalia, hans ställföreträdare verkar åtminstone ha ett mycket bättre sätt att kommunicera.

Det är väl dessutom få som inte har noterat att Tegnells profetia i förra veckan om att han räknade med att smittspridningen skulle avta har kommit på skam.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det som händer är att man på Folkhälsomyndigheten via jurister håller på att utarbeta just en sådan lag, som vad jag förstår med omedelbar verkan ska fattas under dygnet.

Men om du nu kan det här så bra Rikard så tycker jag du tar en direktkontakt med Anders Tegnell och hans 450 medarbetare. Jag har full förståelse för att man bollar med ett antal okända faktorer där man inte har fullödig information från vare sig Kina eller Italien. Beslut måste fattas på bas av vad man vet hittills, och det är mängder av parametrar som man måste ha någon form av kontroll över:

Hur smittsam är sjukdomen - egentligen?
Hur dödlig är sjukdomen - egentligen?
På vilket sätt smittar sjukdomen?
När smittar sjukdomen?
Vilken är målsättningen med arbetet avseende utbrottet i Sverige? Är det att hitta så många testpositiva människor som möjligt, eller att få så få dödsfall som möjligt?
Hur uppnår man sin målsättning?
Vilka är bäst ägnade att försöka svara på dessa frågor?
Har man överhuvud taget någon nytta av dagliga kontakter med WHO?
Har man överhuvud taget någon nytta av dagliga kontakter med EU:s smittskyddsorgan?
Har man överhuvud taget någon nytta av ständig daglig kontakt med regionala smittskyddsorganisationer, Socialstyrelsen, landets alla infektionskliniker och MSB?
Eller sitter möjligen alla dessa myndighetr på händerna och tycker att "det spelar väl ingen roll vad som händer, ju mindre vi gör, desto bättre?"

Är det verkligen någon vid sina sinnens fulla bruk som tror att det är så det går till?

Jag förstår att Rikard vill att politiker och opinionsbildare ska styra smittskyddshanteringen och sjukvården i en sådan här situation. Med förlov sagt så¨har jag min egen uppfattning om politikers duglighet att hitta på saker själva som de tror är jättelajbans för vården. En distinkt anledning till att jag slutade jobba ett år i förtid.

Jag tycker vi har sett alldeles för LITE under senaste decennierna av att man lyssnar på folk som verkligen VET vad de pratar om. Och fasar för tanken att hanteringen av det här ska bli en lekstuga för politikerna.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 11 mar 2020, 15:38
Men om du nu kan det här så bra Rikard så tycker jag du tar en direktkontakt med Anders Tegnell och hans 450 medarbetare.
Åter igen, det vore bra om du inte tar min kritik mot diverse myndigheter och nuvarande och tidigare regeringar personligt. Hur virusspridningen än utvecklas framöver behöver du inte stå till svars för den, inte jag heller. Det känns därför märkligt att din allmänna vidsynthet om människors rätt till att ha olika åsikter inte verkar gälla här.

Min förhoppning är därför att slippa påhopp i stil med det citerade och att som i ett annat inlägg klumpas ihop med Peter Wolodarski bara för att vi råkar ha samma uppfattning om hur coronakrisen har skötts av berörda myndigheter och politiska makthavare.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag vill fortfarande hävda att när man befinner sig mitt i stormen bör man sitta i båten. Utvärdering kommer det säkert att bli en myckenhet av efteråt. Och jag hävdar fortfarande att det är inte opinionsbildning som ska driva smittskyddsåtgärder, utan den (iofs ofullständiga) kunskap som finns om detta coronavirus, och den mer fullständiga kunskap som finns hur epidemier i allmänhet hanteras.

Men jag tänker inte gå in mer och försöka beskriva varför det som gör görs, även när jag tror mig veta det. Diagrammen kan ni fortsätta få.
Sedan får väl de av er som vill fortsätta tolka händelseförloppet förstås vara fira att göra det.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 11 mar 2020, 15:38 Det som händer är att man på Folkhälsomyndigheten via jurister håller på att utarbeta just en sådan lag, som vad jag förstår med omedelbar verkan ska fattas under dygnet.
Nu sprider du falska påståenden Johan! Så stiftas inga lagar i Sverige.

Det som regeringen gör är att föreskriva enligt reglerna i 2 kap. 15 § Ordningslag (1993:1617):
Anteckning 2020-03-11 173454.jpg
[ https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1993-1617 ]

Som du ser har riksdagen redan, och senast 1999, givit regeringen, eller efter regeringens bemyndigande en länsstyrelse, möjlighet att föreskriva restriktioner. Som du vet är det riksdagen som stiftar lag, inte Folkhälsomyndigheten.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det är inte Folkhälsoinstituet som stiftar lagar, nej. Men man PREPARERADE det som skulle lagstiftas om. Jah ber om ursäkt om det gav fel intryck. Det är Sveriges Riksdagsom stiftar lagar. Den konstitutionella gången som gör det möjligt att förbjuda tillställningar av givet slag har jag uppfattat så, att regeringen kan handla först när de fått en begäran om det. Så uppfattade jag det som sades igår vid två olika tillfällen.

