Toppbilden, visa:    


Corona

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Med allt skrivet. Då kan vi alltså känna oss helt trygga här i Sverige. Inga farhågor å färde. Lev livet vidare som om inget har hänt här på jordklotet. :regn:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det var väl att ta i. Jag har upprepade gånger skrivit att man måste ta det här på allvar. Och ingen vet ju hur fortsättningen ser ut.
Men Fälldins ord vid U137-affären klingar väl ännu: – Håll gränsen!

Och det är ju det vi har smittskyddsorganisationerna till. Och rent internationellt sett är ju Sverige ett litet men ytterst välorganiserat land. Så är det någonstans man bör kunna lyckas relativt väl så borde det vara här.

Men EFTERÅT hoppas jag innerligen att alla i detta vårt land tänker efter: Hur vansinnigt sårbart är inte ett land som är byggt helt och hållet på "Just-in-Time". Här snackas det hej vilt om ett "hållbart samhälle"och att vi måste bli mer "uthålliga". Ja,det kan vi inte åstadkomma om vi inte förändrar en del synsätt.
Hur ska vi klara transporter i en krissituation när alla tunga transporter (nåja ...) sköts av litauiska långtradarchaufförer för att det är "billigast"?
Hur får man en hållbar sjukvård när man varslar 300 personer på ett av landets största sjukhus, och politiker och sjukhusdirektör med en mun drar det gamla mantrat att "nejdå, patientsäkerheten är inte det miiiinsta hotad" ...
(vem som är domptör och vem som är papegoja i den konstellationen får ni gissa själva).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Nu ser bilden ut mer som jag förväntat mig den.
Ytterligare 1 fall från Örebro och i dag 16 positiva fall till i Stockholm. Vad jag förstår samtliga hemvändande resenärer.
Det gör att det slutliga diagrammet för dagen ser ut då här:
4mars.jpg
OBS! Att diagrammet visar antal NYA fall per dag. Egentligen är ett stapeldiagram mer rättvisande, men för förståelsens skull vad som händer har jag valt denna diagramtyp. Jag valde den när det gällde svininfluensan i Skåne när den var ny och intressant.

Vill man titta på totalsiffran ser det ut så här:
4marstot.jpg
Och använder man en ytterst simpel modell för förväntad totalsiffra i mars landar den fortfarande, precis som för två dagar sedan på knappa 200 under månaden. Men just nu är det ett "stockholms-stim". Det mattas nog gradvis av närmaste dagarna - veckan. såvida det trots allt inte är så att stalldörren inte stängts i tid, och vi får en spridning utanför de smittades allra närmaste krets.

För en gångs skull kan jag hålla med Ayatollah Khameney: Det finns värre saker än coronavirus. Ironiskt nog har han troligen fel när det gäller sitt eget hemland ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

[quote="Johan Molin"]Det var väl att ta i. Jag har upprepade gånger skrivit att man måste ta det här på allvar.
Var och när då? ]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Att ta saker på allvar är att försöka ta reda på så mycket man kan genom att använda vetenskaplig metodik och evidens för att basera råd och åtgärder på.

Att bara rusa iväg för att visa sig "handlingskraftig" är kanske inte i alla sammanhang det smartaste om man vill värna om att det här ska gå så bra som möjligt.

Tror du verkligen på fullaste allvar att inte Smittskyddsenheterna och infektionsklinikerna i alla våra sjukvårdsregioner, krisberedskapsorganisationerna i alla våra regioner, Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen inte tar det här på allvar? Tror du att de spelar någon sort spel? Sitter de och rullar tummarna? Eller har du information som gör att du vet bättre vad som borde göras?

Jag kan åtminstone bedöma varför man agerar som man gör. Toge jag inte detta på allvar så skulle jag inte leverera ett nytt diagram till ett modelltågsforum varje dag.
Men orolig? Tveksamt än så länge. Det finns ännu ingenting som pekar i motsatt riktning mot vad jag har trott skulle hända. Det var redan på ett tidigt stadium som jag påstod att jag trodde det skulle insjukna någonstans mellan 150 och 300 människor i Sverige under mars månad.

Toge jag inte detta på fullaste allvar så skulle jag inte kontaktat Folkhälsomyndigheten igår för att få råd och dåd när det gäller gravida och smittan. Jag fick ett mycket anständigt svar i dag med information om såväl vad man vet som vad man inte vet hittills.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Och eftersom du undrar; den 28 februari skrev jag
Även om jag inte är särkilt orolig för coronaviruset så tycker jag att man ska ser på situationen med allvar.
Det var precis i denna tråds början.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Låt oss ta en paus i diskussionerna om denna allvarliga fråga.

Den som lever får se!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Du får nog revidera ditt diagram för idag Johan!
Anteckning 2020-03-04 214318.jpg
[ https://www.dn.se/sthlm/16-nya-fall-i-s ... te-dygnet/ ]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Även om jag inte instämmer i allt hon skriver så känns det som om hon träffar prick den här gången.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ster-fraga

Hur i hela glödheta helvete kan det bli en pajkastningsfråga? Skall jag ha respekt för politiker och grälsjuka debattörer som gör den här epidemin till ett forum för partipolitik via press och "sociala medier"?

