Toppbilden, visa:    


Allt om Märklinräls

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Allt om Märklinräls

Inlägg av Mölle-Mats »

För de av er som eventuellt brinner av lust att utöka er bank av värdelöst vetande om Märklins räls i skala 00/H0 genom åren, så har ni här en gedigen källa att ösa ur! Speciellt kul tycker jag att den s k modellrälsen, som tillverkades mellan 1953 och 1956, är.

https://www.maerklin-h0-forum.de/faq-un ... e/#CGVW_12
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av cgn1954 »

Inte alls v v (jo - möjligen för den som vet allt). Läste ganska noga och jag visste inte ens (eller kommer ihåg) att det fanns en serie 3800-3900. Dessa räls såg ju förvånansvärt bra ut med synliga, upphöjda slipers, i alla fall till skillnad mot 5100-5200. Men att de försvann efter bara två år kan ju förklaras av priset, 2,5 ggr högre än de vanliga plåträlsen vilket bl a orsakades av komplex lösning och licensavgifter pga. patent till uppfinnarna. Har inte sett dessa på riktigt, vore skoj, de ser ju rätt avancerade ut. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av Stefan S »

Såg att jag har åtminstånde en sådan modellräls skena. Mycket fin. Jag har i över 40 år varit med i en ungdomsförening, först som medlem och sen också som ledare och under 70-80 talet byggde vi ett par modelljärnvägar med Märklin material. En av ledarna hade en hel del modellräls som vi använde, även de slanka växlarna. [JC_doubleup.gif]

Stefan

tuff-tuff

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av tuff-tuff »

Kul att lära sig om rälsens historia!
Jag kommer ihåg när jag var liten och hade Märklin K-räls serie 2100.
Det hade faktiskt varit kul om Märklin med dagens moderna tekniken kunnat tillverka nyare K-räls med nysilver räls istället för ädelstål.
Och mittpunkter tåligare mot rost ifall man skulle vilja lägga riktig H0 ballast med lim.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av cgn1954 »

Vad är det för material i dagens K-räls serie 2200? (den till höger med riktig/full rälsprofil)?

En lite mindre bild - 400 px bred
Bildlänk till: http://www.maerklin-h0-forum.de
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

tuff-tuff

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av tuff-tuff »

cgn1954 skrev: 16 sep 2018, 10:49 Vad är det för material i dagens K-räls serie 2200? (den till höger med riktig/full rälsprofil)?

En lite mindre bild - 400 px bred
Bildlänk till: http://www.maerklin-h0-forum.de
Sliprar av plast.
Mittpunkter av beckplåt undertill.
Räls av ädelstål.
Det är bara rälsen som skiljer åt mellan 2100 och 2200.
2100 har hålprofilerad räls medan 2200 är kompakt.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av Svante Andersson »

tuff-tuff skrev: 13 dec 2021, 19:29
Räls av ädelstål.
Vad är ädelstål?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av Kjedlund »

Ädelstål är väl troligen en mindre bra översättning från tyskans "Edelstahl" = rostfritt stål. Om skenorna verkligen är tillverkade av rostfritt stål, det vet jag inte. Jag kunde inte hitta någon uppgift om det i den länkade artikeln.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av Svante Andersson »

Kjedlund skrev: 14 dec 2021, 12:25 Ädelstål är väl troligen en mindre bra översättning från tyskans "Edelstahl" = rostfritt stål. Om skenorna verkligen är tillverkade av rostfritt stål, det vet jag inte. Jag kunde inte hitta någon uppgift om det i den länkade artikeln.
Jag är mycket väl medveten om den "felöversättningen". Och som konstaterats i andra frågeställningar om Märklin K-räls så har lödbarheten varit ett problem. Detta har lösts med flussmedel just för rostfritt stål vilket kanske slår fast materialfrågan.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av Kjedlund »

Poängen med mitt inlägg var egentligen att kanske locka fram någon som stärker uppgiften att det är "Edelstahl". En hel del tyder ju på att så är fallet.

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Allt om Märklinräls

Inlägg av Tomass »

I've also searched all the forums and it should be stainless steel.

Thomas

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"