Toppbilden, visa:    


100 år sedan Per Brahe förliste.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

100 år sedan Per Brahe förliste.

Inlägg av Johan Molin »

Någonting som tycks fullkomligt ha fallit bort i mediebruset kring Getå-olyckan och annat är ju det faktum att det i höst också är hundra år sedan Per Brahe förliste utanför Hästholmens hamn i en rykande höststorm.

Efter mycket om och men kommer nu detta att ihågkommas under några veckor i november. Dock tycks redan ett evenemang ha ägt rum, tydligtvis utan några forumavtryck alls. Jag vill därför påminna om detta här. Det här är ett mail jag fick häromdagen:
Största nyhet på Radio Östergötland i morse var att idag [ 17 september ] skulle det bli kransnedläggning på platsen där Per Brahe förliste. Att det skulle ske nu berodde på att Trafik legat i torrdocka i Motala och idag var på hemfärd till Hjo.Med på Trafik var ett syskonbarn till John Bauer och delaktig i ceremonin vid inloppet till Hästholmen.Tyvärr kunde jag inte.lyssna på fortsatt reportage under dagen.Det.får bli Corren på nätet.
Man har i alla fall vaknat till i Ödeshög...
Är det till äventyrs NÅGON som har mer info, eller t o m bilder?

När det gäller fortsatt åminnelse återkommer jag; jag har en del underhandskontakter med Ödeshögs kommun i frågan. Det kommer att hända en hel del i november. Själv är jag inbjuden att hålla föredrag, visa båtmodeller och kanske göra ett bildspel om hamnen i Hästholmen.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: 100 år sedan Per Brahe förliste.

Inlägg av P Falk »

Tror inte jag kan bidra med mer info, än vad du redan har.
Men så trevligt att du är inbjuden föreläsare kring ämnet. Då finns ju anledning att slå ett slag för att hobbyn har många spännande sidor.
Lycka till med det uppdraget. :-J :-T

Hittade den här bloggen som, förutom J Bauer, talar om en uppasserska fröken E. Hagberg som man inte vet varför hon var med.
https://blogg.mittmedia.se/askersundsbl ... heolyckan/
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: 100 år sedan Per Brahe förliste.

Inlägg av kilowatt »

Det uppmärksammade allt i Motala, det där med "pelles" förlisning,

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: 100 år sedan Per Brahe förliste.

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
Johan Molin skrev: När det gäller fortsatt åminnelse återkommer jag; jag har en del underhandskontakter med Ödeshögs kommun i frågan. Det kommer att hända en hel del i november. Själv är jag inbjuden att hålla föredrag, visa båtmodeller och kanske göra ett bildspel om hamnen i Hästholmen.
Va roligt att du ska hålla föredrag om detta :-)

MvH
Pär


Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"