Toppbilden, visa:    


Bokhyllan.....

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev:Vill slå ett slag för alla de kompendier och böcker som genom åren givits ut av Statens Järnvägar. Nedan en bild ur en bok som redogör för kontaktleldningar, stolpar, utliggare och bryggor, något som nu kommer till sin rätt när vi på MMJK bygger upp vår nya anläggning;

Bild

Det kräver sin man att förstå all fakta som skrifterna förmedlar....

/Ola
Den skriften vet jag fler som behöver. Och då finns två alternativ... upplys oss om skriftens rätta namn eller skanna och låt oss via en dvd till självkostnadspris ta del av informationen.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av mikath »

Upupupup....
Inte uppmuntra till piratkopiering!!!

Den boken står så fint i bokhyllan! :lol:

/Mika
Bild

Svenne

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Svenne »

Jag tror att Ola syftar på denna fantastiska kunskapskälla. Som finns i flera utgåvor. Och sannolikt är tillgänglig för högst legal kopiering både i SJK:s och Järnvägsmuseums bibliotek/arkiv. Jag hittade mitt ex hos ett av antikvariaten, som brukar ha "vår" sorts litteratur på Hjulmarknaden. 150 spänn.

Allt finns med; t.o.m. hur man blandar färgen för att rostskyddsmåla stolpar och sånt.

Bild

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Jan Frelin »

Det är INTE piratkopeiring, dessa skrifter har i allmänhet ingen copyright längre. Annars skulle Runeberg.org inte fungera: http://runeberg.org

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svenne skrev:Jag tror att Ola syftar på denna fantastiska kunskapskälla. Som finns i flera utgåvor. Och sannolikt är tillgänglig för högst legal kopiering både i SJK:s och Järnvägsmuseums bibliotek/arkiv. Jag hittade mitt ex hos ett av antikvariaten, som brukar ha "vår" sorts litteratur på Hjulmarknaden. 150 spänn.

Allt finns med; t.o.m. hur man blandar färgen för att rostskyddsmåla stolpar och sånt.
Helt rätt, till och med samma utgåva. Däremot är min inbunden och innehåller därutöver "Beskrivning över Strömbrytnings- och omkopplingsanordningar för Statens Järnvägars kontaktledningsnät" (1934, en väl så intressant publikation för en modellbyggare). Är lyckligt lottad som fått ta över en stor del liknade publikationer men saknar möjlighet och tid att scanna in dessa och kommer därför att nöja mig med att, i mån av tid, omnämna dessa i denna tråd.

Däremot finns min orginalsamling av särtryck 263 från mitten av 30-talet och särtryckssamling av ånglok, såväl normalspåriga som smalspåriga, nu tillfälligt hos MRW för eventuell inscanning och publicering på deras hemsida.

/Ola

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Peking »

Synnerligen intressant kommer jag att ingående studera och hämta inspiration till pågående bygge!
Tack för den [JC_doubleup.gif]
Med vänlig hälsning, Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av TuveB »

Statligt framtagna publikationer har ingen copyright eller "förbud mot eftertryck", tror inte de får ha det, det är så att det "ska" kopieras och spridas då det oftast finns föreskrifter som ska följas. Undantaget publikationer som har säkerhetsklassning.
#JB17

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Innan tråden helt spårar ur med en diskussion om copyright över statliga publikationer försöker jag återföra den till "bokhyllan".

Direktören för Malmö Spårvägar, Yngve Pihl, hade en privat boksamling med järnvägsliteratur som jag fick ta över. Då uppskattade jag inte den på samma sätt som jag gör idag och en av publikationerna är denna;

Bild

En riktig "tungviktare" som avhandlar elektrifieringen av bandelen Kiruna-Riksgränsen, och jag måste erkänna, lite "väl teknisk " för mig fortfarande idag. Dock innehåller den en del ritningar och foton som skulle väl komma till nytta vid ett modellbygge. Dessutom finns det en intressant vagnsritning över Statenss järnvägars mätvagn littera Bo7.

Bild

Så tillbaka till ämnet kontaktledninger. Vill minnas att det var en klubbkamrat i MMJK som hjälpte till att kopiera detta kompendie

Bild

som är av odaterat. Dock "allt man behöver" för att bygga kontaktledningsbryggor.

