Toppbilden, visa:    


Rimbo Grandes Gp-finka?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sedan flera år tillbaka har jag haft några smalspåriga Gp-finkor från Rimbo Grande liggande obyggda. Nu tog jag mig i kragen och satte lödkolven i dessa. Trots en exemplarisk byggbeskrivning uppstår några otydligheter som jag hoppas kunna få hjälp med av någon som byggt vagnen tidigare eller sitter med en buggsats.

1. Det finns två identiska detaljer på etsplåten (två styck detalj 21) som vardera är två små cirkulära objekt som uppenbarligen skall vikas ihop och lödas, men vad skall dessa sitta och vad är det?

2. Detalj 15 och 16 benämns som "Bromsarfotsteg" och texten i byggbeskrivningen anger "I vagnens ena ände skall det sitta växlarfotsteg och handräcken som växlaren skall hålla sig i". Jag tolkar detta som att dessa inte skall vara placerade diagonalt mot varandra utan bägge i samma vagnsände, men vilken? Kan uppfattas som irrelevant men underredet har ett utseende som gör att långbalkens utseende skiljer sig åt, är alltså inte identisk räknat från vagnens mitt.

3. Det medföljer utrustning för ett "Nödbromshandtag" (detalj 18 och 19). Dock framgår det inte på vilken långsida denna skall sitta. Frågan uppstår med koppling mot placeringen av "Bromsarfotsteg" och underredets montering mot korg (långbalken och bromsutrustningen).

/Ola

Användarens profilbild
Arne F
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 apr 2012, 22:02
Ort: Skillinge

Re: Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av Arne F »


Användarens profilbild
Arne F
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 apr 2012, 22:02
Ort: Skillinge

Re: Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av Arne F »


Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Arne F skrev:Kan du bli hjälp av denna länk?

https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=19358.0
Tyvärr inte då den visar vagnen med golvenheten monterad åt olika håll, först primad åt ena hållet och sedan brunmålad åt andra hållet. Dessutom visar samtliga bilder i tråden sidan som har "nödbromshandtaget" och inget den andra sidan. Dock ser jag att byggaren monterat "bromsarfotstegen" i samma vagnsände.

Mina undringar kvarstår.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tack vare lite mail och telefonsamtal har de flesta frågetecken löst sig.

Tittar man på vagnen från den sida där nödbromshandtaget sitter så är bomsarfotstegen och handräcken placerade till vänster. När det handlar om underredet skall detta vara placerat så att det "igensatta" fältet i långbalken sitter till höger och att det därmed finns en öppning i fältet under nödbromsen till vänster.

Kvar återstår vad detalj 21 föreställer.

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av MatsN »

Ola,
Du har ett mail...

/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Rimbo Grandes Gp-finka?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Och nu har jag fått informaton om vad detalj 21 är;
"Den skall bara sitta på de Gp-vagnar som gick på Roslagsbanan. Det har med det elektriska att göra och satt i nedre högra hörnet gavlarna."

Problemet löst.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"