Toppbilden, visa:    


Bokhyllan.....

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av lars t »

Italiensk mj-katalog.

En snygg mj-katalog från den italienska tillverkaren VITRAINS ramlade för nån vecka sedan ner i min brevlåda. Den innehöll naturligtvis till större delen lok och motorvagnar från Italien: kastanjebruna lok och motorvagnar från 30 & 40 talen, men också färggranna från nutiden. Av någon för mig outgrunnlig anledning fanns i den rätt många belgiska fordonsmodeller!

Av intresse för oss i Sverige fanns motorvagnen Fiat ALn 668, "urmodern" till Y1, med. Skulle kanske kunna användas vid byggande av en Y1 som drivverk?

Ingen prislista fanns med.

Lars

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

I bokhyllan min finns två små "udda" publikationer.

Det är dels en Mini-SLM som är utgiven på ett annat förlag än SJK;

Bild

Enligt förordet skall den betraktas som en förenklad utgåva mellan de ordinarie SLM. Denna mini-SLM innehåller endast uppdaterade listor och inga foton eller fordonsdata.

Den andra publikationen;

Bild

... är utgiven av SJ 1984 och delades ut (?) om jag minns rätt. Det var tider det ...

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Påfyllning (tyvärr har det letat sig många fler skrifter innanför husets väggar än jag dokumenterat, men dessa är rätt kul!):

Bild
Nu har jag plötsligt fått TVÅ originalutgåvor av MHJ:s tjänstgöringstidtabeller, och har därmed komplett information om åtminstone FEM! Mest udda i årgång 1926 är förutom styckegodskursvagn Mjölby - Hästholmen och åter, vilket väl fanns i alla år, även en kursvagn Mjölby till Väderstad på lördagar, med återgång måndagar! Man undrar ju varför detta upplägg ...

Liksom i praktiskt sett alla utgåvor tar godstrafiken Hästholmen – Mjölby längre tid än i motsatt riktning. Det mesta godset tycks således färdas österut, från s/s TRAFIK, vilket torde vara ganska blygsam trafik som sådan (att döma av hamnlistor från 1937 fraktades föga gods från just TRAFIK längre österut än till Svanshals), och gods för befordran till Mjölby.

Den andra skriften är den avslutande om Dieter Bertelsmanns mästerverk Höllentalbahn, från Freiburg Wiehre via Neustadt till Lenzkrich och Bonndorf. Filmen är presenterad på annan plats på forumet. Nu är stadsmiljön runt Wiehres gamla station färdig, och ojojoj vilken modell! In i minsta detalj presenteras varje hus, vilka som bodde i dem, vilka förättningar där fanns mm. Den lokala transportfirman med mängder av hästar och vagnar visas också.

Och landskap av Josef Brandl. Han är ju nästan lika duktig som ErikB på vårt forum!!!

En måste-skrift för alla som gillar undersköna mj-bilder, bilder på spårvagnar i modell, och som gillar mj-anläggningar som är en avbildning av verkligheten. En synnerligen väl investerad hundralapp!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av PeO »

Liksom Gods Expedition finns i Hell, finn dessbättre Himmelreich i Höllental. Sträckan är lika sevärd i fullskala. Jag kände inte till sträckan när jag åkte där för många år sedan, men förstod ganska snart både varför den var grönmarkerad på min karta och varför man hade två lok till bara tre Dostowagen. :o En hoppfull bana, med både Mägdesprung och Hirschsprung.
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Läser mycket nu under semestern när jag befinner mej i min sommarstuga. Utöver några böcker av Larry Niven så läser jag också ett gäng Bo Baldersson deckare som ju är en glädje att läsa [JC_doubleup.gif] Statsrådets bravader får en hela tiden att skratta. Förmodligen mycket större läsupplevelse än att läsa en deckare från författarinnan som enl Leif GW Persson skriver som Nicke Lilltroll pratar :-BS

