Toppbilden, visa:    


Bokhyllan.....

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tänkte att det kunde vara lockande att starat en tråd som tipsade om böcker med koppling till vår hobby. Våra bokhyllor kan inte få nog av böcker som referensverk även om internet numera är en stor källa. Tänkte tipsa om två böcker, varav en "gamal goding", som numera infogats i min bokhylla.

Första boken är en polsk bok, dessvärre enbart på polska men vilka bilder....

Bild

Här handlar det om ett smalspårsnät runt staden Breslau såväl under den tyska tiden som den polska. Boken är på 480 sidor och väl illustrerad med såväl foton som ritningar. Förvisso en "smalspårig" bok som primärt riktar sig till de verkliga entusiasmerna men en prisvärd dito. Boken utgiven på KOLPRESS Poznan 2010 med ISBN 978-83-920784-5-6 och mitt exemplar köpt hos Stenvalls i Malmö för 395 kronor.

Den andra boken är en antikvarisk bok som även den hittades hos Stenvalls i Malmö. Först tyckte jag att jag kände igen boken från ett tidigare köp på 80-talet men när jag börjat bläddra i den insåg jag att detta är en annan bok.

Bild

Här presenteras det "internationella sovvagnssällskapet" och dess historia. Dock är det mest intressanta att vagnsparken och till viss del tågsammansättningar redovisas. Just detta med vagnslistor har jag saknat även om jag försökt pussla ihop dessa genom att studare andra böcker. Boken är på 130 sidor och utgiven i Wien-Heidelberg 1967 på Dipl.-ing. Rudolf Bohmann industrie- und fachverlag med förlagsnummar 0296/66. Boken är inte misnt intressant då den till del berör tarfiken på Skandinavien och Sverige. I bokens titel och förord antyds en del 2, undrar om den kom ut och vad den behandlade - kanske Mitropa?

Som jag skrev kände jag igen den österrikiska boken och boken jag höll på att förväxla den med är denna..

Bild

Denna danska bok gavs ut 1980 och är sedan länge slutsåld, Kurlans förlag 1980 ISBN 87-87826-10-0, och avhandlar på 110 sidor primärt tarfiken i Danmark men berör även Sverige. Håll med om att omslagen är förvillande lika.

Var så god - handsken är kastad. Fyll gärna på med korta bokrecensioner och tips - hjälps vi åt så kan denna tråd bli en bra referns och hjälp.

/Ola

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan Jönsson »

Köpte boken främst för den danska kopplingen, Min tyska är inget vidare men där finns många intressanta bilder att studera. Av de 180 sidorna handlar 130 om åren 1854-1930, 2 sidor a om 30- och 40-talet!? och resten avhandlar 1950 och framåt. ISBN 3-88 255-824-5.

Bild

"Taxa för transporter å Statens Jernvägar" innehåller mycket information för den som gillar järnväg m/ä.

Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Usch, stor risk att översvämma denna tråd totalt!
Men vi får väl börja med det som kom från Bokus i dag och som möjligen kan vara av intresse:

Bild
Allt från bilar till byggnader. Omslaget visar ju Paul Dolkos numera nedlagda Boston & Maine-anläggning.

Bild
Blev tyvärr ett suddigt foto! Tar upp allt från natur till trafik.

Bild
Hoppas detta kan vara intressant för någon annan än Magnus63 och mig ...

Bild
Fullspäckad med foton och ritningar, och alla faktorer som bidrog till ladugårdarnas utveckling från 1800-talet till våra dagar.

tågtyckarn

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av tågtyckarn »

Den här boken äerett framtidsprojekt.

http://books.google.se/books?id=jWT84K_ ... ng&f=false

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Snart kommit halvvägs igenom. God lärdom, som gör att jag kan leva med min MHJ-rälsbuss, är att man aldrig kan åstadkomma 100-procentig verklighetsbeskrivning, det finns alltid saknad information. Antingen ger man upp, eller så gör man så gott man kan av de möjligheter man har. "Prototype model railroading is a journey, not a destination" låter väldigt bra för mig.

T.o.m Jack Burgess är snart inne på fjärde varianten av en specifik vagn, där gradvis allt bättre modeller dykt upp. Vilket troligen inte gjorde nöjet mindre när han satte sin första version på spåren på Yosemite Valley RR.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av HJP »

****
Senast redigerad av HJP den 29 jul 2012, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av P Ekstrand »

Johan Molin skrev:Usch, stor risk att översvämma denna tråd totalt!
Men vi får väl börja med det som kom från Bokus i dag och som möjligen kan vara av intresse:

Bild
Hoppas detta kan vara intressant för någon annan än Magnus63 och mig ...