Nu om någonsin är det väl dags att visa NÅGON form av gemensam vilja att lösa problemen!
Vems "felet" är måste man naturligtvis gå till botten med men låt det vara till den dag då krisen eventuellt är över!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Corona

Inlägg av Stefan S »

Undrar när folk börjar hamstra mat...........

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Nu tycks forumet fungera (men jag måste nog skaffa nya glasögon!).

Bengt: De extra stockholmsfallen finns med i gårdagens diagram.

Hittills åtta nya fall i dag, varav sju i Skåne. Samtliga har varit i Italien, och eftersom samtliga mår väsentligen bra isoleras de i sina hem.
Så länge det fungerar är det givetvis en självklar åtgärd. De allra flesta är ju väldigt föga sjuka.

Hittills i dag (nu har jag för att undvika nya missförstånd ändra antalet NYA fall till ett stapeldiagram):

Antalet nya fall, dag för dag:
5mars.jpg
Ackumulerat antal fall:
5marstotalt.jpg
Ingen spridning ut i samhället. Det verkar alltmer uppenbart att riskgrupper framförallt handlar om människor > 80 år. Inte ens yngre människor med riskfaktor (diabetes el dyl) tycks ha dragit på sig en överrisk, vilket gör själva uttrycket "riskfaktor" lite svårdefinierat ...

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev: 05 mar 2020, 15:27 Bengt: De extra stockholmsfallen finns med i gårdagens diagram.
Johan: Som du ser av klippet, så var det igår inte klarlagt att fyra av stockholmsfallen var importfall. Den utredningen kom först idag på förmiddagen. Det är ju viktigt att dina fina diagram är korrekta, inte antaganden. Den dag det börjar uppstå fall utan känd smittkälla är vi i mer oroande läge. Du behöver nog en kategori "outredd" också.

Det var bara det jag ville påpeka. Vi är ju överens om att all information skall vara korrekt.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis Bengt. Jag funderar på det. Det är inte alltid helt lätt att extrahera rätt data. Minas data från igår synes dock vara rätt.

Ikväll är det svårare, med många nya fall i Stockholm, och där är det inte klart ännu.
Därför har jag inte kategoriserat dem i kvällen diagram. Uppdatering följer givetvis när ny kunskap kommer.
5mars.jpg
Som synes är ökningstakten fortfarande accelererande. Det är först när man ser att ökningskurvan vänder nedåt på riktigt som man ser att kulmen är nådd.. OBS! Att dagens fall inte har gått att spjälka upp på importfall och sekundära fall ännu!
5marstot.jpg
Här är de ackumulerade fallen. Här är det när kurvan stiger < 45° som man börjar kunna se att det värsta är över.

Som det ser ut i dag blir det > 300 smittade under månaden (omkring 320). Om ökningstakten fortsätter även närmaste 5 - 7 dagarna kan man börja fundera på allvar.

DET VIKTIGASTE är fortfarande smittspårningen för att förhindra en allmän spridning i samhället. Skulle en allmän inhemsk spridning börja ske, då har man inte lyckats stänga Pandoras ask i tid.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Den senaste kurvan uppvisar från dag 20-03-02 mest likhet med exponentiell utveckling. Men, som jag har skrivit tidigare några gånger, jag hoppas innerligt att jag har fel i mina farhågor.

För övrigt så riktas det mycket kraftig kritik mot Anders Tegnell från flera ytterst "tunga" namn inom gällande kunskapsområde.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Vi får se. Jag tycker dock att Tegnell har en stor poäng i att så gott som samtliga nu nytillkomna fall handlar om människor som besökt Norditalien, uppenbarligen under sportlovsveckan (förutom några enstaka fall från Iran, och den första kvinnan i Jönköping, som ju besökt Kina). Om inga sekundärinfekterade dyker upp så torde detta väl rätt snart ebba ut. Men det finns ju fler orosmoment. Jag har tämligen stort förtroende för europeiska myndigheter, men nu verkar ju viruset fått fotfäste i USA också, och där har man inte alls samma goda förutsättningar för smittskydd och smittspårning som vi.

Jag kommer så väl ihåg när vi fick besök av en kollega från Detroit för ett tiotal år sedan. Det är ytterst ovanligt att vi måste ta hand om en patient som vi inte kan säkerställa vem det är. Men i Detroit visade det sig att endast 10 % av alla som kom och födde barn gick att identifiera!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Ska man försöka vara lite historisk, så tycks det alltid vara så att den som håller i rodret vid en kris alltid drabbas av en underström av krypskytte, åtminstone i en demokrati. I en situation som denna är det bara facit som kan vara domaren.

Den stora lärdomen hittills torde återigen vara, att en civil beredskap måste innebära möjlighet till lagerhållning av strategiska produkter. Bort med "Lean production" i sjukvården, vill jag hoppas!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det här med att stänga skolor är dubiöst.