Stefan

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

I Railroad Model Craftsman återkommer artiklar varje nummer om scratchbuilding. Författare Bob Walker.
Men eftersom jag bara har köpt ca 20 nummer från 2011 och framåt är det mycket jag inte läst.
Då upptäckte jag den här.
https://www.amazon.com/Scratchbuilding- ... 1590730208
Fick den förrgår och är mycket nöjd.
Eftersom den är utgiven 2010 lär jag inte ha läst nåt ur den.
Jag var annars orolig att det var ett hopklipp av redan publicerade artiklar med det känns inte så.
Hans attityder och humor känns igen.
Återkommer när jag verkligen läst den.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mölle-Mats kände inte till boken om Internationelle Tog via Jylland från förlaget baneböger. För er som liksom Mölle-Mats är ovetande så kommer här några rader om bokserien som har sin plats i min bokhylla;

Bild

Böckerna gavs ut i följande ordning;
via Rödby färge, 1998
via Öresund, 2000
via Jylland, 2002
via Gedser, 2003
Av böckerna är i alla fall Öresundsboken sedan länge slutsåld och svår att få tag på.

Bild

Böckerna är fullmatade med fakta men skall någon form av kritik uttryckas så är bilderna små och fordonsskisserna i en skala som är på tok för liten. Däremot tar böckerna upp många intressanta vagnstyper från länder vars vagnar jag aldrig trodde trafikerade Skandinavien. Bokserien rekommenderas.

/Ola

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Dagens inköp på nostalgimässan som avhölls på Åby travbana (där jag aldrig varit förut skall jag erkänna) Två Kleinbahnlok och så två av trafiknostalgiska förlaget Göteborgsböcker. Mycket trevlig böcker med en hel del info som jag inte kände till. Som t ex att dörren till hotellrummet där Jimi Hendrix slog sönder inredningen pryds av en liten gitarr :-CO

Bild

Stefan

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Min far lämnade efter sig en samling böcker av Jack London. På Luffarstråt kan rekommenderas, närmsta bibliotek lär kunna fixa fram den. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Mölle-Mats »

Tja, man kan ju ha annat än böcker i bokhyllan ... :-CO

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av tågtyckarn »

Nostalgiförlaget har sålt på Centralstationen den här veckan, vilket har resulterat i böckerna Stockholm på 40talet och Trenters bilar. Alla ni modulbyggare ska veta att 1967 körde Harry Friberg en Fiat 1800 medan Vesper Jonsson åkte en MercedersBenz 220S. Eller hur Mm..

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Äntligen!

Boken om järnvägarna på Söderslätt
MTJ sid 1.JPG
Egentligen inte tänkt att komma ut förrän på måndag men jag lyckades plocka av Stenvalls ett exemplar redan idag.
MTJ sid 2.JPG
MTJ sid 3.JPG
Många intressanta bilder och inte minst faktainnehåll. Många timmars studier väntar ...

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Gick förbi för en stund sedan. Det står två stora lastpallar med mängder av bokkartonger utanför Franks affär. Så där blir väl mycket att göra under helgen kan jag tro ...

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Johan !
Johan Molin skrev:Påfyllning (tyvärr har det letat sig många fler skrifter innanför husets väggar än jag dokumenterat, men dessa är rätt kul!):

Bild

Och landskap av Josef Brandl. Han är ju nästan lika duktig som ErikB på vårt forum!!!
Tycker du att du kan rekomendera Josefs böcker ?
Har funderat ett tag på att köpa någon.

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Just den på bilden här, med Dieter Bertelsmanns fantastiska Höllentalbahn, är helt suverän! Det finns en 18 min lång video gömd någonstans bland inspiationskällorna på forumet också.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Johan !

Tack för tipset den ska jag köpa :-)

[/quote]

Visst är det den här videon du menar, en av mina favoriter.

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Ackurat, precis just densamma! [JC_doubleup.gif]
I boken / skriften har dessutom Brandl / Bertelsmann färdigställt miljön i Freiburg, inklusive den lilla spårvägslinje som betjänade just stationen till Höllentalbahn, och rätt mycket ägnas just detta (det finns åtminstone två tidigare skrifter om denna mj-anläggning. Dessa har jag dock inte lyckats återfinna).