Bild
Fullspäckad med foton och ritningar, och alla faktorer som bidrog till ladugårdarnas utveckling från 1800-talet till våra dagar.
Hej Johan !

Den hade jag misssat.
Tack för tipset en sådan ska jag beställa :-)

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Somerset & Dorset (Slow and Dirty?)

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Bild

Bild

Åtta volymer om enbart Somerset and Dorset, alla "bläddervärda" och roliga att plöja igenom som inspirationskälla även om det inte är just den järnvägen man tänkt sig avbilda i modell!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

US-rallarens "Bibel". Jag tror den finns åter i nytryck.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Graffen »

1956 skrev: US-rallarens "Bibel". Jag tror den finns åter i nytryck.
Jag är på mitt andra exemplar, då det första "tog slut"..... ;)
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

220 $ ! Hmmm, tål att tänka på, även om det är den definitiva modelljärnvägsbibeln ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Amazons pris!!!
Tack för länken, verkar mer humant ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

En riktig höjdare!

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan Jönsson »

Lennart Welander's bok (ISBN 91-7886-077-6) är ett trevligt dokument över en kort, men intensiv, period i Södertälje. Massor med bilder och skisser/ritningar. Den danska tegelstenen (ISBN 87 88632 20-2) innehåller 360 sidor särtrycksritningar. Najs! :D

Bild

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Allt om Hobbys specialutgåva om modelljärnväg från 1987 med Krister Brandt som redaktör. Den var startskottet för Allt om Modelltåg-serien. Det här var naturligtvis långt före Internets genombrott och allt vad modelljärnvägsfora heter och vi var alla svältfödda på texter och bilder om vår hobby.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

Minnen från Malmö, en liten stad på 60-talet. Drypande nostalgi för många av oss som växte upp här då!

Johnny.R
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 apr 2012, 19:53

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johnny.R »

Detta var riktig nostalgi för en Malmöpåg.!

En H vagn på Regementsgatan tyder på att fotot är troligtvis taget någon gång mellan 1965 och 1967.

När linje 3 lades ner överfördes H vagnarna från denna linje till linje 4:a för att friställa G vagnar "Mustanger" att byggas om till högertrafik.

Johnny

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Båten i förgrunden är f.d. Marstrandsbolagets gamla LYSEKIL, som på 1950-talet hamnade i trafik mellan Helsingborg och Köpenhamn (tillsammans med ännu överlevande ångbåten BOHUSLÄN!). 1962 tror jag det var, såldes hon till ett malmörederi, men för trafik Strömstad - Halden. Så vad hon gör, full med passagerare, i Malmö hamn, vet jag faktiskt inte. Och den bilden måste vara tagen före 1965 m.a.o.

I bakgrunden en klassisk Johnson-båt från generationen före BAHIA BLANCA och co.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Fyra av johnson-fartygen av ovanstående typ levererades faktiskt av Kockums 1943 - 1944: LA PLATA, AMAZONAS, ORINOCO och BIO-BIO.
Men det fanns 17 st till att välja på, byggda 1934 - 1948, så det kan ju likaväl vara någon annan båt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Tyvärr framgår det varken vilket år fotot från hamnen är taget eller vad båten har för "uppdrag". Jag gissar nog ändå att destinationen den här gången är Köpenhamn eller är det helt uteslutet, Johan?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Känns onekligen bra mycket troligare än t.ex. Hälsingborg. Tror inte folk vallfärdade till passagerarfartyg på Öresund för nöjet att få åka till dit och gå på Systemet och handla ...

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Ser ut som Lysekil har Centrumlinjens skorstensmärke.

Stefan

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Du har nog rätt!

http://www.faktaomfartyg.nu/centrum_linien.htm

!957-61 fanns hon med i Centrumlinjens "flotta".

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Fick snabbt svar i Landgångens Johnson tråd (inlägg 1723!). Johnsonbåten i bakgrunden är Amazonas eller Orinoco

http://www.landgangen.se/forumsmf10/ind ... #msg197926

Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

De flesta frågor besvarade! OM nu bilden är en 60-talsbild så återstår m.a.o. bara 1960 eller 1961 som möjliga!

Kuligt detektivarbete som allra kuligast ... :lol:

Tack för den utmaningen Rikard!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av H0n3 »

En bok eller rättare ett par böcker som varit till stor inspiration är de två böckerna om Göteborg av Robert Garellick. Det är fotoböcker med färgfoton som det står från 1910 till 1970. En fantastisk samling att njuta av.
Bild
Mycket bilder från hamnen som har varit underlag vid bl a kranbygget.