Eftersom vi inte har någon smittspridning i samhället är åtgärden komplett meningslös.
MEN om man nu är så rädd för smittspridning att man ändå stänger skolor så betyder det ju i klartext att åtminstone lite äldre skolungdomar drar runt på stan istället för att gå i skolan. Och det är väl om något ett effektiv sätt att sprida smitta.

Detta belyser i klartext idiotin att bara tycka att man ska vidta "hårda åtgärder" utan att noggrant tänka efter före.
Den dagen man måste börja stänga skolor pga faktisk smittspridning är det ju fundamentalt att även föräldrar stannar hemma och ser till att barnen verkligen håller sig hemma!

Däremot kan jag ju tycka att Folkhälsomyndigheten borde varit lite snabbare på att be UD avråda från resor till norra Italien. Att man nu har gjort det beror ju på att den italienska sjukvårdssituationen i Norditalien är så ansträngd.
Hade man varit tydligare där för ett par veckor sedan hade vi haft väldigt många färre importfall att ta hand om och utföra smittspårning från än vad som nu är fallet. Men återigen, jag förutsätter att man analyserar det här efteråt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Dagens diagram (om inte något nytt dyker upp under kvällen ...):

OBS! OBS! OBS! Det är viktigt att veta att man INTE kan dra några tvärsäkra slutsater om statistiken för en viss dag. Gårdagens "logaritmiska ökning" ser vi ju inte i dag. Men det här handlar förstås om att följa en långsiktig utveckling.

Antalet nya fall dag för dag:
6mars.jpg
Totala antalet fall hittills:
6marstot.jpg
Det stora dråpslaget har ju Danmark råkut ut för :=u
Den danska regeringen har lagt sig i smittskyddsmyndigheternas råd, som hittills följt den "europeiska modellen" och som är välbelagd evidensmässigt, och har beslutat förbjuda folksamlingar på > 1.000 människor. Vilket gör att Eurovision Song Contest i Danmark till helgen får televiseras utan publik. Herregud vilka uppoffringar folk tvingas göra, och framförallt utan att det gör ett dugg nytta ...
Det bör således betonas att Danmarks beslut är ett POLITISKT beslut och INTE ett beslut byggt på medicinsk evidens.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Ja, det är ju allmänt både känt och vederlagt att danskarna rent allmänt, och särskilt deras politiker och myndigheter, är mer korkade än vi svenskar och våra dito. Det återspeglar sig särskilt tydligt på förhållandet mellan värdet på den svenska kronan i jämförelse med den danska. 8-)

Men åter igen, den som lever få se.

För övrigt gläds jag att kurvan visar nedåt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag anar en insinuation att danska politiker är kunnigare än europeiska professionella smittskyddsmyndigheter?
Personligen drar jag inte den slutsatsen.
Svenska smittskyddsmyndigheter har tagit flest prover / invånare i hela Europa. men de koncentrerar sig på de som faktiskt kan utgöra riskpersoner.
Det är säkert i svallvågorna kring detta vi måste än en gång göra en kvällsrevision av siffrorna. Det är fortfarande Stockholm där flest smittade som finns. Och allesamman i dag har konnex med resande till Italien, förutom 2-3 från Iran.
6mars.jpg
Faktum att diagammet av nuinsjuknade ser ut så här ger mig faktiskt större förtröstan. Det ökar något sannolikheten att detta faktiskt är toppen, än den tidigare kurvan, som kunde inge en misstanke om en oregelbundenhet i statistiken som gjorde det än svårare att gissa hur det blir i morgon ...
6marstot.jpg
Kurvan är i varje fall inte logaritmisk utan nu snarast lineär.

Vad danska kronans värde har att göra med internationellt och professionellt smittskydd har jag faktiskt lite svårt att förstå. Å andra sidan är jag inte så klyftig när det gäller detta; jag kan föga om företagsamhet och pengar (där är min hjärna ungefär lika stor som Nalle Puhs). Men jag vet lite grann om smittspridning, infektionssjukdomar och hur man smittspårar dem.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Corona

Inlägg av ford1929 »

Hörde nyss på Nordnytt...att det fanns misstänkta fall även
i norrbotten
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Du menar att norrbottningar åker till alperna för att åka skidor istället för till fjällen? :shock:

Allvarligt talat hade det varit väldigt konstigt annars!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Corona

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 06 mar 2020, 20:22 Du menar att norrbottningar åker till alperna för att åka skidor istället för till fjällen? :shock:

Allvarligt talat hade det varit väldigt konstigt annars!


Det är väl Italien mest troligt som lockar..
Om jag nu var skidfantast,men det är jag inte. Som tur är...
så finns ju Riksgränsen...med fins backar och åka i
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Riksgränsen ... det låter som lagoma backar som även jag skulle kunna testa ...

