Toppbilden, visa:    


Mina Nohablok

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Mina Nohablok

Inlägg av Johnny »

Aktiviteten här på Mötesspåret är just nu rätt låg så jag gör vad jag kan för att öka aktiviteten, nämligen att göra ett inlägg. Jag funderade en stund på vad inlägget skulle handla om tills jag kom på att jag skulle visa en bild av mina Nohablok. Längst till vänster har vi MY 1105, Fleischmann 1385D i första versionen från ca 1963. Nästa är MY 1116, Roco 63479 från ca 2002, loket har en ESU ljuddekoder med fyra funktioner. Det tredje loket är MY 1124, Roco 63961 från ca 2004, loket har en likadan dekoder som MY 1116. Nästa lok är NSB Di3 641, Roco 63472 från ca 2002, loket har en dekoder från ESU utan ljud. Nummer fyra är MY 1140, Trix 22670 från ca 2016, loket har en ljuddekoder. Därefter ses MZ1402, Roco 62710 från 2005, loket har en ljuddekoder från Danske loksounds. Slutligen har vi MZ 1406, Roco 72974 från 2017. MY 1105 och 1140 har kåpor i metall och väger över 500 gram. Alla loken går bra och är drgvilliga, med reservation för Trixloket som jag inte har hunnit testa än. Naturligtvis är detaljeringen bättre på Trixloket än på det 60 år äldre Fleischmannloket, skillnaden är dock inte jättestor.
Bilagor
IMG_0179.JPG

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul idé med en samlad bild på dina NOHAB-dieslar!

Jag kan väl matcha dig vad gäller antal rundnæser i alla fall, dock inte alla på samma bild tyvärr. Men några av dem är i alla fall samlade på en bild:
000 Triss i Rundnaeser.jpg
Längst fram Heljans modell av DSB MX 1005 (artnr 43404), därefter Rocos modell av MY 1116 (artnr 69479) och avslutningsvis Märklins modell av DSB MY 1140 (artnr 39670) - allihopa digitala 3-rälsare med ljud.


Så har jag en till Heljan DSB MX, nr 1015 (artnr 43762), en digital 3-rälsare men utan ljud.
000 Heljan 43762 DSB Mx 1015 bild 2.jpg
Nästa är väl ett litet "tokköp" på Tradera bara för att den var så billig, Pikos modell av DSB MY 1122. Analog tvårälsare som dessutom inte fungerar, men det kan väl vara en trevlig utsmyckning uppställd på ett spår vid lokstationen. :-BS
000 Piko DSB MY 1122 bild 1.jpg
Några DSB MZ:or har jag däremot inte, de kom ju först 1966 och är därför för moderna för mig. I gengäld kan jag stoltsera med Heljans modell av DSB MY 1202 (artnr 478), förebilden var förvisso dock inget NOHAB-lok utan Frichs försök att skapa en dansk konkurrent (som väl inte gick så bra - det var den här dagens understatement). Modellen var ursprungligen en analog 2-rälsare som nu försetts med såväl "bromssko" under som en ljuddekoder från Danske Loksounds (var de nu lyckats få tag på ett ljud till den kan man undra, båda "Marilynerne" skrotades ju på ett tidigt skede).
000 Heljan 478 DSB MY 1202 bild 2.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mina Nohablok

Inlägg av cgn1954 »

Jooo... aktiviteten är väl rätt stillsam på de flesta MJ-på-nätet-ställen. Kul med Nohab:s. De finns ju frotfarande i drift, såg en härom dagen på Getingmidjan i Sthlm, tyvärr inte i fotoläge.

Jag tror ta mig attsan att jag inte har en enda rundnos. :=u Får fundera på det och på ett tåg-tema.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Jag tror ta mig attsan att jag inte har en enda rundnos. :=u Får fundera på det och på ett tåg-tema.
Ujujuj Göran - inte en enda rundnos!!! :shock:

Den bristen i din samling måste du genast avhjälpa! Och tågtema hittar du säkert, de där loken är ju verkligen "ein Mädchen für alles" och har använts i mängder av olika sammanhang och dragit allt möjligt!

Och "som av en ren händelse" så kan jag tänka mig att skiljas från min Heljan DSB MX 1015 för en "liten" slant … :-BS Och ja, buffertarna finns med, de ligger i den obrutna "godispåsen".
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mina Nohablok

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... skiljas från min Heljan DSB MX 1015 ...
Tack MM, avvaktar...

Såg denna i Tomteboda för ett tag sedan (mars 2017), kanske vore ett tema - snöröjningståget. Antar att ni inte sett den i södra landet alls, behovet kanske inte är så VITTo brett. Till tåget ingår några snöröjare... ska se om jag hittar bilder på dem oxå.

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mina Nohablok

Inlägg av cgn1954 »

Här är de... december 2015.

