Toppbilden, visa:
SOVVAGN ACo2c i modell!
SOVVAGN ACo2c i modell!
HNJV är på gång med en mycket trevlig sovvagn. Det är ACo2c som byggdes 1938-39 för att gå på kontinenten.
Hoppas detta blir verklighet då den skulle sitta så fint i kontinenttågen men även i andra sovvagns tåg.
Bild från Samlingsportalen.
BoJ
Det är också en av få vagnar som är märkt med 2 (andra klass) på 70-talet.
Teckning sent 60tal med MD boggier. Några vagnar hade modell 39 boggier på 70talet.
Hoppas detta blir verklighet då den skulle sitta så fint i kontinenttågen men även i andra sovvagns tåg.
Bild från Samlingsportalen.
BoJ
Det är också en av få vagnar som är märkt med 2 (andra klass) på 70-talet.
Teckning sent 60tal med MD boggier. Några vagnar hade modell 39 boggier på 70talet.
- Bilagor
-
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Hittade en bild från 1958 på samlingsportalen VLABo20u på väg till Berlin.
Här är nederdelen på vagnssidan inte svartmålad som den är på andra bilder
BoJ
Här är nederdelen på vagnssidan inte svartmålad som den är på andra bilder
BoJ
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Äntligen kan jag (kanske) bocka av en av min kvarvarande favoritvagnar. Just den aviserade sovvagnen litt ACo2c (eller WL11 / WL12) som jag lärde känna den under mina sovvagnsresor på 70- och 80-talen mellan Malmö och Stockholm är en efterlängtad favorit. På den tiden gick det tre sovvagnståg från Malmö till Stockholm på söndagskvällen, ett runt kl 2130 och två runt kl 23. I ett av dessa tåg fanns just denna vagnstyp inkopplad och hade jag tur fanns det sovvplats kvar att boka (intressant var det faktum att alla tre tågens sovvagnar, inklusive liggvagnar, var oftast fullbokade flera daga i förväg). Vagnstypen gav ett rubust intryck med sin träinredning och jag vill minnas att gången var utmärkt.
Skulle inte bli förvånad om modellen från Vagnverkstaden skulle bli en kioskvältare med köpare såväl från Sverige som från våra grannländer. Detta då vagnstypen (totalt 14 byggda mellan 1938 och 1940 och i trafik fram till 1989) byggdes för trafik till Tyskland (Berlin) men även för trafik till Köpenhamn och Oslo. En modell i sitt leveransutseende med all text och märkning, på såväl svenska som tyska, eller i ett moderna utseende som färgteckningarna visar ovan, finner jag tilltalande. Studerar man SJK:s bok "SJ personvagnar av 1940- och 1950-talsmodeller" finner man mycket mer uppgifter om vagnstypen. Som kuriosa kan man där läsa att vagnstypen var godkänd för trafik till Belgien, Danmark, Frankrike, Holland, Norge, Polen och Tyskland, även om CIWL och DSG monopol i praktiken diskvalificerade viss trafik. Modellen är därmed en tacksam sovvagn att ha inkluderad i sitt modelltågsätt.
Tillägg: Står "SJK", skall givetvis vara "SMJ"!
/Ola
Skulle inte bli förvånad om modellen från Vagnverkstaden skulle bli en kioskvältare med köpare såväl från Sverige som från våra grannländer. Detta då vagnstypen (totalt 14 byggda mellan 1938 och 1940 och i trafik fram till 1989) byggdes för trafik till Tyskland (Berlin) men även för trafik till Köpenhamn och Oslo. En modell i sitt leveransutseende med all text och märkning, på såväl svenska som tyska, eller i ett moderna utseende som färgteckningarna visar ovan, finner jag tilltalande. Studerar man SJK:s bok "SJ personvagnar av 1940- och 1950-talsmodeller" finner man mycket mer uppgifter om vagnstypen. Som kuriosa kan man där läsa att vagnstypen var godkänd för trafik till Belgien, Danmark, Frankrike, Holland, Norge, Polen och Tyskland, även om CIWL och DSG monopol i praktiken diskvalificerade viss trafik. Modellen är därmed en tacksam sovvagn att ha inkluderad i sitt modelltågsätt.
Tillägg: Står "SJK", skall givetvis vara "SMJ"!