Den ökning vi har sett av människor som testat positivt verkar nästan enbart ha handlat om Italien. Äldst var väl ett 50-årigt par som hade farit iväg till Italien. Så vi lär nog inte få fullt lika står dödlighet som Italien självt, där vi nu vet att 85 % av alla döda var över 85 år gamla. Och då har väl italienarna de friskaste gamlingarna i Europa (mycket fet mat [fisk], vin varje dag och efterrätt / sötsaker endast på söndagarna ...).

Italien har ju en rätt taskig åldersfördelning i befolkningen, med pojkar som bor hemma tills de är 35, och en usle barnomsorg, vilket gör att preventivmedel är mycket attraktivare än barn, oavsett vad il Papa tycker ...

I de sydeuropeiska katolska länderna är man ju mycket bekymrade över sina usla födelsetal.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 06 mar 2020, 20:13 Jag anar en insinuation att danska politiker är kunnigare än europeiska professionella smittskyddsmyndigheter?
Nu skrev jag ju faktiskt inte att det bara handlar om danska politiker utan även om deras myndigheter. Att de skulle vara mer professionella än europeiska smittskyddsmyndigheter har jag inte heller skrivet, men de förefaller inte vara lika naiva och förmodligen lite mer förutseende än våra svenska.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 06 mar 2020, 20:13
Vad danska kronans värde har att göra med internationellt och professionellt smittskydd har jag faktiskt lite svårt att förstå.
Möjligen inte just nu men den svenska kronans ständiga fallande värde mot i stort sett alla världens övriga valutor är inget annat ett betyg på att man "tror" mindre och mindre på Sverige.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Om du läser lite noggrannare vad jag skrev, så skrev jag att danska politiker fattade sina beslut TROTS att danska smittskyddsmyndigheter har i princip helt och hållet samma policy som svenska dito.

Vad är det som gör att du inte tror att svenska smittskyddsmyndigheter kan sitt jobb? Jag har följt det här väldigt noggrant, delvis med ett rent professionellt intresse, och hittills har varenda slutsats de kommit till varit fullkomligt begriplig för mig. Jag kan också relatera till när svininfluensan kom till Sverige, jag satt även med i en chatt som Sydsvenskan anordnade just då avseende detta.

Du får gärna läsa och begrunda Rikard; om du har synpunkter på att mina synpunkter gick stick i stäv mot vad du tycker så får du gärna presentera det. Men det känns nästan som om du disavouerar mig samtidigt som du dissar de svenska professionella myndigheterna. Här försöker jag efter bästa förmåga ge adekvat och inte hysterisk information om vad som händer just nu.

Chatt om svininfluensan och mödravården 2009:
https://www.sydsvenskan.se/2009-10-08/c ... odravarden

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan, vi har helt enkelt olika uppfattning om det här. Du litar fullt ut på Anders Tegnell, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen, MSB och Sveriges regering, det gör inte jag.

Jag ska inte trötta ut varken dig eller andra genom att här referera till alla de, inom detta område sakkunniga, som har framfört tung kritik mot särskilt Folkhälsomyndighetens agerande. Det faktum att svensk sjukvård är i kris gör ju inte heller att tilliten till det svenska samhällets förmåga att hantera en större mängd coronasmittade som kommer att vara i behov av sjukhusvård, är särskilt stor.

Jag avslutar med att än en gång skriva att jag hoppas att mina farhågor inte infrias.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag pratar om våra myndigheter, inte om våra politiker.
Efter att ha vuxit upp med en synnerligen oväldig kommunal förvaltningschef som pappa så har jag kanske bibringats en uppfattning om vilka tjänstemän är och gör som inte du har.

Faktum kvarstår dock, att svenska myndigheter har agerat och agerar i nära samarbete med europeiska dito och WHO. Då blir det helt enkelt inte rationellt att hylla danska myndigheter och dissa svenska, eftersom de har samma syn på det här. Enda skillnaden är att danska regeringen (s) har kört över dem.

Ett sådant avståndstagande till vad våra hälso- och sjukvårdsmyndigheter gör, gör mig synnerligen tveksam till att fortsätta informera om hur situationen i Sverige ser ut.

Det är näst intill opassande att under pågående situation kasta dynga på dem som försöker göra ett bra arbete. "Sitt i båten" brukar ju vara ett gott råd. När väl det här är överstökat får man givetvis onggrant utvärdera hur båtbesättningen hanterade seglatsen. Jag återigen blir skrämd av att om DET HÄR jagar upp och agiterar folk så pas mycket, hur ska det då inte bli i en RIKTIG kris? Och hur ska man då förhålla sig till den? Om Sverige skulle råka i krig, ska man då vägra stötta nationens överlevnad för att man själv tycker landet har fel regering?

