Jag tänkte anskaffa nån form av järnvägsvagn för spannmålstransport till min bryggerimodell. Nu är frågan vad man kan använda, och vad som är rimligt om utgångspunkten är
Sverige 1972. Transporter av drycker ut sker medelst bil, men just korn eller kornmalt är så "bulkigt" att man kan motivera järnvägstransporter.
SJ litt Udg (Kö) skulle passa perfekt, men den går inte att få tag på längre antar jag. Hade inte HNJ verktstad den som resinbyggsats ett tag? Någon som scratchbyggt en och i så fall, vad utgick man ifrån för underrede?
DB eller DSB litt Tdgs är en 2-axlig spannmålsvagn från 60-talet, men jag vet inte om sådana använts i Sverige? Roco hade den i modell och de säljs på Ebay etc.
Jag har sett stora franska "grain hoppers" i Norrköpings hamn på 80-talet, boggievagnar märkta "Transceréal" men de känns för moderna.
Gmö och Gsö är för ålderdomliga, annars har jag nog nån UGJ Gs-byggsats liggande. De var väl någon slags 50-talistisk nödlösning för spannmål i bulk.
Någon som har koll på hur mältning gjordes för 40 år sedan?
Idag har Lantmännen och Poltimo tre gigantiska kölnor i Halmstad (Viking Malt), Finland och Lettland som förser i stort sett alla bryggerier i Skandinavien och Baltikum med kornmalt. Jag använder själv deras malt när jag brygger. Jag vet inte om dagens bryggerier mältar själva överhuvudtaget, mer än specialmalter (Nils Oscar gör havremalt t.ex.).
Mältade man i större utsträckning på bryggerierna på 70-talet, eller köpte man färdig kornmalt redan då?
Länk till några bilder från Halmstadanläggningen, så man inser storleken... http://www.verticalpro.se/Aktuellaproje ... gmalt.html
Toppbilden, visa:
Spannmålstranporter
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Spannmålstranporter
Här en vagn i "halvfärdigt" skick. Det torde vara uppenbart vad som saknas hittills.
Underredet medföljde byggsatsen. Jag har tre till obyggda, men tyvärr är jag så pass egoistisk att jag håller hårt i dem för framtida bruk!
Trancéréal-vagnar bör ha kommit till användning i Sverige från tidigt 1990-tal. Har understundom utgjort en ganska synlig del av godsvagnsparken som rullar i Sverige, såväl t.ex. på Malmö bangård som vid kvarnen i Mjölby.
Re: Spannmålstranporter
Om jag minns rätt så kom Trancéréal vagnarna i mitten på 80-talet.Johan Molin skrev: Här en vagn i "halvfärdigt" skick. Det torde vara uppenbart vad som saknas hittills.
Underredet medföljde byggsatsen. Jag har tre till obyggda, men tyvärr är jag så pass egoistisk att jag håller hårt i dem för framtida bruk!
Trancéréal-vagnar bör ha kommit till användning i Sverige från tidigt 1990-tal. Har understundom utgjort en ganska synlig del av godsvagnsparken som rullar i Sverige, såväl t.ex. på Malmö bangård som vid kvarnen i Mjölby.
Jobbade själv under åren 85-87 på Kalmar Lantmän och det lastades/lossades spannmål i dem.
SJ litt Udg(Kö) fick vi också med ströbröd som var en restprodukt från knäckebrödstillverkning förmodar jag, avsändningsstationen var Filipstad och det är väl där Wasa har sin fabrik.
Mvh
Anders S
Re: Spannmålstranporter
SJ litt Udg är ju snarlik den något kantigare och modernare DSB/DB litt Tdgs. UIC sublittera "g" står för spannmålstransport, "d" för störtlossning för både "U" och "T"-vagnar.
DSBs Tdgs är byggda 1968, RIV-märkta, men om de gått i Sverige och om de ens var speciellt vanliga i Dk har jag ingen aning om.
De rullar tydligen än idag, permanentkopplade i par, littererade som Tdgrrs.
DSB Tdgs
DSBs Tdgs är byggda 1968, RIV-märkta, men om de gått i Sverige och om de ens var speciellt vanliga i Dk har jag ingen aning om.
De rullar tydligen än idag, permanentkopplade i par, littererade som Tdgrrs.
DSB Tdgs
Re: Spannmålstranporter
Jag undrar om man inte fraktade säd i Gvagnar, halvfulla med en platta för dörren.
Re: Spannmålstranporter
Det syns lika malmvagn 50 årsm.. Men vet ej hur längd hade Kö.Johan Molin skrev:
Här en vagn i "halvfärdigt" skick. Det torde vara uppenbart vad som saknas hittills.
Underredet medföljde byggsatsen. Jag har tre till obyggda, men tyvärr är jag så pass egoistisk att jag håller hårt i dem för framtida bruk!
Trancéréal-vagnar bör ha kommit till användning i Sverige från tidigt 1990-tal. Har understundom utgjort en ganska synlig del av godsvagnsparken som rullar i Sverige, såväl t.ex. på Malmö bangård som vid kvarnen i Mjölby.
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
- Ort: Linköping
Re: Spannmålstranporter
Kanske inte direkt svar på din fråga men TGOJ hyrde in några DSB Tdgs för slaggtransporter i början av 1970-talet. Jag har också sett enstaka kontinentala Tdgs (DB och SNCF) i Sverige men har tyvärr ingen uppgift på vad de var lastade med.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Spannmålstranporter
Jodå, gamla Gs- och Gm-vagnar ( alltså f.d. G1 [33 st] / G3 [132 st] ) utrustades med bottentömningsanläggning på 1950-talet och vad jag förstår trälämmar innanför dörrarna som täckte undre halvan av dessa, alltför att man skulle kunna lasta spannmål i bulk direkt in i vagnarna, på samma sätt som man gjorde med amerikanska box cars på motsvarande tid.Jag undrar om man inte fraktade säd i Gvagnar, halvfulla med en platta för dörren.
Vagnarna fick littera Gmö respektive Gsö.