Toppbilden, visa:    


Brekina Saab 92

Användarens profilbild
Ankan891
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jan 2012, 13:36

Brekina Saab 92

Inlägg av Ankan891 »

Något överraskande kommer Brekina i samarbete med Märklin med 4st Saab 92 i olika färger som last på två Oms vagnar. Märklin 45084! Länk https://www.mo87.de/index.php?st=1&kat=10277

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Brekina Saab 92vindruta

Inlägg av LYR »

Något oväntat som sagt.
På det nederländska forumet ho-modelautoclub.nl syn också bilder och vi ser att 92:an fått hel vindruta....
/LYR

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av ubjs »

Är det här samma bilmodell som den som Smj har tagit fram?
Jag tycker även bakrutan ser lite annorlunda ut i så fall om man kollar på den svarta bilen så ser man en tydlig inbuktning där bakrutan sitter. Ser väl inte ut så på Smj:s modell?

Mvh UB

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av ubjs »

Här hittade jag en kul länk och det kanske är den gråa bilen i artikeln som Brekina har gjort, då stämmer nog bakrutan i alla fall.
https://teknikensvarld.se/vintervagnarn ... xe-225441/

Mvh UB

Användarens profilbild
Ankan891
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jan 2012, 13:36

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Ankan891 »

Här en länk till Holländarnas bild. http://www.ho-modelautoclub.nl/breaking ... 9-01-saab/

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Kjedlund »

Kul med H0-modeller av gamla SAAB-ar. Bilden antyder att bakrutan kan vara större än på SMJ:s SAAB, dvs det här är en 92B. Nyproducerade sådana transporterades nog aldrig på Oms-vagnar eftersom de fick detta littera först omkring 1967-68, men även med det gamla litterat Oe går det inte heller ihop riktigt tidsmässigt. SAAB 92B slutade tillverkas i slutet av år 1956 och enligt SJ särtryck str 77 fanns ännu inga vagnar littera Oe den 1 januari 1957.

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Johan i Hok »

Hoppas de släpper bilarna för sig också. Då kan jag äntligen ta upp mitt projekt med att bygga farkoster som SAAB borde ha tillverkat! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Ankan891
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jan 2012, 13:36

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Ankan891 »

I Mo87s nyhetssammanfattning av Brekinas nyheter finns flera bilder och man har valt Saab 92b. Karossen ser bra ut, men hoppas man fixar till fönstren till seriemodellerna! https://www.mo87.de/index.php?site=1&va ... &cont=085a

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Johan Molin »

Nästa fråga blir då förstås; har de olika färgvarianterna funnits i verkligheten?

OM det nu är så att man inte tänker rätta till fönstren, och färgerna är hittepå, då blir det ju mest leksak över modellen ...

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av ubjs »

Vi får väl snart fullständiga färgkoder för Saab 92B, vi har ju minst en Saabexpert på detta forum.
Men jag tycker färgerna ser rätt bra ut, tidstypiska i alla fall. Möjligen är den gröna lite fel i nyansen.
Är färgerna fel så får man väl använda modellen som väl vädrad omlackad rallybil eller förbättrad av motorburen ungdom.
Jag hoppas dock att bilderna är på prototyper, fönsterdelen ser ju inte ut att sitta rätt i modellen.
Strålkastarinsatsen ser också konstig ut så jag misstänker att dom genomskinliga delarna är förstudie.

Användarens profilbild
Ankan891
Inlägg: 13
Blev medlem: 06 jan 2012, 13:36

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Ankan891 »

Här en länk till Saabfärger. Färgerna ser ut att vara rätt. Ser man på Brekinas övriga modeller så gör dom detaljarbetet med färger, kromlister mm bra. Så jag både hoppas och tror det blir bra! https://saabklubben.se/farger/farger.shtml

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Johan Molin »

Det finns m a o skäl att luta sig tillbaka och vänta med en viss behärskad optimism!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Mölle-Mats »

ubjs skrev:Vi får väl snart fullständiga färgkoder för Saab 92B, vi har ju minst en Saabexpert på detta forum.
Jag förmodar att det är yours truly som åsyftas, men här måste jag göra dig lite besviken. Jag jobbade ju som reservdelskille hos en SAAB-handlare under andra halvan av 70-talet, och då var i stort sett alla 92:or och även efterföljaren 93 redan utskrotade, så mitt värdelösa vetande om gamla SAAB:ar täcker väl i huvudsak 60- och 70-talsmodellerna även om jag också "fuskade" som "frilans-bilnasare" med 80-talarna under en period när jag var mellan två jobb på 90-talet.
ubjs skrev:Men jag tycker färgerna ser rätt bra ut, tidstypiska i alla fall. Möjligen är den gröna lite fel i nyansen.
Jag håller väl i stort sett med, svart och gulbeige är helt okej, men den ljusgröna är nog lite för skarp i nyansen. Den vita däremot går fetbort, den gamla SAAB-klassikern Hellasvit (färgkod W1) kom först på 93:an som sena 56:or (och hängde med t o m 74 års modell, även om den fick ny färgbenämning "Polarvit" mot slutet) - men 92:orna fanns nog aldrig i vitt!
ubjs skrev:Jag hoppas dock att bilderna är på prototyper, fönsterdelen ser ju inte ut att sitta rätt i modellen.
Strålkastarinsatsen ser också konstig ut så jag misstänker att dom genomskinliga delarna är förstudie.
Ja även jag hoppas på att det är en prototyp som man avser "göra om, göra rätt" med innan serieproduktionen startar. I stora drag tycker jag modellen ser bra ut, men bakrutan är alldeles för stor och välver ner på sidan - den liknar nästan mer den bakruta som kom på 96:an 1960!

Så mja, Brekina kan nog inte förmå mig att lätta på mitt inköpsembargo mot bilmodeller i skala H0 med den här (däremot har den fått mig lite sugen på att köpa ett ex av SMJ:s fina buteljgröna 92 A)!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Brekina Saab 92

Inlägg av Mölle-Mats »

Ankan891 skrev:Ser man på Brekinas övriga modeller så gör dom detaljarbetet med färger, kromlister mm bra. Så jag både hoppas och tror det blir bra!
Njae, där håller jag inte riktigt med! Fr a alla deras "fantasifulla kreationer" på Amazonerna kan ju bli rätt hisnande ibland - ljusblå med orange tak t ex. Visst, det går väl inte att utesluta att någon förhoppningsfull "motorburen ungdom" lackade om sin Raggazon så på 70-/80-talen, men lackerade så rullade de aldrig ut från fabriken! Och kombin i Televerks-skrud ... Mig veterligen har den aldrig förekommit i verkligheten! Och även den transparenta "gangsterkepsen" är ju "reglementsvidrig" (även om jag sett en bild på en "customiserad Raggazon" med en sådan).

Och småmissar finns även med lister och emblem, t ex så sitter V4-emblemet på fel sida om bakre nummerplåten på modellen av 96 V4. Men det är väl en petitess som det krävs rejäla nörd-kunskaper om gamla SAAB:ar för att ligga sömnlös om nätterna för! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"