Ett par saker har ju utkristalliserat sig om man ska börja utvärdera.
Den ena är den bristande bemanningen på 1177. Den andra är en viss oro för hur fr a skyddsutrustning ska räcka till.
I båda fallen handlar det om beslut under senaste femton åren som utarmad specialistsjukvården i Sverige. Kunskapen är fortfarande i världsklass. Uthålligheten brister när det gäller ovanstående. Och DET beror helt och hållet på politiska beslut där sänkta skatter prioriterats före anständig service och organisation. Men just det tycker jag också hör till utvärderingsfasen, och är inte särskilt meningsfullt att diskutera just nu.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Corona

Inlägg av Stefan S »

Ingen som funderat på de ekonomiska konsekvenserna. Flygbranchen är i fritt fall och första offret har redan skördats, brittiska Flybe. Det ser heller inte ljust ut för Norwegian som hade mycket stora problem redan innan denna senaste krisen. En annan branch som drabbas är hotellbranchen, där har beläggningen på svenska hotell rasat och nu börjar varslen komma.......


Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Corona

Inlägg av Stefan S »

Här en bra tråd om flygbranchens kris i världen från Airliners.net

https://www.airliners.net/forum/viewtop ... 75edcb3213


Stefan

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Ok, jag får väl komma med ett exempel som verifierar att det finns kritiker mot Folkhälsomyndighetens agerande.

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt ... naviruset/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jomenvisst, det är ju självklart att en hjärtläkare på Danderyd vet mer än en hel epidemiologinstitution som har detta till sitt arbete dagligen, dagliga kontakter med europeiska smittskyddsmyndigheter och direktkontakter med WHO.

Jag minns hur mina pappa retade upp sig på ett tv-program på det röda 70-talet, då en professor uttalade sig om byggnormer och byggteknik. Mannen i fråga var mycket riktigt professor – i ekonomi.

Men det händer ju även i modelljärnvägssammanhang att man blir superexpert för att man har fina titlar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

För den som vill söka kunskapsläget i dag och fakta är fortfarande ECDC:s hemsida alldeles utmärkt:

https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-cor ... ns-answers

Här kan man också läsa om olika strategier för att begränsa smittan i samhället. Det är liksom det som det hela går ut på. Inget samhälle i världen har resurser för att testa hela sin befolkning en gång om dagen. Jag kan inte riktigt se vitsen med det heller.

Just nu tycks coronaviruset användas som politiskt slagträ i lite väl hög omfattning. Det är inte rimligt att försöka såga av den gren man själv sitter på genom att så ut misstroende gentemot de professionella myndigheter som sköter hanteringen av detta. I värsta fall kan det ställa till med stor skada.

Vid en "kris" händer det lätt att folk börjar hamstra förnödenheter, fr a mat. När media rapporterar om hamstring ger det ju endast upplevelsen hos den som tar emot budskapet "Ojdå, håller maten på att ta slut. Bäst att jag sticker ut och hamstrar mat". Är detta samhällsansvarigt? Själv tycker jag inte det.

Engelsmännen talar än i dag om blitzen under kriget, och fortfarande kan man se affischer med budskapet "Keep calm and carry on". Synnerligen förnuftigt, särskilt i ljuset av att fler människor dog i trafikolyckor i Storbritannien under kriget än till följd av tyska bombningar ...

På tal om det, 223 trafikdöda i Sverige 20I9. Jag är fortfarande synnerligen skeptisk att coronaviruset kommer att komma i närheten av det.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 07 mar 2020, 09:22 Jomenvisst, det är ju självklart att en hjärtläkare på Danderyd vet mer än en hel epidemiologinstitution som har detta till sitt arbete dagligen, dagliga kontakter med europeiska smittskyddsmyndigheter och direktkontakter med WHO.
Eller också kan man kalla hjärtläkaren för en läkarkollega till dig som inte är epidemiolog men har en annan åsikt i frågan. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Om du läste Sydsvenskans blogg, så inser du kanske att jag faktiskt tvingats arbeta med just epidemiologiska föreställningar. Man hamnar lätt där när man har flera tusen gravida kvinnor att ansvara för samtidigt som det dyker upp en epidemi i samhället. Så jo, jag har haft mycket kontakt med smittskyddsmyndigheterna genom åren. Alla samhällsfarliga sjukdomar ska anmälas och smittspåras. Så jag har ett litet hum om hur man arbetar.

På en hjärtintensivavdelning har man sannolikt inte 5.000 patienter om året med svininfluensa, syfilis, chlamydia and what not ...


Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Corona

Inlägg av ford1929 »

Här är en lugn o sansad Norrbottning :-CO

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... unkrar-mat
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

En klok och trygg norrbottning. Sedan undrar man ju över människor. Att ett öl som är allmänt erkänt som blaskigt och uselt plötsligt skulle bli populärt säger väl en del om hur folk tänker ...

Jag har lyssnat mycket på radio i dag och om psykologi.
Coronavirus är okänt; alltså måste det vara åtminstone lika farligt som King Kong. Och då vill man ha drakoniska åtgärder genomförda av en "stark man", såsom att stänga hela nationen, stänga skolor, förbjuda folksamlingar och gud vet vad.

Utvärdering har redan gett vid handen att när man stänger flyg från ett visst land så hejdar man smittspridningen därifrån med i genomsnitt EN vecka.

Att stänga ner all in- och uttrafik från landet så att man stryper 99,9 % av alla resor, har britterna funnit kan i bästa fall fördröja en epidemi med två månader.

