Hur såg slutsignaler ut på tåg på 60-talet och tidigare?
Röda? Fast eller blinkande sken? Inbyggda eller lösa utanpå? En eller två lampor?
Eller körde man utan?
Toppbilden, visa:
Slutsignaler
Re: Slutsignaler
Slutsignaler har sett olika ut genom tiderna, dels beroende på teknisk utveckling och dels genom ändrade säkerhetsföreskrifter. Såvitt jag känner till saknas ännu en heltäckande historik i ämnet. Däremot har det sedan länge varit ett av alla järnvägsrelaterade diskussionsforums favoritämne att surra om. Bilder på företeelsen saknas inte, men mer sällan har just apparatur för ändamålet varit huvudmotiv.
En start för självstudier i ämnet kan vara t.ex. en sökning på järnvägshsitoriskt forum.
Den vanligaste källan till historiskt bildmaterial, Digitalt museum är i detta fall inte riktigt lika hjälpsamt men har ändå ett par bilder som kan vara av intresse.
Inbyggda fasta slutsignaler på svenska personvagnar är ett relativt sent påfund som på bred front kom först med 1980-talsgenerationen.
En start för självstudier i ämnet kan vara t.ex. en sökning på järnvägshsitoriskt forum.
Den vanligaste källan till historiskt bildmaterial, Digitalt museum är i detta fall inte riktigt lika hjälpsamt men har ändå ett par bilder som kan vara av intresse.
Inbyggda fasta slutsignaler på svenska personvagnar är ett relativt sent påfund som på bred front kom först med 1980-talsgenerationen.
Re: Slutsignaler
Ok, tack.
(blinkande slutsignal på 60-talsvagnar skulle alltså kunna duga [JC_doubleup.gif] .
(blinkande slutsignal på 60-talsvagnar skulle alltså kunna duga [JC_doubleup.gif] .
Re: Slutsignaler
Slutsignalerna från www.modellbyggare.se är som gjorda för att passa 60-talsvagnar från leverans, så länge de var SJ-röda och fram till dess de fick inbyggda.H0-nisse skrev:Ok, tack.
(blinkande slutsignal på 60-talsvagnar skulle alltså kunna duga [JC_doubleup.gif] .