Toppbilden, visa:
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Ett tema som sysselsätter mig just nu är mötet mellan personbil och tåg i Sverige.
Tyngdpunkten ligger för närvarande på perioden efter andra världskriget och under 1950-talet,
men hur det har varit och ändrat sig från bilens begynnelse fram till nu är ju också av intresse.
Jag har nyss frågat om transporterandet av personbilar på tåg i olika situationer.
Nu undrar jag hur det gestaltade sig landskapsmässigt runt levererade nya respektive begagnade bilar
- dels på en centralort i inlandet med cirka 13.000 invånare,
- dels på en ort med en mindre importhamn dit bilarna kom med båt.
Fanns det flera konkurrerande bilhandlare på så små orter eller var det en som sålde alla märken ?
Var det kanske istället servicestationerna som även sålde bilar ?
Stod bilarna ute runt kontoret eller inne i hall ?
Hanterade nya respektive begagnade bilhandlare fordonen olika?
Fanns det ingen bilaffär alls så att man måste åka i väg till endera orten eller till en större stad i närheten?
Var det över huvud taget någon volym på transporterna av godsslaget "små bilar" till orter av detta slag eller kördes bilarna en och en på landsväg upp ifrån Stockholm/Göteborg ?
...............
Frågorna bara hopar sig ty såsom knappt född i början på 50-talet och uppväxt i en större stad har jag varken första eller andrahandskunskap om det hela.
Jag förväntar mig reaktionen: "Vad har de här med detta forum att göra".
Men då ber jag ödmjukast om tips på fora där frågan hellre bör ställas.
Nedan är inlagt länkar till trådar som har genererat upplysningar vilka kanske kommer till nytta i mitt projekt.
Bil på tåg: en långsam följetong.
Tusen tack för alla upplysningar och berättelser.
Projektet kommer att löpa sakta över lång tid så jag kommer att titta in i trådarna även framöver.
/Curt
Biltåg i Sverige -söker bilder- /Jvgshistoriskt forum/
Biltåg i Sverige -söker bilder- /Postvagnen/
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet /Jvgshistoriskt forum/
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet /Postvagnen/
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet /Mötesspåret/
automobiltransport- söker bilder-lastramper i Sverige /Jvgshistoriskt forum/
automobiltransport- söker bilder-lastramper i Sverige /Postvagnen/
automobiltransport-söker bilder- lastramper för tvåvåningsvagnar i Sverige /Svenskt MJ-forum/
Ett tema som sysselsätter mig just nu är mötet mellan personbil och tåg i Sverige.
Tyngdpunkten ligger för närvarande på perioden efter andra världskriget och under 1950-talet,
men hur det har varit och ändrat sig från bilens begynnelse fram till nu är ju också av intresse.
Jag har nyss frågat om transporterandet av personbilar på tåg i olika situationer.
Nu undrar jag hur det gestaltade sig landskapsmässigt runt levererade nya respektive begagnade bilar
- dels på en centralort i inlandet med cirka 13.000 invånare,
- dels på en ort med en mindre importhamn dit bilarna kom med båt.
Fanns det flera konkurrerande bilhandlare på så små orter eller var det en som sålde alla märken ?
Var det kanske istället servicestationerna som även sålde bilar ?
Stod bilarna ute runt kontoret eller inne i hall ?
Hanterade nya respektive begagnade bilhandlare fordonen olika?
Fanns det ingen bilaffär alls så att man måste åka i väg till endera orten eller till en större stad i närheten?
Var det över huvud taget någon volym på transporterna av godsslaget "små bilar" till orter av detta slag eller kördes bilarna en och en på landsväg upp ifrån Stockholm/Göteborg ?
...............
Frågorna bara hopar sig ty såsom knappt född i början på 50-talet och uppväxt i en större stad har jag varken första eller andrahandskunskap om det hela.
Jag förväntar mig reaktionen: "Vad har de här med detta forum att göra".
Men då ber jag ödmjukast om tips på fora där frågan hellre bör ställas.
Nedan är inlagt länkar till trådar som har genererat upplysningar vilka kanske kommer till nytta i mitt projekt.
Bil på tåg: en långsam följetong.
Tusen tack för alla upplysningar och berättelser.
Projektet kommer att löpa sakta över lång tid så jag kommer att titta in i trådarna även framöver.
