Toppbilden, visa:    


Trilskande plattformsgrindar

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Trilskande plattformsgrindar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Då det i en annan tråd frågas om hur man kan få bättre passform mellan korg och plattformsräcken letade jag fram lite bilder från tidigare. Från och till råkar jag ut för att plattformsgrindarna inte "passar" utan det blir för trångt mellan grindarna och korgen. En vagnstyp där detta uppstod ofta, skyller inte konstruktionen utan i stället min bristande noggrannhet vid byggena, var just 1880-talsvagnarna. Jag beskrev hur jag kom runt problemet för ett antal år sedan på en "havererad" tråd på i Norskt mj-forum men tänkte att det kanske kunde var lämpligt att visa här hur jag, på ett regelvidrigt sätt, kom runt problemet.

Nedan syns hur trångt (?) det blev när jag först lött plattformräcken på plats
B1b bild 14.jpg
B1b bild 15.jpg
B1b bild 16.jpg
Men så såg jag på en ritning att plattformen i verkligheten hade ett något större överhäng över bufferten.
B1b plattform.jpg
Detta medförde att jag lödde loss plattformsräcket och förlängde plattformsgolvet, med en bräda, med en bit mässing från ramen på en byggsats.
B1b bild 17.jpg
Nu fick jag ett bättre (?) överhäng).
B1b bild 18.jpg
Därefter lödde jag tillbaka plattformsräcket.
B1b bild 19.jpg
B1b bild 20.jpg
B1b bild 21.jpg
Och så gick det betydligt lättare att få passform.

Detta fungerar givetvis endast när det medges ett visst plattformsöverhäng över buffertar, annars får man söka andra lösningar.

/Ola

Återgå till "Från min egen verkstad"