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Passerade Stenvalls idag och kom ut med tre böcker;
Waggonfabriken.JPG
Först ut boken om Waggonfabriken Arlöv, en efterlängtad bok med många intressanta bilder, en tillverkningslista men inte minst många intressanta och, för mig, nya uppgifter. Jag hade t.ex. ingen aning om att 1911-12 levererades tio boggivagnar, femtio tredjeklassvagnar, femton bagagevagnar och 100 godsvagnar till Bulgariska statsjärnvägen, vidare att sista leveransen 1964 var 500 öppna godsvagnar till Ungerska statsbanorna!
EJ X Y Z.JPG
LOK har skrivit en ny bok som tar upp privatbanornas rälsbussar, motorlok och ellok. En första genombläddring ger ett positivt intryck.
Järnvägsbilder 5.JPG
Inte dagsfärsk men näst intill. Järnvägsbilder, denna gång från 1960- och 70-talen, är alltid trevliga att titta på.

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av loktok »

Tack för tips Ola. Order är lagd [JC_doubleup.gif]

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Har nästan hämtat mig efter "röjningen" där jag lät åtskilligt gå till pappers och metallåtervinningen. Undrar hur mycket som försvann ut med badvattnet? Hittar just nu inte min kartong med flera etsplåtar av Oe/Of/El 3 samt en hög NKlJ AEG plåtar, finns en risk att dessa följde med Nollanplåtarna till metallåtervinningen. Några av besluten jag tog i samband med röjningen var att inte förnya ett antal tidskriftsprenumerationer och minimera mina bokköp. Så mycket med det, idag kom jag hem med en bok jag hittade på ett antikvariat.

En bok från 1949 för 60 kronor som kunde kanske bidra med uppgifter till min amatörforskning om statsbanornas äldsta personvagnar då dessa var av "Engelsk modell" och tio tredjeklassvagnar tillverkades på 1860-talet i Storbritannien.
Engelsk bok bild 1.JPG
Tyvärr visade sig boken inte innehålla några sådana uppgifter däremot en intressant teori; På sidan 73 kan man läsa att 1866 lät två britter ta patent på korridorvagnar och därmed övergångsmöjlighet till anslutande vagnar. Tyvärr föll det hela inte väl ut på öarna däremot blev det vanligt förekommande i Skandinavien. Illustrerat med en bild av BJ 1:a klassvagn nr 12 framgår;
Engelsk bok bild 2.JPG
... att det finns två teorier varför korridorvagnar med övergångsbryggor (och därmed även plattform) blev standard i Sverige från 1872. Den ena går ut på att vid ett "Insnöat" tåg var det svårt att komma ur vagnar om de var särkupevagnar men den andra teorin mer intressant. Här anger man att Svensken vid tidpunkten var världsledande konsument av alkohol och därför skulle det underlätta för en resenär när en berusad person satt sig bredvid att kunna byta plats i vagnen eller helt enkelt skifta vagn. Intressant teori!

/Ola

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Jan Frelin »

Lihkströmsverken skrev:Här anger man att Svensken vid tidpunkten var världsledande konsument av alkohol och därför skulle det underlätta för en resenär när en berusad person satt sig bredvid att kunna byta plats i vagnen eller helt enkelt skifta vagn. Intressant teori!

/Ola
Det går ju i alla fall inte att omedelbart avskriva teorin att det handlade om alkoholkonsumtionen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

En ny bok har hittat hem till min bokhylla, boken om Malmö stads isbrytare Bore.
Bore 1.JPG
Boken beskriver på 100 sidor Bores historia men även lite om skeppsbygge och isbrytarhistoria.
Bore 2.JPG
Särskilt två kapitel som handlar om Bores tjänstgöring under tretungad flagg under två världskrig intresserar mig speciellt.

Nedan kan, efter medgivande, läsa utgivarnas/författarnas information/presentation om boken;

Boken om Malmös unika ångisbrytare Bore beskriver ett unikt fartyg och ett levande tidsdokument.

