Toppbilden, visa:    


Synare av Märklin SJ Gbl i MJ-Magasinet 2019-11 (39)

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Synare av Märklin SJ Gbl i MJ-Magasinet 2019-11 (39)

Inlägg av d680ae »

Märklins senaste satsning på svenska godsvagnsmodeller synad i Modelljärnvägsmagasinet # 39 handlar om SJ storbäriga slutna godsvagn littera Gbl. Synaren har mycket riktigt påpekat att vagntypen kan förefalla udda i jämförelse med de mer ursvenska G/Gbls. Den kom ju delvis till svenska järnvägar som import till några privatbanor. När de väl hamnat hos SJ fick de littera Gu. Men UIC-litterat Gbl består inte enbart av denna vagntyp vilket synaren förbisett. Även SJ hade "helsvenska" vagnar av den äldre typen Gr/Grh/Gru som fick samma UIC-littera. Vill man vara tydlig i kommunikationen om vagnar ur UIC-litterat Gbl behöver man kunna skilja på dessa varianter.

Bild

Vidare har synaren missuppfattat längduppgiften för den synade varianten. Vagnen var inte kortare än SJ standard G, men den hade 1,1 m kortare axelavstånd, vilket väldigt tydligt inverkar på proportioner. Men Märklin har inte missat något i detta avseende.
Påpekandet om spännstag är riktigt, men om man skall vara noga så har Märklin avbildat ett spännstag sammansatt genom nitning. På de bilder jag har av vagntypen är spännstagen svetsade och saknar alltså de på modellen rätt tydliga knutplåtarna vid stöttorna. Synarens kommentar om växlarfotsteg verkar bli helt relevant bara om det avser en specifik vagnindivid. På mina bilder förekommer varianter både med två resp fyra hörnfotsteg. Däremot är det helt riktigt att förebildens bestyckning av fotsteg under dörrarna ser helt annorlunda ut. Där sitter ett normalt hängande bygelfotsteg under halva dörrens bredd. Slutsignalhållare skall vagnen naturigtvis ha, men det bör snarare vara av UIC-typen, plåtbygeln placerad på gavlarnas hörnprofiler. På annat håll har tidigare påpekats att de svenska vagnarna fick andra och kortare bärfjädrar än den tyska vagntyp som de härstammade från, och som Märklin använt som utgångspunkt för sin modell. Ombyggnaden tycks också innebära att fjädernävarna bytts ut till en något mer otysk sluten typ vilket Märklinmodellen då naturligtvis inte heller beaktat. Modellen rullar dessutom ännu på 1960-talet (ref. UIC-märkning) på glidlagrade hjulpar. Det gjorde naturligtvis inte förebilden hos SJ.
Synarens slutomdöme om vagnen som tämligen trogen förebilden och prisvärd är rimligt väl motiverat. Visst finns det avvikelser, men inte värre än att man kan leva med dem. Däremot kunde syningen ha gjorts med större noggrannhet.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Synare av Märklin SJ Gbl i MJ-Magasinet 2019-11 (39)

Inlägg av BoJ »

Märklinvagnen stämmer mycket bra med BJ Gr 1201 som finns på bild nedan
Vad jag kan se så är det som Ulf tidigare nämnt om nitad plåt på spänstaget som nog enkelt kan filas bort. och slutsignalhållare som också enkelt kan bytas mot svensk dito.
Förvånad måste jag medge, att riktigt många detaljer på Märklinvagnen stämmer exakt med detaljer på BJ Gr vagnen
BJ_Gr1201_s.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"