Toppbilden, visa:    


Clark Propst's Story City Branch

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av Johan Molin »

Denna mj-anläggning nämnde jag för ett tag sedan; det fanns en artikel om den i Model Railroad Planning 2018. På rekordtid förefaller den nästan ha blivit färdig.
Järnvägen utgick från en anslutning knappa milen norr om Marshalltown Ia, och var en del av "Tootin' Louie", alltså Minneapolis & S:t Louis.

Nu finns det en fem minuter lång film med översikt över hela anläggningen. Värt att ta en fikapaus för att avnjuta!



Värt en paus för att njuta!
Mest kända bilden från denna lilla "granger branch" är väl denna från Roland:
roland ia.jpg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av ErikB »

Vilken pärla och inspirationskälla Johan! Fantastiskt miljöbygge väl avfilmat; här finns mycket att titta på och lära av. Tack för titten Johan och Gott Nytt År! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av Johan Molin »

Jag var rätt säker på att du skulle bli glad för denna filmsnutt Erik! (Trots att inte C&NW figurerar ...).

Jag har givetvis hållit spaning på detta projekt, i synnerhet som tågen utgick från Marshalltown, som jag ju som bekant känner väl. Miljön känns också väldigt hemtam; det är en mycket prydlig återgivning av landsbygden i Iowa (inte mycket hade förändrat sig till 1972 - 73, förutom att denna bana då var nedlagd, men det fanns fortfarande hyfsat gott om andra liknande småbanor på den tiden).

Temat med järnväg genom jordbruksbygd ligger mig ju också varmt om hjärtat!

Roland är för övrigt "mittenstationen" i filmen. staging - Zearing - Roland - Story City.


ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av ErikB »

Mycket se-, läs- och tänkvärt Johan! Och går man längst ned på sidan hittar man denna länk till Tom Johnson, också en mästare vad gäller att göra övergången mellan sceneri och fotobakgrund helt osynlig. Titta och njut!

http://www.railroad-line.com/forum/pop_ ... C_ID=33352

(Högst upp på sidan jag länkat till finns markeringar för fyra bilder som inte vill visa sig. Men ge inte upp; scrolla neråt så finns det massor av fantastiska bilder!)
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av Johan Molin »

Några korta nyhetsklipp:

Först lite växling vid banans ändpunkt, Story City ...


och sedan en hel del mer vid Roland, den genom gamla fotografier synnerligen välkända stationen:


... och till slut en kortis, från Zearing, första station på sidolinjen. Mest för att visa Tootin' Louie's vackert målade F7:or (?):


Lokaltågen utgick från, förutsätter jag, Marshalltown vilket ju ur min egoistiska synpunkt inte känns helt fel. Zearing har jag ett vagt minne av, men inte de två övriga ställena.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av Johan Molin »

Jag har hittat en hel knippe med föredrag av Clark Propst, om rullande material på"the Tootin' Louie, och hur han utforskade de små städerna Roland och Zearing och byggde dem i modell.

Något för alla som gillar Iowa, "granger railroading" och små sidobanor i största allmänhet!






ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av ErikB »

Ser spännande och intressant ut Johan! Får kollas vid tillfälle. [JC_doubleup.gif]
/Erik :train2:
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Clark Propst's Story City Branch

Inlägg av Johan Molin »

Nästa film; en detaljbeskrivning av bygget av kurvan mellan Roland och Zearing, mycket njutbart om landskapsbygge och bakgrundsfotografier!


Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"