Toppbilden, visa:    


Prestelva Hagejernbane

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Svein_H »

Hei,

Jeg er ny her på forumet, og vil bare presentere min egen lille hagejernbane:

https://www.hjemstad.no/no/hagejernbane ... s-mai-2018

-Svein

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av 1956 »

[JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Johan Molin »

Ser lovande ut! Kul att det är så pass många trädgårdsbanor på forumet (och i synnerhet från Norge!!!).
Vilken skala är det? 0?

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Svein_H »

Det er G-skala, ca 1:19, smalspor med 32mm sporvidde. Ingen strøm i skinnene, kun batteridrift eller live steam.


Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av St. Mikael »

Hei Svein. Har lest om din bane her i Norge. Et spørsmål; Hva slags ballast fant du ut var best? Legger du den løst, eller er der noe bindemiddel også?
Hilsen Michael -ØVJ

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Svein_H »

Hei, Michael.

Har lest masse om din bane også, du er så utrolig kreativ! Kult å treffe deg på et svensk forum :)

Jeg måtte lete litt gjennom bildene mine, og det er faktisk 4 år siden jeg testet ut de ulike ballastene. Den eneste som fortsatt ligger igjen, og som faktisk er i bemerkelsesverdig god form etter så lang tid, er Rådasand, grus 3-5mm:

Bild

Dette var en av favorittene min fra starten, og jeg kommer nok til å gå for den rundt hele banen. Alle ballastene jeg testet ble lagt løst uten bindemiddel av noe slag, men med tanke på rensing av skinnegang og ballast, fjerning av løv/kvister osv, vil jeg nok vurdere å prøve en form for bindemiddel, det samler seg veldig mye dritt i ballasten etter hvert.

-Svein

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Svein_H »

Hmm, nesten 2 år siden siste innlegg fra meg...

Vel, det har dessverre ikke skjedd stort heller, anlegget har ligget sørgelig i dvale, men sist helg var det omsider litt aktivitet igjen! Her er en liten video fra de første rundene på Prestelva hagejernbane på flere år:

>

Edit: Erstattet link med bbcode for Vimeo.
Senast redigerad av Svein_H den 13 apr 2020, 10:45, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Johan Molin »

Trevlig att se dina rörliga bilder :!: :-T
Är hage-jernbaner extra populära i Norge?

När det gäller bildteknik och dylikt tycker jag du ska kontakta vår eminente teknik-wizard, CGNI954. Han kan nog svara på dina frågor.

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Svein_H »

Hei, Johan, og god påske!

Jeg har ingen tall på hvor mange vi er som driver med hagejernbane i Norge. Jeg vet det er flere baner i rimelig nærhet fra meg, men sammenlignet med MJ'ere totalt er vi nok ganske få. Det kan kanskje hende vi er litt mer synlige når vi først dukker opp, og at det derfor virker som om vi er flere... :lol:

Takk for tipset, jeg skal kontakte ham og høre om det er noe vi kan gjøre.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av St. Mikael »

Det är väl också så att vi har en väldigt stark livesteamförhandlare här i Norge. Kristian i "Livingsteam Gardenrailways" http://www.livingsteam.no Skulle tro att de flesta av oss som håller på med livesteam här har varit i kontakt med honom vid ett eller annat tillfälle ;) Han påpekar blygsamt att han är den största återförsäljaren av märket Roundhouse, utanför England!!

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av Svein_H »

Jeg har ikke satt meg inn i hvilken grad livesteam og hagejernbane har fått fotfeste i våre naboland, men du kan nok ha et poeng der.

Uansett, all denne hjemmetiden gjør at brakkesyken etter hvert begynner å gjøre seg gjeldende, så da er det kanskje på tide å gjenopplive et 5 år gammelt prosjekt som bokstavelig talt ble skyflet ned i en skuff og glemt:

Bild

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Prestelva Hagejernbane

Inlägg av St. Mikael »

En bru, trestlebridge? I like it :-T
Min raske (rett meg hvis jeg har feil) konklusjon er at Svenske havejernbaner til stor del dreier seg om LGB /Piko/Bachmann og skinnebasert strømforsyning.
Selv har jeg et lite hus på gang i skala 1:13,3
Fortsatt God påske!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"