Toppbilden, visa:    


Lång väntan vid plankorsning, när går bommarna ner?

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Lång väntan vid plankorsning, när går bommarna ner?

Inlägg av kjaxne »

I Örebro finns det en plankorsning som är ökänd för att skapa mycket väntan för de som vill korsa järnvägen. Jag förstod aldrig hur illa det faktiskt var innan jag började passera där med jämna mellanrum och nu har sett att verkligen kan vara onödigt lång väntan.
Det gäller plankorsningen alldeles norr om Örebro C och bangård, där Hagaby banvaktstuga tidigare låg (283A). Mannatorpsvägen, mitt emot Svapmen, där jag i en annan tråd visat bild. http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=44&t=5068

Karta (Google maps)

Den korsningen har i varje fall många gånger väldigt lång väntan från att bommarna gått ner tills dess att tåg passerar. Det jag funderar på är vad som triggar signal att bommarna ska ner. Framförallt när tåg från stationen ska passera kan väntan vara extra lång. Det upplevs som att tåget fortfarande står vid stationen med dörrarna öppna och väntar in de sista passagerarna, medan bommarna redan gått ner och kön med bilar blir längre. Men hur fungerar det i praktiken? I vilken ordning sker olika moment som att signalera att bommar ska ner och ge klartecken för tåget att köra? Är det något speciellt med just denna korsning som gör att det är längre väntan där än vid andra korsningar? Det upplever i varje fall jag, men det är ju inte så ofta jag passerar andra korsningar. Men det kanske finns någon här som sitter på en bra förklaring? :)
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Lång väntan vid plankorsning, när går bommarna ner?

Inlägg av Jan »

Här finns en kort beskrivning av hur det normalt fungerar. Jag antar att den övergång du beskriver är ställverksstyrd eftersom den ligger nära en station.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... aggningar/

När jag jobbade som tågklarerare på 80-talet fällde jag alltid bommarna innan jag lade tågväg för tåget. Just för tåg med resandeutbyte kan det vara svårt att få iväg tåget i tid på grund av att resenärer kommer springande och vill komma med tåget. Väntetiden för vägtrafikanterna blir då naturligtvis längre.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Lång väntan vid plankorsning, när går bommarna ner?

Inlägg av kjaxne »

Det låter rimligt att den korsningen är ställverksstyrd. Det är ju inte långt till bangården intill. Det skulle även kunna förklara då varför det kan vara samma väntan även med tåg från andra hållet.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"