Fleischmann 74103, BR 03. Ett lok som går mycket bra. Det klarar dåligt spårläge utan att spåra ut. Högsta kvalitet - som vanligt när det gäller Fleischmann.
https://www.youtube.com/watch?v=qrHQMLXXVqY
Toppbilden, visa:
Mitt favoritlok
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mitt favoritlok
Ser väldigt gediget ut! Det enda som stör mig är att man styr avgångsutrop från LOKET ...
Jag tror bestämt att jag farit med snälltåg draget av ett sådant lok – Sassnitz – Berlin i maj 1974. Tyvärr fick vi aldrig njuta så mycket av loket självt, mest av dess rök ...
Glad Påsk på dig!
Jag tror bestämt att jag farit med snälltåg draget av ett sådant lok – Sassnitz – Berlin i maj 1974. Tyvärr fick vi aldrig njuta så mycket av loket självt, mest av dess rök ...
Glad Påsk på dig!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mitt favoritlok
Grattis till ett mycket fint lok!
Fleischmann har verkligen "kopplat greppet" bland de stora MJ-producenterna när det gäller fina modeller av ånglok - det började väl redan i slutet av 60-talet när de bl a lanserade sin för sin tid väldigt fina modell av DB Br 50.
Fick höra häromdagen att Roco/Flesichmann nu ska "konsolidera" produktutbudet, så att framgent så ska Roco stå för modellerna i H0 och Fleischmann för N-skalemodellerna - vi får hoppas att det inte innebär att kvaliteten på ångloken i H0:an försämras.
Fleischmann har verkligen "kopplat greppet" bland de stora MJ-producenterna när det gäller fina modeller av ånglok - det började väl redan i slutet av 60-talet när de bl a lanserade sin för sin tid väldigt fina modell av DB Br 50.
Fick höra häromdagen att Roco/Flesichmann nu ska "konsolidera" produktutbudet, så att framgent så ska Roco stå för modellerna i H0 och Fleischmann för N-skalemodellerna - vi får hoppas att det inte innebär att kvaliteten på ångloken i H0:an försämras.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mitt favoritlok
Mmm... ja, Fleskmannen ska gå på N-skalan. Lite trist. Har ju inte bara haft fina lok utan även vagnar. Många fina.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Mitt favoritlok
... men mitt favvo är alltid Br 45. Störst, tyngst. Vackrast? Tänk ha en sån ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mitt favoritlok
Ingen dum favvis!cgn1954 skrev:... men mitt favvo är alltid Br 45.
Tja, i Europa i alla fall - väl!?!cgn1954 skrev:Störst, tyngst.
Mjae, smaugen e som röven - klöven!cgn1954 skrev:Vackrast?
Själv är jag ju rätt rejält insnöad på tyska femkopplade godstågsmaskiner och de "avynglingar" som de gjort i våra skandinaviska grannländer - men icke förty så är nog en bröte Pacific-maskiner mina absoluta favvisar. Länge har jag haft den bayerska S 3/6:an som tung favorit (här i Rocos fina modell):
Men nu på senare tid så vete tusan om hon ändå inte blivit slagen med mycket knapp marginal på målfoto av vårt svenska F-loks danska halvsystrar, DSB E. Dels är formen fr a på tendern "ein stroh wasser", och så är de danske damplokomotivene så skönt råa i all sin svärta där enda färgklicken är det rød-og-hvide skorstensbåndet och de gula beteckningarna på förarhyttens sidor (här i Heljans modell):
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mitt favoritlok
För att inte tala om E- och F-lokens snedställda cylindrar. Inte helt vanligt har jag noterat men ger "framåtskjuts" på loken.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mitt favoritlok
Tänk att professor Stig Kullander på KK i Malmö lämnat sådana avtryck efter sig ..."ein stroh wasser"
Det var han som kläckte ur sig, när belgiska gästforskare presenterat sina rön hos oss på KK – på tyska – som han i sedvanlig ordning skulle framhäva sin egen storhet genom att hävda att "Sehr gut, sehr gut. Aber hier in Malmö wir sind ja ein Stroh Wasser" – till gästernas stora förundran ...