Det blir inte fullt lika sexigt att hävda att det viktigaste för att hindra smittspridning är att tvätta händerna ofta och ordentligt. Här gäller den gamla kirurgiska grundregeln: Allra bäst är tvål och vatten. Usch vilka tråkiga råd ...

Att Danmark nu inte sänder sin Melodifesival-final inför publik, på vilket sätt stoppar det en smittspridning som inte ens finns?
Tänker man efter det allra minsta hur danskarna brukar bete sig så beger de sig väl iväg till närmaste ölcafé istället för att titta på finalen i goda vänners lag. Danskar brukar ju gilla att hygga sig, tillsammans med andra. Och då sprids givetvis ingen smitta ... :roll:

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Corona

Inlägg av ford1929 »

Det som jag ser som det viktigaste är väl att människor
som varit i tex Italien,,testar sej och sätter sej självmant i karantän..
Så kommer denna smitta förhoppningsvis avklinga..
även vårat företag har gått ut med en uppmaning
om man varit utomlands,,,stanna hemma 14 dar..
Det jag mest oroar mej för är ju om mina
gamla föräldrar skulle smittas...80-85 år
Dom har ju inte samma kroppsliga ork som
en själv...kommer ihåg när jag fick vattkoppor
i 35 år åldern..då var man sjuk...
så jag är inte orolig...det är bara att som du
säger Johan...tvål o vatten,,,i värsta fall
så får man väl tvätta händerna i avfettning ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det ligger någonting i det Coronaviruset skyddas av ett fetthölje. Utan det dör det bums.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Dagens "skörd":

Dag-för-dag-insjuknande:
7mars.jpg
Totalt antal insjuknade i Sverige:
7marstot.jpg
Jag tänker tills vidare inte kommentera siffrorna något ytterligare.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodars ... langsamma/

Peter Wolodarski: Ursäkta, måste vi vara plågsamt långsamma?
PUBLICERAD 07:00
Statsepidemiolog Anders Tegnell.
Statsepidemiolog Anders Tegnell. Foto: Alexander Mahmoud
Sverige har inte en stolt historia av att reagera snabbt i krislägen. Den lama svenska reaktionen på det nya coronaviruset väcker oroande frågor.


Peter Wolodarski
Text
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Tipsa om artikel
Kommentera1

Läs senare
UTVALD LÄSNING I DIN MEJLBOX
DN:s chefredaktör Peter Wolodarski väljer ut veckans mest läsvärda artiklar.
Skaffa nyhetsbrev
Nationella stereotyper är ofta bedrägliga. Men ibland bekräftas de, som nu i den aktuella coronakrisen.

Ta Sverige och Israel – två demokratier med stark vetenskaplig tradition, men med skilda erfarenheter av krig, kriser och trauman.

Medan Sverige har haft förmånen att leva i fred i mer än 200 år, har det inte gått en dag sedan Israels grundande utan att medborgarna tvingats förhålla sig till existentiella hot.


Varje land formas av sin historia, på gott och ont.

När jag ännu en dag hör statsepidemiolog Anders Tegnell tona ned oron för det nya coronaviruset, går jag in på det israeliska hälsodepartementets engelska hemsida och tar del av deras beslut.

De andas vad man på engelska kallar för sense of urgency; insikt om stundens allvar.

Israel, som i lördags förmiddag hade 21 bekräftade fall av covid-19 jämfört med 140 i Sverige, har fattat beslut om två veckors karantän i hemmet för alla resenärer från Kina, Hongkong, Thailand, Singapore, Macau, Sydkorea, Japan, Österrike, Tyskland, Spanien, Frankrike, Schweiz och Italien (det är väl en tidsfråga innan israelerna lägger till Sverige på listan).

Hälsodepartementet skriver också att samtliga internationella konferenser i Israel är förbjudna. Det gäller även massmöten med mer än 5000 deltagare. Personer över 60 och människor med en rad kroniska sjukdomar uppmanas att vara särskilt försiktiga och undvika exempelvis större folksamlingar – tvärtemot den svenska Folkhälsomyndighetens rekommendation.

En del skulle kanske kalla detta för väl långtgående och kostsamma åtgärder för att minimera risk; ett slags extrem försiktighet. Men jag vet inte om Sverige ska vara särskilt stolt över att tillhöra den andra extremen, där vi arrangerar Mellofinal med 35 000 åskådare samtidigt som antalet rapporterade smittade snabbt ökar. Ska vi hoppas på att allt går bra? Att strategin med effektiv smittspårning räcker?


Danmark chansar inte och avblåser alla stora publikarrangemang. Men i Sverige verkar vi tro att viruset bryr sig om att vi är snälla mot varandra och lyckas avstå från att hosta. Vi befinner ju oss trots allt på Friends arena.

I Sverige verkar vi tro att viruset bryr sig om att vi är snälla mot varandra och lyckas avstå från att hosta. Vi befinner ju oss trots allt på Friends arena.
Sveriges reaktionsförmåga har hittills varit allt annat än snabb. I fredags gick UD ut och avrådde från resor till virusdrabbade delar av Italien och Sydkorea.

