Toppbilden, visa:    


Märklins digitala signaler...

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
tuff-tuff

Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

Hallå!
Jag köpte nyligen en Märklin digital semafore 70412.
Den vill inte fungera med Lenz system medan växeldekoder m83 och switchdekoder m84 fungera det i normala fall med DCC protokoll.
Semaforen är också inställt på samma protokoll.
Varför vill den inte slå om?
Jag har också en annan digital signal från Märklin nummer 76491.
Där måste jag swappa om röd och brun tråd för spänningen så att den ska kunna fungera med Lenz.
Ytterst märkvärdigt!! :=Koko

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

Ingen som vet om vad problemet är?? :?:

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av modeljernbane »

70412 er MFX ikke DCC det kan väre der du gör fejl.

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

modeljernbane skrev:70412 er MFX ikke DCC det kan väre der du gör fejl.
Nej!
Semafore stödjer även DCC protokoll.
Du kan välja det på DIP switch på nummer 10.

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

Har synat igenom manualen som följer med till semaforen.
Enligt Märklin ska man koppla in signalen till programmerinsspåret.
Men det gäller tydligen bara om DIP switchen är nollställt.
Denna regeln gäller för att ställa in adressen på CV1 samt CV9.
Övriga CV adresser med värdena är det PoM.
Frågan är om jag ska fortsätta med Lenz system LZV100?
Systemet är föråldrad och verkar ha problem med Märklin digitala signaler.
För jag har ju också en ljussignal från Märklin också med mfx och DCC protokoll.
I denna ljussignalen måste jag swappa om trådarna röd och brun för att signalen ska fungera.
Så jäkla konstigt... :=Koko

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av Johan Molin »

Vad jag har förstått så har det dröjt länge innan Lenz efter ett antal år av 0-skalekramande till slut har uppgraderat sina system. Frågan är om senaste varianterna är mer kompatibla?
Eller måste du byta system helt?

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

En bra fråga Johan!
Jag har sett Lenz nya system men den verkar lurigt, så jag avvaktar med det.
Bättre att införskaffa information först och väntar tills systemet är värt att köpa för slantarna.
Jag har försökt att hitta information om Märklin digitala signaler i samband med andra digitala system om man ska bortse från Märklins.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av Johan Molin »

Som du förstår är jag tyvärr fel person att kunna hjälpa dig, men jag följer dina förehavanden med intresse (det finns antagligen ett allmänintresse även för oss tvårälsrallare ...)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av HLS »

Lite besynnerligt är det ju, att Lenz system inte upplevs som DCC kompatibelt, med tanke på att Bernd Lenz jobbade en hel del med DCC kommittén i NMRA då standarden skrevs. Visst känns det att konkurrenterna har vässat sitt utbud, men DCC standarden har gällt och gäller.
Kan problemet vara att Märklins MFX system (Baserat på Motorolateknik med rötter i 1990 talet) inte kan fås att i alla avseenden fungera mot DCC? Kanske det till och med är så, att Märklin inte har något starkt incitament att fungera mot DCC? "håll er till våra grejor så behöver ni inte oroa er"... Fast det är väl så konspiratoriskt att det måste anses vara fel-?

En läromästare jag hade en gång i tiden sa med ett leende "standards är bra, det ska vi ha många"
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

HLS skrev:Lite besynnerligt är det ju, att Lenz system inte upplevs som DCC kompatibelt, med tanke på att Bernd Lenz jobbade en hel del med DCC kommittén i NMRA då standarden skrevs. Visst känns det att konkurrenterna har vässat sitt utbud, men DCC standarden har gällt och gäller.
Kan problemet vara att Märklins MFX system (Baserat på Motorolateknik med rötter i 1990 talet) inte kan fås att i alla avseenden fungera mot DCC? Kanske det till och med är så, att Märklin inte har något starkt incitament att fungera mot DCC? "håll er till våra grejor så behöver ni inte oroa er"... Fast det är väl så konspiratoriskt att det måste anses vara fel-?

En läromästare jag hade en gång i tiden sa med ett leende "standards är bra, det ska vi ha många"
Hej!
Även Märklin måste följa med normer inom NMRA när det gäller kompatibel funktion inom protokoll.
Märklin har ju infört numera med DCC protokoll som standard i sina digitala kompenent förutom mfx/MM.
Då borde deras digitala signaler även vara kompatibel med Lenz system?
Eller är det fel på min Lenz LZV100?
Det borde inte vara så, eftersom jag har också Märklins växeldekoder m83 och switchdekoder m84 som fungera med Lenz och dessa är inställda på DCC protokoll.
Då måste det nog vara fel på Märklins digitala signaler som tydligen inte svara på respons?