Utöver de här har jag naturligtvis det nummer av AoH som Rikard visade tidigare och som var min signal till ett återupptaget modellrallande :mrgreen:

Sedan blev jag med en serie böcker om Helsingborgs historia i bilder, en serie på dryga halvdussinet böcker. Betyder mycket för mig då Helsingborg är min födelsestad. Går den att få tag i så är den värd det.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

H0n3 skrev: Bild
Smoggen verkar ligga tung över "Götet" ;)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en bild ur boken om Malmö på 60-talet. Den här gången är det betydligt enklare att via texten åtminstone fastställa "plåtschabraket" som ligger närmast kaj vid Smörkontrollen. Men jag inbillar mig också att Flottan har någorlunda koll på sin "flytande materiel" i händelse av tveksamheter om ursprung och namn skulle uppstå. ;)

Om jag inte minns fel så var de s.k. flygbåtarna tillverkade i Italien, men om de kom direkt till Öresundsbolaget vet jag inte.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Undrar om inte detta var sista året TRE KRONOR var rustad. Hon slapp ju i alla fall att delta i Pinochets kupp, till skillnad från sitt systerfartyg GÖTA LEJON — onekligen en udda form av u-hjälp Palme gav sig på där, och som slog bakut med besked.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

För att nu flippa ut ordentligt (det är tur att vi får göra det här på Mötesspåret) så revs ju Smörkontrollen och ersattes med Alf Tönnessons företag IMP,s byggnad. Det är ju han som bl.a. är "pappa till" Nationalencyklopedin där Göran Engström (jo, det är han) var ansvarig under många år.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av H0n3 »

1956 skrev: Smoggen verkar ligga tung över Götet ;)
Nja, skulle snarare tro att det är en morgonbild innan rök och dimmor lättar. Killen vid räcket står antagligen och plåtar precis samma motiv som den som plåtade honom. Kameratyp gissningsvis en Rolleicord 2-ögd spegelreflex för 6x6 pappersfilm.

Fräckt med äppelknyckarbyxor och den stora kepsen. Gissar på sent 40-tal eller så.

Övriga bilder i boken är av samma höga klass och från ungefär en fjärdedel av Göteborg. I volym nummer två så är det ännu mer bilder från hamnen och kvarteren därikring.

Den där Malmöboken verkar vara av samma härliga slag med tanke på visade bilder.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en bild från Malmö på 60-talet, denna gång från Gustav Adolfs Torg. I bakgrunden till höger Trygghuset, ett av Malmös mest kända funkishus ritat av Erik Lallerstedt 1938. Huset till vänster som inrymde varuhuset BEKÅ var teater tidigare.

Bilarna på bilden får Mölle-Mats gissa vilka de är! Och vad det är för buss(ar) överlåter jag åt LYR att avgöra.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av TuveB »

De där Göteborgsböckerna, går de att få tag på?
#JB17

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av H0n3 »

TuveB skrev:De där Göteborgsböckerna, går de att få tag på?
Jag har ju haft mina ett par år, men prova att söka på t ex adlibris efter titeln "Bilden av Göteborg". Jag kan inte garantera att de finns i handeln idag.

Jag testade att söka på prisjakt.nu och den ska finnas att få tag i, priset verkar vara runt 380 SEK per volym.
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=53394

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Anders_S »

TuveB skrev:De där Göteborgsböckerna, går de att få tag på?
En snabb sökning.
Ny på Bokus: http://www.bokus.com/bok/9789163140365/ ... -goteborg/
Det verkar finnas en del 2 också.

Begagnad på Bokbörsen på författaren: http://www.bokborsen.se/page-start?isse ... ck&stitle=

//Anders S

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av H0n3 »

Jo det finns en Del II också, den ser ut så här på omslaget:
Bild
Den här delen handlar bl a om södra älvstranden, alltså kajerna från Carnegie Porterbryggeri och ner till Gullbergskajen och Lärje. Lika trevligt innehåll i den här.

Kyrkan vi ser mitt i bilden är Mathuggskyrkan.

Herr Garellick lär nu hålla på med volym 3 som ska behandla Hisingsidan av Älven, men jag har inte varken sett eller hört något mer om den än.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

H0n3 skrev: Bild
Läcker bild, vet du vilket år den är ifrån?