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 03 okt 2018, 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Tack Ola
Intressanta detaljer och beskrivning.
Vad jag vet så är det nog den enda vagn som har haft tysk text för bromsbeskrivning!
Vi får hoppas på att HNJV får tillräckligt med beställningar så vagnen, så den blir verklighet.
Jag har beställt.
BoJ
Intressanta detaljer och beskrivning.
Vad jag vet så är det nog den enda vagn som har haft tysk text för bromsbeskrivning!
Vi får hoppas på att HNJV får tillräckligt med beställningar så vagnen, så den blir verklighet.
Jag har beställt.
BoJ
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Hej!
Med risk att framstå som besserwisser vill jag bara korrigera uppgiften om förlag för boken 'SJ Personvagnar av 40- och 50-talsmodell'. Denna bok och övriga böcker i serien om SJ personvagnar är utgivna av SMJ (Stockholms Modelljärnvägsklubb).
Eftersom de båda övriga inläggsförfattarna i denna tråd har varit och är aktiva bidragsgivare till bokserien är det antagligen fråga om ett enkelt misstag där bokstäverna 'S', 'J', 'M' och 'K' förväxlats i hastigheten.
En snygg sovvagn är det utan tvekan!
Anders L
SMJ
Med risk att framstå som besserwisser vill jag bara korrigera uppgiften om förlag för boken 'SJ Personvagnar av 40- och 50-talsmodell'. Denna bok och övriga böcker i serien om SJ personvagnar är utgivna av SMJ (Stockholms Modelljärnvägsklubb).
Eftersom de båda övriga inläggsförfattarna i denna tråd har varit och är aktiva bidragsgivare till bokserien är det antagligen fråga om ett enkelt misstag där bokstäverna 'S', 'J', 'M' och 'K' förväxlats i hastigheten.
En snygg sovvagn är det utan tvekan!
Anders L
SMJ
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Med skammens rodnad på kinderna, ja! Felskrivet i hastigheten och nu till del korrigerat. Dock en efterlängtad modell som jag hoppas finner köpare och därmed kan realiseras.AndLun skrev: är det antagligen fråga om ett enkelt misstag där bokstäverna 'S', 'J', 'M' och 'K' förväxlats i hastigheten.
/Ola
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Ja, denna modell är verkligen efterlängtad, det är ju stor brist på svenska sovvagnsmodeller i allmänhet och denna blir ett fint tillskott i HO-nattågen! Hoppas Göran får tillräckligt många beställningar!
Jag har bokat!
/Larsess
Jag har bokat!
/Larsess
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Aco2c i reklamsyfte med skyltning Berlin och Hamburg.
Bilder från Samlingsportalen.
Vad jag förstått så var dessa vagnar vanliga både i Oslo och Köpenhamn.
Enda chansen att få en ACo2c /WLABo20/ WL11-12 i modell är nog från Vagnverkstaden, HNJV.
Jag hoppas starkt på att Göran får beställningar nog, så den kommer i produktion.
BoJ
Bilder från Samlingsportalen.
Vad jag förstått så var dessa vagnar vanliga både i Oslo och Köpenhamn.
Enda chansen att få en ACo2c /WLABo20/ WL11-12 i modell är nog från Vagnverkstaden, HNJV.
Jag hoppas starkt på att Göran får beställningar nog, så den kommer i produktion.
BoJ
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Som sagt tidigare en mycket trevlig och vacker vagn. En av de få som SJ låtit bygga för utlandstrafik, dvs med smalare lastprofil.
Nu har jag även beställt ett par stycken.
Det är en mångsidig vagn eftersom den har funnits med Metkrok, Futura och Köttstämpeln märkning enligt bilder i denna tråd och förmodligen också med frimärke eftersom vagnarna var i drift fram till 80-talet. Den har även gått på både boggi modell 35 och MD. Vagnverkstadens byggsatser är kompletta och är 3D printade med flera gjutna detaljer. Nu säger de att byggsatserna även skall innehålla boggi fästen.
Vagnverkstaden planerar även ACo4 o Fo4 vagnar...
Nordexpress
Nu har jag även beställt ett par stycken.
