Toppbilden, visa:    


Fick ett Lok

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Fick ett Lok

Inlägg av hansgoran »

Av en som arbetat på ASEA Traction fick jag ett lok i Österrikiska kläder, är ett Märklin-Hamo, 8343, för tvåräls, modellen plus ett antal var en gåva från ÖBB till ASEA för justering av levererade lok, denna modell hade blivit stående på Bombardiers kontor, men nu skulle allt bort så här skrev han som räddade denna modell och andra: Det österikeska modellloket var en gåva ifrån ÖBB. ASEA tillverkade ett mindre antal ombyggda Rc lok med effektivare Adhisionskontroll för att dra tunga tåg (6 till 8 stycken) Det var också problem med axelbrott när de drog tunga tåg över alperna så ASEA utvecklade pressduktor stag som styrde ner strömriktare när hjulen kom i självsvängning. Vi (ASEA) fick några modellok för att delas ut till våra viktigaste kunder.
Hos mig står den nu på en hylla
1.jpg
2.jpg
3.jpg
, kan inte köra det på min märklin c-räls

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Fick ett Lok

Inlägg av cgn1954 »

Om det är AC och 3-räls: Kan man inte "bara" sätta dit en släpsko nedan? Jag har aldrig testat på ett HAMO-lok men det ser ju lovande (i alla fall möjligt) ut. :-J

En liten bild - 200 px bred bara
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Fick ett Lok

Inlägg av hansgoran »

Är ett DC

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Fick ett Lok

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev:Om det är AC och 3-räls: Kan man inte "bara" sätta dit en släpsko nedan? Jag har aldrig testat på ett HAMO-lok men det ser ju lovande (i alla fall möjligt) ut. :-J

En liten bild - 200 px bred bara
Tja... visst är det tekniskt genomförbart. Men varför förstöra en unik modell för att få fram något som egentligen är en dussinvara där ute i MJ-världen?

29 st på ebay.de just nu... här är ett av dem:
https://www.ebay.de/itm/Marklin-37417-0 ... Sw1rBbL9~J

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Fick ett Lok

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul, det där är ju en kul och rätt ovanlig modell, i synnerhet i 2R DC Hamo-utförande.

I princip så är det dock samma modell som Märklins modell av SJ:s Rc-lok, så det snabbaste/enklaste sättet att kunna köra det på din Märklin-anläggning är väl att lyfta över lokkorgen på ett Märklin Rc-chassi. Sådana finner man ju ofta till "överkomliga" pengar på Tradera om de har någon muindre defekt typ en eller flera backspeglar avslagna - och om "donatorliket" är fint så kan du nog får tillbaks en slant om du säljer "restprodukten" (Hamo-chassiet med SJ lokkorgen påmonterad) vidare.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Fick ett Lok

Inlägg av hansgoran »

Tack Mats, ska ta o prova med en kontaktledning och DC på C-rälsen så småningom

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"