Toppbilden, visa:
SV&LV.
Re: SV&LV.
Här dyker det upp något nytt att placera på sin anläggning.
Re: SV&LV.
Det ser ut som ett Vretstorp, men dom små delarna kan förvandla detta till en riktig pärla!
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: SV&LV.
Klart intressant! Preiser hade ett tröskverk jag aldrig fick tag i.
Re: SV&LV.
Kom ihåg länge sen. Många tröskverk och tröskmaskiner på O-vagnar i Niemisel. Tröskverk skicka till Råneå då tiden. Under 50 talet. Bra ta upp tröskverk modeller. Tröskverk med hjul och flera olika typ.
Re: SV&LV.
SV&LV skrev:En liten nyhet för 2014 är denna lilla sak.
Ett litet tröskverk, uppmätt av Göran Tholin och jag på Åsle Tå.
Första provmodellen dök upp idag.
Fortfarande saknas många detaljer som jag inte hunnit rita ännu.
Tänk en sådan här på ståendes på en gård, eller varför inte ett godståg med öppna vagnar och nya tröskverk lastade på väg någon stans...
/Mika
Mikael, isället för PM, för jag tror att allmänt intresse finns:
Vad använder du för ritprgm, hur skrivs 3D modellerna ut?
// Thomas
Re: SV&LV.
Hemsidan är nu lite uppdaterad, och den är även särskilt mobilanpassad.
/Mika
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Börjar bli klar med de sista delarna till Tekla nu också...
/Mika
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Det sista till Tekla är nu helt klart.
Gissa hur skönt det är...
Hoppas bara jag får mina plåtar till Bankalaset.
/Mika
Gissa hur skönt det är...
Hoppas bara jag får mina plåtar till Bankalaset.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Under en längre tid har jag fått frågan om jag inte kunnat ta fram etsade skruvkoppel.
Jag bestämde mig i kväll för att rita upp dem och jag kommer att etsa och sälja en sats som räcker till 5 vagnar/lok.
Priset har jag inte klart för mig ännu.
/Mika
Jag bestämde mig i kväll för att rita upp dem och jag kommer att etsa och sälja en sats som räcker till 5 vagnar/lok.
Priset har jag inte klart för mig ännu.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Fått en hel del gjort på tröskverket idag.
/Mika
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Det är mycket grejor på ett järnsp...förlåt, tröskverk! Det här blir så bra, så bra Mika!
/Göran
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Re: SV&LV.
Göran Tholin och jag var till Åsle Tå för att uppdatera mitt underlag till tröskverket.
/Mika
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Nu kan jag säga att Tekla är helt klar.
För mer information, se min hemsida.
/Mika
För mer information, se min hemsida.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Nu finns dessa etsade skruvkoppel (attrapper).
Mycket fint etsade för dig som t.ex. vill ha ett "skruvkoppel" samtidigt som du har TB-koppel.
Mer information på min hemsida.
/Mika
Mycket fint etsade för dig som t.ex. vill ha ett "skruvkoppel" samtidigt som du har TB-koppel.
Mer information på min hemsida.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Bord bokat på Bankalaset.
Hoppas uppehåll i vädret.
Begränsat med SV&LV-honung kommer att erbjudas.
Svenskt ångloksljud till Zimo-dekodrar kommer också att finnas förutom mina vanliga modeller.
Hoppas inte jag glömt nåt...
Hoppas vi ses!!!
/Mika
Hoppas uppehåll i vädret.
Begränsat med SV&LV-honung kommer att erbjudas.
Svenskt ångloksljud till Zimo-dekodrar kommer också att finnas förutom mina vanliga modeller.
Hoppas inte jag glömt nåt...
Hoppas vi ses!!!
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Tack till alla goa rallare och till Perl och Ingemar.
Perl och Ingemar kom hem till mig på dagen innan Bankalaset och vi fick tid att prata lite och så blev det lite grill och dryck.
/Mika
Perl och Ingemar kom hem till mig på dagen innan Bankalaset och vi fick tid att prata lite och så blev det lite grill och dryck.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Byggandet av de 5 jubileumsmodellerna har påbörjats för en tid sedan.
Såhär långt har det varit upprepning på alla 5 lokomotorerna, men senare kommer det bli några olika variationer.
3 skall byggas som SJ, f.d. ÖJ
1 skall byggas med egen bansignatur f.d. ÖJ
Och den sista skall byggas som SJ f.d. ÖSmJ
/Mika
Såhär långt har det varit upprepning på alla 5 lokomotorerna, men senare kommer det bli några olika variationer.
