Toppbilden, visa:    


Roco`s 80-talsvagnar

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Roco`s 80-talsvagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Häromdagen hade jag en diskussion med en mj-kamrat om Roco`s 80-talsvagnar. Diskussionen handlade om vilka boggier som Roco levererat till sina vagnar och jag påstod att det var två olika. Det hela resulterade att jag tittade på vad som låg i min garderob och jag fick fram några vagnar som var märkta med Intercity pilar. Dessa vagnar hade en boggi som jag identifierade genom att titta i SPM 1898 som M84S-1. Publikationen nämner att hela 228 boggi av denna typ, inkl M84S-2, levererats vid denna tidpunkt.

Två frågor uppstår;

1. Används även idag M84 eller har byte till MD boggier skett på alla 80-talsvagnarna?

2. Tog Roco även fram 80-talsvagnar med MD-boggier?

/Ola

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Roco`s 80-talsvagnar

Inlägg av Johnny »

1) Jag tror att BC4 fortfarande har M84, om det finns S12 kvar så har de nog också M84. Om det finns på andra 80-talsvagnar vet jag inte.

2) Ja.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Roco`s 80-talsvagnar

Inlägg av BoJ »

I mitten av 80talet kom M84 boggierna.
De sitter vid leverans på A7M 5508 - 5527, B7M 5484 - 5505 som exempel.
WL vagnarna ser ut att ha MD boggier genomgående?
Vad jag kan se så är boggierna fortfarande i bruk. S12 5445 har dessa idag.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Roco`s 80-talsvagnar

Inlägg av d680ae »

Om man kollar i Järnväg.net's Vagnguide efter 80-talsvagnar i trafik hittar man delvis rätt färska bilder på "ASEA-boggier" under ...
A7
B2/B10/B11
BC4
R4/RB11
S12.
... vilket tillsammans borde ge sysselsättning åt merparten av de tillverkade.
Såvitt känt saknar de inte prestanda och renommé som dugliga alternativ till MD-boggier, och någon generell utmönstring till förmån för de senare har jag aldrig uppfattat aktuell.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Roco`s 80-talsvagnar

Inlägg av BoJ »

Fick information från HNoll Rickard om vilka vagnar som fick ASEA M84 boggier vid leverans.
Tack Rickard och Niklas för informationen.
BoJ

Vagnar som fick ASEA M84 boggier vid leverans:
¤ 5426-5440 samt 5466-5481 levererades som Bc4 1985-1986. (Liggvagnar.)
¤ 5441-5455 levererades som R4 1987-1988. (5 st ombyggda till RB11 samt 6 st ombyggda till S12 och fick behålla sina ASEA boggier.)

¤ 5482-5483 som specialvagnar. (5482 S4R som ASEA-Pendeln. 5483 S4R till Kontors-märkt vagn.)
¤ 5484-5507 som B7. (5484-5496 senare ombyggda till B11.)
¤ 5508-5515 som A7.
¤ 5516-5527 som A8. (Ombyggda till A7 och senare 5519-5527 till A11.)
¤ 5528-5542 samt 5546-5575 levererades som B2 1988-1989. (Senare ombyggd till B10.)

En av avvikelserna i serien var bygget av Manövervagnarna 5543,5544,5545. Dessa fick MD boggier då man ansåg att det var för ont om plats för ASEA boggier under förarplatsen.
En Annan avvikelse är B4 5401-5425 samt 5456-5465. Varför den senare serien av B4 (5456-5465) levererades med MD boggier har jag inget svar på men alla B4 (Senare BF4 och BF7) har MD Boggier. Kan bero på att de låg precis i skarven mellan MD och ASEA boggier.

Alla efterföljande vagnar i 80-tals serien levererades med MD Boggie.
¤ 5576 levererades som B7 med inredningen från 5483 och 5577,5578,5579 levererades som specialvagnar med med MD Boggie.
¤ WL4 och WL6, de sista vagnarna i 80-tals serien fick också MD boggier. Orsaken till detta var att vagnarna blev för tunga med ASEA boggier.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"