/Ola

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av mikath »

Det är säker som så att man får kopiera dessa skrifter, men om man inte är säker så "It's better to be safe than sorry!"

/Mika
Bild

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av MatsN »

Lihkströmsverken skrev:Så tillbaka till ämnet kontaktledninger. Vill minnas att det var en klubbkamrat i MMJK som hjälpte till att kopiera detta kompendie
som är av odaterat. Dock "allt man behöver" för att bygga kontaktledningsbryggor.

/Ola
Att kompendiet är odaterat beror nog på att "nämnda kamrat" själv komponerade ihop kompendiet med tillhörande sats ritningar i ämnet av diverse från SJ byggnadsavdelning lånad materiel.

/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Två böcker/kompendier ur bokhyllan;

Först ut denna....

Bild

enklast beskriven som en populärutgåva av Lok- och vagnlärnan. Kompendiet utgivet oktober 1946.

Sedan denna....

Bild

från juni 1945. Denna till synes tråkiga titel innehåller flera guldkorn. Vad sägs om några skisser på stenkrossanläggningar - bör väl inte saknas på en modelljärnväg, eller?

Bild

Annars är väl kapitelt om färger mest intressant. Vet ni t.ex. vad Berlinerblått och Pariserblått är? Titta på sidan 86 och få svaret.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Passerade idag strax före stängningsdags Stenvalls förlag och blev vittne till när man bar in den nya boken "30inch railways Worldwide, An Introduction to the Development of 750mm, 760mm and 2ft 6in gauge Public Railways". Blev på så sätt första kunden att införskaffa boken.....

Bild

Efter några inledande kapitel om varför, var och hur samt lite om spår och fordon avhandlas järnvägarna land efter land. Sverige finns med på ett hörn med Glava Glasbruk men annars har boken sin stora behållning i just omfånget och bilderna. Nu skall det läsas natten låååång...

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Passerade också förbi Stenvalls igår eftermiddag. Hela trottoaren var full av nyanlända bokpaket — och mina ögon fastnade också på detta bokomslag.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Finns den att köpa i Sverige oxå? Vill ha!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Det ter sig ju onekligen som att det är Frank Stenvall som gett ut boken!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

Bild

Den här boken kan verkligen rekommenderas till er som till äventyrs inte har den.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av P Falk »

1956 skrev:Den här boken kan verkligen rekommenderas till er som till äventyrs inte har den.
Kan bara hålla med.... Köp eller låna om du har möjlighet!
Boken är fantastisk och ger en annan makroskopisk sida av Lennarts förmåga att fånga människan, mot det vi annars är vana vid, via en tunn fiber eller ett elektronmikroskop.
Det var i samma bok jag hittade Stures motortralla som han gjorde som diorama, för många sidor sedan...
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 580#p13924
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 600#p13983
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av mikath »

@1956
Jag håller med.

/Mika
Bild

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Jan Frelin »

Dags att kolla i mitt ex igen känner jag.

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Berra »

Lihkströmsverken skrev:Passerade idag strax före stängningsdags Stenvalls förlag och blev vittne till när man bar in den nya boken "30inch railways Worldwide, An Introduction to the Development of 750mm, 760mm and 2ft 6in gauge Public Railways". Blev på så sätt första kunden att införskaffa boken.....

Bild

Efter några inledande kapitel om varför, var och hur samt lite om spår och fordon avhandlas järnvägarna land efter land. Sverige finns med på ett hörn med Glava Glasbruk men annars har boken sin stora behållning i just omfånget och bilderna. Nu skall det läsas natten låååång...

/Ola
Kom till mig från Stenvalls idag. Härlig bok !
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett år äldre och minnet börjar uppenbarligen svikta, känns nämligen som att jag nämnt boken nedan tidigare men hittar inte var. Så med risken att jag upprepar mig; Här kommer en bok till ur min bokhylla:

Bild

En dansk bok om Munktells och Volvos traktorproduktion, nästan ett måste för en modelljärnvägare? En bok full med bilder och försäljningsbrochyrer som jag anser fyller en värdig plats i bokhyllan. ISBN - 87-91427-09-6, 400 sidor, utgiven 2005.