/Curt
Biltåg i Sverige -söker bilder- /Jvgshistoriskt forum/
Biltåg i Sverige -söker bilder- /Postvagnen/
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet /Jvgshistoriskt forum/
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet /Postvagnen/
Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet /Mötesspåret/
automobiltransport- söker bilder-lastramper i Sverige /Jvgshistoriskt forum/
automobiltransport- söker bilder-lastramper i Sverige /Postvagnen/
automobiltransport-söker bilder- lastramper för tvåvåningsvagnar i Sverige /Svenskt MJ-forum/
Senast redigerad av qrt den 26 feb 2018, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Intressant tema. Från Motala på 1960-talet kom jag ihåg en bilhall som, vad jag minns, sålde Mercedes (Modins). Och de hade såväl en hall som bilar stående på en parkering utanför, sannolikt inbytesbilar.
Går vi ut på den landsbygd som jag försöker avbilda verkar en blandning av verksamheter finnas bensinmack-taxistation-bilreparatör. Jag misstänker att de kunde ta hem bilar på beställning.
Dock mannen som drev taxiverksamhet i Kvarntorp (i Rök) beställde sina volvo-suggor från Motala.
Och i Häggestad (Svanshals) där man började tillverka karosser till jeepar och traktorhytter fraktades dessa iväg med "en gul lastbil".
Frågan är då; hur kom bilarna till bilförsäljarna i Motala? Jag kan inte minnas att ha sett biltransporter på järnväg, och kan inte heller påminna mig någon lastramp där man kunde köra ombord / av bilar via öppna godsvagnars gavlar. Så frågan är om inte uttransport från depåer i större städer skedde med biltransportbilar, och ut på landsbygden genom att kunden själv fick hämta sin bil.
I LEG:s film om Skåne-Smålands Järnväg ser man fordon som lastas på O - / K-vagnar i Ljungby, men det var en lokal tillverkare (av arbetsfordon / schaktmaskiner?) som utnyttjade detta transportsätt.
Jag blir gärna överbevisad, men känner viss tvekan att biltransport skedde per järnväg till orter i den storleksordning du efterlyser, utom möjligen där det fanns en fungerande järnväg men ett uselt vägnät.
Går vi ut på den landsbygd som jag försöker avbilda verkar en blandning av verksamheter finnas bensinmack-taxistation-bilreparatör. Jag misstänker att de kunde ta hem bilar på beställning.
Dock mannen som drev taxiverksamhet i Kvarntorp (i Rök) beställde sina volvo-suggor från Motala.
Och i Häggestad (Svanshals) där man började tillverka karosser till jeepar och traktorhytter fraktades dessa iväg med "en gul lastbil".
Frågan är då; hur kom bilarna till bilförsäljarna i Motala? Jag kan inte minnas att ha sett biltransporter på järnväg, och kan inte heller påminna mig någon lastramp där man kunde köra ombord / av bilar via öppna godsvagnars gavlar. Så frågan är om inte uttransport från depåer i större städer skedde med biltransportbilar, och ut på landsbygden genom att kunden själv fick hämta sin bil.
I LEG:s film om Skåne-Smålands Järnväg ser man fordon som lastas på O - / K-vagnar i Ljungby, men det var en lokal tillverkare (av arbetsfordon / schaktmaskiner?) som utnyttjade detta transportsätt.
Jag blir gärna överbevisad, men känner viss tvekan att biltransport skedde per järnväg till orter i den storleksordning du efterlyser, utom möjligen där det fanns en fungerande järnväg men ett uselt vägnät.
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
O-vagnar (och andra liknande öppna flakvagnar) lastades antingen från lastkaj "längs med" eller så fanns en ramp mot spårslut, som en stoppbock, så man kunde köra ombord över en gavel, och längs med tåget till sin plats. Jag har använt båda sätten med många olika fordon på olika ställen.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
För rätt länge sedan så hade vi någon tråd igång om transport av bilar - eller för den delen tomma karosser på väg till fabriken - på järnvägsvagnar ab typ O på de svenska järnvägarna. Om det var här på Mötesspåret eller redan på Stinsens Forum minns jag dock inte på rak arm.
