Toppbilden, visa:
Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Hej!
En liten fråga till alla kunniga på detta forum: Om man körde containrar i Sverige i slutet av 80-talet eller början av 90-talet, vilken sorts vagnar hade man då och är det till och med någon som har bilder på sådana?
En liten fråga till alla kunniga på detta forum: Om man körde containrar i Sverige i slutet av 80-talet eller början av 90-talet, vilken sorts vagnar hade man då och är det till och med någon som har bilder på sådana?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Här finns säkert folk som kan svara betydligt stringentare än jag (var är du, Ulf?), men jag tror att man väldigt översiktligt kan säga att under 70- och 80-tal rörde sig om tvåaxliga vagnar av två huvudtyper, en med hydrauliskt stötskydd (Lgjs -> Lgjns) och en utan detta (Lgs -> Lgns). I varje fall de senare var ofta ombyggda från andra typer av flakvagnar (litt O / K).
Först ut var väl Volvo, som i slutet av 60-talet skaffade ett antal (85 st?) containervagnar för trafik mellan Olofström och Göteborg.
Båda typerna har sedermera gradvis fyllts på med nya varianter, såsom vagnar för fliscontainers o dyl.
Att nysta upp hur alla typer relaterar till varandra ter sig svårt; det finns t ex en typ Lgns08, som antyder konstruktionsår 2008; jag har dock ingen aning om huruvida detta är nykonstruktioner, eller mer troligt, modernisering av äldre vagnar / ombyggnad från andra vagnstyper.
Först ut var väl Volvo, som i slutet av 60-talet skaffade ett antal (85 st?) containervagnar för trafik mellan Olofström och Göteborg.
Båda typerna har sedermera gradvis fyllts på med nya varianter, såsom vagnar för fliscontainers o dyl.
Att nysta upp hur alla typer relaterar till varandra ter sig svårt; det finns t ex en typ Lgns08, som antyder konstruktionsår 2008; jag har dock ingen aning om huruvida detta är nykonstruktioner, eller mer troligt, modernisering av äldre vagnar / ombyggnad från andra vagnstyper.
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Just denna sökning på åren 1987-1993 förefaller inte ge någon representativ bild av hur containertrafik på den tiden tog sig ut. Det laborerades dock på den tiden en hel del med olika utvecklingsvägar och -steg av kombitrafik och levererades "provskott" som blev föremål för SJ-fotografers intresse.Robban skrev:http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM
Ämnesord: Container
Fototid: Välj år
Robban
Som Johan Mohlin dock redan påpekat dominerades vagnparken av tvåaxliga vagnar. Man använde en mängd "behovsanpassade" typvarianter alltifrån "fullfjädrade" typer med stötskydd för ömtåliga godsslag ner till rena "Kajsa Warg" varianter med mer eller mindre kvalificerad anpassning till hålbilden för containrars hörnbeslag för mindre krävande transporter. Förutom de således rena containervagnarna Lgjs/Lgjns/Lgjns-w(k) med, resp Lgs/Lgns utan stötskydd uppträdde också diverse "containerkapabla" öppna godsvagnar som kunde apteras med tappar. Till den senare kategorin kan man kanske också hänföra den enda fyraxliga vagntypen av någorlunda aktningsvärd utbredning som egentligen var avsedd för trailers och växelflak, Sdgms. Av respektive littera finns det också en mängd typvarianter att hålla reda på om man vill vara noga. Generellt gäller att vagnar som från fabrik levererade färdiga för kombitrafik inkl container var Lgjs-varianterna och Sdgms medan alla Lgns bestod av ombyggnader från mer ordinära öppna vagntyper eller så småningom från vadhelst som inte längre efterfrågades i sin ursprungliga form. Inslaget av 4-axliga containervagnar kom så småningom att bli mer påtagligt vartefter svenska godsoperatörer tillägnade sig vagnar antingen genom inhyrning från sådana drakar i vagnuthyrningsbranschen som AAE eller import av lämpliga ombyggnadsobjekt.
