Toppbilden, visa:    


"Plastpesten". Är den tillbaka ?

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

"Plastpesten". Är den tillbaka ?

Inlägg av qrt »

En parallell till "zinkpest" är ju vad jag nu väljer att kalla plastpest.
Vanlig för lok och vagnar tillverkade av mj-industrin under tidig efterkrigstid.

Inte för att plasten nödvändigtvis bryts ned på liknande sätt utan för att de från början felvalda plastsorterna gör våra fordon ömtåliga, ibland från början, ibland med åren.

Och då vill jag förstås även i detta fallet veta vilka fordon (med fabrikat och artikelnummer) man ska se upp med att köpa.

/Curt
--------------------------------------------
Ovanstående fråga har jag även ställt annorstädes.
Jag frågar mig om det lyckas bättre här eller om det månne finns något utländskt forum i vilket jag kan få mera hjälp av medlemmarna.

tuff-tuff

Re: "Plastpesten". Är den tillbaka ?

Inlägg av tuff-tuff »

Plast i småskalor är känsliga.
Finns ingen garanti på att dom ska hålla ut hur länge som helst.
Ställ din vagn vid fönstret där solen skiner in och så får du se hur smådelar påverkas av värmen.
Jag äger några Brawa modeller och dom har hyperkänsliga små plastdetaljer.
Visserligen ser dom trevliga ut med avancerade plastdetaljer, men samtidigt sköra.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: "Plastpesten". Är den tillbaka ?

Inlägg av Mölle-Mats »

Plast är rakt ingen "evighetsvara", jag har fått förklarat för mig att den innehåller mjukgörare (ftalater) som avdunstar med tiden och gör den skör (gäller tydligen även för kamremmar i bilmotorer, de kan vara kass trots få mil på vägmätaren på gamla bilar).

Ett riktigt skräckexempel är tidiga bitar av Märklins C-räls fram till mitten av 00-talet, idag har den en hållfasthet som ett Mariekex ungefär … :=u

Men säkerligen gäller detta även för modeller av lok och vagnar, och där nämns väl lokkorgarna till Rocos modeller av Dm3-loken och IORE (i synnerhet de som är tillverkade helt i genomfärgad blå plast, senare varianter som lackerats blå lär ska vara bättre) som extremt ömtåliga.
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: "Plastpesten". Är den tillbaka ?

Inlägg av Stefan S »

Klassiskt exempel är alla sk promos, bilmodeller som gavs ut av bilhandlare på 50-60-talet soch som var gjorda av acetatplast, dom slår sej rätt så rejält genom åren, Samma sak med en del gamla Monogrammodeller. Tror inte jag träffat på det hos senare modeller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminum_ ... elWarp.jpg

Stefan

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägsfordon Övrigt"