Toppbilden, visa:    


Da-lok

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Da-lok

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är en tråd under rätt rubrik!
Jag tänker således på SJ:s ånglok littera Da, som just nu diskuteras på Järnvägshistoriskt Forum.
Jag kommer för min del omedelbart att tänka på det ånglok som Mjölby-Hästholmens Järnväg köpte från SJ år 1918.
Det har spekulerats mycket kring vilket lok som MHJ verkligen köpte. Man vet att man tog ett lok med siffran "5" i mitten och slipade bort siffrorna runtomkring, vilket givit två möjliga lokindivider, 259 och 351, vilka båda slopades 1918.
Då det nya loket fick nummer 5, uppfattas det felaktigt som att BÅDA loken inköptes av MHJ och fick nummer 4 och 5. (Källa Ulf Diehl)

Detta är dock felaktigt; ett under kriget inlånat K-lok som av och till gjorde tjänst på MHJ kallades inofficiellt för lok nr "4".
I början av 1919 finns ett brev från TC Adolf Norrby som torde klargöra saken:
Lok351.jpg
Det var således lok 351 som inköptes av MHJ och inget annat!
bild351.jpg

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Da-lok

Inlägg av CvonWow »

Detta är ett lok vi vill se i modell [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Da-lok

Inlägg av Johan Molin »

Någonstans i min MHJ-tråd lär finnas gömt min start att konvertera ett engelskt tanklok + en tender som Göran Nilsson sålde modell av till ett Da-lok. Tack för påminnelsen, det är väl dags att ta upp denna "kit-smashing" igen ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Da-lok

Inlägg av Johan Molin »

Så här långt lär jag ha kommit i mina strävanden för några år sedan:
ångDa.jpg
Det jag minns av ångloket är att det var Dapol i England som gav ut modellen. Chassit stämmer väldigt väl dimensionsmässigt med ett Da-lok. Troligen får man bygga en helt ny överbyggnad med ångpanna, förarhytt osv.
Tendern är rätt tender för att vara till ett Da-lok. Lär väl svårligen gå att få tag på längre. OBS! Också att ingen byggbeskrivning medföljde. Det krävdes mycket trial and error för att lista ut hur konstruktionen var tänkt. Det handlar dock troligen mer om byggarens förmåga än konstruktörens ... :roll:

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Da-lok

Inlägg av CvonWow »

Letar själv efter lite färdiga modeller som man kan "kitbasha" har sett en del intressanta modeller men inget köp ännu, fanns något spanskt eller vad det var som såg lovande ut....

För övrigt tycker jag att ditt ihop-plock ser väldigt bra ut [JC_doubleup.gif] Det skulle jag känna mig mer än nöjd med, fortsätt, så är det åtminstone en av oss som har ett Da-lok :-BS

Fanns det inte ett Brawa modell som kunde göras om till nått svensk lok?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Da-lok

Inlägg av 1956 »

Annars är väl kanske Cc-loket det som påminner mest om det du letar efter.

Se Perls sortiment.
http://www.perlmodell.se/best078.htm

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Da-lok

Inlägg av CvonWow »

1956 skrev:Annars är väl kanske Cc-loket det som påminner mest om det du letar efter.

Se Perls sortiment.
http://www.perlmodell.se/best078.htm
Jo men det finns ju tyvärr inte att beställa längre vad jag kan se.... :-cry det är nog bland det vackrare loken som finns... [JC_doubleup.gif]
Ska lägga undan lite och vänta på att det kanske dyker upp på tradera.... :-T

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Da-lok

Inlägg av NisseH0 »

Da-loket är verkligen värt att fortsätta på. Trevligt att se de äldre loktyperna i modell.
Kanske är Bygg svenskt byggsats av VKBa användbar till hytt, dom, skorsten, mm. Men VKBa:n var tydligen lite kortare än Da.
En fråga till Johan: var det ett av SJ:s gamla K (Senare KA) som hyrdes in på MHJ?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Da-lok

Inlägg av Johan Molin »

Hoppsan – ett inlägg jag missat helt!

Jodå, det ska vara ett K / KA-lok som inhyrdes under första världskriget. Ska återkomma när jag vet mer exakt vilken lok-individ det kan ha rört sig om.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"