Toppbilden, visa:    


Heljan-lok

ccgan
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:37

Heljan-lok

Inlägg av ccgan »

Jag har ett antal Nohab-dieslar från Heljan. Med rena hjul går de ju ganska bra men får de stå en längre tid så blir hjulen oxiderade och loken får en ryckig och dålig gång. Det är både tråkigt och jobbigt att jämt rengöra hjulen innan en körning med dessa lok.
Funderar på om det på något "enkelt" sätt finns hjul/hjulaxlar att byta ut till Heljanloken, blanka hjul som inte drar åt sig smuts så lätt eller oxiderar snabbt.
Är det någon som har samma problem och har tips på hur man gör?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Heljan-lok

Inlägg av cgn1954 »

Trist - är det 2R eller 3R?

Jag har inte totalkoll på 2R men om det inte redan är gjort så skulle i a f jag se till att alla hjulen på en sidan förbinds elektriskt med varandra, likadant på den andra. Ju fler hjul som har el-kontakt med räl, ju bättre. Jag tror inte oxidering är ett problem, det tar lite tid innan oxidering sker men smuts samlas ju vid körning. Isopropanol är väl bästa spriten för rengöring. Hur är rälsens status? Rengöringsvagnar behövs väl titt som tätt både i 3R och 2R.

Provar du och får det bättre - eller sämre - återkom med gärna med en liten rapport. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

ccgan
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:37

Re: Heljan-lok

Inlägg av ccgan »

Kör analogt likström.
Jag har inför varje körning fått rengjort alla hjul för att få loken att gå bra. Tar jag bara loket från vitrinskåpet eller ur kartongen går det mycket sämre. Må vara att loket kanske inte körts på några år men andra lok går bra, oavsett om det står stilla länge.
Banan rengörs regelbundet och bör inte vara något större problem med.

Ett tips jag fick från Norge är att beställa reservdelsaxlar från Heljan.
De hjulen är blanka och går säker mycket säkrare än de loken levereras med. Dock blir det en kostnad på ca 350 kr + frakt och har ca 10 lok så det blir en dyr renovering om alla loks axlar ska bytas ut. Men ska testa en omgång och återkomma med resultat.

https://rckongen.dk/produkt/heljan-hjul ... 3-komplet/

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Heljan-lok

Inlägg av Stefan S »

Borde man inte kunna läsa om detta problem på brittiska forum?

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Heljan-lok

Inlägg av BoJ »

Stefan S skrev:Borde man inte kunna läsa om detta problem på brittiska forum?
Troligen inte.
Loken ccgan talar om Tmy och Tmx kom ut från Heljan tidigt 2000tal.
Heljans intro på Brittiska marknaden var väll runt 2015? och då troligen med nya blanka hjul.
Heljans Tmy och Tmx lok går riktigt mjukt och fint med rena hjul med den gummiupphängda motorn.
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"