Toppbilden, visa:    


ÖHJ

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Fd. Övj avvecklas denna sommar. Det är helt oundvikligt. Då är det kanske dags att starta en ny tråd? Att gå från ØVJ till ÖHJ ser ju inte så dramatiskt ut? Øvj står för Øvre Vang jernbane, och ÖHJ blir då Östra Hälsinglands Järnväg.
Väldigt mycket kommer att bli väldigt annorlunda, bla.skalan, ÖHJ byggs i skala 1:13,3 och ØVJ var i skala 1:20.
Nu kan ni få vara med från starten av bygningen av banan. Det blir också ett lägre tempo (tror jag) eftersom jag bor i Norge...
Här är lite bilder från starten av bygningen. Det är mest infrastruktur det gäller här
P1010170.jpg
Järnvägen kommer att löpa rätt genom boden, och det blir utgångspunkten för hur banan kommer att dras på båda sidorna. Jag har några visioner... :roll:
Bilagor
P1010173.jpg
P1010123.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Johan Molin »

Vi följer med spänning! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

IMG_81647250.jpg
Fler bilder från den andra sidan.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

IMG_81647250.jpg

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: ÖHJ

Inlägg av Simpan »

När man börjar ta upp hål i ytterväggen för modelljärnvägen då anar man att det är något stort på gång.
Ser också med spänning fram emot fortsättningen. :-T
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

I tråden "Sånt som sinkar Mj-hobbyn" har jag visat lite av rustningen av min fula stuga. Jag ser att den berättelsen börjar i juli-17. Nu har jag äntligen kommit så långt att jag kan förena mina trådar till en gemensam ÖHJ-tråd.
På bilden har jag gömt lite av spåren under en takskiva, för att jag är på väg därifrån, ska tillbaks till Norge.
IMG_2521.jpg
Anyways, utomhusbanan går från framkant på terrassen, genom boden, och fortsätter på baksidan. Du kan se att ljungen är lite brunare precis till vänster om dom överblivna fönstren. Där gör banan en stor ballongloop och vänder tillbaks.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Johan Molin »

Jag vill tro att en spännande fortsättning följer! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Ja då kan jag berätta lite mer. Jag jobbar nu på distans. Det er nog 2-3 veckor innan jag återvänder. Då med mera tåg, skenor och detaljer av ymse slag.
IMG_181137.jpg
Jag jobbar nu med två portar till passagen genom boden. Den på baksidan skal bli lite mer modellaktig. Jag bygger portar i akrylplast och impregnerat trä. På framsidan genom dörren, måste jag ha en mer praktisk konstruktion för att dörren också ska fungera som -ja, dörr! Därför tänker jag på en variant av kattlucka med en fall-lem.
Bilagor
IMG_181137.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Tågluckorna genom uthuset har varit på provmontering. Den svarta som får lite skalenlig stil, jobbar jag vidare med. Den vita "kattluckan" kan vi säga är färdig. Den sitter på ett utsatt ställe på dörren, så jag är lite tvivlande till om den kommer att tåla användning och årstider, men i så fall får jag återkomma med en starkare konstruktion.
IMG_2552.jpg
IMG_2548.jpg
Jag har också jobbat mer med grävning, planering och läggning av spår. Nu kan jag köra hela rundan med arbetståget. Det är alltid upplyftande att se tåget köra [JC_doubleup.gif]
IMG_2546.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Spårplanen har förändrats. Det fungerar ganska bra att köra på banan nu
P1010220.jpg
Jag går hela tiden och tänker på hur jag ska kunna utöka körsträckan.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Några bilder från den gångna veckan.
IMG_8545.jpg
IMG_8545.jpg
IMG_8545.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Johan Molin »

De, det tar sig! Hoppas du har sparat dina fina byggnader från gamla anläggningen och tänker driftsätta dem igen!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Det är ett problem du nämner där, Johan. Trädgårdsjärnvägen i Norge var i ca skala 1:20 och ÖHJ är i skala 1:13,3 eller däromkring. Ett par av husen kan jag nog skalera upp genom att placera dem på större socklar och byta fönster och dörrar. Husen i skala 1:20 måste jag nog bara lagra än så länge och något av dem kan få komma fram i ett diorama så småningom (fin vintersyssla! ;) )
Annars måste jag erkänna att mina tankar mer kretsar runt plantering, växtlighet och vilka buskar jag kan börja att "Bonsaiklippa" för att bädda in järnvägen.
Ha det fint i värmen :-CO