Det är en mångsidig vagn eftersom den har funnits med Metkrok, Futura och Köttstämpeln märkning enligt bilder i denna tråd och förmodligen också med frimärke eftersom vagnarna var i drift fram till 80-talet. Den har även gått på både boggi modell 35 och MD. Vagnverkstadens byggsatser är kompletta och är 3D printade med flera gjutna detaljer. Nu säger de att byggsatserna även skall innehålla boggi fästen.
Vagnverkstaden planerar även ACo4 o Fo4 vagnar...
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 09 okt 2018, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Hej
Jag försöker läsa mig till vilken boggi som avses levereras till "leveransutförandet"
Enligt bilderna i Samlingsportalen borde det vara SJ M/35
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAGA00530
STR77, 1938 och 1939 avslöjar följande:
Vagnsnummer 3219--3223 samt 3241--3245. Byggdes fler än 10 vagnar?
Utrustning z1 y7 E3 E4 E1 V1 S
Hildebrand Knorr-S broms
Dubbel skruvbroms
Generator+Batteri
Transformator
Eluppvärmning
Värmeledning Vapor
Jag försöker läsa mig till vilken boggi som avses levereras till "leveransutförandet"
Enligt bilderna i Samlingsportalen borde det vara SJ M/35
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAGA00530
STR77, 1938 och 1939 avslöjar följande:
Vagnsnummer 3219--3223 samt 3241--3245. Byggdes fler än 10 vagnar?
Utrustning z1 y7 E3 E4 E1 V1 S
Hildebrand Knorr-S broms
Dubbel skruvbroms
Generator+Batteri
Transformator
Eluppvärmning
Värmeledning Vapor
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 31 mar 2015, 16:36
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Jag avser att leverera modellen med boggi -35. Vagnarna var utrustade med denna boggi vid leverans, och hade dessa fram till de fick MD-boggier.
Korgen får släta sidor med "utanpåliggande" påsvetsning på nederdelen av korgen. Taket får nitar enligt förebild.
Den moderniserade varianten för vulstbälgar och MD boggier. Troligen får jag göra en etsad buffertbalk, då denna skall vara genombruten.
I övrigt ingår alla delar utom hjul. Symoba väljs till. Buffertarna är ej fjädrande.
Takdetaljerna gjuts i taket, och batterilådor, lastväxel är gjutna direkt i underredet.
Vagnarna är alltså helt kompletta, tom gjutna dörrhandtag finns med.
Boggierna -35 är framtagna för speciellt för mina kommande vagnar, och är gjuten i mässing. Denna boggi är viktig, då många 30-talsvagnar fick denna boggi.
Det kommer även en ACo4, och en Fo4. Med dessa vagnar som grund kan man skapa ett nattåg från 30-40-talet!
Korgen får släta sidor med "utanpåliggande" påsvetsning på nederdelen av korgen. Taket får nitar enligt förebild.
Den moderniserade varianten för vulstbälgar och MD boggier. Troligen får jag göra en etsad buffertbalk, då denna skall vara genombruten.
I övrigt ingår alla delar utom hjul. Symoba väljs till. Buffertarna är ej fjädrande.
Takdetaljerna gjuts i taket, och batterilådor, lastväxel är gjutna direkt i underredet.
Vagnarna är alltså helt kompletta, tom gjutna dörrhandtag finns med.
Boggierna -35 är framtagna för speciellt för mina kommande vagnar, och är gjuten i mässing. Denna boggi är viktig, då många 30-talsvagnar fick denna boggi.
Det kommer även en ACo4, och en Fo4. Med dessa vagnar som grund kan man skapa ett nattåg från 30-40-talet!
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Enligt uppgifter i Str 422, utg 1.1.59 skall det även ha byggts vagnar med nummer 3290-3293 levererade 1940.HLS skrev:Hej
...
STR77, 1938 och 1939 avslöjar följande:
Vagnsnummer 3219--3223 samt 3241--3245. Byggdes fler än 10 vagnar?
De senaste bilderna jag har på någon av dem är från 1979-05 och då gällde fortfarande köttstämpeln i fönsterhöjd på korgen på 3291 och 3292. Loggan i märkningen på korgens nederdel var dock modell frimärke. Någon RIC-märkruta syntes inte längre tillNordexpress skrev: ... den har funnits med Metkrok, Futura och Köttstämpeln märkning enligt bilder i denna tråd och förmodligen också med frimärke eftersom vagnarna var i drift fram till 80-talet. ...