Tack vare Knut Borgs stora insatser är ångisbrytaren Bore bevarad till eftervärlden. Hon byggdes vid Kockums varv i Malmö och sjösattes i november 1894 som nybygge nummer 70. Hon är världens äldsta ångdrivna isbrytare som ännu är i drift. I boken Ångisbrytaren Bore får läsaren följa fartyget genom två världskrig, iskalla vintrar, filminspelning, förfall och mirakulös räddning till eftervärlden.

Bore är faktiskt fortfarande modern i flera avseenden. I boken om Bore presenteras fartygets unika karaktär som historiskt dokument och de människor som var verksamma med fartyget. Den unika ånganläggningen och det sofistikerade elsystemet i fartyget beskrivs ingående. Bores roll under både första och andra världskriget beskrivs och åskådliggörs med ritningar. Man får veta vilka som varit befälhavare under isbrytarexpeditionerna. Det rika bild- och ritningsmaterialet i boken ger läsaren en klar bild av Bore och hennes tid. Författarna har lagt ner ett omfattande arbete på att sätta in Bore som en del av hur isbrytartekniken utvecklades från 1830-talet och framåt.

Kockums mekaniska verkstad och varv existerade mellan 1870 – 1986. Under dessa 116 år

producerades ångmaskiner, ångpannor, dieselmotorer, 14000 järnvägsfordon och 597 fartyg.

I dag blir det allt svårare att hitta spåren av verkstads- och varvsanläggningarna. På våra järnvägar rullar fortfarande att antal vagnar av olika slag. Av de fartyg som byggdes finns endast ett litet fåtal kvar och de sista kommer att vara skrotade inom kort. Det innebär att inom en snar framtid finns endast ångisbrytaren Bore, den lilla bogserbåten Schebo och ubåten HMS Nordkaparen kvar av Kockums produktion.

Det är synnerligen viktigt att den unika isbrytaren Bore kan bevaras i trafikvärdigt skick eftersom hon representerar så mycket av staden Malmös historia.

Boken kostar 200kr exkl porto och kan beställas hos utgivaren:

Gunilla Thydell och redaktion gunilla.thydell@gmail.com; 070 588 429 2


/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

U3 då??? Hon finns ju också kvar!

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Beeblebrox »

Vad hände 1986 som gjorde att man säger att Kockums försvann då? Mig veterligen hade man varvsproduktion kvar där fram till 1997/98.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Beeblebrox skrev:Vad hände 1986 som gjorde att man säger att Kockums försvann då? Mig veterligen hade man varvsproduktion kvar där fram till 1997/98.
Vill minnas att Kockums AB aviserade uppsägningar i februari 1986 inför nerläggning av företaget. Ett nytt företag, Kockums Marin AB uppstod och tog med sig ganska många från "gamla Kockums". Det var väl Kockums Marin AB som sedan stod för bland annat ubåtsproduktionen.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med storstädningen åkte mina gamla kataloger till pappersåtervinningen med några undantag. Ett par fick en ny plats i bokhyllan;
Katalog bild 1.JPG
Vem minns inte Teknos fina svenska lastbilar? Här ett uppslag från katalogen 1970-71
Katalog bild 2.JPG
I Märklins svenska katalog från 1956 finns ännu inte Da-loket med men väl denna intressanta skapelsen;
Katalog bild 3.JPG
Pocherkatalogen från 1970 innehåller deras svenska vagnar. Priset för personvagnarna var hela 23:75 medan godsvagnarna kostade 17:25.
Katalog bild 4.JPG
Inga HRRJ vagnar i Eggerbahns skandinaviska katalog från 1966/67
Katalog bild 5.JPG
I Fleischmanns katalog från 1959/60 finns Da-loket för 71 kronor men ännu inga svenska personvagnar.
Katalog bild 6.JPG
Slutligen Liliputs katalog från 1969. Uppenbart att man ännu inte hittat den svenska marknaden men väl den danska. Flera "fördanskade" vagnar som något år senare följdes av dito svenska.
Katalog bild 7.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett trevligt bildhäfte;
IMG_6172 - Kopia.JPG
Ett häfte med 49 bilder från SRJ på 60.talet av Hans & Stig Lundin, rekommenderas.