Det är inte bara böcker som kan få en plats i bokhylla. Även Sydsvenskan fredagen 13 september 2013, C-delen Malmö/Lund, var värd att spara;

Bild

Kanske inte i HO-skalan men bra nära O:an. Tänk att placera ut några av dessa på modelljärnvägen eller att ta reda på var orginalsamlingen finns för egen avfotografering. Samtidigt får jag svar på en av mina egna funderingar när jag ser bilden. Det var uppenbarligen 1962 som jag bevittnade min första Lundakarneval som jag har ett minne av. Det var nämligen så kallt att jag och lillasyster fick "tinas upp" i ett varmt bad hemma hos mormor och morfar efteråt, våren kom visst sent 1962.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Järnvägstrafikstadga från 1914 ...

Bild

Ett antal intressanta saker att notera. Man har redan här övergått till modern stavning (i motsats till "öfvergått till modern stafning" ...).
Däremot finns givetvis singular- och pluralformer av verb alltfort. Ett exempel, som moteld mot dumheter av såväl slaget "Jag äro ... " som det finns folk som försöker att konstra till vårt språk genom att skriva, likväl som myndigheterfasonernas "Alla aktörer skall ..." vilket är lika dumt det.

Ett exempel på hur det skulle vara under de flydda dagar som voro ...

Mom II, § 14. Tidtabeller.
De för allmänt begagnande avsedda personförande tågen skola vara kungjorda genom å stationerna anslagen tidtabell, vilken skall angiva av vad slag de särskilda tågen äro, de vagnsklasser, som framföras med dem, i vilka tåg sov- eller restaurangvagnar framföras
...

Sedan till kuriositeter.

Personer, som lida av pest, få icke befordras å järnväg.

Levande fisk i vatten mottages till befordring endast under villkor att de kärl, vari fisken försändes, äro försedda med lämpliga handtag och så inrättade, att vattnets utskvalpande i möjligast mån förhindras.

Djuravfall, som äro lätt utsatta för att skämmas, såsom osaltade råa hudar, fett, senor, ben, horn och klövar, okalkat färskt limläder även som andra i hög grad illaluktande och vämjeliga föremål ...

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av MatsN »

Fick idag denna boken från mfÖSJ:
Lennarts järnvägsvärld i svartvitt
Många trevliga bilder, inte minst för dem som bygger Gp...
Gubbar som rättar till spårläge, baxar upp urspårade vagnar och allt möjligt annat.
Kan verkligen rekommendera den! [JC_doubleup.gif]
Länk till mfÖSJ:s försäljning:
http://mfosj.se/f-rs-ljning/index.html

/Mats

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Rune H »

Jag har just lagt ut nedanstående två böcker på Bokbörsen.

Bild
http://www.bokborsen.se/Lars-Olov-Karls ... ld/3947714

Bild
http://www.bokborsen.se/page-start?isse ... r=&stitle=
Jag hoppas att det inte är mot Mötesspårets policy att annonsera på detta sätt. Om så är, radera detta inlägg.
/Rune.

torsten
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 apr 2012, 03:54
Ort: Reykjavik, Island

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av torsten »

Har knappt nån mj-litteratur alls utom én som ni antagligen allihopa har bläddrat i:

Bild

köpt i Stenwalls i Malmö för 3 år sedan och ligger på nattbordet. Boken är ingen höjdare men jag har dock fått några bra tips och idéer av den.
Bilderna är många och fina, men tyvärr i allt för litet format.

- Jag bara undrar om någon känner författaren, Håkan Davidsson, och hans byggen....är han en guro inom svensk mj?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Att beställa från England i allmänhet och från Pendon Museum i synnerhet är ofta en ren fröjd.

I onsdags kväll beställde jag dessa böcker därifrån, och i dag kom de, direkt i brevlådan!

Bild

Häftet om Pendon till vänster (för 5 £) innehåller i sedvanlig ordning häpnandeväckande vackra fotografier. Och med två förord, ett inte överraskande av Pete Waterman, det andra lyder så här:

WHEN I FIRST VISITED PENDON IT TOOK MY BREATH AWAY.