Användningsområdet inrymde också vissa mer brutala varianter. Inte så få Lgjs/Lgjns fick likt denna prova på tillvaro som stoppbocksprydnad.
Som synes kunde alltså även trailerttransportvagnarna Sdgms apteras med containertappar i arbetsläge.
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Lite vägledning kan man få av SJ särtryck. Se länkar nedan.
Runt 2000 så såg jag många Kbs / Kbps med avsågade stolpar som fungerade som containervagnar.
Skall leta efter bilder.
Edit: Hittade några bilder från sommaren 1999.
BoJ
http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_8x.pdf
http://www.mrw1.se/pdf_filer/SJ_Godsvagnar_1991.pdf
Runt 2000 så såg jag många Kbs / Kbps med avsågade stolpar som fungerade som containervagnar.
Skall leta efter bilder.
Edit: Hittade några bilder från sommaren 1999.
BoJ
http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_8x.pdf
http://www.mrw1.se/pdf_filer/SJ_Godsvagnar_1991.pdf
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Alla generella regler brukar ju bekräftas främst av förekomsten av undantag. De för en gångs skull rätt käckt blåa, GC-märkta Lgns 081 är dock inga undantag från regeln att Lgs/Lgns alla har tillkommit genom ombyggnad. Det exemplar jag haft möjlighet att noga syna bar en gammal ursprunglig ramstansbricka med litterakod 211 och löpnummer i 7000-serien. Under stora delar av 2000-talet har GC brottats med utrymmesbehovet för avställda Hbis i diverse avkrokar av infrastrukturnätet. Efterhand verkar man ha tullat på sina konjunkturreserver och byggt om till mer direkt efterfrågade littera. Till vilka onekligen Lgns hör.Johan Molin skrev:... det finns t ex en typ Lgns08, som antyder konstruktionsår 2008; jag har dock ingen aning om huruvida detta är nykonstruktioner, eller mer troligt, modernisering av äldre vagnar / ombyggnad från andra vagnstyper.
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
När nu ämnet Containervagnar är på tapeten så finns det ett antal gamla länkar om saken.
Här på Svenskt MJ forum:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5#msg65365
Och på Stinsen!
http://www.stinsensforum.se/board/conta ... t5481.html
Tyvärr så är de flesta bilder kontaminerade med Photobucket logotypen.
BoJ
Här på Svenskt MJ forum:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5#msg65365
Och på Stinsen!
http://www.stinsensforum.se/board/conta ... t5481.html
Tyvärr så är de flesta bilder kontaminerade med Photobucket logotypen.
BoJ
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Det är fantastiskt hur mycket bra information man kan få här!
Då låter det som att lämpliga vagnar för att efterlikna ca 1990 är Lgs/Lgns eller ombyggda Kbs/Kbps.
Det är så klart så att jag gör lite research inför att eventuellt bygga egna vagnar till containrarna i mitt containerprojekt (här: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=5572). Att döma av bilderna så är förmodligen modifierade Kbs/Kbps lättare att göra en modell av än Lgs/Lgns...
Då låter det som att lämpliga vagnar för att efterlikna ca 1990 är Lgs/Lgns eller ombyggda Kbs/Kbps.
Det är så klart så att jag gör lite research inför att eventuellt bygga egna vagnar till containrarna i mitt containerprojekt (här: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=5572). Att döma av bilderna så är förmodligen modifierade Kbs/Kbps lättare att göra en modell av än Lgs/Lgns...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Om du ska konvertera en annan vagn, så är det enklast om du väljer en förebild där golvet finns kvar (jämför Bos bilder!); annars tvingas du ändå tillverka ett helt underrede från scratch; m a o i praktiken scratchbygga en egen vagn ...
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Att scratchbygga är vad jag har tänkt oavsett Men jag scratchbygger genom att ta fram modeller för 3D-skrivaren och tror att det är lättare att få till ett platt underrede som i en ombyggd Kbs jämfört med en mer komplicerad Lgs..Johan Molin skrev:Om du ska konvertera en annan vagn, så är det enklast om du väljer en förebild där golvet finns kvar (jämför Bos bilder!); annars tvingas du ändå tillverka ett helt underrede från scratch; m a o i praktiken scratchbygga en egen vagn ...
