Toppbilden, visa:    


”Electric train” - vad att köpa?

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
EDJ
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 dec 2011, 07:44

”Electric train” - vad att köpa?

Inlägg av EDJ »

Jag har ett fyraårigt barnbarn i London som från det han kunde gå har älskat tåg. Nu önskar han sig ett ”electric train”. En startsats av något slag. Analogt? Eller digitalt på en gång?
Och England…….. vilket märke kan föreslås? Jag vet noll om engelska märken. Dom har väl en annan skala (00, fortfarande?) men, vad jag kommer ihåg så är spårvidden samma som i H0? Men är spänningen samma i spåret?
Och lämplig affär. Dom bor i östra delen, Hackney.
Tilläggas bör att dom kanske kommer att flytta till Sverige om några år. Men det är osäkert.
Jag skulle bli mycket tacksam över tips och reflektioner.
Mikael

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: ”Electric train” - vad att köpa?

Inlägg av ubjs »

Fyra år, då är det väl Brio eller Duplo som gäller? En fyraåring kan inte bygga med en modelljärnväg själv, får inte ihop spåret och tveksamt om motoriken räcker till att få på lok och vagnar, hantera koppel osv.
En annan grej om det finns en vuxen som tar huvudansvaret och man gör det tillsammans, men då måste den vuxne själv vara engagerad.
Brio har ju elektriska lok idag, Duplo vet jag inte. Men jag tror dom flesta under 6-7 år hellre kör loken själva genom att dra dom.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: ”Electric train” - vad att köpa?

Inlägg av Jan Frelin »


Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: ”Electric train” - vad att köpa?

Inlägg av cgn1954 »

Tja, handlar det om investeringar eller om en framtida hobby?

Det här är en personlig reflektion: Jag har 4 barnbarn och de struntar idag i skalor o fabrikat. Jag tycker man ska koppla ihop lek med historia (järnväg), naturvetenskap (landskap, djur, hus, teknik) och hobbyn eftersom "vår" hobby går över alla dessa områden, om man vill.

Om man vill intressera kidsen - varför inte hjälpa till med en bana på 2,5 x 1,5 meter - oavsett skala - med både teknik och "natur". Det finns massor med köp på internet som kan bestycka banan. Och - ja - det ska INTE vara fixat på en kvart utan vara ett långsiktigt hobbyande.

Varför inte testa skala Z?

En mellanstor bild - 600 px bred

Bild: http://www.trovestar.com
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: ”Electric train” - vad att köpa?

Inlägg av Stefan S »

Jag var fyra år när jag fick mitt första Märklintåg. Spåren satt på en tretexplatta men jag hade inga som helst problem med att få på lok och vagnar på rälsen. Både Bachmann och Hornby har speciella nybörjarsatser, se dock upp för Hornbys billigaste batteridrivna snabbtåg med plasträls.

Bild

Bild

EDJ
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 dec 2011, 07:44

Re: ”Electric train” - vad att köpa?

Inlägg av EDJ »

Tack för alla tankar och tips. Det är inte helt lätt det här. Och det har blivit nya tider. Jag tror jag var en fyra-fem när jag fick två böjda Märklinrälsbitar och en flakvagn som jag drog fram och tillbaka och drömde. Sedan efter en tid en stoppbock. Och drömde. Ett lok följde och lite mer räls. Mer drömmar och längtan. Men detta lilla tanklok såg dom till att jag verkligen var försiktig med. Sedan längre fram en transformator och en levande skön cirkel hade blivit fullbordad.
Detta var innan det fanns startsatser men jag tror inte mina föräldrar inte hade köpt allt på en gång ändå. Så vad betyder att drömma för barn (och för all del, vuxna)?
Tack en gång till.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"