Toppbilden, visa:    


Märkning av 60-talsvagnar (på 80-talet)?

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Märkning av 60-talsvagnar (på 80-talet)?

Inlägg av Nicklas »

Hej!

Är ny på det här forumet och håller på med ett litet modelltågsprojekt där jag försöker bygga lite egna vagnar inspirerade av SJ:s 60-talsvagnar. Jag ritar mina modeller i ett 3D-CAD-program och skriver ut delarna på 3D-skrivaren. Målet är att så mycket som möjligt av vagnen skall vara egenhändigt producerat. Jag tänkte mig att mina modeller skulle vara från 70-80-tal ungefär. Undrar därför om någon vet hur märkningen av vagnar såg ut på den tiden.

På jarnvag.net finns en bild på en AB3 från den epok jag är ute efter. Men tyvärr lyckas jag endast tyda den största texten, dvs "SJ 4793 AB3 130", där jag antar att 4793 är vagnsnummer. Men skulle verkligen uppskatta om någon sitter på ett mer högupplöst foto av en vagn från denna era, och gärna lite information om hur märkningen fungerade och vad övriga siffror betydde.

http://www.jarnvag.net/images/bild/vagn ... le1987.jpg

En lite mindre bild - 400 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Märkning av 60-talsvagnar (på 90-talet)?

Inlägg av d680ae »

Bild

Tyvärr är detta ju märkning på en annan vagn än den efterfrågade så vissa data stämmer inte helt överens. Skillnaden i märkning från ett decennium senare än önskat torde inte vara kritisk.
Märkningarna på den svarta underdelen av vagnsidan avser fr.v t h.
- Placering påfyllningsstuts för vattensystemet
- SJ logo "frimärket"
Övre raden:
- Vagnsnummer
- Littera
- Största tillåtna hastighet
- Datum för senaste revision klass 4
Nedre raden:
- Sittplatser i 1:a resp 2:a klass
- Vagnens vikt i ton
- Längd över buffertar
- Bromsprestanda, "bromsvikt" i bromsläge G, P och R
- Positionsnummer för axeln rakt under "1"
- Datum för senaste revision klass 2
Bilagor
AB2_4729_Inscr_C52809_53.jpg

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Märkning av 60-talsvagnar (på 80-talet)?

Inlägg av Nicklas »

Tack så hemskt mycket!! Det var precis vad jag letade efter! Att bilderna är av en annan vagnstyp gör absolut ingenting, med din eminenta beskrivning av vad siffrorna betyder så kan jag ju enkelt anpassa texten till andra vagnstyper.

Nicklas
Inlägg: 76
Blev medlem: 06 okt 2018, 12:47

Re: Märkning av 60-talsvagnar (på 80-talet)?

Inlägg av Nicklas »

Det var svårt att få till en vettig bild av den lilla vagnen (den är i skala N, ca 2x2.5x12 cm stor) men så här ser den senaste versionen ut. Behöver arbeta lite på tydligheten när det gäller dekalerna, men känns som att både de och vagnen i stort börjar ta sig.
IMG_4590.jpg

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"