Ursäkta, men varför måste det dröja ett par veckor innan svenska myndigheter reagerar på rapporter om allvarlig virusspridning och ett hårt belastat hälsosystem? Förstår man inte att värdefull tid förlorats? Tusentals svenskar har nu hunnit göra de resorna mot bättre vetande – så hade det inte behövt bli.

Samma sak var det med Iran.

Varför måste vi sitta och vänta på beslut om att stoppa direktflygningar från ett land som alldeles uppenbart inte har kontroll på situationen, där en djup hälsokris råder?

Och hur är det med alla andra områden där risken är hög? Har Sverige några idéer om hur smittspridning bland ankommande resenärer från dessa platser kan begränsas?

Statsepidemiolog Anders Tegnell har förmodligen Sveriges mest otacksamma jobb just nu, särskilt i en tid då alla kan googla sig fram till en internationell expertsynpunkt som bekräftar den egna oron.

Samtidigt har hans förmåga att kommunicera tydligt, tryggt och tillförlitligt tyvärr sviktat. Folkhälsomyndighetens signaler har inte ingett det förtroende de måste göra i en krissituation.

Förra veckan ställdes frågan: kan barn som varit i högriskområden under sportlovet återgå till skolan utan karantän? Jodå, ty ”inget av de utbrott som vi hittills sett av coronavirus har koppling till skolor eller barn”, slog myndigheten fast förra söndagen i ett pressmeddelande.

Signalen till allmänheten: skicka barnen till klassrummet som vanligt, oroa er inte.

Nu i veckan har flera skolor i Stockholm stängt efter fall med smittade barn som besökt norra Italien. Om de smittat andra vet vi ännu inte.

I den vetenskapliga tidskriften Nature läser jag: ”forskare vet inte om barn är lika benägna som vuxna att bli smittade eller om de lika enkelt kan sprida viruset till andra”.


Frågan är alltså öppen, den måste undersökas närmare.

Folkhälsomyndigheten tar på sig ett tungt ansvar när man avstår från att rekommendera ganska enkla försiktighetsåtgärder, som hemmavaro för dem som varit i exempelvis norra Italien. Man skickar ut signalen att barn och corona inte är något stort problem, trots att vi fortfarande har för begränsad kunskap om den saken. Det borde ha manat till försiktighet.

Om Sverige är senfärdigt och naivt när det gäller nationella faror är Israel en demokrati på steroider, alltid längst fram i frontlinjen.

När det gäller vår tids politiska trender – nationalism, auktoritär högerpopulism, resandet av murar, hotet från jihadism och terrorism - så ligger Israel ett par decennier före alla andra. Premiärminister Benjamin Netanyahu började använda sig av en liknande politisk taktik som Donald Trump långt innan Trump bestämde sig för att bli president.

Israel har alltid varit ett experimentlaboratorium för mängder av idéer och ofta legat före andra. DN:s Nathan Shachar beskrev nyligen landets förvandling från västvärldens mest socialistiska stat till en politisk miljö där ”vänster” blivit ett skällsord.

Man behöver inte värdera utvecklingen i Israel för att inse att det finns en läxa för de liberala demokratierna i Europa och USA.

I vår tids osäkra miljö efterfrågar människor mer kontroll och trygghet, oavsett om det handlar om risken för pandemier, krig eller grov kriminalitet.

Om politiker som förespråkar öppenhet, pluralism och tolerans inte upplevs ha koll på läget, öppnar man portarna för populister och auktoritära nationalister. Man gräver globaliseringens grav.

Ingen statsminister kan outsourca ledarskapet i en nationell kris till en statsepidemiolog, chefsekonom eller överbefälhavare.
Utrymmet för godtrohet och velande är mindre nu. Riskerna har gått upp.

Litar du på att Sverige står väl rustat när det oväntade händer? Känner du dig trygg med våra förberedelser inför krig, ekonomiska kriser eller pandemier?

Fakta och vetenskap måste alltid vara grunden för viktiga beslut. Men när omständigheterna snabbt skiftar krävs också beredskap och förmåga till omedelbar anpassning. Politikerns ansvar är bredare än professorns.

Ingen statsminister kan outsourca ledarskapet i en nationell kris till en statsepidemiolog, chefsekonom eller överbefälhavare.

Sverige behöver inte gå lika långt som Israel. Men just nu är vi oroväckande långsamma och tar för stora risker. I den här turbulenta tiden har ingen demokrati råd med det.

ÄMNEN I ARTIKELN

Det nya coronaviruset
Följ


Peter Wolodarski
peter.wolodarski@dn.se
Följ
Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Tipsa om artikel
Skriv ut
Rätta artikel




För en gångs skull håller jag med Peter Wolodarski, dessutom i varenda bokstav.