Lastväxel på en passvagn, undantaget resgodsvagnar låter avancerat i överkant. Men det är ju bra om den förses med omställning för G-P-S-läge och en styrventilatrapp i lämplig konfiguration som HiK-GPS (y7). Mekanisk anordning med bromscylinder, bromsbalanser, dragstänger och bromsregulator/er, bromsbommar och hängen m.m. är väl självklarheter?Vagnverkstaden skrev: ...
... lastväxel är gjutna direkt i underredet.
Noteras kan också att 1979 uppvisade åtminstone 3291 ytterligare ett moderniseringssteg i och med att åtminstone kupésidan hade fått moderna metallinfattade halvskjutfönster modell 1960-talsvagnarna.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Jag gjorde ett försök att kitbasha fram en ACo2c för ett par år sedan. Presenterat i tråden om internationella tåg från Skandinavien, långt bak någonstans ...
Fortfarande var väl "Sovvagn - Schlafwagen" nedfällbara skyltar och inte tryckt direkt på vagnssidorna, om jag fattat det rätt.
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Den modellen ser helt OK ut Johan. Vändbara skyltar bör väll ha suttit på vagnarna så länge de var RIC märkta. Enligt 40-tals boken så var de RIC märkta till 1969. Medan de gulvita 2-klass siffrorna sitter på vagnarna till slutet. Dessa tvåor satt väll bara på vagnar som kunde gå utanför norden och på 60-80talet (Lima märkte B1 vagnen felaktigt med gula tvåor)
Enligt samma bok så hade vagnarna boggier av modell 35 och senare modell MD. Men det finns bilder på både WL11 och WL12 med boggier av modell 39 under 1970-tal.
Då bilderna inte kan visas så tecknade jag på detta utförande.
Förstod jag HNJV Göran rätt? Byggsatser kommer!
BoJ
Enligt samma bok så hade vagnarna boggier av modell 35 och senare modell MD. Men det finns bilder på både WL11 och WL12 med boggier av modell 39 under 1970-tal.
Då bilderna inte kan visas så tecknade jag på detta utförande.
Förstod jag HNJV Göran rätt? Byggsatser kommer!
BoJ
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Var det med säkerhet vagnar med ursprung som WLABo20?BoJ skrev: ...
Enligt samma bok så hade vagnarna boggier av modell 35 och senare modell MD. Men det finns bilder på både WL11 och WL12 med boggier av modell 39 under 1970-tal.
...
BoJ
WL11 och WL12S hette ju också några vagnar med ursprung som WLABo4. De är ju rätt snarlika, men takänden över vestibulerna är inte insnävade som på ACo2c.
WL12 3291 och 3292 hade på 1970-talet fått sina snäckformade luftsugare utbytta mot något som ser ut att vara fartvinddrivna fläktar. På WLABo20 3244 är samma ändring på plats redan medio 1960-tal.
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Helt säker. Vagn 3220 och som jag tecknat 3245. Bägge hade modell 39 boggier vid fototillfället som bör ha varit 70tal.d680ae skrev:Var det med säkerhet vagnar med ursprung som WLABo20?BoJ skrev: ...
Enligt samma bok så hade vagnarna boggier av modell 35 och senare modell MD. Men det finns bilder på både WL11 och WL12 med boggier av modell 39 under 1970-tal.
...
BoJ
WL11 och WL12S hette ju också några vagnar med ursprung som WLABo4. De är ju rätt snarlika, men takänden över vestibulerna är inte insnävade som på ACo2c.
WL12 3291 och 3292 hade på 1970-talet fått sina snäckformade luftsugare utbytta mot något som ser ut att vara fartvinddrivna fläktar. På WLABo20 3244 är samma ändring på plats redan medio 1960-tal.
WL11 3220 har rammärkning med frimärke och SJ mellan fönster med gula ringen.
WL12 3245 har rammärkning med frimärke och SJ mellan fönster med Vitt frimärke.
BoJ
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
[quote="Johan MolinFortfarande var väl "Sovvagn - Schlafwagen" nedfällbara skyltar och inte tryckt direkt på vagnssidorna, om jag fattat det rätt.[/quote]
Nej. "Sovvagn - Schlafwagen" var målade på korgen och skylten fungerade som avskärmning till sovvagn.
I vart fall på de bilder jag sett.