Jag har dock klara minnesbilder av tre stycken Opel Rekord P ståendes lite diagonalt på O-vagnarna, och VW-bubblor ståendes två i bredd (nog med avmonterade sidolämmar och stolpar på vagnarna, bilarna stack ut lite utanför). Och så tomma Volvo PV-karosser, om jag inte missminner mig nog i två lager ovanför varandra.
Dumt nog sparade jag inga bilder tyvärr.
Jag har dock klara minnesbilder av tre stycken Opel Rekord P ståendes lite diagonalt på O-vagnarna, och VW-bubblor ståendes två i bredd (nog med avmonterade sidolämmar och stolpar på vagnarna, bilarna stack ut lite utanför). Och så tomma Volvo PV-karosser, om jag inte missminner mig nog i två lager ovanför varandra.
Dumt nog sparade jag inga bilder tyvärr.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Dubblettpost, ta gärna bort den!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
VW bubblorna ställdes två i bredd på O-vagnar utan stolpar, det yttre hjulet vilade i en speciell stolpsko med säte för hjulet. På det viset fick man med sig fyra holkar på var vagn.Mölle-Mats skrev:För rätt länge sedan så hade vi någon tråd igång om transport av bilar - eller för den delen tomma karosser på väg till fabriken - på järnvägsvagnar ab typ O på de svenska järnvägarna. Om det var här på Mötesspåret eller redan på Stinsens Forum minns jag dock inte på rak arm.
Jag har dock klara minnesbilder av tre stycken Opel Rekord P ståendes lite diagonalt på O-vagnarna, och VW-bubblor ståendes två i bredd (nog med avmonterade sidolämmar och stolpar på vagnarna, bilarna stack ut lite utanför). Och så tomma Volvo PV-karosser, om jag inte missminner mig nog i två lager ovanför varandra.
Dumt nog sparade jag inga bilder tyvärr.
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Bo Japlin har varit flitig, jag hittade en tråd http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... ort#p74755, där länkas vidare till norska bilder. http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... ort#p74755
Lastning på det vis som Kilowatt beskriver har också synts någonstans, i annan tråd här eller på Järnvägshistoriskt forum, men med andra bilar, Var det Volvo eller Opel?
Lastning på det vis som Kilowatt beskriver har också synts någonstans, i annan tråd här eller på Järnvägshistoriskt forum, men med andra bilar, Var det Volvo eller Opel?
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Frågan, som jag fattar den, gäller väl närmast: Hur småskaliga var dessa transporter? Transporterades nya bilar per tåg till städer i 25.000-invånarnivån (Motala på 50-talet)? 15000 - invånarsamhällen (Finspång på 50-talet)?
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Tack för berikande svar.
Tillsammans med information från andra håll har jag snart underlag för att kunna försöka bryta den monopolistiska situation vilken för närvarande råder på mj-klubben.
@ Johan
Mitt i prick.
På anläggningen avbildas dessa två samhällstyper samt några mindre orter och jag försöker nu komma så nära den historiska verkligheten som möjligt när det gäller skalan på verksamheten.
@alla andra
Ni har rätt och jag har sett det mesta av det ni skriver om.
Det är inte så svårt att hitta bilder på järnvägsvagnar lastade med bilar.
Det finns flera trådar med det i vart och ett av Järnvägshistoriskt forum, SvMJforum respektive Postvagnen som jag letar i när jag behöver.
Länkarna lägger jag in här allteftersom jag har rotat fram dem.
Men bilder och berättelser till de tre trådarna som jag har dragit igång denna gång har jag haft svårt att finna.
Så tack än en gång för responsen. Mera Mera
/Curt
På sid 2/3 i tråden Biltransportvagnar finns bilder på Oplar och annat.
Tillsammans med information från andra håll har jag snart underlag för att kunna försöka bryta den monopolistiska situation vilken för närvarande råder på mj-klubben.
@ Johan
Mitt i prick.
På anläggningen avbildas dessa två samhällstyper samt några mindre orter och jag försöker nu komma så nära den historiska verkligheten som möjligt när det gäller skalan på verksamheten.
@alla andra
Ni har rätt och jag har sett det mesta av det ni skriver om.
Det är inte så svårt att hitta bilder på järnvägsvagnar lastade med bilar.
Det finns flera trådar med det i vart och ett av Järnvägshistoriskt forum, SvMJforum respektive Postvagnen som jag letar i när jag behöver.