En bok som jag nog inte nämnt som verkligen pryder sin plats i bokhyllan såväl som att läsas är denna
IMG_6173 - Kopia.JPG
Ett Norskt praktverk som även har Sverigekoppling.

/Ola

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av St. Mikael »

Eftersom jag håller på att bygga en norsk station kom jag på att jag har denna boken i bokhyllan. Det är fotografen Jiri Havran som var på upptäcksfärd i nedlagda tågmiljöer. Bilderna avhandlar Norge, Sverige och Danmark. Han har tagit bilderna med negativ färgfilm i format 4x5 och 6x7.
Samtidigt som det rör sig om en nykter dokumentering av järnvägsarkitektur, tar han sig också konstnäriska friheter och tar med blandade bilder från järnvägsmiljöer när han finner något spännande.
Den neutrala dokumentariska fotostilen gör att hans bilder måste vara perfekta för modellbyggaren. Och inte minst, det är oerhört vackra bilder!!
IMG_1290.jpeg
IMG_1291.jpeg
IMG_1292.jpeg
Nästan 300 sidor. Boken finns att köpa från Norsk Jenbanemuseum utgiven i 2015 "Jernbanens Typologi"

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Ser synnerligen intressant ut! Jag behöver nog bara kasta sisådär 300 böcker för att börja få plats med nya ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

... ett påstående som visade sig vara mindre välbetänkt när det rasade in nya böcker från såväl Bokus som Bokbörsen.

Först en bok som kan rekommenderas till alla båtintresserade:
göta kanal.jpeg
Skriven av en man som tidigare hette Christer Jansson (och skrev många böcker om båttrafiken över Öresund, färjeförbindelse från Sverige mm). Har nu bytt namn till Bjäre, som synes. Han har utnyttjat möjligheten att själv ge ut böcker via ett förlag som heter Books on Demand. Ska studeras ...
Men boken är mycket trevlig, även om det insmugit sig några faktafel när det gäller kanalbåtarna. :-CO

Kaffet i koppen är espresso. Ett bombsäkert sätt i Italien att visa att du är turist är att beställa en caffè latte eller cappuccino efter klockan 11 på förmiddagen ...
kanalvägen1921.jpeg
Sedan hittade jag denna lilla pärla från 1921. Synnerligen trevlig, och med ...
södra vättern.jpeg
fina kartor (vilket f ö Christer Bjäres bok också har!).

När jag ändå höll på så köpte jag ett trevligt vykort från Tradera:
vykort.jpeg
Vid det här laget bör ni kunna känna igen Hästholmen, TRAFIK och MOTALA EXPRESS! :-Lipa

Slutligen, för att återgå till tågordningen ( :=u ):
koester.jpeg
En av många skrifter utgivna av Kalmbach. Tony Koester är alltid tankeväckande och böckerna brukar innehålla många fina bildexempel.
Inte minst då från Jack Ozanichs Atlantic Great Eastern. Jag skulle googla för att se om det fanns några fler bilder eller kanske t o m en Youtube-video, och läste då till min ledsnad att även Jack Ozanich blev ett offer för coronapandemin förra året, so alas, he is no more.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

I dag kom senaste numret av Spor og Baner, och där minsann bland Artitecs skördetröska hittar vi välbekanta motiv!
frykmo.jpeg
Med välförtjänt beröm!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

I samma nummer av Spor og Baner berättar också Flemming Søeborg att en av legendarerna när det gäller mj-tidningar i Danmark, Vido Hribar, gått ur tiden efter en längre tids sjukdom, om jag förstår det hela rätt med flera strokes.
En och annan minns kanske hans skapelse Banen, en liten naggande god tidning i A5-format. Den lyckades så småningom få en upplaga på 2900 ex, vilket är duktigt gjort för att vara på 90-talet.
2011 övergick han till att enbart publicera tidningen på nätet, och våren 2020 upphörde den helt, säkert pga Vidos sjukdom.