Uppdaterar: Tror att skyltarna hänger på vagnen med gångjärn och skylten kan fällas upp för att täcka Sovvagn - Schlafwagen.
Uppdaterar: Vagnarna var avsedda för routen Trelleborg - Sassnitz och var RIV märkta DR och N. Alltså Oslo eller Stockholm - Berlin
PS: HNJV Göran. Etsade skyltar för att täcka Sovvagn och destinationsskyltar!
Nej. "Sovvagn - Schlafwagen" var målade på korgen och skylten fungerade som avskärmning till sovvagn.
I vart fall på de bilder jag sett.
Uppdaterar: Tror att skyltarna hänger på vagnen med gångjärn och skylten kan fällas upp för att täcka Sovvagn - Schlafwagen.
Uppdaterar: Vagnarna var avsedda för routen Trelleborg - Sassnitz och var RIV märkta DR och N. Alltså Oslo eller Stockholm - Berlin
PS: HNJV Göran. Etsade skyltar för att täcka Sovvagn och destinationsskyltar!
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Hoppas nu ACo2c kommer som byggsats.Vagnverkstaden skrev:Jag avser att leverera modellen med boggi -35. Vagnarna var utrustade med denna boggi vid leverans, och hade dessa fram till de fick MD-boggier.
Korgen får släta sidor med "utanpåliggande" påsvetsning på nederdelen av korgen. Taket får nitar enligt förebild.
Den moderniserade varianten för vulstbälgar och MD boggier. Troligen får jag göra en etsad buffertbalk, då denna skall vara genombruten.
I övrigt ingår alla delar utom hjul. Symoba väljs till. Buffertarna är ej fjädrande.
Takdetaljerna gjuts i taket, och batterilådor, lastväxel är gjutna direkt i underredet.
Vagnarna är alltså helt kompletta, tom gjutna dörrhandtag finns med.
Boggierna -35 är framtagna för speciellt för mina kommande vagnar, och är gjuten i mässing. Denna boggi är viktig, då många 30-talsvagnar fick denna boggi.
Det kommer även en ACo4, och en Fo4. Med dessa vagnar som grund kan man skapa ett nattåg från 30-40-talet!
Nu när Göran aviserar minskad produktion och på sikt avveckling av Vagnverkstaden.
"Vagnverkstaden drar ner på verksamheten."
Se länken nedan.
http://www.vagnverkstaden.eu/andringar- ... erksamhet/
BoJ
Se vagnen nedan.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 31 mar 2015, 16:36
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Bo,
Detta är en av de vagnar jag skall, i lugn takt, jobba med på hobbybasis.
Jag håller på med en del test, så vi får se hur det går.
Göran
Detta är en av de vagnar jag skall, i lugn takt, jobba med på hobbybasis.
Jag håller på med en del test, så vi får se hur det går.
Göran
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Utomordentligt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Den borde kunna sälja bra för alla entusiaster som bygger allt från 1940- till 1970-tal (eller som har Mjölby som levande fippel- och utställningsbangård! )
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Ser nu att projektet med ACo2 inte är helt nerlagt. Så bra tycker jag!Vagnverkstaden skrev: ↑16 jun 2019, 18:33 Bo,
Detta är en av de vagnar jag skall, i lugn takt, jobba med på hobbybasis.
Jag håller på med en del test, så vi får se hur det går.
Göran
Enligt Vagnverkstadens utskick och hemsida så ligger modellen i läge "Projektstudie"
Vill vi ha en av Sveriges få riktiga kontinentvagnar så kanske vi skall meddela intresse till Göran om vagnen.
BJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Här är sovkupésidan av min "kitsmashade" modell ...
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Det ser i så fall ruskigt okomfortabelt ut att sova i den. Hur ser då korridorsidan ut?
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SOVVAGN ACo2c i modell!
Förlåt, slip of the mind. Tvärtom förstås. Men som gammal tågluffare minns jag hur man fått finna sig med korridorfönster också ...
Jag skulle kunnat skriva att jag ville testa om någon läser tråden, men min pappa och mamma lärde mig en gång för längesedan att ärlighet varar längst ...
Jag skulle kunnat skriva att jag ville testa om någon läser tråden, men min pappa och mamma lärde mig en gång för längesedan att ärlighet varar längst ...