Senast redigerad av Nicklas den 17 jul 2019, 12:53, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Våra mj-kamrater hos MRW (Modellrallare i west) har lagt upp diverse särtryck på sin hemsida. Här finns till exempel SJ Särtryck 637 från 1961, 1971 och 1983 samt beskrivningar från 1990-talet och här finns säkert en hel del att hämta när det gäller containervagnar.
Så här hittar du dit;
http://www.mrw1.se/
därefter klickar du på fliken "Byggtips" och sedan är det bara att botanisera ....
/Ola
Så här hittar du dit;
http://www.mrw1.se/
därefter klickar du på fliken "Byggtips" och sedan är det bara att botanisera ....
/Ola
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
En del information framgår här:
http://www.svenskmjwiki.se/Intermodal_trafik#Vagnar
Förutom de som nämnts ovan gick även Sds att aptera för container:
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Slps
http://www.svenskmjwiki.se/Intermodal_trafik#Vagnar
Förutom de som nämnts ovan gick även Sds att aptera för container:
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Slps
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Sedan har vi ju Jocke Sannagårds förstlingsverk som bokförläggare:
https://hobbypress.se/shop/product/komb ... en?tm=&sm=
https://hobbypress.se/shop/product/komb ... en?tm=&sm=
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
,Nicklas skrev:Det är fantastiskt hur mycket bra information man kan få här!
Då låter det som att lämpliga vagnar för att efterlikna ca 1990 är Lgs/Lgns eller ombyggda Kbs/Kbps.
Det är så klart så att jag gör lite research inför att eventuellt bygga egna vagnar till containrarna i mitt containerprojekt (här: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=5572). Att döma av bilderna så är förmodligen modifierade Kbs/Kbps lättare att göra en modell av än Lgs/Lgns...
Lgs/Lgns-vagnarna utsattes för mer genomgripande ändringar till en grad som nog förtjänar epitetet ombyggnad. De förvandlades mer permanent till containervagnar vilket innebar att de berövades golv, stolpar, lämmar, gavlar eller annan överbyggnad från sitt ursprungsutförande av vilket slag det nu än var. Kbs/Kbps anpassning till användning som containerbärare var av mer temporär och reversibel karaktär vilket bl.a. innebar att de behöll sina golv. Det var alltså inte fråga om någon egentlig ombyggnad. Annars hade de nog inte fått lov att bibehålla sitt littera. De var därmed mest tänkta att överbrygga tillfälliga konjunkturuppsving och återställdes vanligen vartefter ny- eller ombyggnad av egentliga containervagnar hann ikapp efterfrågan. På liknande sätt användes även O-vagnar tidvis som containerbärare. Men då handlar det mer om några decennier före de efterfrågade, medan O-vagnarna ännu fanns i överflöd men snabbt blev impopulära och sökte nya existensberättiganden.
Man kan ju också notera att under den efterfrågade perioden hade 715-container och växelflak uppnått en mycket ansenlig andel av inhemsk containertrafik.
De matchade storleksmässigt de nyare 17,1 meter långa Lgjs/Lgjns-vagnarna eller till 16 m ombyggda och förlängda Lgns, och var här och var mer typiska representanter än standard ISO 20' och 40'. De fanns med tidstypska reklammärkningar för kända svenska varumärken.
En Lgjs/Lgjns av 1970-talstyp är aningen komplex att återge med sitt detaljrika öppna och märkbart 3-dimensionella ramverk. Lgjns-w(k) av 1980-talstyp kan möjligen vara lite enklare då mycket av ramverket täcks av den plåttäckta glidsläden för stötdämpningen.