Looking into the landscape att eye-level I became lost in it— wandering upp chalk tracks, which curve, to the downs, through hanging woods, fields of sheep and dischevelled farmyards.
The cottages, pubs, chapels and churches are exact replicas of real places as they were in the 1930's. Every detail of old thatch, slate, brick, chalkstone, half timbering, hollyhocks, chickens, robins, rows of runner beans, half broken picket fences, corrugated iron, pigs, washing lines and nettles in among farmyard junk is reproduced so beautifully and with such historical accuracy that, while you peer into it, it becomes real.

Hurrah for the Pendon Museum — an uplifting and inspirational place!

CANDIDA LYCETT GREEN
Author, jourmalist and champion of England. As her father John Betjeman did, she lives in the Vale.

John Betjeman? Ni kanske kommer ihåg dessa länkar från den urtid när Mötesspåret startade?




Sådan pappa, sådan dotter (jag vet att Betjeman är välbekant för thorpe — bekantskapen började vad jag förstår ungefär samtidigt som bröstmjölken ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Jättetrevliga filmer men jag gillar inte hans dialekt, tacka vet jag amerikanska! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

"That pickwickean figure in the dreadful hat I'm sorry to say me ..."

Kanske inte den språkliga ekvilibristik man kan vänta sig i en amerikansk såpopera ...

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Här är en sida ur en bok som jag räddade från att brännas upp då man gallrade ur ett skolbibliotek.
10 ärofulla poäng till den som kan räkna ut vem som är författaren (fast eftersom två författare är angivna är den rimligtvis spökskriven) Författarens namn är världsberömt men inte vad gäller järnvägar. Flera ledtrådar kan serveras så småningom, men vi försöker väl här först?

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Ingmar Bergman?

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Bra gissning, Rikard, men tyvärr fel.
Ledtråd 1: Han var ingen kulturpersonlighet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Visserigen gillade även Churchill modelljärnvägar, men hans stora vurm som pojke var väl tennsoldater, och han hade väl knappast någon spökskrivare.

Så jag gissar, med viss tvekan, Hermann Göring. Å andra sidan känns det lite tveksamt att du Sture skulle spara någon form av biografi / memoarer över denne märklige och föga sympatiske herre.

Det bör ju vara någon som växte upp i en tämligen högborgerlig miljö. Modelltåg var inte billiga förr i världen.

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:lite tveksamt att du Sture skulle spara någon form av biografi / memoarer över denne märklige och föga sympatiske herre.
Tack för det! Fast även en sådan herre kan ju vara intressant på sitt sätt.
Ledtråd två: Lite kul att Johan nämnde just Göring - där finns faktiskt ett starkt samband med den sökta personen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Carl Gustaf von Rosen?

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Carl Gustaf von Rosen?
Ännu en bra gissning men inte rätt.
Ledtråd 3: Inte svensk.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

"Bomber" Harris då? Som hade en modelljärnväg ovanför mässen på Bomber Command Headquarters. Men "världsberömd"?

Han var ju förvisso ingen kulturpersonlighet, åtminstone inte om man ser till resultaten av hans arbete. Det räcker väl att nämnda Dresden ...

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:"Bomber" Harris då?
tyvärr....
Johan Molin skrev:Men "världsberömd"?
Sture Bylén skrev:Författarens namn är världsberömt
Bra formulering av mig, tycker jag. ;)


Ledtråd 4: Född i Kediri men då gossen skulle börja skolan flyttad familjen hem igen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Nu förstår jag din formulering ...

Den var inte ens helt lätt att googla!
Bild

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Bra, Johan! Nästa ledtråd hade förstås blivit: "Har en landsman här på forumet".
Hade man ändå inte klarat det hade det ju varit kristallklart vid nästa ledtråd: "Boktiteln förekommer i en Rydbergdikt där även Vinga och Eddystone figurerar".
Boken heter alltså "Den flygande holländaren", tryckt 1938. En riktig "pojkbok som jag strax ska läsa vidare i under dagens eftermiddagskaffe.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Låter härligt, Sture! Som Biggles, fast i verkligheten ...