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Och nu lite poesi. Låg sol, tidigt på morgonen ;)
IMG_8545.jpg
IMG_8545.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Höstens sista tur till hagebanan ÖHJ. Jag har tänkt mig fram till ännu en utökning av den totala spårlängden och satte igång med att först riva och så bygga upp igen
IMG_2800.jpeg
P1010298.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Johan Molin »

Fortfarande väldigt spännande att följa. Keep up the good work!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Jag är väldigt grundlig, och visar tråkiga konstruktionsbilder. Ursäkta :=nee Men nu skall jag köra på med lite bilder som för min del är hela andemeningen i denna idrott (trädgårdsjärnväg)
P1010302.jpeg
P1010300.jpeg
Det kommer några till...... :-J

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av BR78 »

Fint [JC_doubleup.gif] när jag ser detta önskar jag en vinst så man kan expandera :train3:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: ÖHJ

Inlägg av Boris »

Tyckte gubben med ryggen såg läskigt äkta ut på sista bilden …
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Hej igen. Tack för uppbyggliga kommentarer :-J Här är några fler bilder från höstens sista körning. Lite oskarpt, men ni fattar säkert innehållet. Mannen på vagnen har numer fått namnet "Järnvägsinspektör Alm"
IMG_2796.jpeg
Bilagor
IMG_2808.jpeg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av cgn1954 »

Asså - det ser så himla kul ut med uteliv och natur, inte som en MJ-källarhobby direkt. Vi har ju stor tomt, den behöver lite (en del) omsorg = förändring framöver. Vi får se om en LGB kan verkställas, finns ju fler styrelsemedlemmar här med "åsikter" ... Kan man t ex inte få tidningen levererad i en flakvagn varje morron? :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

God morgon.
Det snöar nu, som en slutgiltig markering på att uteköringen är slut för denna säsong.
Vi får se om en LGB kan verkställas, finns ju fler styrelsemedlemmar här med "åsikter" ... Kan man t ex inte få tidningen levererad i en flakvagn varje morron? :-BS
Övriga styrelsemedlemmar kan kanske lockas med alla fina möjligheter til plantering och dekorativa trädgårdsdammar som trädgårdsjärnvägen också ger möjlighet till? Et annat lite mer feminint aspekt är att den skalan jag håller på med (men också LGB) är sk. dockskåpskalor, med stora möjligheter till möblering och t.om. tapetsering i interiörer. Mycket produktivt samarbete här om intresse finnes.

Min sista tågköring på ÖHJ gav mig en frostig upplevelse. Jag kör livesteam och är inte beroende av strömtillförsel, växlarna fungerade, så jag fyllde gas och vatten och eldade loket till ett passande ångtryck. Jag trodde att värmen från loket skulle smälta frosten på skenorna, men nej :=nee Loket fick med nöd och näppe grepp, och med lite motlut eller en skarp sväng så stoppade det med spinnande hjul. Alla vagnar som jag hade satt fram fick bara stå som dekoration. Till slut fick loket så pass med grepp att det klarade att dra en vagn runt banan, hela tiden med hjulspinn. På trots av iskalla fingrar och dåligt grepp ger den här tågleken mig en känsla av ro och harmoni, och en helt egen estetik.
P1010301.jpeg

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif] :train4: :train1:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Tillbaka till ÖHJ!

Inlägg av St. Mikael »

Det uppstod ett tidshopp på nästan 2 år. Alla här känner ju till orsaken, och kanske också är drabbade på olika sätt. Helt ärligt måste jag säga att jag hade funderingar på att ge upp ÖHj-projektet.
Det var med bange aningar jag återvände till stugan, plågad av skräckscenarier om skador och ödeläggelser på stugan och banan...men nästan allt stod orört precis som jag hade lämnat det. Det enda problemet var att hitta tillkopplingen av sommarvattnet. Öppningskranen var helt överväxt, jag och grannen fick leta länge för att hitta luckan i backen.
Men när allt visade sig vara ok. satte jag igång med grundarbetet där jag slutade förra gången. Det är den övre vändslingan som går i marknivå som måste förbättras. Jag tog upp hela slingan och grävde hela skärningen 5 cm djupare. Det blev bättre, men absolut inte bra nog. Jag har insett att hela slingan måste tas upp igen och en stadigare fundamentering måste läggas in. Det blir kanske nästa jobb..
IMG_1987 (1).jpeg
Jag bestämde mig också för att förändra spårdragningen på stationen, men detr blir också en senare jobb ;)
IMG_1988 (1).jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Den andre ändan, eller loopen, fungerar helt fint men här kör tågen ganska högt över marken så jag har börjat att bredda sidorna utanför skenorna för att dom ska ta emot och förhindra att ett tåg faller ned vid en eventuell olycka.
IMG_2016.jpeg