Sverige lider av någon form av trygghetsnarkomani. Förmodligen beroende på just det PW skriver, att vi har inte varit i krig på över 200 år. Jag kan just nu inte komma på något annat land som slår det rekordet. Samma tankegångar har påverkat nedmonteringen av Försvaret.

Men åter igen, jag hoppas verkligen att både Wolodarskis och mina farhågor inte besannas.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det viktigaste är givetvis att göra saker och ting snabbt, inte att göra dem rätt.

Senfärdigheten finns i hög grad internationellt. Där efterlyser jag i hög grad betydligt rejälare åtgärder, och gentemot ett hot som är långt värre än coronaviruset.

Klimatförändringarna. Eller hur, visst gäller det att agera snabbt och kraftfullt? Eller?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

När det gäller Sveriges agerande i samband med klimatförändringarna så har jag inget att invända mot hastigheten och kraftfullheten när det gäller politiska beslut i den frågan, där går det verkligen undan. Införanden och höjningar av skatt på plastpåsar, höjd bränsleskatt, höjd flygskatt, höjning av trängselavgifter o.s.v. går i ett rasande tempo.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

... och Smittskyddet bara i Skåne har femton personer som arbetar varje dag med smittspårning. Det finns inget land i Europa där man tagit så mycket prover i förhållande till sin befolkning som i Sverige.
På Folkhälsoimyndigheten och ECDC arbetar man dygnet runt. Man har haft stora utbildningsinsatser i sjukvården i hela Sverige när det gäller att hantera en eventuell epidemi. Infektionsklinikerna är öppna dygnet runt, har ALLTID båe beredskap och kunskap om hur man hanterar farliga smittsamma sjukdomar. How is ebola for you?

Jag börjar bli så innerligt trött på det krypskytte som pågår från en del kretsar mot det arbete som pågår, och föreställningsvärlden om att myndigheterna sitter och rullar tummarna. Det vore värdefullt om den delen av diskussionen kunde tas EFTERÅT när det hela ska utvärderas.

Jag tänker återigen på den gamle statsvetaren John Kenneth Galbraiths sentens om "att för varje problem finns en lösning som är enkel, elegant och fel".

Och ska detta precis hela tiden vara grundpremisserna för denna tråd så kan jag lika gärna dra mig ur, och dessutom sluta informera er andra om det dagliga smittläget.

För min del tycker jag det är en mycket stor trygghetsfaktor att vi har smittskyddsmyndigheter i varje region i Sverige som är i absolut världsklass kunskaps- och kvalitetsmässigt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

För ordningens skull: Det är infektionsklinikerna som tar prover - de har öppet dygnet runt.

SMITTSPÅRARNA är de som ringar in kontakter kring dem som befunnits ha smitta och spårar alla dessa kontakter.
Så antalet PROVTAGARE är alldeles säkert mycket högre – de finns på alla infektionskliniker.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Fortsätt posta statistik!
Det tar tid att få igång en så här stor maskin (påminner mig om en rotationspress) men väl igång så brukar den tuffa på. Självklart är människor oroliga men det blir inte bättre av att det krypskjuts från alla möjliga håll.
Trots stora initiala brister i hanteringen verkar det som om det börjar fungera. Gå till botten med problemen EFTERÅT och fortsätt jobba NU.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

OK, Robert, då fortsätter jag väl ett tag till.

Dagens skörd:
8mars.jpg
8marstot.jpg
Här tror jag för en gångs skull att jag förstått dessa siffror bättre än självaste statsepidemiologen.
Vad jag har förstått så ser vi nu de närstående som testats positivt, och de förefaller i dag vara ungefär lika många som de direkt "importsmittade". Om min tolkning är riktig får vi se en fortsatt ökning i ett par dagar till. Sedan får vi se.

Gränsen tyckas fortfarande hålla. Ännu ingen inhemsk smittspridning.
Och ännu viktigare: Enligt WHO kan man internationellt sett räkna med att varje smittad smittar mellan 2 och 3 andra. "Sekundärsmitta" till närstående i Sverige ligger nog på max I,5 f.n. Vilket pekar på en välfungerande och aggressiv smittspårning.

Jag fick rätt i en annan fråga också. Någonstans ovan skrev jag att nästa oroshärd rimligen kommer att bli USA, där man inte alls har tillnärmelsevis samma koll på sin befolkning som lilla Sverige med sina mer än 300 år gamla kyrkböcker och personnummer. Och, mycket riktigt, i dag dök den förste smittade ifrån USA upp i Sverige.

Och Robert: Ja ibland känner man sig som när man drar ut gamla blåkopior. Fast på min skola hade man möjligheten att byta valsen mot en med rött bläck så man kunde kombinera. När jag gick i femte klass, I966, gav vi ut en klass-tidning, där vi fick kolorera bladen genom att först dra ut dem som blåkopior, sedan lägga in dem en gång till för rödfärgens skull. Sin tids "desktop publishing" ... :=u

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Efter att ha läst en hel del om Corona-viruset har jag inte blivit klar över om de som insjuknat och därefter blivit friska utvecklat immunitet. Vet du något om det, Johan?

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"