Online
ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av ErikB »

Anthony Fokker alltså ifall någon missat det! ;)
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Åååhh.. Får man möjligtvis låna den när du läst den? Amazon har den för $82. :(

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Arne Lindgren skrev:Åååhh.. Får man möjligtvis låna den när du läst den?
Har du vägarna förbi, Arne? Annars Skövde? Gävle?
Kan förstås också skickas. (Det är nästan att man glömmer postverket nu för tiden.. :( )

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Sture Bylén skrev:
Arne Lindgren skrev:Åååhh.. Får man möjligtvis låna den när du läst den?
Har du vägarna förbi, Arne? Annars Skövde? Gävle?
Kan förstås också skickas. (Det är nästan att man glömmer postverket nu för tiden.. :( )
Gävle modulträff om en månad blev osäkert..
Skövde vill jag inte missa. Ska bara bygga nåt.

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Arne Lindgren skrev:Skövde vill jag inte missa. Ska bara bygga nåt.
Då ses vi där! Jag skickar också gärna boken om du känner dig ivrig.

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan i Hok »

Kul med Fokkers memoarer! Själv hittade jag Immelmanns "Mina upplevelser som stridsflygare" i röda korsets boklåda. Tryckt 1917 med "bemyndigad översättning" av en G.V Nordenswan.
Tidstypisk läsning som består av en serie brev avsända till hans mor.

Johan i Hok

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, Immelmann figurerar även i den här boken. Och Röde Baronen och hans efterträdare Göring. Boken som sagt tryckt 1938: "Göring behöver här ingen närmare presentation, han är ju nu en av Hitlers närmaste män". Tänka sig....

Är nu i slutet av boken där Fokker beskriver hur hans tillgångar smugglas ut ur Tyskland, till Holland, efter ww1. Sex tågset med vardera sextio vagnar med flygplan och grejer, och kontanter i bl.a. kurirväska på tåg och i segelbåt utan utklarering. Helt otroligt!! Nej nu måste jag klämma de sista tjugo sidorna.

Man frestas att lite gammelmansgnälligt utbrista: "Sådana här böcker klarar man inte att skriva nu för tiden". ;)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Det som intresserar mig mest är när han inspekterade Roland Garros flygplan, hans tankar då.
Jag har ingen brådska alls.. :)
Jag läste Jakolevs memoarer för länge sen. Han och Stalin och, antar jag Molotov, besökte Tyskland för att jämföra produkter.
Hans beskrivning av det tyska ledarskiktet, figur för figur.. t.ex. "en slaktartyp som hela tiden skrockade för att verka jovialisk".

Sikforsände
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 jan 2012, 16:18

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sikforsände »

När vi nu är inne på flygares biografier, rekommenderar jag "Yeager - En självbiografi". Intressant är också att jämföra med filmen "The right stuff" på svenska "Det rätta virket", där Yeager har en rollkaraktär och även själv är med i en scen från någon taverna. Boken är skriven av Chuck Yeager och Leo Janos. Lätt att hitta på biblioteket.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Sikforsände skrev:När vi nu är inne på flygares biografier, rekommenderar jag "Yeager - En självbiografi". Intressant är också att jämföra med filmen "The right stuff" på svenska "Det rätta virket", där Yeager har en rollkaraktär och även själv är med i en scen från någon taverna. Boken är skriven av Chuck Yeager och Leo Janos. Lätt att hitta på biblioteket.
Klart läsvärd..

En annan är George Wellum, "jaktflygare i RAF".
Börjar med urvalet och antagningen som flygrekryt, utbildningen, battle of Britain, slutar på Malta.
Inget speciellt, 3,5 segrar. Men mycket personligt skriven.

Men jag har läst Hartmanns biografi, Clostermanns memoarer, Yeagers..
Karhunens memoarer och Sarvantos biografi.. Han blev berömd för att ha skjutit ner 6 ryska bombplan på 10 minuter med en Fokker på skidor.
Men Wellum har jag läst tre gånger.
Och den bästa av dom, Wings over North Africa, Tony Dudgeon. Knappt en luftstrid, men sanna skrönor som får både Hästholmen och Tyskby att verka trovärdiga. Hittar ni den så köp! Jag har läst mitt ex minst 4 ggr. Ska nog leta fram den för en till vända. Sture, vi bytlånar?

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"