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: ÖHJ

Inlägg av ford1929 »

Det är nog säkrast att öka ut kanterna....en urspårning så blir det en stor
olycka
Roger(Forden)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Det är nog säkrast att öka ut kanterna....en urspårning så blir det en stor
olycka
Roger(Forden)
Så sant! Det är länge sedan jag byggde något i Meccano, så jag har funderingar om en broöverbyggnad där banan är som smalast.

Det var också roligt att "gå i mina egna fotspår" och upptäcka små finesser och genomförda ideer från två år tidigare. Den lilla porten skruvade jag på plats igen och den fungerar bra.
IMG_1990.jpeg
IMG_1991.jpeg


Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

På ÖHj blev det "stora" tåget kört denna helgen
P1010477.jpeg
P1010478.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Johan Molin »

Ungefär hur långt in på hösten kan du hålla på (vi har ju sett vinterbilder från dina utomhuskreationer också!)?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

av Johan Molin » Igår, 20:40

Ungefär hur långt in på hösten kan du hålla på (vi har ju sett vinterbilder från dina utomhuskreationer också!)?
Det blir mer en fråga om ork. I mina trädgårdsj.kretsar kommer det alltid bilder från en eller annan som har skottat sig ner genom några dm snö, för att sen köra tåg.
I min egen lilla tågvärld stoppar leken när växlarna fryser. Alltså Nov-Dec. I bland klarar jag att köra i ett första snöfall med blötsnö. Det blir roliga vinterbilder och växlarna är i så fall fortfarande användbara. Det blir också extra mycket rök från loken när det är kallt ute.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Sommarmorgon på ÖHj. Det mesta på denna bild är fri fantasi, eller "Awnuts", eller kanske en äkta järnväg som bara är väldigt liten?
IMG_2001.jpeg
Den bakersta vagnen är byggd efter en barnteckning på ett hus ;)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Så här pass långt ut i hösten kan man ju bli lite nostalgisk och minnas den sommaren som var.
Nu sitter dubbdäcken på bilen och det blir nog ingen fler turer till stugan detta år :-vet-inte
IMG_2033.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Högsommar -23. Jag har nu bestämt mig för att avveckla ÖHJ-banan. Avståndet mellan stugan i Sverige och Jessnes (Norge) gör att jag inte åker så ofta och järnvägen måste hållas efter för att inte växa igen och/eller förändra läge i backen. Det blir mera jobb än nöje, och jag är inte helt nöjd med omgivningen rundt banan heller. För att citera Mel Brooks: Work,work,work,work,work...
Bilderna visar sista turen före nedläggelsen.
IMG_3298.jpeg
IMG_3299.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Anna-Carin »

Fina avslutningsbilder, jag hoppas att du ska hitta sätt att återanvända dina fina byggen från den här banan. Är det samma byggnader som du använder på inomhusbanan? Breidablick känner jag igen därifrån.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: ÖHJ

Inlägg av St. Mikael »

Anna-Carin
jag hoppas att du ska hitta sätt att återanvända dina fina byggen från den här banan.
Tack för uppmuntrande ord. Och ja, det är de samma byggnaderna jag hade på min inomhusbana.
De bilder jag visar oftast är ju "Stationsbanan" (ca skala1:20) Där vill jag påstå att jag har funnit den bästa möjliga platsen för en trädgårdsjärnväg på den här tomten. Problemet är att jag kan inte finna en lika bra plats till min andra jvg, "ÖHJ" (skala 1:13,3) Så medans jag väntar på att få den rätta idéen om en möjlig placering vil ÖHJ ligga i malpåse :train3: :train2: :-Dia

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: ÖHJ

Inlägg av Johan Molin »

Det är rätt förståeligt att det blir ogörligt att underhålla två banor på två olika platser. Hoppas dock att du ska komma på något bra för ÄHJ:s framtid!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"