Så fel kan det bli när man rör sig utanför den sfär man själv har kunskap om. Men jag tror jag avstår från vidare kommentarer kring det jag faktiskt kan om det här också. Diagrammen ska jag fortsätta presentera, om så önskas.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

BAn skrev: 11 mar 2020, 17:44
Johan Molin skrev: 11 mar 2020, 15:38 Det som händer är att man på Folkhälsomyndigheten via jurister håller på att utarbeta just en sådan lag, som vad jag förstår med omedelbar verkan ska fattas under dygnet.
Nu sprider du falska påståenden Johan! Så stiftas inga lagar i Sverige.

Det som regeringen gör är att föreskriva enligt reglerna i 2 kap. 15 § Ordningslag (1993:1617):
Anteckning 2020-03-11 173454.jpg
[ https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1993-1617 ]

Som du ser har riksdagen redan, och senast 1999, givit regeringen, eller efter regeringens bemyndigande en länsstyrelse, möjlighet att föreskriva restriktioner. Som du vet är det riksdagen som stiftar lag, inte Folkhälsomyndigheten.

/Bengt
Det du visar bekräftar just det som jag direkt tänkte när Anders Tegnell i dagens presskonferens berättade om att det behövdes en lagändring för att få till stånd just det som nu är en realitet. Hur kan man ha så fel när man besitter ett sådant viktigt uppdrag i samhällets tjänst?

Åter igen kan man konstatera att kunskaper i epidemiologi tydligen går före både bättre vetande och sunt förnuft hos Folkhälsomyndigheten hos både nuvarande och sedan flera år tillbaka ansvariga politiker.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 11 mar 2020, 17:51 Det är inte Folkhälsoinstituet som stiftar lagar, nej. Men man PREPARERADE det som skulle lagstiftas om.
Det är inte någon lag som skall stiftas. Regeringen skall enbart utfärda en föreskrift. Det krävs inte ens någon hemställan från Folkhälsomyndigheten för det, om nu regeringen skulle vilja agera på egen hand.

Gällande lagrum finns i ordningslagen. Där finns förberett även för epidemier. Riksdagen, från vilken all makt utgår, har givit regeringen det bemyndigandet. Om Folkhälsomyndigheten sägs där inget.

Det jag reagerade för i morse är att Folkhälsomyndigheten, som du säger har så god beredskap, inte hade färdiga hemställandokument att använda i sin pandemiplan.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Dagens statistik.
11mars.jpg
11marstot.jpg
Ett dödsfall, äldre person med tidigare sjukdom.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Användarvisningsbild
1956
Inlägg: 5212
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik
Corona
Citat
Inlägg av 1956 » mån 24 feb 2020, 16:15

Nu börjar det kännas riktigt obehagligt med spridningen av coronaviruset. Senaste uppgifter från Italien är 7 döda av 200 smittade, alltså mycket långt ifrån officiella kinesiska siffror där det handlar om promilletal, förmodligen både vad gäller antal smittade och dödsfall.

Om man är dum nog att inte förstå allvaret i att stormakten Kina i stort stänger ner hela landet utan orsak, då tror jag att man är mycket naiv. Men vem är förvånad, lögnen är numera en norm, både i Kina och tyvärr även här i Sverige. Tyvärr kan man numera inte heller lita på svenska myndigheters uttalanden, de spretar åt olika håll.

Vi har ju ett ett antal medicine doktorer deltagande här på forumet; Vad tror/tycker ni om tillståndet?

PS. Åk inte till Italien, Johan...inte just nu i alla fall. DS.
Upp
Användarvisningsbild
1956
Inlägg: 5212
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik
Re: Corona


En påminnelse om mitt första inlägg här i tråden.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev: 10 mar 2020, 23:04
Sovplats: Min säng.
F & A: All time high.
Corona: Waiting for a "sober" explantion stated by the authorities-
Expecting a new version of: "On The Sunny Side Of The Street" with the Tommy Dorsey band of 1947
CORONA, eat your heart out, I´m gonna swing!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Vem har rätt eller fel?
https://www.expressen.se/nyheter/who-kl ... n-pandemi/

Än en gång verkar det som att Sverige ligger steget efter, Det vore intressant att få veta hur stor påverkan på genomförandet av Mellofestivalen med sina 35 000 åskådare har påverkat smittspridningen i Stockholm.

Tyvärr tror jag inte vi kommer få något svar på den frågan. Märkligt nog vill inte berörda sjukhus/myndigheter berätta om varken ålder eller annat på de som nu är under intensivvård. Men nu har man berättat att en av dom har avlidit.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.dn.se/debatt/svensk-krishan ... fardighet/

Åter igen, rätt eller fel? Var och en får självklart tycka och ha sin egen uppfattning om det.

Jörgen
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 jan 2012, 10:51

Re: Corona

Inlägg av Jörgen »

Dags för eget ansvar ?
Tvätta händerna ofta och hålla sig hemma om man känner sig sjuk. Inte skicka snoriga ungar till dagis eller skola.
Det ska väll ingen myndighet eller regering behöva bestämma åt en att göra i dagsläget Det är ju inga svåra saker att ta beslut om.
Åka till Alperna på sportlovet även fast man kan läsa i vilken dagstidning som helst att smittan finns där.Gå och se Melodifestivalen live eler att åka jorden runt tre gånger om året är inte någon mänsklig rättighet.
/Jörgen

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av perjan »

Nytt från igår kväll...... om man anordnar "evenemang" över 500 personer kan ge böter eller 6 mån fängelse

https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/det-har-innebar-forbudet-mot-evenemang-med-mer-an-500-personer

IKEA och Ullared?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Gekås räknar med en förlust i mars på 50 miljoner kronor.

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"