Denna historia har gott om vittnen, så om den sedermera blivit en vandringshistoria så står ursprunget i gamla biblioteket på KK hos oss!
Det var Kullander som blev professor 1961, gifte sig samma år, för att 7 månader senare få en välskapt son (namne till mig) med 3500 grams födelsevikt, varpå Kullander rusade runt på förlossningsavdelningen i Malmö, ropandes "En prematur, en prematur!" ...
Det finns fler historier, mer eller mindre lämpliga att nämna i skrift. En person som balanserade på knivseggen mellan geni och galenskap.
Frid över hans minne.
Två till
Jag tar tillbaka tråden och presenterar ytterligare två av mina favoritlok:
Heljan DSB MO 1825 DC. Jag köpte detta av Mölle-Mats i et tågset "Nordpilen Frederikshavn-Hamburg Altona 1955-1960" Setet består av MO och två CC. MO ersattes dock ganska tidigt, 1954 av MY Frederikshavn-Aarhus, men drog nog Nordpilen mellan Aarhus och Altona till 1960. Heljans modeller har fått skiftande omdömen, men jag tycker att deras modeller av danska lok och vagnar verkar ha en högre kvalitet än deras svenska modeller. Den här modellen går väldigt bra och drar betydligt fler än de två-tre som förebilden orkade. Jag har monterat en ljuddekoder från Danske Loksounds. På videon nedan manövrerar jag vagnen med Multimaus via z21 och av någon anledning når jag bara CV 0-10 med den så funktionerna 11- kan jag inte demonstrera. MO var kanske en motsvarighet till Y6 hos SJ, men användes mycket bredare i allt från lokaltåg till exprestog och lyntog. Till skillnad från Y6 hade den normala buffertar och koppel så den kunde dra vanliga person och godsvagnar.
https://youtu.be/XMZxPDg7bJQ
Roco DSB MZ 1402. Jag köpte loket rätt billigt på eBay och har kompletterat det med en ljuddekoder från Danske Loksounds. Det är en fin modell av ett fint lok. Som på MO kan jag inte visa ljudfunktionerna 11-. Jag filmar med telefonen och har paddan någon annanstans. Hade jag varit smart hade jag haft paddan med, där kommer jag åt alla ljudfunktionerna.
https://youtu.be/nfsFCCTN-yQ
Heljan DSB MO 1825 DC. Jag köpte detta av Mölle-Mats i et tågset "Nordpilen Frederikshavn-Hamburg Altona 1955-1960" Setet består av MO och två CC. MO ersattes dock ganska tidigt, 1954 av MY Frederikshavn-Aarhus, men drog nog Nordpilen mellan Aarhus och Altona till 1960. Heljans modeller har fått skiftande omdömen, men jag tycker att deras modeller av danska lok och vagnar verkar ha en högre kvalitet än deras svenska modeller. Den här modellen går väldigt bra och drar betydligt fler än de två-tre som förebilden orkade. Jag har monterat en ljuddekoder från Danske Loksounds. På videon nedan manövrerar jag vagnen med Multimaus via z21 och av någon anledning når jag bara CV 0-10 med den så funktionerna 11- kan jag inte demonstrera. MO var kanske en motsvarighet till Y6 hos SJ, men användes mycket bredare i allt från lokaltåg till exprestog och lyntog. Till skillnad från Y6 hade den normala buffertar och koppel så den kunde dra vanliga person och godsvagnar.
https://youtu.be/XMZxPDg7bJQ
Roco DSB MZ 1402. Jag köpte loket rätt billigt på eBay och har kompletterat det med en ljuddekoder från Danske Loksounds. Det är en fin modell av ett fint lok. Som på MO kan jag inte visa ljudfunktionerna 11-. Jag filmar med telefonen och har paddan någon annanstans. Hade jag varit smart hade jag haft paddan med, där kommer jag åt alla ljudfunktionerna.
https://youtu.be/nfsFCCTN-yQ
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mitt favoritlok
Re MO: Monterade du in dekodern själv? När detta ( f ö väldigt fina!) lok recenserades i Spor og Baner var väl det enda av kritik att det var ganska svårt att bryta sig in i, just för att montera dekoder. Jag har redan anskaffat lite för många danska fordon för att egentligen passa ihop med MHJ, annars hade jag norpat ett sådant här lok bums det kom ut! Har vagt för mig att det användes för persontrafiken Helsingør - Hillerød för 2 – 3 decennier sedan ...