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Johan Molin »

En rolig sommartråd (det är rätt låg aktivitet nu överallt på alla fora så här års; folk är väl ute och badar eller släcker bränder ...)!
Bild
Det här är ju en klassiker som är ett riktigt kultlok för danskarna! Ljudet får väl anses vara en "kvalificerad gissning", då mig veterligen ingen lyckats fånga det på någon inspelning.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Johnny »

Mats, tyvärr har jag inte något MX (ännu). Det beror nog på att det är några år sedan Heljan kom med sina, jag har dock förstått att McK har kommit med MX i år.

Men du kan ju vara kung i ditt 1:87-rike och bestämma vilka fordon som ska rulla där. MZ var ju en frekvent gäst i Pattburg så som kung i ditt 1:87-rike kan du säkert motivera närvaron av ett MZ. Klärvoajans är en god egenskap för en modellrallare. :-CO

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Lihkströmsverken »

Noterade på något (?) danskt mj-forum att Frichs My skulle vara på gång på nytt som modell. Tydligen en återutgåva av modellen som Heljan gjorde för ett bra tag sedan men nu som en produkt där en dansk hobbyaffär har ensamrätt.

/Ola

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:En rolig sommartråd (det är rätt låg aktivitet nu överallt på alla fora så här års; folk är väl ute och badar eller släcker bränder ...)!
Bild
Det här är ju en klassiker som är ett riktigt kultlok för danskarna! Ljudet får väl anses vara en "kvalificerad gissning", då mig veterligen ingen lyckats fånga det på någon inspelning.

http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=6780

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Mölle-Mats »

Mitt senaste "måste ha"-fynd! Den är ju bara helt oemotståndlig - den danska MJ-tillverkaren Longs modell av DSB MY 1103, nog från slutet av 50-talet ungefär skulle jag tro!!!
000 LR Long DSB MY 1103.jpg
Och en "elegant" lösning har man också gjort med de tre lösa glödlampor i vardera änden, de sticker inte ut som "glosögon" som på samtida lok från t ex Märklin och Fleischmann, nej de är snyggt indragna i ljusöppningarna (syns tyvärr dåligt på bilden). De lyser glatt när man ställer loket på spåret och drar på vredet på trafon.

Däremot verkar motorn död, men det gör väl inget egentligen eftersom jag ju ska köra digitalt på min anläggning (om den nu mot förmodan skulle bli "förädlad" någon gång) - och då kan den här filibustern få stå vid lokstationen och tindra glatt med "ögonen"! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:Mitt senaste "måste ha"-fynd! Den är ju bara helt oemotståndlig - den danska MJ-tillverkaren Longs modell av DSB MY 1103, nog från slutet av 50-talet ungefär skulle jag tro!!!

000 LR Long DSB MY 1103.jpg

Och en "elegant" lösning har man också gjort med de tre lösa glödlampor i vardera änden, de sticker inte ut som "glosögon" som på samtida lok från t ex Märklin och Fleischmann, nej de är snyggt indragna i ljusöppningarna (syns tyvärr dåligt på bilden). De lyser glatt när man ställer loket på spåret och drar på vredet på trafon.

Däremot verkar motorn död, men det gör väl inget egentligen eftersom jag ju ska köra digitalt på min anläggning (om den nu mot förmodan skulle bli "förädlad" någon gång) - och då kan den här filibustern få stå vid lokstationen och tindra glatt med "ögonen"! :-BS

Snyggt, skulle gärna vilja ha ett MY från Long, men tyvärr kortsluter det min bana :-CO . De hade också en modell av MO. Long är väl en av få tillverkare som bara gjort modeller för AC.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mina Nohablok

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev: Snyggt, skulle gärna vilja ha ett MY från Long, men tyvärr kortsluter det min bana :-CO .
Du får väl göra som jag ska göra med mitt icke fungerande lok, låt det stå stationärt på ett separat isolerat stickspår vid lokstationen! :-BS
Johnny skrev: De hade också en modell av MO. Long är väl en av få tillverkare som bara gjort modeller för AC.
Mmmm, hur var det med ELectrotrens lok? De tillverkade ju en närmast identisk kopia på Märklins gamla M-räls (och kontaktledning, ej att förglömma) - men hur var det med deras lok (t ex DSB MZ)? Fanns säkerligen för 3R AC, men fanns de även för 2R DC?
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Mina Nohablok

Inlägg av modeljernbane »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev: Snyggt, skulle gärna vilja ha ett MY från Long, men tyvärr kortsluter det min bana :-CO .
Du får väl göra som jag ska göra med mitt icke fungerande lok, låt det stå stationärt på ett separat isolerat stickspår vid lokstationen! :-BS
Johnny skrev: De hade också en modell av MO. Long är väl en av få tillverkare som bara gjort modeller för AC.
Mmmm, hur var det med ELectrotrens lok? De tillverkade ju en närmast identisk kopia på Märklins gamla M-räls (och kontaktledning, ej att förglömma) - men hur var det med deras lok (t ex DSB MZ)? Fanns säkerligen för 3R AC, men fanns de även för 2R DC?

De fandtes både i 2 og 3 räls MZ Electrotrens, det var fine lok for da tidens lok. [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"