Jag lyckades ofta hitta den i en boklåda i Köpenhamn, en sådan där underbar affär med "vanliga" böcker på bottenvåningen. Sedan gick man en spiraltrappa upp och kom in i ett överflöd av historia, tåglitteratur, nautika. Man kunde gå där och botanisera hur länge som helst. Och där fanns Banen ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 10 feb 2021, 17:14 I samma nummer av Spor og Baner berättar också Flemming Søeborg att en av legendarerna när det gäller mj-tidningar i Danmark, Vido Hribar, gått ur tiden efter en längre tids sjukdom, om jag förstår det hela rätt med flera strokes.
För ca 10 år sedan besökte Anders Malmberg och jag både Flemming Ørneholm och Pelle Søeborg. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Hur är det nu; visst finns inte heller Flemming Ørneholm med oss längre?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av St. Mikael »

Garden Rail
https://pocketmags.com/onlinereader/htm ... lse/190175 Denna prenumererar jag på, digitalt. Jag skulle gärna ha haft något tillsvarande skandinaviskt. Men i brist på något annat är det en sann glädje varje månad när ett nytt Garden Rail dimper ner i mailboxen.
(Kanske något till engelskundervisningen Anna-Carin?)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 10 feb 2021, 17:47 Hur är det nu; visst finns inte heller Flemming Ørneholm med oss längre?
Nej det stod att läsa härförleden.
Pelle däremot är tillbaka i MR efter en tids tystnad. "Förändrade levnadsförhållanden" har gjort att han blivit av med huset och därmed banan. I senaste MR beskriver han hur han börjat bygga moduler, återigen med motiv från Midwest, nu med handspikat spår.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Idag passerade jag Stevalls bokhandel och gick därifrån med följande två alster;
Bahn Extra 5-2022 sid 1.JPG
Bahn Extra 5-2022 sid 2.JPG
Ett intressant temanummer om färjetrafiken mellan Öst- och Västtyskland över Östersjön till Danmark och Tyskland.

Dessutom fick jag med mig det enda exemplaret som fanns inne av den nya boken om F-loket (fler väntas in under morgondagen). En bok full med bilder av (el-) F-lok och förutom dess historia tas varje individ upp. Av särskilt intresse är de två delar som tar upp alternativa aldrig genomförda målningar dels vid leverans och dels senare vid modernisering - kunde blivit färgsstarka lok! Ett dubbelupslag tar dessutom upp mj-modeller. Boken kan inte annat än rekomenderas.
F loket sid 1.JPG
F loket sid 2.JPG
F loket sid 3.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kanske lite utanför ämnet mj men ändå inte. I dag fick jag i mitt brevinkast den första delen om Svensk Pansarhistoria, Pionjärtiden 1918-1936, utgiven av Milipress AB. Bakom boken finner man en grupp om fem auktoriteter när det gäller svensk pansarhistoria som producerat en intressant bok som ger en initierad insyn hur det svenska pansarvapnet skapades. Jag har bara snabbläst/bläddrat boken men den är lovande. Mitt intresse av militära järnvägstransporter på räls berörs inte direkt men ett flertal intressanta bilder återfinns.
IMG_5758.JPG
IMG_5759.JPG
Några bilder visar fordon i färg och dessa visar sig vara svartvita från 20- och 30-talet som "bildkolorerats", resultatet är förbluffande!
IMG_5760 - Kopia.JPG
Mer om boken och hur man kommer över den finns här
https://www.sphf.se/svenskt-pansar/pion ... 1919-1936/
https://milipress.se/product/pionjartid ... iliaff=111

Boken rekommenderas för den historie- och teknikintresserade.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Beställd!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Just utgiven
Ta plass.jpg
En bok som vida överträffar mina förväntningar. Inledningsvis några tekniska kapitel som beskriver personvagnarnas tekniska lösningar, här kan man till exempel se de olika typer av norska personvagnsboggier samt målning och märkning oftast illustrerad med Norska motsvarigheten till våra Mbr ritningar. Därefter följer i olika kapitel personvagnstyper (littera) som illustreras med särtrycksritningar och foton samt, inte minst vagnslistor. Band 1 behandlar tvåaxliga och boggievagnar med träkorg och band 2 avser att behandla stålvagnar och smalspårsvagnar. Just band 2 kommer att ha en svenskoppling!