3 skall byggas som SJ, f.d. ÖJ
1 skall byggas med egen bansignatur f.d. ÖJ
Och den sista skall byggas som SJ f.d. ÖSmJ
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Idag dök spännverken för signaler upp både för 1:45 och 1:87.
Spännverket är 3D-printar i ett stycke, i plast, och bara att måla och sätta up på sin anläggning.
Denna har sin förebild i Gräfsnäs på AGJ och är uppmätt av Göran Tholin och mig nu i sommar.
Priset för spännverket är 170:- för det i 1:45, och 90:- för det i 1:87.
/Mika
Spännverket är 3D-printar i ett stycke, i plast, och bara att måla och sätta up på sin anläggning.
Denna har sin förebild i Gräfsnäs på AGJ och är uppmätt av Göran Tholin och mig nu i sommar.
Priset för spännverket är 170:- för det i 1:45, och 90:- för det i 1:87.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Jag komma på spännverket och flera platser vid stationen. Visst var det före 60 talet. Jätte fina modell spännverket. Lycka till.
Re: SV&LV.
Har inte haft så mycket ork nu en tid, men lite nytt har jag att visa.
Först en prototyp av tröskverket med lite mer detaljer.
Efter den enorma succén med spännverket till signaler, följer jag upp med ett spännverk för växlar också.
De båda spännverken, med den för signaler till vänster och för växlar till höger.
/Mika
Först en prototyp av tröskverket med lite mer detaljer.
Efter den enorma succén med spännverket till signaler, följer jag upp med ett spännverk för växlar också.
De båda spännverken, med den för signaler till vänster och för växlar till höger.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Tröskverket är nu färdigprintat i både 1:45 och 1:87.
Tyvärr har jag räknat helt fel (fel valuta och så) när jag tog fram ett pris på tröskverket, men till och med söndagen 2:e november 2014, eller så länge lagret räcker, gäller de priserna som står på hemsidan.
Det enda som som saknas är dekaler och en enklare byggbeskrivning.
/Mika
Tyvärr har jag räknat helt fel (fel valuta och så) när jag tog fram ett pris på tröskverket, men till och med söndagen 2:e november 2014, eller så länge lagret räcker, gäller de priserna som står på hemsidan.
Det enda som som saknas är dekaler och en enklare byggbeskrivning.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Jag hittar inga priser på grejerna?
Tröskverket ser intressant ut men jag har ingen aning om hur ett sådant användes?
Var ska man placera det och i vilken epok kan det passa?
mvh UB
Tröskverket ser intressant ut men jag har ingen aning om hur ett sådant användes?
Var ska man placera det och i vilken epok kan det passa?
mvh UB
Re: SV&LV.
Jag intresse av tröskel maskin hade min farfar. Men färgen är ljusbrun och mörkbrun på ben och hörnar också. Minns under 55 talet.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SV&LV.
Tröskverken tillkom väl på 1800-talet, stod på gårdarna och drevs först av ånglokomobiler, och senare med elektricitet (eller dieselmotorer?) Deras banemän blev väl skördetröskorna som gjorde två jobb på en gång.
Re: SV&LV.
@ubjs
Priser finns på min hemsida.
Tröskverket i H0 kostar till och med idag 220:-.
/Mika
Priser finns på min hemsida.
Tröskverket i H0 kostar till och med idag 220:-.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Tröskverk såg jag i alla fall användas in på 60-talet. Under andra halvan av 60-talet slogs de nog helt ut av skördetöskan, som då fortfarande ofta var bogserad av traktor och bemannad med en man som bytte säck, så snart en var full.
En tröska jag inte sett förut, såg jag nyss skymta i en ladugård bara en kilometer hemifrån. Får försöka komma åt med kameran.
En tröska jag inte sett förut, såg jag nyss skymta i en ladugård bara en kilometer hemifrån. Får försöka komma åt med kameran.
Re: SV&LV.
När vi bodde i den småländska grandjungeln på -70 talet och in på -80 talet såg jag flera använda tröskverk.
#JB17
Re: SV&LV.
Flyttade man runt tröskverket, det ser inte ut att ha hjul eller stod i närheten av en lada eller liknande?
Mvh UB
Mvh UB
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SV&LV.
Somliga tröskverk hade hjul. Jag vet inte om man hyrde ut tröskverk att användas på gårdarna runtomkring, men så gjorde man i varje fall med lokomobilerna som skulle driva tröskverken. Sannolikt hade dock de hjulförsedda tröskverken sina hjul för att kunna rullas ut ur ekonomibyggnaderna när det var tröskningsdags, och in igen efteråt.