Re: Mitt favoritlok
Det var ett h-e att bryta sig in för att montera dekodern, men jag har en god vän som är lite mer händig än jag som fixade det. Ja, MO användes på Lille Nord, Helsingør - Hillerød, fram till ca 1985 då Lynetterna tog över.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1122866
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1122866
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Två till
Kul att återse min f d MO!Johnny skrev:Jag tar tillbaka tråden och presenterar ytterligare två av mina favoritlok:
Heljan DSB MO 1825 DC. Jag köpte detta av Mölle-Mats i et tågset "Nordpilen Frederikshavn-Hamburg Altona 1955-1960"
...
Jag har monterat en ljuddekoder från Danske Loksounds.
Jag behöll ju en Nordpilen-sats för egen del också, dock i 3R-version. Har på din inrådan köpt en Danske Loksounds ljuddekoder till den, men ännu inte fått tummen ur och monterat den. Men när jag nu fick höra din MO låta, så blev jag inspirerad ...
Jo nog varierar kvaliteten och användbarheten på Heljans modeller rätt avsevärt - men det har nog inte så mycket att göra med om det är modeller med svenska eller danska förebilder att göra tror jag.Johnny skrev:Heljans modeller har fått skiftande omdömen, men jag tycker att deras modeller av danska lok och vagnar verkar ha en högre kvalitet än deras svenska modeller. Den här modellen går väldigt bra och drar betydligt fler än de två-tre som förebilden orkade.
Min 3R MO knallar på riktigt fint - så länge jag inte försöker köra genom Märklins C-räls kurvväxlar i radie 1 (360 mm) med den - då spårar den nästan regelmässigt ur med den treaxliga boggien. Tidigare så hade jag också problem med urspårning även med den tvåaxliga boggien i växlarna med den, men där kom jag på att NEM-fickan till det inte utnyttjade främre kopplet slog i snöplogarna i de snäva svängarna. Jag monterade helt sonika bort hela kortkoppelkulissen i den änden, sedan var det problemet löst (jag har kompletterat satsen med en manövervagn att ha i andra änden av tåget, så jag behöver inte göra rundgång och kunna koppla vagnar i bägge änderna av MO:n).
Jag har också ett par exemplar av Heljans modell av DSB Mx samt en räcka DSB personvagnar, och tycker att de fungerar helt tillfyllest.
Men så har jag också några ånglok ... Och det är nog fr a gällande dem som Heljan dragit på sig befogad negativ kritik! Här är ju SJ F och den danska varianten DSB E en riktig "skräcködla" vad gäller gångegenskaper - och måste dessutom hanteras med silkesvantar för att inte falla isär i småbitar! Jag har ett 3R DSB E som inte ens kan dra sig fram själv på en rak plan teststräcka utan blir ståendes med spinnande hjul, 2R-varianten som jag också har klarar i alla fall av det (men mer än så har jag inte testat den, har ingen 2R-sektion på anläggningen att sträcka ut på ännu).
Har även mot bättre vetande även köpt deras modeller av ångloken DSB P och PR (trots att jag blivit avrådd från det), och där är väl problemet med kinesiska plastdrev som spricker ett välkänt fenomen (men det är ju i o f s inte Heljan ensamma om, har väl drabbat även Jeco på deras SJ Hg-lok och Hobbytrades Mz/TMZ bl a).
Men förbålt snygga är de, Heljans ångloksmodeller! Så de får väl stå på ett stickspår på lokstationen (eller i vitrinen) och vara dekorativa ...
Also sprach der Matserschmitt!