Av förklarliga skäl är boken inriktad på verksamhet i Norge men även utlandstrafik omnämns varför boken även kan tilltala svenska modelljärnvägare.

Med denna tegelsten till bok finns inte längre någon ursäkt att inte uppgradera Roco vagnarna eller ge sig på några av Scandinavian Miniatures eller Steinar&Steinars mässingsbyggsaster som legat till sig i garderoben.

Ta plass – Personvogner i Norge, Bind 1 – Generelt om norske personvogner og detaljert om trevogner på normalspor. Thor Bjerke og Dag Chr. Halvorsen
ISBN 978-82-90286-46-5

Boken rekommenderas varmt.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Ser ju synnerligen spännande ut – specisllet för den vars bokhylleutrymme inte är MINUS tjugo meter ...

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av BoJ »

Håller helt med Ola.
Fick hem et ex från Stenvalls i Malmö.
Är mycket nöjd
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fyller på med andra delen av den norska boken, Ta plass - peronvogner i Norge.
Ta plass bind 2.jpg
Detta andra band avhandlar normalspåriga stålvagnar och smalspåriga personvagnar. De sistnämnda har en viss beröring med Sverige då Blekinge kustbanor köpte fyra personvagnar (en var dock kombinerad person- och resgodsvagn) som senare blev förstatligade.

Boken är en guldgruva inte minst för oss mj-rallare då den tydligt förklarar de olika norska personvagnarna både till typ och individ, rekommenderas därför liksom del ett.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Synd att man inte kan samla på sig allt! Tvärtom håller jag på att rensa - även bland järnvägslitteratur - bland sådant som inte har någon större relevans för mitt hobbyutövande. Och hur jag gärna hade önskat det så gick inte några norska personvagnar i reguljär trafik via Mjölby. Det får räcka med de norska G4-vagnarna som regelmässigt fraktade gödning från Norsk Hydro till östgötaslätten (inklusive på överföringsvagnar till Vadstena!)
---

Alltnog, det här blev min julklapp till mig själv:
Koester Prarie MR.jpg
En formidabel guldgruva med flera aspekter som har direkt relevans även för oss som gillar svenska "slättbanor", och industribyggnader typiska för "industrierna" (silobyggnader är relativt enkla att översätta till svenska förhållanden).

Det jag fortfarande har lite svårt att förstå är att det i svensk mj-hobby skrivs så pass lite om trafiken i sig själv, trafikflöden, hur godsvagnsflöden styrd och framförallt styrdes i Sverige, hur säkerhetsanläggningar på svenska stationer var konstruerade, hur rutinmässigt information utbyttes mellan stationer ("tåganmälningar" och liknande). En del går ju att läsa sig till, men frånvaron av människor som själv har direktkunskap från sina arbeten är lite tråkig. I Koesters bok kommer många med "insiderkunskap" till tals.

Boken blir ändå en guldgruva i så motto att den för mig ger tips om vilka svenska motsvarigheter jag bör leta efter.
Rikligt med fina illustrationer, såväl från hans egen Nickel Plate Road, Darnabys Maumee Road, Jason Klockes CGW i gränstrakterna Minneapolis - Iowa (han har också en fantastisk timslång Youtube-presentation av verklighet och modell för sin anläggning, sevärt inte minst för de som gillar dessa trakter - i klartext Erik och Thorpe!), och den i mitt tycke fascinerande järnvägen Marshalltown - Story City, Clark Propsts territorium (även han har ett antal mycket instruktiva Youtubefilmer om hur han byggde sin modelljärnväg och hur han överförde verklighetskunskap till sin modell - kan inte nog rekommenderas!).

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"