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av ford1929 »

kör själv 2 räls Roco....så man är väl ingen klippa på Märklinprylar.
hade själv i yngre år Märklin...ej digitalt....
läste lite i beskrivningen till semaforen... ang adresser står det fx(MM)/DCC...
har du provat någon högre adress...om man ser i listan så finns det där endast DCC finns...
jag kanske är ute o cyklar ,men man kan ju prova....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av Anders_S »

tuff-tuff skrev: Hej!
Även Märklin måste följa med normer inom NMRA när det gäller kompatibel funktion inom protokoll.
Märklin har ju infört numera med DCC protokoll som standard i sina digitala kompenent förutom mfx/MM.
Då borde deras digitala signaler även vara kompatibel med Lenz system?
Eller är det fel på min Lenz LZV100?
Det borde inte vara så, eftersom jag har också Märklins växeldekoder m83 och switchdekoder m84 som fungera med Lenz och dessa är inställda på DCC protokoll.
Då måste det nog vara fel på Märklins digitala signaler som tydligen inte svara på respons?
Hej tuff-tuff,
en sak som slog mig nu när jag läste ditt senaste meddelande.
Vilken versionsnummer på protokoll är det i din LZV100?
Vilken versionsnummer har Märklin på sin DCC protokoll?
Kan det vara där inkompabiliteten uppstår?
Är ingen expert på Märklin då jag själv kör DCC med Lenz och Z21 men det var en tanke som slog mig med versionshistorik.

Mvh
Anders S

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

LZV100 har version 3.6.
Använder Lenz nya körkontroll LH101 med version 1.02.
Senast redigerad av tuff-tuff den 03 aug 2019, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

ford1929 skrev:kör själv 2 räls Roco....så man är väl ingen klippa på Märklinprylar.
hade själv i yngre år Märklin...ej digitalt....
läste lite i beskrivningen till semaforen... ang adresser står det fx(MM)/DCC...
har du provat någon högre adress...om man ser i listan så finns det där endast DCC finns...
jag kanske är ute o cyklar ,men man kan ju prova....
Hejsan!
Enligt manual presenterat av Märklin så är DIP switchen för MM och DCC med att använda samma adresser.
Det är bara nummer 10 på DIP switchen man ska välja mellan MM och DCC.
Högre adresser gäller bara för DCC, då MM har begränsad adresser att välja på.
Vill man programmera signaler med DCC, måste pinnar på DIP switchen vara off medan nr:10 ska vara on.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av ford1929 »

tuff-tuff skrev:
ford1929 skrev:kör själv 2 räls Roco....så man är väl ingen klippa på Märklinprylar.
hade själv i yngre år Märklin...ej digitalt....
läste lite i beskrivningen till semaforen... ang adresser står det fx(MM)/DCC...
har du provat någon högre adress...om man ser i listan så finns det där endast DCC finns...
jag kanske är ute o cyklar ,men man kan ju prova....
Hejsan!
Enligt manual presenterat av Märklin så är DIP switchen för MM och DCC med att använda samma adresser.
Det är bara nummer 10 på DIP switchen man ska välja mellan MM och DCC.
Högre adresser gäller bara för DCC, då MM har begränsad adresser att välja på.
Vill man programmera signaler med DCC, måste pinnar på DIP switchen vara off medan nr:10 ska vara on.
om man tex vill ha adress 321 så skall DIP 1 7 9 vara on + 10 förstås...som jag tolkar det

men jag kan ha fel....
Roger(Forden)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av HLS »

Till vilken hjälp det vara må, jag kör själv inte Märklin så det känns lite avigt att ge sig in på;
Handboken finns bakom följande länk:
https://static.maerklin.de/damcontent/6 ... 192029.pdf
Instruktionen finns på Svenska, mellan sid 22 och sid 24.
Det står precis som Forden säger att man binärt kan programmera in adresser upp till 511 med dipswitcharna 1-9. DCC sätts med switch 10=1
Tabellerna från sid 28 och framåt visar detta. Varför det blev 511 tillgängliga adresser beror antagligen på att Märklin hade 10 poliga dip-switchar i förråd... :roll:
Om man vill ha adresser över 511 får dessa programmeras via det som Märklin kallar "programmeringsspår" dvs med någon kontroller i programmeringsmod. Det verkar även gå att påverka ljusintensitet, rörelsehastighet hos vingarna med diverse CV.
Allt detta givet att man först ställt in en adress som DCC kontrollern accepterar.
Just my five cents worth..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

Hejsan grabbar!
Tack för svaren och visad intressen.
Jag har bestämt mig för att strunta i Lenz system.
Semaphoren fungera med CS3 utmärkt.
Och det gör också ljussignalen med rätt trådar inkopplad som det ska göra.

:train3:

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

Hejsan!
En annan bekant till mig på Facebook har också samma problem med Märklins digitala signaler via Lenz system.
Där har han problem med att styra signaler.
Jag misstänker att det kan vara version historik som orsakar problem.
Man kan undrar sig över om digitala tillbehör är kompatibla med digitala system ute i marknaden... :-vet-inte

tuff-tuff

Re: Märklins digitala signaler...

Inlägg av tuff-tuff »

Har hittat felet till varför signaler inte fungera och det visar sig vara RailCom aktiverad i Lenz system.
RailCom stör ut Märklins digitala tillbehör som signaler och växeldekodrar.
Man ska alltså avaktivera RailCom i Lenz system.
Vet inte om det gäller även för ESU Ecos system...

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"