Re: SV&LV.
En bekant i närheten har ett slikt tröskverk kvar på sin gård. Kull att det kommer som modell.
Sedan hur verket förflyttade så undrar jag om det inte är så att "fötterna" eller skenorna verket står på är skodda med järnband. I så fall kan man ju relativt enkelt dra fram - och tillbaka -verket från sin förvaringsplats. Om "medarna" har undersidan pekande lite uppåt som en skidspets så tror jag det är tanken. Kan också vara så att materialet i medarna är annat träslag än i resten av verket, t ex bok eller ek medan resten var av fur eller gran.
Mvh
/Peter
Sedan hur verket förflyttade så undrar jag om det inte är så att "fötterna" eller skenorna verket står på är skodda med järnband. I så fall kan man ju relativt enkelt dra fram - och tillbaka -verket från sin förvaringsplats. Om "medarna" har undersidan pekande lite uppåt som en skidspets så tror jag det är tanken. Kan också vara så att materialet i medarna är annat träslag än i resten av verket, t ex bok eller ek medan resten var av fur eller gran.
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: SV&LV.
På 1940-talet i min barndom på min mors släktingars gård i Indal i Västernorrland, så drevs tröskverket, mycket likt SV&LVs modell - genom hästvandring.
Detta innebar att en häst vandrade runt i en cirkel - hästen var selad vid en bom som i sin tur i cirkelns centrum genom en axel var kopplad till en utväxling som var förbunden till tröskverket.
Under senare delen av 1940-talet och framöver användes en inhyrd traktors transmission/utväxling med remdrift
Anledningen var helt enkelt att elektricitet ännu ej fanns dragen till byn 6 km in i skogen från Indal.
Först 1972 kunde el kopplas in till de fem gårdarna och ett antal fritidshus.
Hoppas att denna beskrivning var begriplig - önskar att jag av pedagogiska skäl haft ett foto....
/LYR
Detta innebar att en häst vandrade runt i en cirkel - hästen var selad vid en bom som i sin tur i cirkelns centrum genom en axel var kopplad till en utväxling som var förbunden till tröskverket.
Under senare delen av 1940-talet och framöver användes en inhyrd traktors transmission/utväxling med remdrift
Anledningen var helt enkelt att elektricitet ännu ej fanns dragen till byn 6 km in i skogen från Indal.
Först 1972 kunde el kopplas in till de fem gårdarna och ett antal fritidshus.
Hoppas att denna beskrivning var begriplig - önskar att jag av pedagogiska skäl haft ett foto....
/LYR
Re: SV&LV.
Minns inte hur starta tröskmaskin. Borde spännband mellan tröskmaskin och traktorn., tror jag. Spännband vet ej vad kallas. Stor band ca: 20 cm. bred och kraftigt läder eller vad. Vet nån om det. När banden slirar så finns nån vax under band som kleppigt och inte slirar mer.
Även vid Niemisel godsmagasin flera på bryggan och skicka till Råneå. Också några stod på O-vagnar som ska flytta till bryggan.
Även vid Niemisel godsmagasin flera på bryggan och skicka till Råneå. Också några stod på O-vagnar som ska flytta till bryggan.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SV&LV.
Man hade väl en rem som drev tröskverket, från en lokomobil, en traktor, eller en stationär el- eller dieselmotor på gården. LYR:s beskrivning av hästvandring var intressant, det hade jag inte hört talas om tidigare!
Re: SV&LV.
Tack för det enorma intresse för mitt tröskverk, och alla i H0 tog slut mycket snabbt...
Alla som beställde senast söndag kommer att få ett tröskverk till det felaktiga priset, men några kommer att få vänta till jag får hem nya igen.
/Mika
Alla som beställde senast söndag kommer att få ett tröskverk till det felaktiga priset, men några kommer att få vänta till jag får hem nya igen.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Alsums beskrivning stämmer på pricken. Lång planrem, runt 4-6" bred, jag har inte sett någon av läder, men kraftig brun väv. Man stagade på något vis, så att remmarna hölls spända, slirade det strök man på remvax, en brun massa i en pappcylinder. Man fick undan för undan riva undan pappen, så att vaxet kom fram och så höll man stången mot insidan på remmen. Man fick INTE tappa vaxet, då kunde det gå illa.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: SV&LV.
Som f d "bonnpojk" minns jag de här tröskverken, som SV&LV så väl framställt i modell.