Länkarna lägger jag in här allteftersom jag har rotat fram dem.
Men bilder och berättelser till de tre trådarna som jag har dragit igång denna gång har jag haft svårt att finna.
Så tack än en gång för responsen. Mera Mera
/Curt
På sid 2/3 i tråden Biltransportvagnar finns bilder på Oplar och annat.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
LYR brukar ha bilder på det mesta, men i det här fallet tror jag det mest är renodlade biltransportvagnar jag sett från den gode Lasses sida (jag tror att det var på gamla Stinsen vi diskuterade biltransporter en gång i världen).
När jag byggde en liten oljedepå för Väderstad (c:a 500 invånare) så var det egentligen att "overdo it", men jag tror jag ska spara den i alla fall. Men biltransporter dit? Nä.
Hade jag nu byggt en modell av min barndoms Motala skulle jag dock nog inte dra mig för att plocka med det. Om inte annat så lär man bums få klart besked från någon som vet mycket bättre: Vad är det för dumheter! Motala har aldrig haft några sådana transporter. Men då vet man dock åtminstone det ...
Finspång skulle aldrig fungera, om inte annat för att på den tiden som är tänkt var det smalspår som gällde.
När jag byggde en liten oljedepå för Väderstad (c:a 500 invånare) så var det egentligen att "overdo it", men jag tror jag ska spara den i alla fall. Men biltransporter dit? Nä.
Hade jag nu byggt en modell av min barndoms Motala skulle jag dock nog inte dra mig för att plocka med det. Om inte annat så lär man bums få klart besked från någon som vet mycket bättre: Vad är det för dumheter! Motala har aldrig haft några sådana transporter. Men då vet man dock åtminstone det ...
Finspång skulle aldrig fungera, om inte annat för att på den tiden som är tänkt var det smalspår som gällde.
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Jeg forsöger at hjälpe lidt på din minde, du havde engang en indläg med Tyske bilekarosser på vej til Köbenhavne gennem Padborg.Mölle-Mats skrev:För rätt länge sedan så hade vi någon tråd igång om transport av bilar - eller för den delen tomma karosser på väg till fabriken - på järnvägsvagnar ab typ O på de svenska järnvägarna. Om det var här på Mötesspåret eller redan på Stinsens Forum minns jag dock inte på rak arm.
Jag har dock klara minnesbilder av tre stycken Opel Rekord P ståendes lite diagonalt på O-vagnarna, och VW-bubblor ståendes två i bredd (nog med avmonterade sidolämmar och stolpar på vagnarna, bilarna stack ut lite utanför). Och så tomma Volvo PV-karosser, om jag inte missminner mig nog i två lager ovanför varandra.
Dumt nog sparade jag inga bilder tyvärr.
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
1961 var det inte helt ovanligt att transporter från Volvo passerade Mollsjö. Det vi ser på bilden ovan tyder på att transporten vidare har fått vänta och växlas om just där.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Det visste jag inte, att Volvo-tåget var SÅ gammalt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
I boken Lennart Nilssons okända järnvägsvärld (som utkom til SJ-jubileet i 2006), s. 47, er det et bilde fra Hisingen (ved/i Göteborg?) som viser O-vogner lastet med PV, Duett og lastebilchassis. Det gikk to biler eller en lastebil på hver vogn. Lasting ble gjort ved å legge ned endelemmene mellom vognene og kjøre bilene på vognene fra en enderampe. Lemmene skulle tåle militære kjøretøy, så en PV var neppe noe problem. Lossing foregikk formodentlig på samme måte, for en enderampe har det vel vært på enhver jernbanestasjon av noe størrelse?
Bildet gir forøvrig en hel masse andre tips om hva man lastet i O-vogner rundt 1955!
(Av hensyn til opphavretten kan jeg ikke vise bildet her )
Mvh Traveller (boksamler)
Bildet gir forøvrig en hel masse andre tips om hva man lastet i O-vogner rundt 1955!
(Av hensyn til opphavretten kan jeg ikke vise bildet her )
Mvh Traveller (boksamler)
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Gods på tåg-Bilförsäljningsställen i 50-talet
Hittade den här reklamannonsen för VW i en gammal Se från 50-talet.
Stefan
Stefan