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Finns det någonstans beskrivet hur det gick till? På de bilder jag har av Sds typ 660, som de senare kom att heta, från 1990-talet hittar jag inga synliga tecken som skvallrar om det. Det nya litterat tyder väl så fall också på att just containerkapacitet utgått ur dess egenskapskatalog. Krävde det tilläggsutrustning - lösa stödbalkar eller någon liknande anordning som sedermera slopades? Finns det bilder på vagnen lastad med container eller växelflak? Eller tvingas man konstatera att för den efterfrågade tidsperioden var containerlast på Slps/Sds inget alternativ?Jan Frelin skrev: ...
Förutom de som nämnts ovan gick även Sds att aptera för container:
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Slps
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Det finns saker du inte sett Ulf.d680ae skrev:Finns det någonstans beskrivet hur det gick till? På de bilder jag har av Sds typ 660, som de senare kom att heta, från 1990-talet hittar jag inga synliga tecken som skvallrar om det. Det nya litterat tyder väl så fall också på att just containerkapacitet utgått ur dess egenskapskatalog. Krävde det tilläggsutrustning - lösa stödbalkar eller någon liknande anordning som sedermera slopades? Finns det bilder på vagnen lastad med container eller växelflak? Eller tvingas man konstatera att för den efterfrågade tidsperioden var containerlast på Slps/Sds inget alternativ?Jan Frelin skrev: ...
Förutom de som nämnts ovan gick även Sds att aptera för container:
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_litt_Slps
Tydligen monterades tvärbalkar på vagnarna! Troligen ovanligt och möjligen bara på prov?
Boj
https://digitaltmuseum.se/021018072905/ ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021018072908/ ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021018073740/ ... ia?slide=0
Och här
https://digitaltmuseum.se/021018072237/ ... ia?slide=0
Möjligen uppvisning vad som är möjligt?
https://digitaltmuseum.se/021018072246/ ... ia?slide=0
Re: Containervagnar i slutet av 80-talet / början av 90-talet???
Ja, konstigt vore det annars. Men precis som jag misstänkte finns det andra som har sett sådant inte jag har sett.BoJ skrev: ...
Det finns saker du inte sett Ulf.
Av de mest upplysande bilderna hittade jag ingen yngre än från 1968. Det är dock ett vanligt fenomen i denna typ av företagsarkiv att det som tilldrar sig intresse och blir föremål för fotodokumentation brukar vara utvecklingsverksamhet och nyheter. Det då helt i sin ordning att bilder på .Slps och alla dess möjligheter togs när den var ny. Vad som hände sedan är inte nödvändigtvis lika intressant och väldokumenterat, i all synnerhet om det kunde betraktas som avveckling. Men när litterat på vagnen så småningom uppdaterades till Sds valde man tydligen att undertrycka dess tidigare egenskap som containerbärare. Möjligen hade den redan utgått ur praktisk hantering. Det förefaller onekligen ha varit lite otympligt att måsta leta fram och montera tunga tvärbalkar för att kunna lyfta på container och växelflak. Extra opraktiskt framstår det ju vid en jämförelse med Sdgms och dess fällbara containerfästen som börjat dyka upp redan under 1:a halvan av 1980-talet.BoJ skrev: Tydligen monterades tvärbalkar på vagnarna! Troligen ovanligt och möjligen bara på prov?
Boj
...
Bilderna från digitalt museum stärker därmed bara intrycket av att för den efterfrågade tidsperioden var Sds inte ett aktuellt alternativ. Dessutom noterar man bildarkivets inkonsekventa information om avbildade vagnslittera. Att 1967 kalla vagnen för Sds är ju att vara rätt mycket före sin tid. Omlittereringen skedde väl först 1981.
En annan vagn som däremot i teorin skulle kunna vara aktuell för containertransport enl trådrubriken är Sgs 751, d.v.s. den typ som uppstod genom ombyggnad av ett 30-tal Rs/Obu med lastmankar, kraftiga virkesstolpar, höga gavlar och dessutom styrningar för fixering av container. Hur mycket denna vagntyp sedan i praktiken användes som containerbärare känns t.v. oklart. I alla mina kontakter med den har den agerat bärare av rundvirke.