Arbetet som barn - om man inte var i skolan - kunde vid tröskningen bestå i att från rännet kasta ner neker till en vuxen person, som skar av bandet kring neken med en kniv fäst i handen och sedan matade in i tröskan. Tyvärr har inget foto från tröskningen. Bara ett foto fr epokens slut, dagen före auktionen på allt år 1963. Bandsågen stod förstås i vanliga fall inte här.
.
Arbetet som barn - om man inte var i skolan - kunde vid tröskningen bestå i att från rännet kasta ner neker till en vuxen person, som skar av bandet kring neken med en kniv fäst i handen och sedan matade in i tröskan. Tyvärr har inget foto från tröskningen. Bara ett foto fr epokens slut, dagen före auktionen på allt år 1963. Bandsågen stod förstås i vanliga fall inte här.
.
Re: SV&LV.
Nytt ljud till Zimo-ljuddekodrar.
Ljudet passar till mindre lokomotorer, både smal- och normalspår.
/Mika
Ljudet passar till mindre lokomotorer, både smal- och normalspår.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Första öppningsbara dörren klar av 10 som skall göras på de fem SV&LV 5 års-jubileusmodelerna.
Tror att jag aldrig sett detta på en mässingsbyggsats förut, bara på färdiga mässingslok.
/Mika
Tror att jag aldrig sett detta på en mässingsbyggsats förut, bara på färdiga mässingslok.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Hur kan du göra gångjärn eller likna? Jätte bra finns dörrar på alla ånglok samt diesel lok. Trevligt modell tyckte jag.
Re: SV&LV.
Jag har fräst fram en fästplatta med gängat hål till Kalmar-lokomotorn i skala 1:45 som passar för att fästa Thomas Jonssons drivning.
Priset för denna är 65:- till en lokomotor.
/Mika
Priset för denna är 65:- till en lokomotor.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
På grund av försämring av hälsan, både i magen och levern som tagit mycket stryk av medicinering kommer jag inte att ha något bord med försäljning på 2016 års Bankalas i Skövde.
Jag kommer i alla fall att ta mig till Bankalaset för att titta, och leverera några förbeställda modeller.
Är det någon mer som vill att jag skall ta med mig någon modell får ni höra av er innan Bankalasen.
/Mika
Jag kommer i alla fall att ta mig till Bankalaset för att titta, och leverera några förbeställda modeller.
Är det någon mer som vill att jag skall ta med mig någon modell får ni höra av er innan Bankalasen.
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Oavsett hoppas vi på bättring av hälsan, krya på dig!
Re: SV&LV.
Jag har fått förfrågan om jag kan ta fram ett litet godssläp, och här kan man ana hur vagnarna kommer att tänkas bli.
Önska kan man göra här:
http://www.svlv.se/nytt.html
/Mika
Önska kan man göra här:
http://www.svlv.se/nytt.html
/Mika
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
SV&LV skrev:Jag har fått förfrågan om jag kan ta fram ett litet godssläp, och här kan man ana hur vagnarna kommer att tänkas bli.
Önska kan man göra här:
http://www.svlv.se/nytt.html
/Mika
ser mycket bra ut
Roger(Forden)
Roger(Forden)
Re: SV&LV.
Lagom till jul fick jag klart mitt smalspåriga godssläp från Hilding Carlsson som ursprungligen levererades till Lidköpings Järnväg, LJ 33 och senare SJ litt. UF3p.
Finns för omgående leverans, dock skickas dekalerna senare.
För mer information.
http://www.svlv.se/sj-litt-uf3p-1702lj-33.html
/Mika+
Finns för omgående leverans, dock skickas dekalerna senare.
För mer information.
http://www.svlv.se/sj-litt-uf3p-1702lj-33.html
/Mika+
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Glömde nämna att LJ 33/SJ litt. UF3p är gjord i en begränsad upplaga av 50 modeller, att göra ytterligare 50 modeller till tror jag inte det finns en smalspårig marknad för.
/Mika+
/Mika+
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Målade en korg med svart primer för att lättare kunna se kvalitén och detaljerna på korgen.
/Mika+
/Mika+
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se
Re: SV&LV.
Årets absolut första nyhet är att volfram granulat är på väg in i lager.
Volfram är perfekt att öka vikt på både lok och vagnar och är dubbelt så tungt som bly för samma volym.
/Mika+
Volfram är perfekt att öka vikt på både lok och vagnar och är dubbelt så tungt som bly för samma volym.
/Mika+
Skultorps Vagn & LokVerkstad
www.svlv.se
www.svlv.se