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »

1956 skrev:Bilarna på bilden får Mölle-Mats gissa vilka de är! Och vad det är för buss(ar) överlåter jag åt LYR att avgöra.
Jag hoppas att jag hinner före Mats: Första bilen i den lilla bilkön är en Borgward! 8-)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av H0n3 »

@1956; Bilden på framsidan av volym 2 ska vara från 50-talet enligt insidan av boken. Närmare än så kommer jag inte.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Fyra av johnson-fartygen av ovanstående typ levererades faktiskt av Kockums 1943 - 1944: LA PLATA, AMAZONAS, ORINOCO och BIO-BIO.
Men det fanns 17 st till att välja på, byggda 1934 - 1948, så det kan ju likaväl vara någon annan båt.
Bild

Bild

Här är Amazonas och Bolivia i Ystad i början av 60-talet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Vad är det nu för en underbar bok du raggat upp???

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Den här, som jag fick idag av en av mina närmsta vänner som har tryckeri i Ystad. För undvikande av spekulationer om vilken Bergman det handlar om kan jag så här lite oss emellan avslöja att han inte heter Ingmar i förnamn! ;)

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av TuveB »

Det är så där fartyg ska se ut.................
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Du menar att de inte längre ska ritas av dagisbarn med penna och linjal?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av TuveB »

JA! Det sista riktiga fartyget jag åkte med var M/S Ceylon. Måste varit 75 eller 76, precis innan hon försvann ur Broströms ägo. Blev riktigt ledsen när jag läste i en Illustrerad fartygslista från mitten av 80-talet att hon blivit upphuggen :cry: . Tyvärr blir en modell i skala 1/87 lite stor. Tänk om någon kunde göra en serie civila fartyg i den populära fartygsskalan 1/350.

Andra fartyg jag åkt med är M/S Thuleland, M/S Sydland och M/T Vindemia (ett fartyg i dr Mohlins smak).
#JB17

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

TuveB skrev:JA! Det sista riktiga fartyget jag åkte med var M/S Ceylon. Måste varit 75 eller 76, precis innan hon försvann ur Broströms ägo. Blev riktigt ledsen när jag läste i en Illustrerad fartygslista från mitten av 80-talet att hon blivit upphuggen :cry: . Tyvärr blir en modell i skala 1/87 lite stor. Tänk om någon kunde göra en serie civila fartyg i den populära fartygsskalan 1/350.

Andra fartyg jag åkt med är M/S Thuleland, M/S Sydland och M/T Vindemia (ett fartyg i dr Mohlins smak).

Det finns faktiskt en plastmodell i 1/350 som du kan bygga en Broströmsbåt av.......


Stefan

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av H0n3 »

Ja just det, det var Broström som hade alla xxxxland-fartygen, Från Bardaland och så vidare. Det är den namnserien aom inspirerat mig till mina kommande fartyg Slumraland, Vilaland och Sovaland ... :mrgreen:

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av TuveB »

Stefan S skrev:
TuveB skrev:JA! Det sista riktiga fartyget jag åkte med var M/S Ceylon. Måste varit 75 eller 76, precis innan hon försvann ur Broströms ägo. Blev riktigt ledsen när jag läste i en Illustrerad fartygslista från mitten av 80-talet att hon blivit upphuggen :cry: . Tyvärr blir en modell i skala 1/87 lite stor. Tänk om någon kunde göra en serie civila fartyg i den populära fartygsskalan 1/350.

Andra fartyg jag åkt med är M/S Thuleland, M/S Sydland och M/T Vindemia (ett fartyg i dr Mohlins smak).

Det finns faktiskt en plastmodell i 1/350 som du kan bygga en Broströmsbåt av.......


Stefan
Vilken då??????????????????????????????????????
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Jodå, i mitten på sextiotalet lärde jag känna kaptenen på Vikingland på sommarnöje i det Laxvik där verklighetens fiskare Ture och Rudolf, den förstnämnde med sin flitiga Lisa (från Fågelsta!!!) bodde och verkade. jag var väl elva bast ungefär. Hans berättelser om Svenska Orient Linjen samtidigt som hsn skänkte mig sina färdiglästa exemplar av ärevördiga gamla Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning gjorde att jag som ung grabb tillfälligt snöade in på tidningens positionsangivelser på fartyg från hela Sveriges handelsflotta. Det var så man lärde känna såväl helsingborgsbåten Joh. Gorthon som hamnstäderna Limassol och Chittagong ...

En relativt typiskt insnöad sysselsättning för en grabb på den tiden när man inte lekte med kompisarna. I dag kallas det för asperger ...

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"