Någon som har erfarenhet av batteridriven vagnbelysning, alltså sådan som tänds och släcks automatiskt när vagnen startar och stannar?
Har för mej att det tillverkas i England.
Toppbilden, visa:
Automatisk vagnbelysning
Re: Automatisk vagnbelysning
dessaH0-nisse skrev:Någon som har erfarenhet av batteridriven vagnbelysning, alltså sådan som tänds och släcks automatiskt när vagnen startar och stannar?
Har för mej att det tillverkas i England.
http://www.train-tech.com/
Roger(Forden)
Re: Automatisk vagnbelysning
Tackar för det!
Har du möjligen egen praktisk erfarenhet av det?
Var det detta som testades i Modelljärnvägsmagasinet för något år sedan med lite "halvdåligt" resultat?
Har du möjligen egen praktisk erfarenhet av det?
Var det detta som testades i Modelljärnvägsmagasinet för något år sedan med lite "halvdåligt" resultat?
Re: Automatisk vagnbelysning
H0-nisse skrev:Tackar för det!
Har du möjligen egen praktisk erfarenhet av det?
Var det detta som testades i Modelljärnvägsmagasinet för något år sedan med lite "halvdåligt" resultat?
Har inte testa dessa...
Roger(Forden)
Re: Automatisk vagnbelysning
Jag hade möjlighet att deltaga då Stefan N MJ-magsinet testade denna automatiska vagnsbelysning som fungerade då vagnen sattes i rörelse. Ingen anmärkning på denna funktion. Om jag inte minns fel så lyste vagnen en stund efter triggning av rörelse
vilket skulle innebära att vagnen fortfarande lyser vid tillfälligt stopp (station)
En nackdel med denna automatik är att den reagerar på vibration och rörelse vilket innebär att lyset kan tändas oavsiktligt.
vilket skulle innebära att vagnen fortfarande lyser vid tillfälligt stopp (station)
En nackdel med denna automatik är att den reagerar på vibration och rörelse vilket innebär att lyset kan tändas oavsiktligt.
Re: Automatisk vagnbelysning
Hej igen.
Har varit på vinden och letat och hittat MJ Magasinet nr 32 från mars 2018 som testar "Batteridriven vagnbelysning " med lite ros och lite ris. Bl a beskrivs problem med lysdiodernas storlek och utformning.
Slutklämmen är att tanken är god, rörelsesensorn för känslig och priset för högt.
Har varit på vinden och letat och hittat MJ Magasinet nr 32 från mars 2018 som testar "Batteridriven vagnbelysning " med lite ros och lite ris. Bl a beskrivs problem med lysdiodernas storlek och utformning.
Slutklämmen är att tanken är god, rörelsesensorn för känslig och priset för högt.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Automatisk vagnbelysning
Lyset i vagnen borde tändas en stund innan tåget går från stationen.
Alltså inte direkt vid rörelse för då kommer lyset att tändas när vagnen (tåget) växlas fram till plattformen... lös det ni elektroniksnillen!
SA
Alltså inte direkt vid rörelse för då kommer lyset att tändas när vagnen (tåget) växlas fram till plattformen... lös det ni elektroniksnillen!
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Automatisk vagnbelysning
Helt omöjligt är det ju inte att inte bara ha lyse vid rörelse, utan "smart" och realistisk belysning. Framförallt i H0 med mer utrymme att tillgå bör det inte vara några problem att låta vagnen detektera med tex RFID att den är på stationen nu så att belysning skall tändas inför avgång. Skulle till och med gå att lösa med ett tungelement/reed-relä och en magnet som aktiverar signal att det är på stationen. Det finns gott om sätt att signalera informationen, det gäller bara sedan att behandla det på ett bra sätt med tex en mikroprocessor
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
Dioramabyggare i flera skalor.
Re: Automatisk vagnbelysning
Ett "elektroniksnille" löser troligen detta med att placera en dekoder i vagnen och låta lyset tändas av "automatiken" som styr allt övrigt på banan..... tågstyrprogrammet.Svante Andersson skrev:Lyset i vagnen borde tändas en stund innan tåget går från stationen.
Alltså inte direkt vid rörelse för då kommer lyset att tändas när vagnen (tåget) växlas fram till plattformen... lös det ni elektroniksnillen!
SA